Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Da er spilleren artikulert vis jeg husker riktig. Leser Kringvarpa Færøya for og få med meg hva som skjer der ute samt Morgunblaðið.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Kjøper man vinyl fra 60/70 og 80 tallet skulle man være ganske trygg. Så mye brukt vinyl tilgjengelig. Jeg holder meg unna ny vinyl for det meste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har handlet en del slike 180gr reutgivelser av 70-80 talls rock på nice price hos Platekompaniet i det siste - mesteparten har ganske brukbar lyd :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjenner ikke til DR tallene for den.

    Etter min erfaring blir DR tall skikkelig viktige når de er under DR10 - da er det som regel skadelig komprimering på gang.

    Har du fra DR10 og oppover så er det som regel andre ting som avgjør (eq, friskere mastertape osv). En utgave med DR11 kan være overlegen en utgave med DR14.
    Jeg får bare være glad jeg ikke har dette som nevrose også. Tenk å velge ut musikk etter et fiktivt datanissetall. 🤣 Bare kjedelig pling plong og pretensiøs overprodusert syngedamemusikk som slipper gjennom nåløyet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Jeg har handlet en del slike 180gr reutgivelser av 70-80 talls rock på nice price hos Platekompaniet i det siste - mesteparten har ganske brukbar lyd :)
    Ganske brukbar er ett vagt begrep. Ett eksempel. Jeg hørte på Midnight Choir tidligere i kveld. Lyden er så beefa opp at jeg måtte ha forforsterker på 10. Så spiller jeg Ry Cooder. Det er skikkelige produksjoner. Da kan jeg ha forforsterker på 30. Og det blir rom for dynamikk. Vet at Music on Vinyl og Back to black gir ut bra ting. Men foretrekker original utgivelser. Videre synes jeg det blir for dyrt med 500+ for Mofi osv.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får bare være glad jeg ikke har dette som nevrose også. Tenk å velge ut musikk etter et fiktivt datanissetall. 🤣 Bare kjedelig pling plong og pretensiøs overprodusert syngedamemusikk som slipper gjennom nåløyet.

    All musikk før sånn ca 1995 var produsert sånn - altså med dynamikk. Ingen vits å ha dyr hi-fi for å høre komprimert musikk uten dynamikk. Det er for mobiltelefonen og støyende bil.....
    Hva gjør man på dette forumet uten (lettere) nevroser for god lyd? :LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ganske brukbar er ett vagt begrep. Ett eksempel. Jeg hørte på Midnight Choir tidligere i kveld. Lyden er så beefa opp at jeg måtte ha forforsterker på 10. Så spiller jeg Ry Cooder. Det er skikkelige produksjoner. Da kan jeg ha forforsterker på 30. Og det blir rom for dynamikk. Vet at Music on Vinyl og Back to black gir ut bra ting. Men foretrekker original utgivelser. Videre synes jeg det blir for dyrt med 500+ for Mofi osv.
    Er mest 70 og 80 talls rock. Uriah Heep, David Bowie, Van Halen osv. De er ikke så verst, noen av de er skikkelig bra.

    Har ikke noe Midnight Choir på vinyl, synd med skiven din.

    Men det er klart - jeg har en del vinyl fra 80 tallet, tynne, småskeve, litt riper osv - men mange låter fenomenalt, de kunne sakene sine i gamle dager (y)
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Er mest 70 og 80 talls rock. Uriah Heep, David Bowie, Van Halen osv. De er ikke så verst, noen av de er skikkelig bra.

    Har ikke noe Midnight Choir på vinyl, synd med skiven din.
    Ja. Når det er sånn kan man like gjerne strømme eller kjøpe på CD. Vinyl skal jo gi det lille ekstra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja. Når det er sånn kan man like gjerne strømme eller kjøpe på CD. Vinyl skal jo gi det lille ekstra.
    Man får se hver utgivelse for seg - google andres erfaring. Noen er bra, andre er ikke bra. Gjelder særlig utgivelser etter 1990.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    En del vinyl fra 70-tallet har alt for mye diskant. Er DL 103 redningen?
    Har nå en G-1042 - som er veldig riktig på detaljer, og som ikke kommer til å selge. Men - har mye gammel vinyl og en del av dem har fryktelig skarp diskant.
    Derfor spørsmålet; er DL 103 mer tilgivende ?
    Talking Heads: Speaking In Tongues, og Berman/Abbado; Rachmaninov: 'Piano Concertos' Låter helt skingrende.
    Hjelp?

    Nyere innspillinger låter helt sjef.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En del vinyl fra 70-tallet har alt for mye diskant. Er DL 103 redningen?

    Jeg ville plukket opp en VM95C til dette bruket. Til tross for den "usle", koniske nålen tror jeg du vil bli veldig overrasket. Den er akkurat hva slike plater trenger, koster nesten ingenting (339,- tror jeg) og kan oppgraderes nesten inn i himmelen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du fra DR10 og oppover så er det som regel andre ting som avgjør (eq, friskere mastertape osv). En utgave med DR11 kan være overlegen en utgave med DR14.
    Da vil jo slike DR-målinger ha særdeles begrenset misjon - rent bortsett fra å kanskje renske bort den værste ulla:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva gjør man på dette forumet uten (lettere) nevroser for god lyd? :LOL:
    Man velger ikke sine nevroser, nevrosene velger deg! Har nok av dem! 🥴

    At ikke alt er innspilt like dynamisk og vellydende er ikke en påstand jeg prøver å motstride. Men likevel, finner ikke like sterk korrelasjon mellom musikk jeg nyter og et høyt dr tall. Kan være fordi jeg har dårlig musikksmak eller at de gyselige boksene jeg har fylt stua med mangler egenskapene som skal til for å skille sjokolade fra bæsj?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    En del vinyl fra 70-tallet har alt for mye diskant. Er DL 103 redningen?
    Har nå en G-1042 - som er veldig riktig på detaljer, og som ikke kommer til å selge. Men - har mye gammel vinyl og en del av dem har fryktelig skarp diskant.
    Derfor spørsmålet; er DL 103 mer tilgivende ?
    Talking Heads: Speaking In Tongues, og Berman/Abbado; Rachmaninov: 'Piano Concertos' Låter helt skingrende.
    Hjelp?

    Nyere innspillinger låter helt sjef.

    En rekke moving coil pick-up'er har et løft i toppen. Ellers kan jeg ikke si at jeg synes eldre innspillinger plages med skingrende diskant. Synes det varierer svært mye. Kanskje du har en litt uheldig match?
    Speaking in Tongues har ikke hørt siden 80-tallet og da på CD. Men 80-talls produksjonene var ofte kalde i klangen. Var hipt dengang....
    Nye innspillinger som låter sjef har gått meg hus forbi. Untatt for klassisk musikk....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Da vil jo slike DR-målinger ha særdeles begrenset misjon - rent bortsett fra å kanskje renske bort den værste ulla:)

    Ja det sier jo ikke alt, men gir en indikasjon hvor mye føkka opp en remaster er.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Man velger ikke sine nevroser, nevrosene velger deg! Har nok av dem! 🥴

    At ikke alt er innspilt like dynamisk og vellydende er ikke en påstand jeg prøver å motstride. Men likevel, finner ikke like sterk korrelasjon mellom musikk jeg nyter og et høyt dr tall. Kan være fordi jeg har dårlig musikksmak eller at de gyselige boksene jeg har fylt stua med mangler egenskapene som skal til for å skille sjokolade fra bæsj?

    Er det nede på DR7 eller under finner at det er umulig å høre på annet i enn i bilen. Hvis den gode musikken kan fåes med eller uten dynamikk, foretrekker jeg alltid førstnevnte. Det finnes så mye bra musikk derute og så lite tid, at jeg prioriterer musikk som ikke er komprimert ihjel......
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg hater overkomprimert musikk :devilish: det er liksom det omvente av Hifi.

    Kompresjon = forvrengning
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Av tekniske årsaker er ikke massiv kompresjon noe stort problem på vinyl.
    Det er vel litt av poenget mitt. Så ta dette datanissebegrepet over til det brickwallbefengte hølet vi kaller "perfect sound forever" og la oss heller utveksle råd og tips om de mange gode pressinger som er tilgjengelig. :giggle:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    En del vinyl fra 70-tallet har alt for mye diskant. Er DL 103 redningen?
    Har nå en G-1042 - som er veldig riktig på detaljer, og som ikke kommer til å selge. Men - har mye gammel vinyl og en del av dem har fryktelig skarp diskant.
    Derfor spørsmålet; er DL 103 mer tilgivende ?
    Talking Heads: Speaking In Tongues, og Berman/Abbado; Rachmaninov: 'Piano Concertos' Låter helt skingrende.
    Hjelp?

    Nyere innspillinger låter helt sjef.
    Har du tenkt over at ”fryktelig skarp diskant” kan skyldes at phono-forsterkeren din har et for lavt headroom (overload-margin) og kompenserer for klipping med å lage ”alt for mye diskant”?

    Sjekk headroom-tråden for mer om temaet: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/phono-med-skyhøyt-headroom.101036/

    På 1970-tallet - da disse platene med “alt for mye diskant” ble lagd - var det vanlig å fokusere på headroom, og hifi-utstyr hadde på den tiden en overload-margin på både 30 og 40 dB. I dag oppgir de færreste (?) phono-forsterkere overload-margin, og det finnes dyre phono-forsterkere som har knapt 10 dB i headroom i høyere frekvenser.

    Poenget mitt er at dårlig (vinyl)lyd kan skyldes reproduksjonsutstyret også, og kanskje spesielt innenfor vinyl er det viktig å påse at spesifikasjonene er på den riktige siden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel litt av poenget mitt. Så ta dette datanissebegrepet over til det brickwallbefengte hølet vi kaller "perfect sound forever" og la oss heller utveksle råd og tips om de mange gode pressinger som er tilgjengelig. :giggle:

    Skal begynne med det samme 😁
    Chris Rea "Road Songs For Lovers", 2 x 45 rpm, 2017, BMG JB Jazzee Blue 538290841.
    Fremragende sanger, fremragende album, fremragende lyd!!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har to slike og de er ikke like. En er som silke andre som en jernrive...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kommer kanskje ikke godt nok frem på bilde, men disse er tilsynelatende like, men jernriven til høyre ser annerledes ut i stoffet.

    DSC_0960.jpg
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Det er vel litt av poenget mitt. Så ta dette datanissebegrepet over til det brickwallbefengte hølet vi kaller "perfect sound forever" og la oss heller utveksle råd og tips om de mange gode pressinger som er tilgjengelig. :giggle:
    Her er ett Kanskje en av de beste produksjoner du får tak i. Original pressing er vanskelig å finne pluss dyr. Har denne repressingen. Den er meget bra.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klippet bort den stive busten. Det som er igjen i senter er som de gamle myke fra 70tallet,(som jeg ikke finner igjen)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg klippet bort den stive busten. Det som er igjen i senter er som de gamle myke fra 70tallet,(som jeg ikke finner igjen)
    Det var kanskje ikke så dumt - "oppgradere" den med saks!

    Jeg har en billig ebay dings med kun fløyel også, tror jeg holder meg til den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn