Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, da har man fått seg en skikkelig aha-opplevelse.... (n)

    Har begynt å prøve meg litt på digitalisering av vinyl, mest for å sjekke og lære meg litt om lydforskjeller kontra cd osv. Eventuelt prøve meg litt på eq på litt labre innspillinger.

    Jeg bruker Yamaha vinyl 500 platespiller - med mulighet for digital ut, Line ut og Phono ut.

    I dag var det Bryan Adams - Reckless vinyl, fra 1984. Skal si jeg ble overrasket når jeg benyttet overføring via Ethernet og det klippet vilt i vei. Her er hva resultatet blir:
    (Edit: kan legge til at jeg her har dempet signalet i Audacity for å ikke ha klipping under opptak. Udempet ser signalet helt likt ut som det som vises i toppen på neste innlegg. Men å dempe digitalt gjør ingen forskjell i hvor komprimert signalet blir. Dempingen må foregå før ADC i platespiller for resultat - men der finnes det ingen mulighet for justering)



    Det er side 1 på LPen, ser ut som en cd som er rammet av Loudness War. Hele DR9 faktisk.....


    Deretter prøvde jeg Line Out til forsterker, bare bruke den innebyggede RIAA i platespilleren, da ser det slik ut:



    Ikke mye bedre, men faktisk DR10...


    Til slutt Phono ut og bruke den innebyggede RIAA i forsterker, da ser det slik ut:



    Noe helt annet og hele DR14.

    Fullstendig overlegen lydkvalitet på den siste varianten.

    Kan jeg ha gjort en feil ved å bytte til en pick-up som ikke er optimal? Originalt sto det en Audio Technica AT3600L


    Opptakene ovenfor er gjort med Audio Technica VM95SH


    Får se om jeg tar en runde med original pick-upen for å sjekke.

    Mine vurderinger av lydkvalitet på vinyler - må tas på nytt.... 🤪 for jeg har stort sett spilt med digitalt ut.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Neida... her er med original pick-upen:



    Er jo en skandale av en design tabbe - nivå messig.

    Jeg hadde en liten shoot out hvor jeg testet de forskjellige mulighetene, med en gang jeg skaffet platespilleren - da hørte jeg ingen forskjell - men det var antagelig en lavt innspilt vinyl. Hvor mye det skiller i lydstyrke på vinyl har jeg ingen oversikt over - men det er antagelig ikke uvanlig med flere som Reckless.

    Vel, er uansett glad for at jeg fant ut dette - blir spennende å ta en runde til med vinylsamlingen og få nye intrykk - kanskje noen som jeg har avskrevet kan bli aktuelle igjen (y)

    Men er litt usikker på den innebyggede RIAA i forsterker - hva vil være en ok RIAA til ATVM95 pick-upnivået? Setter pris på forslag :)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    VM95SH er en satans god pickup til tross for prisen. Mitt forslag ville være Graham Slee Era Gold V. Koster det doble av VM95SH, men den har få kompromisser og yter enhver MM full rettferdighet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Virker som du «mixer» litt begrep og verdier her. Ulike PU`r kan/vil ha ulike output nivåer. Langt fra noe feil med de av den grunn.
    Og - det har ingen betydning når du kjører over RIAA på ordinær måte. Eneste forskjell er at den ene vil gi noe høyere volum enn den andre ved samme gain
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Virker som du «mixer» litt begrep og verdier her. Ulike PU`r kan/vil ha ulike output nivåer. Langt fra noe feil med de av den grunn.
    Og - det har ingen betydning når du kjører over RIAA på ordinær måte. Eneste forskjell er at den ene vil gi noe høyere volum enn den andre ved samme gain
    Mulig jeg blander litt sammen her, er langt fra noen ekspert på dette. Men hvis man på denne spilleren bruker overføring via Wireless/Ethernett eller via innebygget RIAA så vil det klippe masse og lyden bli veldig komprimert, ved avspilling av for eksempel Reckless. Den har et altfor høyt signalnivå - det finnes ikke noen regulering for dette.

    Etter min mening burde man kun bruke ekstern RIAA på denne spilleren.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er denne spilleren det gjelder:





    Jeg har sendt inn en liten beskrivelse av problemet til Yamaha.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.479
    Antall liker
    8.002
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takk for interessant forslag - jeg er ikke kjent med den nettbutikken - er den bra?

    Den er jo lokal, men jeg har aldri vært innom selv. Har imidlertid flere venner som brukt den mye og som er svært fornøyd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mulig jeg blander litt sammen her, er langt fra noen ekspert på dette. Men hvis man på denne spilleren bruker overføring via Wireless/Ethernett eller via innebygget RIAA så vil det klippe masse og lyden bli veldig komprimert, ved avspilling av for eksempel Reckless. Den har et altfor høyt signalnivå - det finnes ikke noen regulering for dette.
    Kjenner ikke spilleren, men jeg synes at det er litt merkelig om den innebygde RIAA skulle ha veldig høy gain. Går ut fra at den ikke er beregnet for både MM og MC - og at den tilfeldigvis står på MC?
    Ser at det er en app som styrer hele greia. Hva med innstillinger der?
    Phono out - er den utgangen for "ordinær" tilkobling til linjeinngang på en forsterker?
    Hva er forskjellen på Phono Out og Line Out?

    Når disse spørsmål er stilt, må jeg samtidig si at jeg ikke helt skjønner konseptet :) . En platespiller der du kan spille av vinylen digitalt. Er ikke det bare en veldig komplisert måte å "streame" musikk på;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kjenner ikke spilleren, men jeg synes at det er litt merkelig om den innebygde RIAA skulle ha veldig høy gain. Går ut fra at den ikke er beregnet for både MM og MC - og at den tilfeldigvis står på MC?
    Ser at det er en app som styrer hele greia. Hva med innstillinger der?
    Phono out - er den utgangen for "ordinær" tilkobling til linjeinngang på en forsterker?
    Hva er forskjellen på Phono Out og Line Out?

    Når disse spørsmål er stilt, må jeg samtidig si at jeg ikke helt skjønner konseptet :) . En platespiller der du kan spille av vinylen digitalt. Er ikke det bare en veldig komplisert måte å "streame" musikk på;)
    Det finnes ingen innstillinger - spilleren er utstyrt originalt med MM, MC er ikke nevnt noe sted. De eneste justeringene du kan gjøre (unntattt på armen) er de to bryterne bak.

    Appen har ingen innstillinger for platespiller.

    Phono Out er for bruk av ekstern RIAA - for Line Out brukes den innebygde RIAA.

    For egen del var poenget med spilleren dette MusicCast opplegget - hvor jeg kan spille av vinyl hvor som helst, bare med et tastetrykk. Akkurat det liker jeg godt.

    Og det er jo selvfølgelig den ofte bedre mastering på vinyl jeg vil ha tilgang til. Du gidder ikke å spille en cd eller streame fra Spotify med DR6 - når vinylen har DR12....

    Men her har Yamaha virkelig fått det til - de får min vinyl som har originalt høy DR - til å låte som Spotify eller cd :ROFLMAO::sick:

    Yamaha MusicCast Vinyl 500 - platespilleren for deg som krever brickwalling - også på vinyl!
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Når jeg ser at det skiller ganske mye i innspillingsnivå på vinyler - tror det kunne vært fint å ha gain justering på RIAA - noen å anbefale - som har dette?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ok. Forstår ikke hvorfor AT3600L skal gi et så mye høyere nivå enn VM95SE - slik jeg forstår at du opplever det.
    Begge har en oppgitt output på 3,5mv. Selv om det vil kunne være avvik på dette ved reell måling burde ikke de være så store.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ok. Forstår ikke hvorfor AT3600L skal gi et så mye høyere nivå enn VM95SE - slik jeg forstår at du opplever det.
    Begge har en oppgitt output på 3,5mv. Selv om det vil kunne være avvik på dette ved reell måling burde ikke de være så store.
    Det er nok jeg som skriver rotete i mine innlegg - original pick-upen AT3600L og ATVM95SH gir akkurat like komprimerte høye signaler - på vinyler med høyt innspillingsnivå.

    Jeg lurer på om Parks Adio Puffin RIAA kunne være noe for meg - ser ut som å justere gain på den er veldig enkelt?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... tror det kunne vært fint å ha gain justering på RIAA - noen å anbefale - som har dette?
    Ja, flere har det, men de fleste har dette via dip-switcher bak, under eller inni.
    Nå er det slik at de fleste setter gain (om det er valgbart) på RIAA i forhold til den PU man bruker og preferanser og matching i forhold til systemets øvrige komponenter - og ikke som en justering i forhold til nivået på den enkelte plata.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, er jo slik det pleier å gjøres. Men jeg vil ha litt mer å justere, for å få anlegget til å mest mulig jobbe i sweetspot, også med tanke på digitalisering av vinyl - for å få til de beste opptakene.

    Slang inn en bestilling av Parks Audio Puffin (y) spørs hvor smidig levering går i disse dager men....

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    En slik spiller vil jeg tro benytter auto-volume-kontroll som også har innebygget kompresjon. Nettopp for å gi den riktige omf ved digitalisering, — altså opplevd høyere lyd på digitale utgangen. Men også for å kunne benytte en enklere analog detekteringskrets og minimalisere amplitude-pumping.

    Gjort riktig burde den vel heller benytte dynamikkpotensialet fra 24 bit og etterpå normalisere. Mulig det ikke er nok DSP krefter?

    Serviceporten, finnes det programvare til den hvor parameter kan tilpasses av bruker?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En slik spiller vil jeg tro benytter auto-volume-kontroll som også har innebygget kompresjon. Nettopp for å gi den riktige omf ved digitalisering, — altså opplevd høyere lyd på digitale utgangen. Men også for å kunne benytte en enklere analog detekteringskrets og minimalisere amplitude-pumping.

    Gjort riktig burde den vel heller benytte dynamikkpotensialet fra 24 bit og etterpå normalisere. Mulig det ikke er nok DSP krefter?

    Serviceporten, finnes det programvare til den hvor parameter kan tilpasses av bruker?
    Det virker ikke som det er noen auto-volume regulering - vinyl med lavere innspillingsnivå kommer ukomprimert igjennom - tilsvarende lavere altså.

    Jeg capture 24 bits signalet (48kHz) og bruker det i Audacity med 32 bit float, som noen ganger kan redde spisser over 0 dB, men hjalp ikke her. Signalet passerer noen bokser, mulig det skjer noe der.

    Yamaha Vinyl 500 -> Ethernet/MusicCast -> Yamaha WXC50 (Streamer/pre) -> Coax -> RME ADI-2 fs Dac -> USB -> pc 🤪

    Serviceporten nevnes kun som:

    This jack is only for service. It is not normally used.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så har det blitt spilt vinyl i hele dag - og det kommer nok å snurres mye fremover (y) :)

    Bruker den innebygde RIAA på Yamaha CX-A5100 prossessor - er vel ikke akkurat high-end men..

    Uansett låter det bedre på alt synes jeg, på en del album er forskjellen enorm. Føler meg ganske dum, har klaget på lyden på visse vinyler i flere tråder her inne 🤪:( får vel bare innse at man ikke har så mye peiling 😁
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vil tro du har mye å hente på ny RIAA :) har ikke prøvd den på Yamaha, men den som satt i min gamle marantz prosessor var helt håpløs, selv i konkurranse mot en billig ekstern.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vil tro du har mye å hente på ny RIAA :) har ikke prøvd den på Yamaha, men den som satt i min gamle marantz prosessor var helt håpløs, selv i konkurranse mot en billig ekstern.
    Ja, det blir veldig spennende å prøve denne Puffin RIAAen. Har lite erfaring med RIAA i det hele tatt, veldig vanskelig å vite hvor god den i Yamaha prossessoren er, men tviler på at den spesielt god, men den fullstendig knuser den innebygde i platespilleren da - uten at det sier noe egentlig.

    Så håper på et løft når den nye kommer (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    It's worth noting that, for the 60 year life of the stereo vinyl disc since 1958, all stereo phono cartridges have committed this same kind of time domain error (to a milder degree), artificially boosting their portrayal of a recording's space and ambience beyond the accurate signal on the master tape. How and why do they do this? All stereo phono cartridges have pretty bad inter-channel crosstalk, which begins in the midranges and gets very bad in the trebles. We discovered many years ago that this bad crosstalk had a peculiar property that no one else seems to have noticed (even to this resurgent heyday of vinyl): the crossfeed signal that channel A badly leaks to channel B is actually an inverted polarity version of channel A's signal (and of course vice versa). Thus, all stereo cartridges actually act as a Carver holography processor, crossfeeding inverted polarity signals, which also artificially creates complex random incoherent phase interference patterns, hence more artificially boosted space and ambience.

    We designed a circuit to cancel this cartridge crosstalk, and the sonic results were both stunning and educational. With the cartridge crosstalk canceled, the cartridge was now delivering spatial imaging much closer to our copy of the master tape (which has excellent channel separation, hence by definition is the reference standard for what accurate spatial imaging should sound like from this recording). True, the corrected phono cartridge's portrayal of space and ambience was not as boosted, thus not as large and rich. But the portrayal was now more accurate.

    And the nicest surprise was that, in this more accurate portrayal of space and ambience, the vague bloat was gone, and in its place was much better localization specificity. We could now hear where the hall walls were, and how far away they were, and even better hear where the performers were, in relationship to each and to the stage and the hall. In short, the entire portrayed spatial image jelled into reality, instead of being a vague amorphous bloated blob.
    Utrag er fra en artikkel som omhandler et helt annet tema: http://www.iar-80.com/page170.html

    Edit: Jeg undrer på om det er nok å mikse H og V signal med hverandre med egen volumekontroll, men i motsatt fase for å kanselere crosstalk?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Færøyene og vinyl spilling, for de som forstår språket.

     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.581
    Antall liker
    528
    Pussig konsept. Armen er vel fjærbelastet vil jeg tro, Men ser ikke noen umiddelbare fordeler her?

    1613060717737.png
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Færøyene og vinyl spilling, for de som forstår språket.

    Tað geri eg..... mamma mín er føroysk, pápa mín er danskari. Sjálv gekk eg í skúla í Tórshavn frá 1965 til 1968 😁
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Dette dr tøvet er ikke overførbart til vinyl
    Tok sin tid med den responsen da 😁 men du har rett, stort sett kan man ikke sammenligne DR tall for vinyl med digitale varianter.

    Derimot hvis vi sammenligner DR tall for vinyl innspillinger med hverandre - kan det være interessant - her stemmer de visuelle bildene av filene godt overens med DR tallene. Spillerjævelen komprimerte mine vinyler :devilish:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Yamaha spilleren skal ut av huset, fått forakt for den på en måte :devilish: nå er det en Technics her i stedet - og alt er vel (y)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    DR tall for vinyl innspillinger med hverandre - kan det være interessant - her stemmer de visuelle bildene av filene godt overens med DR tallene.
    Nei, det virker ikke å være sånn 😎. Ikke når en FM RM an MIJ kommer bedre ut på måling enn originalpressingen - som låter bedre, har bedre dynamikk osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei, det virker ikke å være sånn 😎. Ikke når en FM RM an MIJ kommer bedre ut på måling enn originalpressingen - som låter bedre, har bedre dynamikk osv.
    Skjønte ikke helt forkortelsene der.

    I mitt eksempel så høres lyden via innebygget RIAA på Yamaha spilleren mer komprimert ut - visuelle bilder av filene viser også at toppene er hardt kuttet - det samme viser også DR tallene.

    Her sammenlignes altså samme vinyl - bare med innebygget RIAA vs ekstern RIAA.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Her rippes det også friskt for tiden med Puffin RIAA, veldig fint å finjustere level til passende headroom, her er det Fallen Angel med Uriah Heep som skal inn i pcen



    Bruker RME ADI-2 fs som lydkort.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Friday Music ReMaster av Made In Japan ;)
    Kjenner ikke til DR tallene for den.

    Etter min erfaring blir DR tall skikkelig viktige når de er under DR10 - da er det som regel skadelig komprimering på gang.

    Har du fra DR10 og oppover så er det som regel andre ting som avgjør (eq, friskere mastertape osv). En utgave med DR11 kan være overlegen en utgave med DR14.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn