Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.103
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken tonearm er dette?

    sanyotp30b.jpg
    sanyotp30a.jpg


    Satte opp og justerte en ny projectspiller for en kompis og fikk hans gamle Sanyo TP-30. Etter grundig rens og stell har jeg montert en Clearaudio Maestro på den. (sikkert overkill, men det var nå det jeg hadde liggende) og det spiller forbausende vitalt.
    Har ikke funnet så mye info på nett, men det ser ut som en jelco arm mener jeg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, i praksis så fungerer det sikkert fint. Resultatet derimot er vel heller noe uvisst vil jeg tro. Spes mht labler, som sikkert ikke synes det er like stor stas å bli dyvåte;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.852
    Antall liker
    38.609
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Ja, i praksis så fungerer det sikkert fint. Resultatet derimot er vel heller noe uvisst vil jeg tro. Spes mht labler, som sikkert ikke synes det er like stor stas å bli dyvåte;)
    Funker faktisk veldig bra men labelen ryker :( har prøvd ;)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294

    Kentimeter

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2020
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    NAD 533 med oem rb250 arm og goldring electra PU.

    Har en gammel ERA med mayware formula iv arm og sonus PU påmontert.. ville det vært en oppgradering å putta maywarearmen på NAD spilleren?

    Ellers verdt å oppgradere noe på nadspilleren?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ok. Min første tanke var at armen kanskje hører best hjemme på ERA´n og at den spilleren (i god stand) er en vel så god (og mye mer morsom) enn NAD´n:)
     

    Kentimeter

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2020
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Ok. Min første tanke var at armen kanskje hører best hjemme på ERA´n og at den spilleren (i god stand) er en vel så god (og mye mer morsom) enn NAD´n:)
    Du har sikkert rett, men ERA'en er aldeles ikke i god stand :D
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Hei.
    Er det noen som har testet Rega Fono MM mk1 eller Schiit Mani? Skal brukes sammen med Rega planar 3 og Grado black eller, hva anbefales..?
    Bjarne
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Rega og Grado i kombinasjon er beryktet for brum. Jeg ville nok prøvd på noe annet. Synes heller ikke verken pu eller RIAA fra Rega generelt er noe å juble for.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Feiljustert pickup?

    Siden alt kan diskuteres...

    Jeg er en relativt fersk vinylfan. Er på min fjerde spiller siden jeg startet for litt over et år siden. Denne gangen føler jeg at jeg har truffet den spilleren jeg vil ha en god stund - en Pro-Ject The Classic.
    I går gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før, jeg byttet pickup fra den medfølgende Ortofon Silver til Ortofon Bronze. Jeg brukte Pro-Jects medfølgende protraktor og justerte stifttrykk. Ellers gjorde jeg ikke noen justeringer.
    I dag, da jeg hørte på en plate som jeg kjenner godt, ble jeg usikker på om jeg kan ha gjort noe feil. Platen starter med noen takter med bare trommer, og deretter kommer fullt komp med fremtredende gitarer. Det som skjedde var at jeg kunne høre en fjern versjon av gitarene før de egentlig kom inn, altså under trommeintroen. Kan dette være tegn på en feiljustert pickup, og hva bør jeg i så fall justere? Eller er det rett og slett plata? Jeg har ikke hørt liknende på andre plater.
    Jeg synes også at jeg hører mer støy mellom sporene med denne pickupen.

    Tilleggsinfo: På den fabrikkmonterte pickupen var det en mellomromsskive mellom pickup og arm. Jeg satte dette på den nye pickupen også, da de er helt like fysisk. Lurt eller ikke lurt? Når skal man egentlig bruke en slik mellomromsskive?

    For illustrasjonens skyld, et par bilder av herligheten:

    6BA2BADD-FF5A-45C6-8460-3D42E4D76C10.jpg


    1B2263A2-D19E-462D-A3DE-53C5B8A5456D.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det er forholdsvis normalt med et svakt «pre/post ekko» på platene, det skyldes at signalet i rillene før og etter smitter over. Det er en feil i graveringen (ev i pressingen) av platene som ikke har noe med innstillingen av PU. Det blir gjerne mer framtrendene med «finere» PU og lavere støynivå.

    mvh
    KJ
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.649
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro at dette er på plata.
    At det ikke har noe med din montering av ny pick up å gjøre,
    men at du kanskje hører det bedre med en bedre pick-up, evt hører bedre etter nå som du ville høre hvordan det nye låt.
    Det hender seg at slikt forekommer på innspillinger og fenomenet kalles "pre ekko" eller pre-echo.
    Det står om dette på nettet flere steder.

    Fra Steve Hoffman forum:
    What you are hearing is one of two things. First could be print-through from the tape. The other cause is thin grooves that have some information from the other side of the groove pushing through.


    Det kan altså være tapen som er årsak hvis det er en analoginnspilling.
    Et eksempel på dette er Shelby Lynne låta "Just a Little Lovin".
    Her hører man tydelig pre-ekko fra innspillingsbånd både på vinyl og CD.

    Hvilke plate er du hører dette på? Tittel?

    Skiva som er i mellom har den funksjonen at nåla får riktig vinkel på plata under avspilling, såkalt VTA.
    (Vertical tracking angle) Når armen ikke kan flyttes opp eller ned,bruker man i stede mellomlegg-skiver.
    Avanserte armer har VTA justering "on the Fly",-altså justering av armen /nåla i rilla mens man lytter.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takker så meget, KJ og bluesbreaker, for kjappe og oppklarende svar! Jeg har jo vært borti pre-ekko på bånd før. Det er bare så fryktelig lenge siden jeg drev med innspillinger på analogtape at jeg hadde glemt det :) Og dessuten slo det meg ikke at vinyl kunne ha samme problemet.

    Plata det er snakk om er «Good Light» med Drew Holcomb & The Neighbors (https://tidal.com/album/34296223). Anbefales!

    Angående mellomlagsskiva, så mener jeg å ha lest meg til at armen på The Classic har mulighet for justering av VTA. Dermed litt rart at den har skive montert fra fabrikken.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Pre-ekko eller "forvarsel" var noe jeg hørte de første ca 1200 t på min PU. Etter 1500 t hører jeg det aldri igjen. Tror dette er et tegn på at PU begynner å bli slitt.
    Det er kanskje et tegn på at man (Atlerovik) har stilt inn PU riktig.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Pre-ekko eller "forvarsel" var noe jeg hørte de første ca 1200 t på min PU. Etter 1500 t hører jeg det aldri igjen. Tror dette er et tegn på at PU begynner å bli slitt.
    Det er kanskje et tegn på at man (Atlerovik) har stilt inn PU riktig.
    Deilig å høre! :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er nok mest sannsynlig vinylen, ja. Det skjer med lakken under kutting, og/eller i ventetiden mellom kutting og metallisering.

    De fleste plater lages ved at man graverer rillene i et materiale som er ganske mykt, og visstnok ligner en del på neglelakk. En av tingene som skjer er at kutterhodet, som egentlig skal skjære ut en tynn strimmel av lakken, ikke gjør dette perfekt. Kutterhodet vil samtidig presse lakken til sidene, og dermed kan dette smitte over til rillene ved siden av (før og etter). Det andre er at spenningene som oppstår i materialet gjør at lakken som er presset i stedet for skåret etter en stund går tilbake til sin opprinnelige form.

    En god indikator er om forsinkelsen mellom pre-ekko og signalet som er opphav til det samsvarer med omdreiningene på spilleren 1,8 sekunder for 33 1/3, 1,33 sekunder for 45.

    Det verste eksempelet jeg har av slaget er en plate med Seasick Steve, tror det er Doghouse music.

    Forresten hører man som regel ikke stort til det, med mindre platene har mye dynamikk, siden det ellers drukner i signalet.

    Det kan være båndet, men det er nok sjelden et like stort problem med mindre man snakker om bånd som har vært oppbevart lenge uten å spoles om.

    Hjertelig velkommen til vinylens verden. Formatet som er like lite perfekt som livet ellers. :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Selv om vinyl ikke er perfekt (som livet ellers) vil jeg jo gjerne at det skal være så bra som mulig (som livet ellers) :)

    Jeg skiftet til Hana EH pickup for en liten stund siden. I etterkant har jeg vært usikker på om den har vært justert riktig. Jeg har lurt på om jeg har hørt litt forvrengning ved avspilling. Så kjøpte jeg Ortofon testplate. Ved avspilling av sporene for testing av såkalt tracking abillity begynner det å vrenge allerede ved 60-70µm, ved normalt stifttrykk - 2g. Så, derfor to spørsmål:

    1. Er det meningen at man skal kunne spore bra helt opp til 100µm, som denne plata går til?
    2. I så fall hvordan skal jeg justere for å fikse dette?

    Prøvde med maks stifttrykk, 2.8g, og da sporer den opp til 80µm, men kan jo ikke ha så høyt trykk.

    Innspill mottas med stor takk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv om vinyl ikke er perfekt (som livet ellers) vil jeg jo gjerne at det skal være så bra som mulig (som livet ellers) :)

    Jeg skiftet til Hana EH pickup for en liten stund siden. I etterkant har jeg vært usikker på om den har vært justert riktig. Jeg har lurt på om jeg har hørt litt forvrengning ved avspilling. Så kjøpte jeg Ortofon testplate. Ved avspilling av sporene for testing av såkalt tracking abillity begynner det å vrenge allerede ved 60-70µm, ved normalt stifttrykk - 2g. Så, derfor to spørsmål:

    1. Er det meningen at man skal kunne spore bra helt opp til 100µm, som denne plata går til?
    2. I så fall hvordan skal jeg justere for å fikse dette?

    Prøvde med maks stifttrykk, 2.8g, og da sporer den opp til 80µm, men kan jo ikke ha så høyt trykk.

    Innspill mottas med stor takk.
    Hva betyr "maks stifttrykk"? Er dette sepsifisert av pickup-produsenten? I så fal: Hvirfor kan du ikke ha så høy VTF?

    Det er vel ikke usannsynlig at testplata har en måleskala som går litt høyere enn hva pickuper flest sporer uproblematisk?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut av specen til Hana at SH skal spore 70 µm ved 2 gr.

    Sporing av 100 µm modulasjon er ekstremsport. F.eks. toppmodellene til Ortofon er spesifisert til å spore 90 µm.

    Området rundt 70 µm er forholdsvis standard rundt 80 µm er bra og rundt 90 µm er meget bra. Omregnet i desibel så er denne skalaen ganske kort.

    mvh
    KJ
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det ser ut av specen til Hana at SH skal spore 70 µm ved 2 gr.

    Sporing av 100 µm modulasjon er ekstremsport. F.eks. toppmodellene til Ortofon er spesifisert til å spore 90 µm.

    Området rundt 70 µm er forholdsvis standard rundt 80 µm er bra og rundt 90 µm er meget bra. Omregnet i desibel så er denne skalaen ganske kort.

    mvh
    KJ
    Takker så meget! Skjønner nå at ulike stifter har ulike sporingsegenskaper. Vinyl-noob, her altså. Dazed: maks stifttrykk jeg klarte å oppnå med denne pickupen og motvekten jeg har på armen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøvde å finne ut litt.

    Fant ikke noen brukermanual, men data oppgitt på sidene til Mala er 2g nåltrykk (mulig manualen på vanlig måte oppgir max, min, og anbefalt?)
    Data hos Mala sier 70um v/ 2g, og det er vel helt OK, og greit samsvarende med dine observasjoner. Sporing til 80um ville vel regnes som meget bra.

    Jeg tror ut fra det jeg ser, at dette er noe man bør slå seg til ro med på de anbefalte 2g. Å gå langt over anbefalt vil påvirke SRA (stylus rake angle) og påvirke høyfrekvensgjengivelse og intermodulasjonsforvrengning negativt. Den vil også flytte spolene ut av den mest lineære delen av magnetgapet, og øke forvrengning på den måten. På toppen av det hele vil det belaste fjærmediet i pickupen sånn at det kan slites fortere enn nødvendig.

    Forklaringen på forvrengningen du hører med musikk er nok mer komplisert enn ren sporingsevne, relatert til flere egenskaper med pickup (nålsliping, i hvert fall), og et utslag av mer komplekse signaler enn det som ligger i testsporet.

    Nålsliping får du ikke gjort annet med enn å bytte til en bedre pickup.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Etter innkjøp av en Electrocompaniet MC 2 og koblet den til Adyton Opera og Lenco B55 og en Hana SL skjer det ingen ting. Koblet den så med en Denon DP47 og Denon DL110 ingen lyd nå heller. Denne virket føre kjøp og burde jo gi lyd fra seg. Koblet ut Musical Fidelity phono forsterker og koblet opp denne i håp om litt mere sprut lyd messig. Har jeg koblet den på feil utgang?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Jo skal være det, den har 2Xiec r14 batterier visstnok, har ikke åpnet den. Når batteriene må byttes står det att den lager litt lyd, denne er helt tyst. Har jeg vært klommsete og koblet til feil inngang på forsterkere. Skal denne inn på phono inngangen, har ikke hatt en slik koblet opp før.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    CF7FFEFA-F483-4F71-AA79-15D745FBCB43.jpg
    kanskje disse må byttes, er det hipp som happ hva slags batterier jeg bruker her. Får uansett ikke byttet de nå.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Det sitter oppladbare batterier i og de må muligens lades opp i følge forrige eier, den skal kobles til MM inngang.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.610
    Antall liker
    14.025
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Patagonia.jpg

    Fann denne boksen på Fretex i går. Platene var ganske skitne, men blir nok bra etter ein vask.
    Det var ikkje noko innlegg med tekst og slikt.
    Dersom det skal ver eit slikt, er det nokre som har som kan kopiere/fotografere og sende til meg?

    Peder
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Den kan jeg ordne, men da må jeg at bilde med mobilen.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Det er 87.3 MB med bilder, må nok sende de på epost. Send epost adresse på pm så sender jeg de.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde og sende bilder via privat melding men pc ville ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn