Dazed
Æresmedlem
Vel, "dynamikk" er forskjellen mellom lyder med lav amplitude (lydstyrke) og høy amplitude, så en platespiller med "god dynamikk" må være en som er i stand til å avspille dette riktig. Dette gjør den ved at nåla sporer riktig og fanger opp alle svingningene i rillene, at nåla er passelig stiv og fjærende til at den følger dem 100% og ved at armen og pickupen er godt matchet slik at pickupen/armen beveger seg minst mulig i forhold til platerillene, mens nåla fanger opp hele utslaget av bølgeformen i dem.ikke annet enn det impulse snakker om i innlegget under.(I call bullshit!)
Pickuper har jo også en innvirkning i seg selv, og variablene er sliping, bevegelig masse, etc...
Det selve drivverket kan bidra med i denne sammenheng, er å holde rotasjonshastigheten korrekt og mest mulig jevn, uten hverken lange eller korte svingninger (wow og flutter), samt å hindre vibrasjoner i å forplante seg fra drivverket til armen, eller helst fra å oppstå i drivverket i det hele tatt. Magefølelsen min er at en tung og stødig NAS med ditto tallerken med høyt treghetsmoment og en momentsvak motor som ikke er i stand til å lage hastighetsvariasjoner i den tunge tallerkenen selv om den forsøkte, samt ingen kontakt mellom motor og plinth, har bedre forutsetninger for å gjøre dette enn de Rega-spillere jeg har sett. .....Men, begge konstruksjonsprinsippene fungerer. Det er det jo ingen tvil om, og mange Regaer låter sikkert glimrende. Personlig har jeg hatt bedre opplevelser fra NAS, men YMMV.
Rega- og Linn-eiere snakker gjerne om PRAT (punch, rythm and timing) som gode egenskaper i spillerne. Dette er litt to sider av samme sak, og avhenger av de samme parametrene som jeg nettopp beskrev så: Jeg beklager at jeg er svær i kjeften, men jeg står ved mitt "I call bullshit!".
Sist redigert: