Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hver gang det går bra, går det bra. Ville du kjørt din 5, 10, 15, 30 eller 50 tusen kroners pickup rett inn i labelen med vilje?

    Du tror ikke det røsket fremover på skrå kan være en smule risikabelt for oppheng, stift og nålefane?

    Jeg hadde reklamert eller kjøpt ny. Selvsagt går det an å spille resten av plata, og passe på at man løfter armen før krasjen inntreffer, men jeg hadde bare vært irritert på den, så... ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Med vilje, og med vilje. Jeg har en plate eller to med usentrert label, og er ikke så himla bekymra for at den skal ødelegge min Ortofon Windfeld. Husk på at label går i pressa sammen med vinylen, og dermed presses ned i vinylen så overflaten er flush, og det er ikke noe 'trappetrinn' å klatre over. Direkte sunt er det neppe, så man lar ikke de platene stå og snurre.

    Så lenge det er ny plate, så er det bare å bytte til en uten feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Ja, hver gang det går bra, går det bra. Ville du kjørt din 5, 10, 15, 30 eller 50 tusen kroners pickup rett inn i labelen med vilje?

    Du tror ikke det røsket fremover på skrå kan være en smule risikabelt for oppheng, stift og nålefane?

    Jeg hadde reklamert eller kjøpt ny. Selvsagt går det an å spille resten av plata, og passe på at man løfter armen før krasjen inntreffer, men jeg hadde bare vært irritert på den, så... ;)
    Eh, ja... Selvsagt reklamere og få ny plate, det jeg sier er bare at det meget vel kan ha gått fint med pu’en til vinagunner denne gangen. Keep a lid on the drama. ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.950
    Antall liker
    17.293
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for engasjementet, folkens :)

    Ja, det gikk bra denne gangen. Skal lufte saken for selgeren, så får vi se.

    Hvor skadelig kan sikkert diskuteres, men sunt er det neppe!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hver gang det går bra, går det bra. Ville du kjørt din 5, 10, 15, 30 eller 50 tusen kroners pickup rett inn i labelen med vilje?

    Du tror ikke det røsket fremover på skrå kan være en smule risikabelt for oppheng, stift og nålefane?

    Jeg hadde reklamert eller kjøpt ny. Selvsagt går det an å spille resten av plata, og passe på at man løfter armen før krasjen inntreffer, men jeg hadde bare vært irritert på den, så... ;)
    Eh, ja... Selvsagt reklamere og få ny plate, det jeg sier er bare at det meget vel kan ha gått fint med pu’en til vinagunner denne gangen. Keep a lid on the drama. ;)
    Selvsagt gikk det bra med pickupen, hvis den ser og høres bra ut. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.904
    Torget vurderinger
    4
    Mulig det er en skikkelig vandreskrøne jeg kom over, men likevel....
    En liste over alle LP'er i Jimi Henrix' eie da han døde:

    Acker Bilk and his Paramound Jazz Band – ‘Mr Acker Bilk’s Lansdowne Folio’
    Albert King – ‘Live Wire/Blues Power’
    J.S. Bach, E. Power Briggs – ‘Bach on the Pedal Harpsichord’
    The Band – ‘Music from Big Pink’
    The Beatles – ‘Sgt. Pepper’s Lonely hearts club Band’, ‘Magical Mystery Tour’
    The Bee Gees – ‘Bee Gees’ 1st’
    Bill Cosby – ‘I Started Out as a Child’, ‘Revenge’
    Blind Blake – ‘1926 – Bootleg Rum Dum Blues’
    Bob Dylan – ‘The Freewheelin’ Bob Dylan’, ‘Blonde On Blonde’, ‘John Wesley Harding’, ‘Greatest Hits’, ‘Highway 61 Revisited’, ‘Bringing It All Back Home’, ‘Nashville Skyline’
    The Bonzo Dog Band – ‘The Doughnut in Granny’s Greenhouse’
    The Byrds – ‘Fifth Dimension’, ‘Younger Than Yesterday’
    Canned Heat – ‘Canned Heat’
    The Charles Lloyd Quartet – ‘Journey Within’
    Charley Musselwhite’s Southside Band – ‘Stand Back! Here Comes Charley Musselwhite’s Southside Band’
    Chris Barber and his Jazzband – ‘Mob – The Chris Barber Convention – Hamburg 1968’
    Clara Ward – ‘Gospel Concert’
    Cream – ‘Fresh Cream’
    Delaney & Bonnie – ‘Home’
    Django Reinhardt – ‘Django’
    The Dream – ‘Get Dreamy’
    Dr. John – ‘Babylon’
    The Electric Flag – ‘The Trip: Original Motion Picture Soundtrack’
    Elmore James – ‘Memorial Album’, ‘The Best Of’
    Eric Burdon & the Animals – ‘The Twain Shall Meet’
    The Free Spirits – ‘Out of Sight and Sound’
    Friar Tuck – ‘Friar Tuck and his Psychedelic Guitar’
    George Harrison – ‘Wonderwall Music’
    Handel – ‘Great Choruses from Handel’s Messiah’, ‘The Inspirational Majesty of Favourite Selections from Handel’s Messiah’, ‘Belshazzar’
    The Hollies – ‘The Hollies Sing Dylan’
    Holst – ‘The Planets Op. 32′
    Howlin’ Wolf – ‘More Real Folk Blues’, ‘The Howlin’ Wolf Album’, ‘Moanin’ In The Moonlight’
    Jaki Byard – ‘Freedom Together!’
    Jaki Byard Trio – ‘Sunshine of my Soul’
    James Brown – ‘Showtime’
    The Jimi Hendrix Experience – ‘Are You Experienced’, ‘Smash Hits’, ‘Electric Ladyland’
    Jimmy Reed – ‘The New Jimmy Reed Album’
    Jimmy Smith & Wes Montgomery – ‘The Dynamic Duo’
    Joan Baez – ‘Any Day Now’
    John Lee Hooker – ‘Drifting Blues’, ‘Live at Café Au-Go-Go’
    John Lennon and Yoko Ono – ‘Two Virgins’
    John Mayall & The Bluesbreakers – ‘Blues Breakers with Eric Clapton’, ‘Crusade’, ‘A Hard Road’
    Johnny Cash – ‘At Folsom Prison’
    Junior Wells – ‘It’s My Life, Baby’
    Leadbelly – ‘Take This Hammer’
    Lightnin’ Hopkins – ‘Earth Blues’, ‘The Roots Of’, ‘Soul Blues’, ‘Something Blue’, ‘Lightnin’ Strikes’
    Little Richard – ‘Little Richard Volume 2’
    Love – ‘Da Capo’
    Lowell Fulson – ‘Lowell Fulson’
    The Mothers of Invention – ‘Freak Out!’
    Muddy Waters – ‘The Real Folk Blues’, ‘Down on Stovall’s Plantation’, ‘Electric Mud’
    Nina Simone – ‘Nuff Said!’
    Otis Redding – ‘The Immortal Otis Redding’
    Pierre Henry – ‘Le Voyage: D’Après Le Livre Des Morts Tibétian’
    Ravi Shankar – ‘Sound of the Sitar’, ‘Portrait of a Genius’ ‘India’s Master Musician’
    The Red Crayola with the Familiar Ugly ‘The Parable of Arable Land’
    Richie Havens – ‘Electric Havens’, ‘Mixed Bag’
    Robert Johnson – “King of the Delta Blues Singers’
    The Roland Kirk Quartet – ‘Rip, Rig and Panic’
    The Rolling Stones – ‘Their Satanic Majesties Request’, ‘Big Hits [High Tide and Green Grass]’
    Roy Harper – ‘Sophisticated Beggar’
    Sam Gopal – ‘Escalator’
    Smokey Smothers – ‘The Driving Blues of Smokey Smothers’
    Sonny Boy Williamson – ‘Blues Classics by Sonny Boy Williamson’
    Sonny Boy Williamson II – ‘Down and Out Blues’, ‘More Real Folk Blues’
    The Spencer Davis Group – ‘Autumn ’66’
    Subbulakshmi – ‘The Sounds of Subbulakshmi’
    Tim Buckley – ‘Goodbye and Hello’
    Vanilla Fudge – ‘Vanilla Fudge’
    Various – ‘The Original American Folk Blues Festival’, ‘Blues Classics’, ‘American Folk Blues Festival ’66’, ‘Origial Hits of the Great Blues Singers, Vol II’, ‘Chicago/The Blues/Today!, Vol 1’, ‘Heavy Heads’, ‘We Sing The Blues!’
    Washboard Sam – ‘Blues Classics by Washboard Sam’
    Wes Montgomery – ‘A Day in the Life’
    The Zodiac – ‘Cosmic Sounds’

    Jimi må vel få godkjent på både kvalitet og variasjon?

    HendrixVinyl.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ahhh.... Alle må lese I'm with the band av Pamela Des Barres, forresten. Gøyal bok. Morsom type han derre Jimi.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.904
    Torget vurderinger
    4
    Vinyl Is Bigger Than We Thought. Much Bigger.

    Revenue from sales of used records is particularly significant in the digital era, now that most of the attention is on streaming, where users can't "resell" music. The music industry doesn't bother to count used sales because no revenue from used sales goes to record labels, artists, or songwriters. "Given the size of the overall market, I am always shocked that these numbers are ignored when reporting sales," says Ron Rich, SVP of Discogs Marketplace, one of the two largest online marketplaces for used records, along with eBay.
    These online marketplaces also sell several million vinyl records per year. As this figure shows, unit sales numbers from eBay and estimates based on Discogs data added up to about 6 million last year. Compare that to new vinyl sales, which reached 16 million units and $395 million in revenue last year, according to RIAA figures. (Skeptics counter that this is a far cry from vinyl's early 1980s market peak, when vinyl pulled in $2 billion from 300 million units.)
    Meawhile, beyond eBay and Discogs' 6 million, Amazon and other specialized online vinyl marketplaces (like these and these, which focus on classical, jazz, world music, rarities, and so on) probably account for one or two million more. That gets us to about half of the RIAA's 16 million figure.

    But these figures don't count offline sales -- of which there are likely at least as many as online. Discogs' Rich says that their online sales represent only "a fraction of what is out there in the used market, considering the amounts of used inventory selling through local record stores."

    To make a stab at offline sales volume, consider that there are over 2000 record stores in the U.S., the vast majority of which are indie stores that sell used as well as new vinyl. If each of those stores sold just one piece of used vinyl every hour, that would add roughly another 6 million total annual units sold. If we add in sales at thrift shops, garage sales, and flea markets -- New York's Brooklyn Flea (pictured above) hosts several used vinyl sellers each week -- we probably exceed the RIAA's new-vinyl figure of 16 million. In other words, the overall vinyl market is likely at least double the size that the RIAA reports in unit sales.
    https_%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fbillrosenblatt%2Ffiles%2F2018%2F09%2Fvinyl-unit-volume.jpg


    https_%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fbillrosenblatt%2Ffiles%2F2018%2F09%2Favg-vinyl-sale-prices.jpg


    https_%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fbillrosenblatt%2Ffiles%2F2018%2F09%2FeBay-Used-Vinyl-Reven.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har forslag til pickup (MM/MC) til en Pro-Ject Carbon Espirit DC? Ønsker å kjøpe brukt til maks 2000,-, skal i første omgang bruke RIAA-trinnet som er innebygget i Classé Audio 4. Ønsker en varm lydsignatur og god luftighet/oppløsning. :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Har en SME 3009 Impr. Ledningene i tonearmen virker litt...skjøre og gamle. Akkurat det har muligens ikke noe å si for lyden. Men er det en stor/tidkrevende/kostbar jobb å få byttet slike ledninger?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har en SME 3009 Impr. Ledningene i tonearmen virker litt...skjøre og gamle. Akkurat det har muligens ikke noe å si for lyden. Men er det en stor/tidkrevende/kostbar jobb å få byttet slike ledninger?
    Det er egentlig helt rett frem. Jeg har gjort det to ganger. Eneste som var litt pes var å få festet internjordingen på innsiden av armrøret. Sikkert flere tips på akkurat den delen på nettet, så det bør nok gå bra [emoji4] Tar ett par timer siden det er første gang. Det er så kostbart som du vil. Legger du inn håndsmidde sølvkabler dyppet i lurium koster det sikkert litt. 150-400,- ett sted burde rekke lenge :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Helt enig med jorwed_.

    En nem måde installere de nye ledninger er,
    fastgøre dem i enden på nuværende siddende ledninger.
    Når så du trækker de gamle ud, få du samtidig trukket de nye ind.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kjøper dere gode innercover ved netthandel nå? Trenger ca 100 stk. Kvalitet og pris!!!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler å rense platene, samt få vekk ladninger fra magnetisme og statisk!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jada, her kjøres både ultralyd og VPI sucker, men rensede plater skal ned i plastcover og ikke papircover som enkelte nye plater leveres med. Derfor trenger jeg nye innercover :cool:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.904
    Torget vurderinger
    4
    MoFi sine er gode og funker til det meste.
    249,- for 50 stk. dvs. lite å spare på å velge billigere.
    Samme innercover finnes under flere andre navn. Tror PK også har tilsvarende.

    Dersom jeg gjerne vil bruke de orginale innercoverne av en eller annen grunn har jeg brukt halvrunde Analogis 'protect it' som jeg kjøpte på NAT /499,- for 100.
    De pleier å få plass inni de orginale coverne, men er mer knotete i bruk enn MoFi sine. Rett og slett litt vanskelig å åpne uten å få fingerfett på innsiden, som jo er noe av poenget å unngå.

    Rent undertøy er viktig! :p
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det blir en av disse på meg. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan ikke si at jeg liker MoFi sine innercover. Enda mindre sånne halvmåneformede 'Nagaoka'-typer. Foretrekker noe med litt mer substans enn som så, noe som ikke bretter og krøller seg for et godt ord. De vi fikk på gruppekjøpet sist er fine, solid papir og for inni. Husker ikke hvor vi endte med å kjøpe....

    Covers33.co.uk eller protected.de, kanskje? Usikker.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Mo-Fi sin sitter fast i plata og du blir nødt til å la plata gli ut mens den har full kontakt med plasten. Var med på et gruppekjøp en gang som Trondmeg hadde arrangert. Det vi fikk der er de beste innercoverne jeg har hatt.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.938
    Antall liker
    26.956
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig, Mo-Fi sin sitter fast i plata og du blir nødt til å la plata gli ut mens den har full kontakt med plasten. Var med på et gruppekjøp en gang som Trondmeg hadde arrangert. Det vi fikk der er de beste innercoverne jeg har hatt.
    Det som er minuset med de fra gruppekjøpet er at de er bittelitt korte, så 4-5mm av plata stikker på utsiden.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lagt merke til det, men det er mye mulig. Hvis du legger dem inn i yttercoveret i 90 graders vinkel og deretter inn i et plastcover tror jeg ikke det er et reelt problem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn