Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    'Her kan ALT diskuteres'. Men med alt, menes det kanskje alt som har med analog/vinyl å gjøre? Jeg mener: før det bare blir hipstere og øl i denne tråden?
    Jeg er vel skyldig her. Litt lettbeint humor må vi kanskje tåle i en tråd som dette? Men er enig med deg at vi kan godt komme oss inn på rett tema igjen. Ser frem til å ta helg og la vinylen snurre.
    Vi tåler litt humor, men det trenger jo ikke ta av:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Bare et lite spm: Er det mulig å ødelegge en MC-RIIA med å spille med en MM-PU og da tilføre et kraftigere signal? Skulle tro at disse strømnivåene man snakker om her er så lave at det er umulig? Eller?
    Nei, ikke i normale tilfeller. Det er ikke mulig å se bort i fra at det kan finnes noen sære konstruksjoner der det kan bli et problem, men jeg klarer i forbifarten ikke å se for meg hvordan det skulle kunne gå skikkelig galt.

    En MM gir gjerne også mindre strøm enn en MC, motsatt for spenning. Ohms lov gjeler og kortslutningsstrømmen ut av en PU er omtrent nominell utgangsspenning dividert med spolemotstanden. Uansett er det småtingsavdelingen både for spenning og strøm.

    Mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bare et lite spm: Er det mulig å ødelegge en MC-RIIA med å spille med en MM-PU og da tilføre et kraftigere signal? Skulle tro at disse strømnivåene man snakker om her er så lave at det er umulig? Eller?
    Nei, ikke i normale tilfeller. Det er ikke mulig å se bort i fra at det kan finnes noen sære konstruksjoner der det kan bli et problem, men jeg klarer i forbifarten ikke å se for meg hvordan det skulle kunne gå skikkelig galt.

    En MM gir gjerne også mindre strøm enn en MC, motsatt for spenning. Ohms lov gjeler og kortslutningsstrømmen ut av en PU er omtrent nominell utgangsspenning dividert med spolemotstanden. Uansett er det småtingsavdelingen både for spenning og strøm.

    Mvh
    KJ
    Kan eventuell klipping tenkes å føre til høyfrekvent støy og brenne diskanter?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Joda, klipping er et faremoment som ved vettlaus bruk av volumkontrollen kan gi overoppheting i høyttalerne (ev også i effektforsterkerne) og andre ubehageligheter. Hvilke farer en utsetter seg for avhenger litt av hvor det klipper ift RIAA EQ, er det før EQ så blir også overtonene fra klippingen dempet iht EQ, skjer det etter EQ er det større fare på fære.

    En annen potensiell fare er dersom maksimal (potensiell) utgangsspenning fra RIAA er veldig høy (f.eks. et rørtrinn), og høyere enn spenningstoleransene på inngangen til neste forsterker og avhenig av plasering og type volumkontroll (typisk lik forsyningsspenningen i en forforsterker, f.eks. +/- 15 V). Det potensielle problemet er størst dersom det er en buffer eller forsterker på inngangen før volumkontrollen, eller at volumkontrollen er en eller annen «aktiv» variant, og det ikek er noen (ev en lite effektiv) spenningsbeskyttelse på inngangen. Da kan en risikere at et RIAA-trinn med høy forsterking og MM på inngangen sender fra seg et signal som har en høyere spenning enn det neste trinn tåler, og inngangen på «neste trinn» «brenner av».

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mnja. Rent logisk er det vel tatt høyde for det RIAA er konstruert for, enten det er innebygget i en integrert forsterker eller ikke. Var ikke dette temaet oppe tidligere i tråden, eller om det var et annet sted, med ANM's tanker om overload margin/headroom eller hva det var i forhold til klikk fra plater med skitt eller skader?

    Å sette en MM på en MC-inngang er i hvert fall bort og vekk med denslags.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.249
    Torget vurderinger
    12
    Noen som synes vinylen var død? Utrooooolig smakløst.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har en Reloop turn 3 med Project tube ds RIAA, kjøpte ny RIAA da lyden i den integrerte var altfor lav. Nå har jeg spilt litt med der nye RIAA og har satt gain på 60db, capacitance til 220pF på en Ortofon 2m red. I instruksen så står det ett eksempel på 40db og 100pF på nettopp 2m red.

    Spørsmålet mitt er: gjørt jeg noe galt i å forske litt med innstillingene på RIAA trinnet?

    Mvh Aleksander
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    60dB gain høres ikke klokt ut i det hele tatt med en MM. Vi er forlengst over i Low output MC-land.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du får mye mer forsterkning enn du trenger, som kan føre til at påfølgende forsterkertrinn klipper og forvrenger. Til syvende og sist må det uansett dempes igjen før effektforsterkeren. Ingen ting å tjene på det, bare masse muligheter for at det skaper trøbbel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med 5,5mV output trenger du 2/0,0055=363,64x spenningsforsterking, eller 51dB gain for å få et 2V signal til for(for)sterkeren, som vel er "normen" for CD-spillere, etc...

    ...Men det er helt vanlig at lyden fra platespilleren er litt lavere enn fra CD, etc.

    60dB gain på MM er i alle fall ekstremt.

    MM RIAA-trinnet mitt har fast gain på 46dB. I tillegg har jeg en Stepup-trafo på 24dB foran den. Det gir et signal på ca. 1V fra en 0,3mV MC-pickup. Lavere enn fra DAC/CD-spiller, men fullstendig godt nok. Det er dessuten alltid bare bra å kunne bruke nesten hele skalaen på volumkontrollen. Det er ganske irriterende å måtte stoppe volumkontrollen på klokka 10, siden et er mer enn høyt nok allerede.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker 68db til MC - pu, som har 0,35mv ut. Går fint an å bruke 75db også, men da blir det litt ekstra støy.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Tipper att det som står oppgitt i instruksen på Red bør funke ganske bra. Jeg selv brukte riia helt ned i 37db som funket ok, men ca 45db var og foretrekke.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ortofon anbefaler 150-300pF, så da kommer det an på hvor høy kapasitans kabelen mellom riaa og spiller har. Tipper man treffer teoretisk riktigere med 100pF enn 220pF i RIAA-trinnet.

    Men, the proof is in the pudding, så hør selv og velg det som låter best. ;)
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Jeg har nettopp kjøpt nye høyttalere og nåværende anlegg består av Marantz pm14s1, Rega rp6 m/ exact 2, Ecp2 riaa og B&W 706s2.
    Etter bytte av høyttalere opplever jeg lyden ved vinylavspilling som litt flat og jeg regner med det delvis skyldes pu og overgang fra gulv- til statvhøyttalere. På film er lyden som jeg ønsker:)
    Rock, metal og pink floyd/ oasis er foretrukne bands/ sjangrer.
    Jeg ønsker stram bass, mere romklang, et større og roligere lydbilde, mer naturlig gjengivelse av musikken.
    Hvilken pu anbefales ift. ønsker og anlegg?
    Hva er maks pris du ville investere i pu med mitt anlegg?

    Jeg betaler gjerne 8-12k for en pu hvis jeg får lyden jeg ønsker men det er så vanskelig å vite hvor jeg skal starte da exact 2 er eneste pu jeg har hatt og man ikke umiddelbart kan låne med hjem og lytte i eget anlegg.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke være den som gjør dine valg utifra denslags kriterier, men..
    ..du var såre fornøyd før du bytta høyttalere?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg har nettopp kjøpt nye høyttalere og nåværende anlegg består av Marantz pm14s1, Rega rp6 m/ exact 2, Ecp2 riaa og B&W 706s2.
    Etter bytte av høyttalere opplever jeg lyden ved vinylavspilling som litt flat og jeg regner med det delvis skyldes pu og overgang fra gulv- til statvhøyttalere. På film er lyden som jeg ønsker:)
    Rock, metal og pink floyd/ oasis er foretrukne bands/ sjangrer.
    Jeg ønsker stram bass, mere romklang, et større og roligere lydbilde, mer naturlig gjengivelse av musikken.
    Hvilken pu anbefales ift. ønsker og anlegg?
    Hva er maks pris du ville investere i pu med mitt anlegg?

    Jeg betaler gjerne 8-12k for en pu hvis jeg får lyden jeg ønsker men det er så vanskelig å vite hvor jeg skal starte da exact 2 er eneste pu jeg har hatt og man ikke umiddelbart kan låne med hjem og lytte i eget anlegg.
    Hvem anbefalte deg de høyttalerne der til den musikk sjangeren?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Med 5,5mV output trenger du 2/0,0055=363,64x spenningsforsterking, eller 51dB gain for å få et 2V signal til for(for)sterkeren, som vel er "normen" for CD-spillere, etc...

    ...Men det er helt vanlig at lyden fra platespilleren er litt lavere enn fra CD, etc.

    60dB gain på MM er i alle fall ekstremt.

    MM RIAA-trinnet mitt har fast gain på 46dB. I tillegg har jeg en Stepup-trafo på 24dB foran den. Det gir et signal på ca. 1V fra en 0,3mV MC-pickup. Lavere enn fra DAC/CD-spiller, men fullstendig godt nok. Det er dessuten alltid bare bra å kunne bruke nesten hele skalaen på volumkontrollen. Det er ganske irriterende å måtte stoppe volumkontrollen på klokka 10, siden et er mer enn høyt nok allerede.
    Problemet var at det var altfor lavt.. måtte vri opp noe vanvittig for å i det hele tatt få ett fint lytte volum.. og umulig å kunne vri opp litt.

    Hva med 50db da?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt bør 50dB gain gi deg ca. samme volum som fra en typisk CD-spiller.

    ...Men det høres rart ut at volumet skulle bli så lavt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt bør 50dB gain gi deg ca. samme volum som fra en typisk CD-spiller.

    ...Men det høres rart ut at volumet skulle bli så lavt.
    Er det ett problem for noen av komponentene? Eller kan jeg trygt ha det sånn? Sånn som det er nå med 60db er det ca likt som CD .. ikke høyere iallefall
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke helt problemet med å «måtte vri opp noe vanvittig», så lenge du ikke bruker opp skalaen på volumkontrollen.

    I min bok er det bedre å kunne bruke hele skalaen på volumkontrollen enn bare en liten del - rundt kl 8-9-10 for rolig kveldslytting, rundt kl 11-12-1 for passe middagshøyde, rundt kl 2-3-4 for litt mer fest og trøkk og ned mot kl 5 for å plage naboen.

    mvh
    KJ
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke helt problemet med å «måtte vri opp noe vanvittig», så lenge du ikke bruker opp skalaen på volumkontrollen.

    I min bok er det bedre å kunne bruke hele skalaen på volumkontrollen enn bare en liten del - rundt kl 8-9-10 for rolig kveldslytting, rundt kl 11-12-1 for passe middagshøyde, rundt kl 2-3-4 for litt mer fest og trøkk og ned mot kl 5 for å plage naboen.

    mvh
    KJ
    Okei, føler at dette misforstås en del.. jeg bruker opp hele skalaen på middagshøyde. Da står h360’n på 99 altså bånn spiker.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Som sagt bør 50dB gain gi deg ca. samme volum som fra en typisk CD-spiller.

    ...Men det høres rart ut at volumet skulle bli så lavt.
    Er det ett problem for noen av komponentene? Eller kan jeg trygt ha det sånn? Sånn som det er nå med 60db er det ca likt som CD .. ikke høyere iallefall
    Hvis du er fornøyd med 60db så kjører du på det ikke noe problem med det, kun litt rart att du må så høyt opp i db.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøve en annen PU i morra :) rca-RIAA-forsterker i analog inngangen. Ja lyden er bra. Prøvd på 50db gain og 100pF i kveld men syntes helt klart lyden var bedre med 60db gain og 220pF. Har skjønt at dette er høyst unormalt så får prøve en annen PU først å se :) takk for tilbakemeldinger og tips :)

    Mvh Aleksander
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Så stiften satt løst på pickuphuset? Wow. :)
    Ja det gjorde den.. de bytta stift når jeg henta den da det var en utstillings model så da har de ikke fått den skikkelig på plass.. jeg er helt ny på detta så jeg har ikke turt å fikle så mye med det der Hehe :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bra. Da har magnetene havnet sentrert i magnet/spolegapet hvor de skal være, og utgangsspenningen på pickupen er opp med sine 20dB. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn