Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    Jeg ville ha prøvd vibrasjonsdempere for vaskemaskin, som kan feks kjøpes hos feks Clasern under suben først. Billig, raskt og effektivt. Kanskje/antagelig er det nok? Hvis ikke, så kanskje klaske til med 4 stk til av det samme under hver av føttene på stereoskapet også. Puter/føtter fra Sonic Design (SD) er bra, men noe dyrere.
    Jeg hadde tidligere i bruk slike vaskemaskin-klosser under Regaen. Skal se om jeg finner de i morgen.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.746
    Torget vurderinger
    1
    Jeg istemmer i forslaget om vekt avstemte skumgummiputer til høyttalere og subb, ev også til Regaen, dvs SD foten, Tema Isolator eller tilsvarende.

Smart Tools Vibrometer eller tilsvarende app til telefonen kan gi en viss pekepinne på om problemet er strukturelle vibrasjoner, hvordan de forplanter seg og om et gitt tiltak virker.

Mvh
    KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sånn er'e. Øya raskere enn hjernen....

Men uansett, med flytende parkett og både sub og spiller på samme. Det kommer til å overføres energi den veien.

Å bryte loopen er svaret. Hvis subben er tung, så kan vaskemaskinføtter funke, samme under føttene til kommoden. Selve spilleren er nok alt for lett til å bruke sånne mellom kommode og spiller.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Hjørnet til høyre på veggen på hylla du kjøpte vil jo være perfekt :)
    Hylle ja..
    Sikker? Har liksom slått det fra meg, siden det er en «illsint» 12-tommer med slavebass i hjørnet. Det gjør kanskje ikke noe? Mulig jeg prøver det ut i løpet av påska. E no litt skeptisk iht. Subben :D Jeg fjernet det gamle gulvet for en del år tilbake, fylte sand, isolerte og støpte nytt gulv. Veggene står på ringmuret, og er ikke i kontakt med gulvet. Det er jo bra.
    Jeg ville prøvd. Lett å ta ned uansett på den veggen.
    Fort gjort :)

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    376B1617-163D-45FD-BD5E-D687F82CFE3F.jpg
    28AD720B-BADD-4E67-9EBD-A2539FA6F8B3.jpg

Liten eller ingen forbedring etter å ha fått spilleren på hylla :mad:
    Dempeklossene til subben fant jeg ikke, så jeg har ikke fått prøvd den teorien. Å streame fra Spotify er problemfritt. jeg kan skru på så mye bass jeg vil.. Jeg tror subben må flyttes! (skal sef prøve med klosser først ;) ). Har ikke lyst å flytte den så langt, har merket forsinkelse tidligere, da jeg hadde den fem meter unna. Har heller ikke lyst til å bytte ut Nordosthøyttalerkablene i noen lengere for å kompensere.
    Når det skal sies, så ble det ganske så tøft med spilleren på veggen :cool:

Skal ut å få meg litt sol, pølser og bålkaffe, før storkampen; Norwich vs Fulham
    OTBC!

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du kan prøve å bytte om høyttaler og sub. Hjørneplassering forsterker bassen mye.

Angående fase (+/-) som du spør om tidligere, dette er for å få subben i samme tidsdomene som HT, hvis bassen ikke blir veldig dempet på en av de er begge feil, hvis du ikke kan justere den trinnløst, må du teste med plassering. Treffer du rett der vil bassen bli mye tightere, du vil sannsynligvis måtte skru ned volumet på subben, og platespilleren vil bli mindre påvirket.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 488013 Vis vedlegget 488014

Dempeklossene til subben fant jeg ikke, så jeg har ikke fått prøvd den teorien. Å streame fra Spotify er problemfritt. jeg kan skru på så mye bass jeg vil.. Jeg tror subben må flyttes! (skal sef prøve med klosser først ;) ). Har ikke lyst å flytte den så langt, har merket forsinkelse tidligere, da jeg hadde den fem meter unna. Har heller ikke lyst til å bytte ut Nordosthøyttalerkablene i noen lengere for å kompensere.

Skal ut å få meg litt sol, pølser og bålkaffe, før storkampen; Norwich vs Fulham
    OTBC!
    Sonic Design dempeføtter for høytalerne fra Mala Audio løste mine problemer. Var lenge i tvil om det var løsningen. Hadde veldig god erfaring med å gå fra ingen demping til spikes på parkett. Så jeg trodde det var det ultimate. Når jeg fikk på plass SD-føttene direkte plassert under ht-ene uten noe som helst i mellom, var det nok en revolusjon i lytteopplevelse:).

Ser du er ganske begrenset i ht-plasseringen, slik som meg. Jeg må også sette mitt anlegg opp i et trangt hjørne. Andre varianter er mulig hos meg, men ikke under nåværende regime (les: kona). Prøver derfor å tilpasse meg de faktiske omgivelsene og er pr nå veldig fornøyd:). Snart er det slutt på vedfyring, og da kan jeg trekke ht fram 30-40 cm. Noe jeg vet fra i høst brakte betydelig forbedring i lyd. Den tilbaketrukne vinterplasseringen gir forøvrig fabelaktig varm lyd, men til lysere dager passer langt mer presis bass og trommer/perkusjon bedre min sinnsstemning.

Så for å oppsummere litt: tilpasse seg rammefaktorene (kona) er avgjørende for god lytteopplevelse. Deretter fintilpasning med dempeføtter eller andre akustiske tiltak: du er (nesten) garantert lytteopplevelser du lever lenge på i hverdag og helg;). All mulig lykke til:cool:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    Sonic Design dempeføtter for høytalerne fra Mala Audio løste mine problemer. Var lenge i tvil om det var løsningen. Hadde veldig god erfaring med å gå fra ingen demping til spikes på parkett. Så jeg trodde det var det ultimate. Når jeg fikk på plass SD-føttene direkte plassert under ht-ene uten noe som helst i mellom, var det nok en revolusjon i lytteopplevelse:).

Ser du er ganske begrenset i ht-plasseringen, slik som meg. Jeg må også sette mitt anlegg opp i et trangt hjørne. Andre varianter er mulig hos meg, men ikke under nåværende regime (les: kona). Prøver derfor å tilpasse meg de faktiske omgivelsene og er pr nå veldig fornøyd:). Snart er det slutt på vedfyring, og da kan jeg trekke ht fram 30-40 cm. Noe jeg vet fra i høst brakte betydelig forbedring i lyd. Den tilbaketrukne vinterplasseringen gir forøvrig fabelaktig varm lyd, men til lysere dager passer langt mer presis bass og trommer/perkusjon bedre min sinnsstemning.

Så for å oppsummere litt: tilpasse seg rammefaktorene (kona) er avgjørende for god lytteopplevelse. Deretter fintilpasning med dempeføtter eller andre akustiske tiltak: du er (nesten) garantert lytteopplevelser du lever lenge på i hverdag og helg;). All mulig lykke til:cool:
    Det høres ut som om; theres a hope in a hanging snøre som Nils Arne Eggen en gang sa. Må prøve det ut. Har du tro på at såkalte vaskemaskindempere gjør samme susen?

Earthquake subben er noget spesiell, er lukket, og har en 12» slave (Earthquake's patented symmetrically loaded passive radiator). Vet ikke om det har noe å si, i negativ retning (med problemene mine).

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

Det høres ut som om; theres a hope in a hanging snøre som Nils Arne Eggen en gang sa. Må prøve det ut. Har du tro på at såkalte vaskemaskindempere gjør samme susen?

Earthquake subben er noget spesiell, er lukket, og har en 12» slave (Earthquake's patented symmetrically loaded passive radiator). Vet ikke om det har noe å si, i negativ retning (med problemene mine).
    Helt enig med Nils Arne Eggen i det meste. (Kanskje med unntak av politikk;). Godfotteorien og alt det der har jo vist at «det enkle er ofte det beste».

Når det gjelder vaskemaskindempere er min eneste erfaring nettopp med vaskemaskin. Og jeg er ikke imponert. Men der har jeg heller ikke forsøkt andre alternativer. (Skal tro om spikes er en god løsning...?) enkleste er vel kanskje å be kona ta med en varmtvannsbalje å gå utendørs. Slik jeg husker min bestemor på Kjerringøy gjorde. Men når jeg tenker etter, er det ikke sikkert det ville blitt noe mindre støy av det;)

Tror kanskje at dempeføtter, skal de ha effekt, må de være tilpasset vekten på det de skal dempe. Min erfaring er at vaskemaskiner er tunge. Opp i imot 50-60 kg, kanskje. Så hvis jeg skulle brukt vaskemaskindempere, ville jeg kanskje måtte kjøpt meg noen B&W 803 el 802 for å få grei effekt. Derfor tror jeg at en kosteffektive måte for meg definitivt heller er å legge 2-300 kr i SD-er tilpasset mine 804-er. Så får det heller være til jeg investerer 2-300 K i nye B&W å hente vaskemaskindempere fra vaskerommet. (Og forsøke å overtale kona til å ta med seg vaskebaljen ut...;)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.886
    Sted
    Kongsberg
    @ Norwegianwoodpecker - Veggplassering rett over subwooferen må jo være en mye verre løsning enn den du hadde?

"Grauting" av bassen med bruk av platespiller skyldes et av to fenomener - eller en kombinasjon av disse:

- Bassvibrasjonene forplanter seg gjennom gulvet (lite sannsynlig i ditt tilfelle) eller gjennom veggene (mer sannsynlig i
    ..ditt tilfelle) - og opp i platespilleren gjennom dennes underlag og ben. Her kan de rette dempebena "bryte" vibrasjonenes
    .."vei" - fra subwooferen til platespilleren. "Vaskemaskinføtter" kan kanskje gi en viss effekt under subwooferen, men vil IKKE
    ..gjøre noe nytte under platespilleren. Til det er gummien for hard. Da bør du heller se på mykere "gummiben" som er avstemt
    ..med den moderate massen som en slik flis av en platespiller utgjør. Prøv eventuelt tre av Sonic Designs minste "knotter" til
    ..dette bruksområdet.

- Akustisk feedback, ved at trykkendringene i luften setter underlag, platespiller, arm og pickup i bevegelse. En god
    ..begynnelse her, vil være å spille plater med støvlokket på - og lukket igjen. Dette påvirker den akustiske feedback-
    ..loopen på to måter; øker massen på platespilleren og direkte skjermer pickup og arm for luftbårne vibrasjoner.
    ..Lufttrykkets påvirkning av platespilleren vil variere ut fra to kriterier; avstand (jo større, jo bedre) og hvor i rommet
    ..du plasserer spilleren. Det aller verste stedet du kan velge er i hjørnet sammen med subwooferen. Tenk deg en
    ..(usynlig) slegge, som slår opp i platespillerens underside. Det må gå galt!

Jeg tror du lider av en kombinasjon av de to fenomenene, der akustisk feedback er den største synderen. Med en
    separat RIAAforsterker kan du plassere spiller og RIAA langt unna forsterkeren, uten å bekymre deg for mye om signal-
    tap gjennom lange signalkabler. Unngå å plassere platespilleren i rommets hjørner og gjerne på et solid underlag som
    kobles mot (betong-) gulvet gjennom høy masse og spikes. Kanskje det holder med å flytte platespilleren til den andre
    (venstre) enden av stereobenken?
    Det kan også godt tenkes at hylla gjør nytten, bare du får den langt nok unna subwooferen (og høyttalerne).

Og, om RIAAen har et avkoblbart subsonicfilter, pass på at dette er koblet til (filteret slått på).

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    Har prøvd flere plasseringe av platespilleren. På motsatt side, og inne i skapet. Tror skapet i seg selv lager krøll rent akustisk. Hvor skapet skal stå, er det andre som har bestemt.. Rega-stativet kjøpte jeg for 17 år siden, og pakket det ut i dag. Jeg har tatt det som en selvfølge at å plassere Regaen over subben var dumt, men flere mente jeg burde prøve. Og hvorfor ikke. Det ble faktisk ikke verre, men sikkert fordi veggen er uavhengig av gulvet. Blir sikkert å skru den ned igjen med mindre jeg flytter subben. Gunnar har helt rett, tror trykkbølgene er verstingen, men at det er flere faktorer som slår inn samtidig. Jeg skal lete fram lokket, og prøve å se om det hjelper, men det blir i morgen ( må vel ha nytt lodd siden jeg har justert høyden på armen VTA. Lokket tar sikkert i..) . Skal også prøve å flytte subben, men stua er liten, så det er ikke mange plasser jeg kan ha den. Jeg bestiller dempeklosser i morgen den dag, må ha klosser som passer til 40 kg.

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis de faktisk spiller ned til 30hz uten å rulle noe særlig av før det, trenger du ikke sub for lyden sin del alene, da blir det mer for følelsen og trøkket.

Kanskje du er litt i overkant glad i bass?

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    30Hz Tviler jeg at de presterer med Hegelen. Kanskje via den innebygde DAC. Men ikke de analoge inn/utgangene som jeg bruker på lp. Har som sagt en Muffsy RIIA DIY, som jeg skal lodde sammen når jeg får ånden over meg. Tror det blir bra iht NAD PP2e. SAene her jeg stående på originale gummiføtter. Det følger med spikes, mulig de kan gjøre utslag på bassen i positiv retning. ???

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Den Muffsy som du sikkert kommer til å lodde sammen i natt er så mye bedre enn NAD PP2e på fundamentering i bånn og dynamikk at jeg gleder meg på dine vegne.
    Og prøv uten sub, sett den ut/bort/ute av syne så lenge :)

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    EA231DAE-9F4C-41D9-B1E6-B3EE29C95C0B.jpg

F**k:p
    Glemte å sjekke kablene.. og den ene hang bare så vidt på. Møkkakabler, skal bort snarest, har en bra signalkabel som jeg skal bytte til, men den må kappes siden den er ni meter lang.. Ble straks litt bedre ang subwooferen. Tåler mere guffe nå, før den begynner å «vrenge». Gunnars gode teori ang. Akustisk feedback har jeg fremdeles tro på, men det hjalp lite å spille med lokket på. Skal prøve å flytte litt på subwooferen i morgen , da er jeg alene noen timer og jeg får holde på i fred og ro.

Subwooferavhengighets kurs? HAHAHAHAHA :D «HVORFOR I ALL VERDEN SKAL JEG PÅ KURS, JEG ER JO IKKE AVHENGIG»

«Denial- it is powerful, dangerous, and one of the psychological symptoms of being subwoofoholic. For those who have not experienced true denial, they may think that it is simply "denying" that a problem exists. However, denial runs much deeper than that in the psyche of an subwoofoholic. It is the true belief that he or she is not subwoofoholic when all evidence points to otherwise» 8)

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    Den Muffsy som du sikkert kommer til å lodde sammen i natt er så mye bedre enn NAD PP2e på fundamentering i bånn og dynamikk at jeg gleder meg på dine vegne.
    Og prøv uten sub, sett den ut/bort/ute av syne så lenge :)
    Ventet i 2 mnd på å få loddebolten jeg bestilte fra China, uten å få den:mad: De sier de har sendt meg en ny, regner med jeg har den i løpet av 2 uker :) Skal klare å vente så lenge:rolleyes:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.306
    Torget vurderinger
    4
    Ups!

Jeg har visst pådratt meg en date med platevaskemaskinen i morgen.
    Noenog40 gamle jazzskiver, ispedt noe kvalitetsblues, halvparten ECM med Jarrett, Towner, Metheny, Burton, DeJohnette, Garba, ikkno av selvfølgelighetene, noen Enja, en del SteepleChase bl.a. NHØP, Ahmad Jamal på Argo. Alt for en liten vips??????.
    Noen litt lurvete covere, men tilfeldige sjekker tilsier svært god tilstand på vinylen.
    De fleste kjøpt ved utgivelse av selger. Det hyggelige ved slike tilfeller er at det gjerne følger gode historier og en intersessant musikkprat på kjøpet.

image.jpg
    image.jpg

Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Som de sier på subavvenningskurset, alt blir enklere uten sub :)
    Er dette et nettbasert kurs, lyn? Sikkert ikke gratis, men i det store bildet sparer man kanskje noen tusenlapper...?

Er akkurat på vei inn i en grundigere vurdering om jeg skulle gå til anskaffelse av en sub. Men hvis d finnes gode avvenningsstrategier er jeg kutter øre;)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Ups!

Jeg har visst pådratt meg en date med platevaskemaskinen i morgen.
    Noenog40 gamle jazzskiver, ispedt noe kvalitetsblues, halvparten ECM med Jarrett, Towner, Metheny, Burton, DeJohnette, Garba, ikkno av selvfølgelighetene, noen Enja, en del SteepleChase bl.a. NHØP, Ahmad Jamal på Argo. Alt for en liten vips������.
    Noen litt lurvete covere, men tilfeldige sjekker tilsier svært god tilstand på vinylen.
    De fleste kjøpt ved utgivelse av selger. Det hyggelige ved slike tilfeller er at det gjerne følger gode historier og en intersessant musikkprat på kjøpet.

Vis vedlegget 488332 Vis vedlegget 488333
    Høres nesten ut som om jobben med vasking kan bli litt vel mye, nå i disse påsketider. Hvis du heller vil at jeg skal vaske disse skivene for deg, t, skal jeg love at de blir godt ivaretatt gjennom hele prosessen. Helt fram til hyllene mine her hjemme i nord. Du vil ikke engang merke at du har hatt platene i hende:rolleyes:

Si i fra så skal du få postadressen. Enklere kan det ikke bli;)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.306
    Torget vurderinger
    4
    Aftenposten ser på platebutikker i Norge.

Platebutikker i Norge: Her finner du din lokale platebutikk i Oslo, Bergen og Trondheim – og resten av landet.

Antallet platebutikker i Norge har stupt de siste 20 årene, men nå har det stabilisert seg under 50 i Norge. Det er bærekraftig, ifølge distributørene

I den norske musikkbransjens toppår 2001 var det i overkant av 300 platebutikker i Norge. I 2008 var det rundt 130 platebutikker igjen. I 2011 var det rundt 70–80, ifølge NRK.

Nå er tallet 47, ifølge Aftenpostens kartlegging.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.749
    Sted
    Nordland
    Sub or not sub?

Å flytte subwooferen på andre siden, hjalp ikke i det hele tatt. Akkurat samme resultat som da den sto under RP3. Prøvde å spille med lokket på og av. Ingen forskjell..

F52AB852-4E14-4743-A1EA-8EF0E6564790.jpg

Derimot ble det andre boller, da jeg flyttet den inntil en annen vegg. Her var det mulig å dra på ytterligere. Suben, vrenger nå på volum 70, mot tidligere 60 slik den tidligere var plassert. Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha den stående der.... Jeg har som flere av dere har anbefalt, bestilt meg ett sett med Sonic Design dempeføtter, som er tilpasset vekten på suben.

5FA913CD-2098-44B4-8B08-F3F8AFCB88FF.jpg

Tester som Sonic Design har bestilt hos Ljudtekniska Sällskapet viser en markant forbedring iht vibrasjoner ved bruk av dempeklosser.

6A5B82BC-8884-4E33-BFA9-4F8514516A09.jpg

SA Explorer har dobbel demping i og med at de er montert med gummiklosser på en sokkel, i tillegg til gummiføttene under. Skal tro om det er nok???
    Vurderer å kjøpe dempeklosser til høyttalerne også hvis det viser seg som magi for subwooferen.
    0FAC976B-DE49-4D0E-A00E-5E7C2C1A18FF.jpeg

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    2
    Skeive skiver må ikke alltid strammes opp,tydeligvis...jeg la merke til at mitt exemplar av Jean Michel Jarre Lyon - Houston konsert var skikkelig "berg og dalbane" på Kuzmaen med platestrammeren normalt tilskrudd (slik jeg alltid har den). Jeg har forsøkt forskjellige tilnærminger for å få løst "problemet", uten å komme særlig nærme (nærmest med en 2 mm tykk ring mellom talerken og plate før strammeren ble skrudd skikkelig til (en løsning jeg ikke har likt noe særlig!?)).
    Så i kveld gikk jeg løs på problemet med en litt annen innfallsvinkel enn tidligere, i steder å se på hvor mye strammeren kunne rette ut undersøkte jeg om noen "matter" kunne fungere mer optimalt enn andre...og stor ble min forbauselse da jeg plutselig oppdaget at platen i utgangspunktet er mye flatere (faktisk nesten helt flat!?) uten strammer, P.U'en kjører ikke "berg og dalbane" og det hele låter vesentlig mye bedre! Tror det er på tide å ikke gjøre ting av gammel vane, men se litt på hva man faktisk driver med...

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Har noen observasjoner angående vinylvask med ultralyd som er av generell karakter og velger derfor denne tråden.

Kjøpte for noe tid tilbake en ultralydvasker fra audiorevita ultrasonic device
    Valgte ARC 03 som har alt. Justerbar intensitet, timer, varme med termostat, tappekrane, synkronisert motor og tar inntil 6 plater i slengen. Det er praktisk med inntil 5, da den 6 plate kommer borti kanten på karet og blir hindret. Kommer på ca 5 lakser og er derfor rimelig i forhold til merkevare.

Resultatet oppsummeres fort: Platene blir helt rene og fri for knitring og overflatestøy. Dette gjelder også gamle plater fra gutterommet en gang langt tilbake i tid. I tillegg så gjør lydengjengivelsen et pent lite hopp opp med en mere innsiktsfull lyd med sortere bakgrunn. Effekten er såpass god at jeg som mange andre vil anbefale å gå for denne metoden. Jeg har også en VPI vakum renser som jeg benytter etter ultralyd. Denne suger opp restene samt at jeg tar en runde til med batterivann fra Biltema.

AAC4A9E9-F115-4F8B-8A1B-5784751FB155.jpg

Så noen observasjoner.
    1) Jeg benytter den tradisjonelle isopropanol (Blårens) + vann + 1 dråpe Salo i ca 1 / 7 forhold. Denne vesken dunster og tørker fort ut. Rommet jeg er i får etterhvert en eim av isopropanol spesielt om vesken er oppvarmet. Etter en stund blir jeg uvell av eimen, faktisk litt svimmel. Etter litt sjekking så viser det seg at isopropanol er lett giftig.
    Hva gjør dere for å komme rundt dette problemet? Vasker på verandaen?

2) Noen av platene kommer ut av vask med en lett buling fra senter og ut. Platen blir litt konkav (eller konveks om du snur den). Etter at jeg trykker lett på senter, flater den ut. Har andre opplevd dette og hva skyldes det? Det virker som at UL vask generer spenninger!!! Erfaringer?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.754
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^
    1) Bruker tilsvarende blanding, og ja - isopropanol er en flyktig væske. Har allikevel ikke opplevd det som noe problem, og det går jo an å lufte mens man holder på.

2) Har heller ikke opplevd/registrert det. Hvor lenge vasker du - og har du målt temperaturen i væsken? Tipper temperaturendringen er årsaken. Under vask så blir jo temperaturen på vinylen høyere på rilledelen enn i senter.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Har et trivelig anlegg, men plages med å få det til å fungere «100%» med Rega`n. 100% prosent blir det jo aldri, det kan vel alle oss her inne med oppgraderingssyken, konstatere;D Jeg har snart på plass en DIY Muffsy riia. Det tror jeg vil være en stor oppgradering. Problem 1 er at Ortofonen ikke liker å være i samme rom som subwooferen. Den tar inn vibrasjonene, slik at wooferen går i vreng. Jævlig irriterende:( Jada, jada, heng spilleren på veggen, jeg vet.. kjøpte stativ i 2001, det ligger uåpna i eska på loftet;) Plages med veggplass! Jeg har flytende parkett på betonggulv. Har hørt at det er flere som plages med dette med 2M-Black..

• Er det noen som har erfaring med spikes på wooferen for å unngå dette? Slik det er nå så står den med de originale gummiføttene.
    • Vet det er mulig å kjøpe dempeføtter til Regaen, er det noe for meg? Og passer de til en -90 talls P3? Mener de koster 2000,-:p
    • +&- «Phase» Wooferen fungerer best med minus når jeg spiller LP. Ellers står den i pluss. Hva er rett?
    • Veggstativ over Wooferen? Jeg tror det er en dårlig ide, men er det det?

Tja, det var vel det hele :)

Vis vedlegget 487789
    Hadde problemer med vibrasjoner i gulvet som gikk til platespillern, nå flyr den og det hjelper. Kanskje du har mulighet til å teste denne, hør med Audioaktøren.

Vinylrigg forfra.jpg

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    ^
    1) Bruker tilsvarende blanding, og ja - isopropanol er en flyktig væske. Har allikevel ikke opplevd det som noe problem, og det går jo an å lufte mens man holder på.

2) Har heller ikke opplevd/registrert det. Hvor lenge vasker du - og har du målt temperaturen i væsken? Tipper temperaturendringen er årsaken. Under vask så blir jo temperaturen på vinylen høyere på rilledelen enn i senter.
    Det er termostat i karet. Setter den på 30C. Den kan være at rilledelen utvider seg mens senter av platen som holder romtemperatur er i ro. Dette kan generere spenninger som går over etter avkjøling. Platene flater ut etter en stund.

Ja jeg kjører vifta på fult men det stinker likevel. Ikke helt bra dette med isoprop. Tror jeg venter til det blir mulig å åpne vinduene helt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.779
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Aftenposten ser på platebutikker i Norge.

Platebutikker i Norge: Her finner du din lokale platebutikk i Oslo, Bergen og Trondheim – og resten av landet.

Antallet platebutikker i Norge har stupt de siste 20 årene, men nå har det stabilisert seg under 50 i Norge. Det er bærekraftig, ifølge distributørene

I den norske musikkbransjens toppår 2001 var det i overkant av 300 platebutikker i Norge. I 2008 var det rundt 130 platebutikker igjen. I 2011 var det rundt 70–80, ifølge NRK.

Nå er tallet 47, ifølge Aftenpostens kartlegging.
    Vinyl&Kaffe på Hamar er ikke nevnt, men nå har Aftenposten fått beskjed!:)
    Denne butikken har et av de største og beste bruktutvalg i Norge. Alle genre. Mest brukt, men også litt nytt og CD.
    Drives av kunnskapsrike og hyggelige Håkon Busterud, som forøvrig har en av de beste Zappa-samlinger i verden(!)

Youtube-video, m Girlschool som "Soundtrack":

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.648
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 488013 Vis vedlegget 488014

OTBC!
    Trillebår slange under subben.
    Halve Squashballer under spilleren(buen opp mot spilleren)
    Dette suger vekk problemet/vibrasjonene.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.798
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    steinost; Trillebår slange under subben. Halve Squashballer under spilleren(buen opp mot spilleren) Dette suger vekk problemet/vibrasjonene.[/QUOTE skrev:
    Hvilken er best?:)

SquashBalls.png

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.754
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^

Det er termostat i karet. Setter den på 30C. Den kan være at rilledelen utvider seg mens senter av platen som holder romtemperatur er i ro. Dette kan generere spenninger som går over etter avkjøling. Platene flater ut etter en stund.

Ja jeg kjører vifta på fult men det stinker likevel. Ikke helt bra dette med isoprop. Tror jeg venter til det blir mulig å åpne vinduene helt.
    Ikke bruk varmeelementet når du vasker vinylplater! Da kan det fort bli alt for høy temperatur. Ultralydprosessen i seg selv varmer opp væsken. For høy temperatur i væsken forsterker samtidig fordampingen av isopropanolen, og det kan ha sammenheng med det ubehaget du opplever. At temperaturen blir for høy kan også være svaret på at platene dine endrer fasong.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve med romtemperatur og rapportere resultatet senere.
    Jeg lar platene spinne rundt i renseveska i ca 10-20 min før jeg hamrer på med middels intensitet i ca 15-20 min.
    De blir helt rene og tyste :cool:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.648
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    steinost; Trillebår slange under subben. Halve Squashballer under spilleren(buen opp mot spilleren) Dette suger vekk problemet/vibrasjonene.[/QUOTE skrev:
    Hadde prøvd forskjellige.
    Jeg mener jeg brukte enkel gul på Regaen jeg hadde.
    Det ble en exstrem mye bedre demping en orginalen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn