Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Nordland
    steinost; Trillebår slange under subben. Halve Squashballer under spilleren(buen opp mot spilleren) Dette suger vekk problemet/vibrasjonene.[/QUOTE skrev:
    Hadde prøvd forskjellige.
    Jeg mener jeg brukte enkel gul på Regaen jeg hadde.
    Det ble en exstrem mye bedre demping en orginalen.
    Jeg har som sagt bestilt Sonic Design dempeklosser, skal prøve de før jeg går til innkjøp av trillebårslange, men takk for råd :)
    PS:
    Hvor mye luft hadde du i slangen?
    Brukte du flere en tre halve baller under Regaen?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.275
    Sted
    Sørlandet
    steinost; Trillebår slange under subben. Halve Squashballer under spilleren(buen opp mot spilleren) Dette suger vekk problemet/vibrasjonene.[/QUOTE skrev:
    Hadde prøvd forskjellige.
    Jeg mener jeg brukte enkel gul på Regaen jeg hadde.
    Det ble en exstrem mye bedre demping en orginalen.
    Jeg har som sagt bestilt Sonic Design dempeklosser, skal prøve de før jeg går til innkjøp av trillebårslange, men takk for råd :)
    PS:
    Hvor mye luft hadde du i slangen?
    Brukte du flere en tre halve baller under Regaen?
    Supereffektive dempeføtter til Rega kr 69,90:

D72928AD-9B0E-4308-8B03-E79B8E9681F0.jpg

Demping av subwoofer kan gjøres med sorbothan som du kjøper fra Ebay. Jeg brukte vibrasjonsdempere for vaskemaskin på min subwoofer. I uthulingen i midten av dem brukte jeg sorbothan og jeg kunne spille ekstremt høyt uten at platespilleren reagerte.

-BB-

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.406
    Torget vurderinger
    4
    “High Definition Vinyl” Is Happening, Possibly as Early as Next Year

At hva var det det var sa du ????

The HD vinyl process involves converting audio digitally to a 3D topographic map. Lasers are then used to inscribe the map onto the “stamper,” the part that stamps the grooves into the vinyl. According to Loibl, these methods allow for records to be made more precisely and with less loss of audio information. The results, he said, are vinyl LPs that can have up to 30 percent more playing time, 30 percent more amplitude, and overall more faithful sound reproduction. The technique would also avoid the chemicals that play a role in traditional vinyl manufacturing. Plus, the new-school HD vinyl LPs would still play on ordinary record players.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    “High Definition Vinyl” Is Happening, Possibly as Early as Next Year

At hva var det det var sa du ????

The HD vinyl process involves converting audio digitally to a 3D topographic map. Lasers are then used to inscribe the map onto the “stamper,” the part that stamps the grooves into the vinyl. According to Loibl, these methods allow for records to be made more precisely and with less loss of audio information. The results, he said, are vinyl LPs that can have up to 30 percent more playing time, 30 percent more amplitude, and overall more faithful sound reproduction. The technique would also avoid the chemicals that play a role in traditional vinyl manufacturing. Plus, the new-school HD vinyl LPs would still play on ordinary record players.
    Dette må vel være enten 1) eksempel på noe godt nedsnødd, eller 2) velbehaget i vinylavspillingens iboende forvrengningsgenerering. Eller er det noe som unnslipper meg?
    Tillegg: Dette ikke som en kommentar til Trane, men det Trane lenket til.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, da er det bare å spare seg til enda en runde med oppgradering av soft ware.:rolleyes:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.406
    Torget vurderinger
    4
    SHURE STATEMENT REGARDING THE DISCONTINUATION OF PHONO PRODUCTS.

For more than 90 years, Shure has been committed to manufacturing and delivering products of the highest quality, reliability, and value. This commitment requires consistency in materials, processes, and testing, as well the capacity to react to fluctuations in demand.

In recent years, the ability to maintain our exacting standards in the Phonograph Cartridge product category has been challenged, resulting in cost and delivery impacts that are inconsistent with the Shure brand promise.

In light of these conditions, and after thorough evaluation, we have made the difficult decision to discontinue production of Shure Phono products effective Summer 2018.

Given our decades-long history of participation in the Phono category, we recognize that this decision may come as a disappointment to our channel partners and end users.

We are grateful for the support and loyalty demonstrated for Shure Phono products through the years and we are proud of the impact that these products have made on our customers’ lives and the reputation of the Shure brand. We believe that the proud legacy of Shure Phono is best served by exiting the category rather than continuing production under increasingly challenging circumstances.

Shure will continue to bring reputable, high quality products to market and we look forward to meeting and exceeding customer expectations on our current and future offerings. As Shure expands into new markets and product categories for audiophiles, our enduring commitment to premium performance and technological innovation will remain at our core.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Nordland
    Å flytte subwooferen på andre siden, hjalp ikke i det hele tatt. Akkurat samme resultat som da den sto under RP3. Prøvde å spille med lokket på og av. Ingen forskjell..

Vis vedlegget 488533

Derimot ble det andre boller, da jeg flyttet den inntil en annen vegg. Her var det mulig å dra på ytterligere. Suben, vrenger nå på volum 70, mot tidligere 60 slik den tidligere var plassert. Dessverre har jeg ikke mulighet til å ha den stående der.... Jeg har som flere av dere har anbefalt, bestilt meg ett sett med Sonic Design dempeføtter, som er tilpasset vekten på suben.

Vis vedlegget 488532

Tester som Sonic Design har bestilt hos Ljudtekniska Sällskapet viser en markant forbedring iht vibrasjoner ved bruk av dempeklosser.

Vis vedlegget 488534

SA Explorer har dobbel demping i og med at de er montert med gummiklosser på en sokkel, i tillegg til gummiføttene under. Skal tro om det er nok???
    Vurderer å kjøpe dempeklosser til høyttalerne også hvis det viser seg som magi for subwooferen.
    Vis vedlegget 488535
    2F114D3E-1FD4-466A-A4B9-3C957D4197DA.jpg

Jeg har nå spilt noen uker med Sonic Designs dempeføtter under subwooferen, og det er en målbar forbedring! Problemene er langt fra borte, og jeg vurderer nå hva jeg skal gjøre. Jeg har lyst å prøve å bytte ut føttene til Regaen, i SD, tilpasset vekten. Noen som har prøvd dette?

Og er det noe poeng å bytte ut føttene på Explorerne? De er jo dobbelt dempet siden de er montert en sokkel med gummiklosser pluss gummiføtter under.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom den lokale hifi sjappa i dag. Innehaveren ville demonstrere et anlegg. Han tar en LP plate med fingrene godt pantet over rillene. Tørker av platen på sine egen bukse. Stiften rengjør han med å dra fingeren over et par ganger. Jeg er temmelig sjokkert for det er ikke måten jeg behandler vinyl på. Han fyrer i gang og det er nesten ikke peis knitter i det hele tatt:cool:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.274
    Torget vurderinger
    10
    Ut fra bilder kan det se ut som det finnes to versjoner av Electrocompaniet ECP2. En med trafoen innebygget i en firkantet boks og en uten denne boksen. Noen som vet om dette stemmer?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På nett-forum kan man betro seg til likesinnete om sine pinligste særegenheter.

Ikke si det til noen, men jeg kjøpte hvite bomullshansker på apoteket. Flere par.
    Til håndtering etter vask, og til høytidelig avspilling av de edleste varene.

Nei, bilder får dere ikke.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Ikke si det til noen, men jeg kjøpte hvite bomullshansker på apoteket. Flere par.

Et helt naturlig produkt å ha i huset for oss som har rørforsterkere;)

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.386
    Torget vurderinger
    2

Men helt unødvendig hvis man vet hvordan man skal håndtere en LP-plate.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Men helt unødvendig hvis man vet hvordan man skal håndtere en LP-plate.
    Problemet mitt er ikke fingeravtrykk på platene, men heller at Slepphendte Fomlesen mister plata ned på spindelen eller gulvet i hastverket med å sette på neste. ;) Da tipper jeg bomullshansker gjør det verre. ;)

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvor langt over en varm rørforsterker bør en platespiller stå? Har nå en RP8 hengende på veggen, så er det mulig at en Rogue M180 monoblokk vil havne under. Hvor lang avstand bør det være? Vet ikke eksakt hvor høyt den henger(akkurat nå) men tipper ca 70cm. Kan varmen gjøre noe utslag ved avspilling av vinyl? (Kan måle opp avstanden i kveld)

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Varmen kan få gummiopphenget i pickupen til å bli mykere, og det vil kanksje endre litt på lyden. Men hvor mye du kommer til å merke endringen er ikke godt å si.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Tenkte på at det er mulig å legge en plate under på Rega-vegghylla for å skjerme litt mot den direkte strålingen. Må jo hjelpe litt?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med 70cm avstand bør det ikke ha for mye å si.
    Men, nå er det jo enkelt å sette det opp slik og måle temperaturen under hyllen til spilleren da.
    Da vet- og ikke tror du.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke forsterkeren her enda, men det blir Ca 42cm mellom topp på forsterker og underside på spilleren. Når eller hvis jeg får dem i hus skal jeg måle tempen. God idé.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.857
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på at det er mulig å legge en plate under på Rega-vegghylla for å skjerme litt mot den direkte strålingen. Må jo hjelpe litt?
    Vil ikke en plate fange opp resonanse? Er jo bare til å måle temperaturen rundt spilleren når rør-forsterkeren er i drift. Tror ikke en plate vil lede varmen så mye vekk. Tipper du ikke får noe som helst problemer med varme fra rør forsterkeren.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Ja. Eg fekk mine øydelagde då døtrene mine brukte dei under krumkakesteikinga i jula. Men så har eg berre rør i riaatrinnet for tida......

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Da er nok løpet kjørt for det hanskeparet mht sitt opprinnelige formål er jeg redd:)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå gikk det opp for meg hvorfor jeg har det så godt uten rør;)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå gikk det opp for meg hvorfor jeg har det så godt uten rør;)
    Kvite hanskar og edle saker er då berre deileg?
    Strekker meg så langt som å si at «jeg kan forstå» at «noen» har slike tilbøyeligheter ift å klå på rør.

Selv ville jeg vel kanskje brukt slikt på en annen måte...:rolleyes:

Uansett: god helg, alle HFS-ere;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Smurfeland
    Vil ikke en plate fange opp resonanse? Er jo bare til å måle temperaturen rundt spilleren når rør-forsterkeren er i drift. Tror ikke en plate vil lede varmen så mye vekk. Tipper du ikke får noe som helst problemer med varme fra rør forsterkeren.
    En plate av f.eks. aluminium vil vel fungere som et varmeskjold?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.406
    Torget vurderinger
    4
    Cool or not ? I say yay !

Degritter the UltraSonic Vinyl Toaster.

Kommer visst i salg i mai, til sånn omtrent €2.000....
    Rapport fra en av beta-testerne.
    Jeg har mer og mer sans for denne.
    Bortsett fra prisen da....

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    En plate av f.eks. aluminium vil vel fungere som et varmeskjold?
    Det vil det vel antagelig. Nå ble det ingen monoblokk under platespilleren allikevel. Like greit, så slipper jeg å tenke....

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig irriterende. Kan noen gi en plausibel forklaring på hva er det son kan ha skjedd under produksjon her, og om det er skadelig for PU?:mad:

20180602_001806_001.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Labelen har flyttet seg før/mens pressa lukket seg. Reklamasjon.

Skadelig for pickupen å kjøre rett fra lead out-rillene inn i en pappskive? Ja, det er det stor sjanse for.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Smurfeland
    På hvilken måte er det skadelig? Hvis ikke diamanten løsner eller nålefanen blir skeiv, går det vel bra? :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn