Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.498
    Antall liker
    8.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For den som måtte være interessert, men uvigslet, kom nettopp siste innlegg av The Korf Blog. Det arbeides med en ny tonearm og utviklingsprosessen er vel verdt å følge. Dagens blogginnlegg omhandler valg av vertikale lager.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.450
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du er inne på noe der...antar det kan ha noe med lavt støygulv som er veldig bra på DS. For min egen del, opplever man får det beste fra begge verdener, både analogt og digitalt. Dvs, stillhet med hurtighet og dynamikk som er typisk for CD formatet, minner litt om kvalitetene fra min egen dCS dac. Samstundes får man med den klassiske organiske lp lyden som er både smooth og oppløst....Syns det spiller glimmerende på det meste, angrer ikke ett sekund! :cool:
    Forrige Gøteborgmesse (2018),så brukte Audioconsult DS pickup-system.
    Messas beste lyd, - men det var ikke bare pickup'ens fortjeneste. 😊
    IMG_20180916_134956.jpg
    Likevel hadde hele opplevelsen vært ruinert hvis ikke kilde hadde holdt god kvalitet.
    DS er en kostbar førstegangsonvestering, men nåla kan enkelt skiftes, og i denne sammenheng til småpenger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Ja, du er inne på noe der...antar det kan ha noe med lavt støygulv som er veldig bra på DS. For min egen del, opplever man får det beste fra begge verdener, både analogt og digitalt. Dvs, stillhet med hurtighet og dynamikk som er typisk for CD formatet, minner litt om kvalitetene fra min egen dCS dac. Samstundes får man med den klassiske organiske lp lyden som er både smooth og oppløst....Syns det spiller glimmerende på det meste, angrer ikke ett sekund! :cool:
    Nei, det er ikke støygulvet jeg tenker på, det er lydsignaturen jeg snakker om. Uansett, det var en subjektiv opplevelse basert på et par ukjente system som sagt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Interessant dette med disse DS pickupene. Men når man prøver å posisjonere seg med noe unikt hadde det kanskje ikke vært dumt å fremheve fordelene med noen konkrete data. Forsøkt siden deres, kikket gjennom manualer finner ingen data av interesse. Finner det høyst besynderlig da dette er en relativt fersk produsent. Jeg fant heldigvis tredjeparts målinger, men det er ingenting der som for meg forsvarer prisen til tett på en halv mill. Jada, fått med meg at dette er inklusive preamp.

    Hifi News målinger

    1617776162022.png


    1617776239106.png


    1617776334319.png


    DS egen markedsføring

    Her har de gjort et poeng av massen på det bevegelige og sammenlignet dette med MC, men ingen konkrete tall som vitner om noen reelle fordeler.

    1617776694124.png


    Når det kommer til S/N som man skulle tro var den største fordelen, har de bevisst valgt å fremstille det på denne vage og ikke etterprøvbare måten. Kjapp hoderegning tilsier en bedring på rundt 4dB i forhold til andre generasjon. Ser mer dramatisk ut med de søylene, gjør det ikke?

    1617777037552.png



    Jeg forstår at svært mange blåser en lang marsj i specs og måledata. For det fleste er anekdotiske beskrivelser og egne opplevelser mer enn nok. Men etter mitt syn er det såpass tett i toppsjiktet at for å være sikker ønsker jeg noe mer håndfast enn egen og andres euforiske beskrivelse. Jeg finner DS Audios markedsføring høyst mistenkelig og måledataene skuffende.

    Kan være årsaken til at Toshiba droppet sine ambisjoner om optisk pickup på 70 tallet.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Interessant dette med disse DS pickupene. Men når man prøver å posisjonere seg med noe unikt hadde det kanskje ikke vært dumt å fremheve fordelene med noen konkrete data. Forsøkt siden deres, kikket gjennom manualer finner ingen data av interesse. Finner det høyst besynderlig da dette er en relativt fersk produsent. Jeg fant heldigvis tredjeparts målinger, men det er ingenting der som for meg forsvarer prisen til tett på en halv mill. Jada, fått med meg at dette er inklusive preamp.

    Hifi News målinger

    Vis vedlegget 712056

    Vis vedlegget 712057

    Vis vedlegget 712059

    DS egen markedsføring

    Her har de gjort et poeng av massen på det bevegelige og sammenlignet dette med MC, men ingen konkrete tall som vitner om noen reelle fordeler.

    Vis vedlegget 712060

    Når det kommer til S/N som man skulle tro var den største fordelen, har de bevisst valgt å fremstille det på denne vage og ikke etterprøvbare måten. Kjapp hoderegning tilsier en bedring på rundt 4dB i forhold til andre generasjon. Ser mer dramatisk ut med de søylene, gjør det ikke?

    Vis vedlegget 712061


    Jeg forstår at svært mange blåser en lang marsj i specs og måledata. For det fleste er anekdotiske beskrivelser og egne opplevelser mer enn nok. Men etter mitt syn er det såpass tett i toppsjiktet at for å være sikker ønsker jeg noe mer håndfast enn egen og andres euforiske beskrivelse. Jeg finner DS Audios markedsføring høyst mistenkelig og måledataene skuffende.

    Kan være årsaken til at Toshiba droppet sine ambisjoner om optisk pickup på 70 tallet.
    Never measure a good story!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.345
    Disse high output MC pickupene er ikke veien å gå om du jakter på dynamikk. Kompromisset ligger både i armaturet og spolen. For at en MC pickup skal generere høyere signal kombinerer man et ferromagnetisk armatur med flere tørn på spolen. Dette går både utover dynamikken og headroomet i motoren. Den går raskere i metning og øker "etterslepet" som følge av ferromagnetismen og den økte massen fra spolen. Alt dette resulterer i en relativ flat og grumsete gjengivelse. Er ikke tilfeldig at man ofte foretrekker luftspoler i delefiltre.
    Jeg har aldri hørt disse optiske pickup'ene, og har generelt begrenset kjennskap til de ymse filosofier som ligger bak fordeler og ulemper i designvalg. Men man kan vel ikke først disse High output MC pga. økt masse, for dernest å si at en reduksjon i masse i DS systemet ikke nødvendigvis er fordelaktig.

    Sitat:
    Her har de gjort et poeng av massen på det bevegelige og sammenlignet dette med MC, men ingen konkrete tall som vitner om noen reelle fordeler.

    1617776694124.png


    Jeg synes det er spennende at noen prøver å videreutvikle måten å avtaste vår alt for store beholdning av nye og gamle vinyler, og i særdeleshet når prisen på innstegsmodellen begynner å bli spiselig, især sammenlignet med MC'er i den høye ende.
    Mangler dessverre litt info om hvordan disse optiske PU'ene forholder seg til det vi kaller peiskos-knitring. Kanskje Fosse kunne kommentere på dette?
    Steen
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har aldri hørt disse optiske pickup'ene, og har generelt begrenset kjennskap til de ymse filosofier som ligger bak fordeler og ulemper i designvalg. Men man kan vel ikke først disse High output MC pga. økt masse, for dernest å si at en reduksjon i masse i DS systemet ikke nødvendigvis er fordelaktig.
    Disser ingenting jeg. Etterlyser data. Kunne tenkt meg å se en redegjørelse for hvor fordelen av denne massereduksjonen hentes ut. Om du leser beskrivelsen de gir - er det da opplagt for deg hva fordelen er? For meg, ut i fra teksten, virker det som fordelen av redusert masse er redusert masse. Og hva er en typisk MC? Vi kan anta at det bedrer de dynamiske egenskapene, men hvor ser du det? Ikke på sporingsevnen ihvertfall.


    "The implementation of independent left and right channel LED’ s allows for the positioning of the optical system to be optimized as well as necessitating the use of a new shading plate that has been significantly reduced in size compared to our earlier designs.In addition to this reduction in size, the material used to produce the shading plate has changed from aluminium (as used in the second generation cartridges) to 99.9% pure beryllium. As a result of this, we succeeded in reducing the weight of the shading plate by more than 50%, from 1.56mg to 0.74 mg. This is less than 1/10th of the mass when compared to the core and coil system found in a typical MC (moving coil) cartridge and further improves one of the key advantages of DS Audio’ s optical cartridge technology, which is an incredibly low effective mass."
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Forrige Gøteborgmesse (2018),så brukte Audioconsult DS pickup-system.
    Messas beste lyd, - men det var ikke bare pickup'ens fortjeneste. 😊
    Vis vedlegget 712049
    Likevel hadde hele opplevelsen vært ruinert hvis ikke kilde hadde holdt god kvalitet.
    DS er en kostbar førstegangsonvestering, men nåla kan enkelt skiftes, og i denne sammenheng til småpenger.
    DS Audio pickuper er bra men å skifte nål er ikke billig koster 15.000 kr å skifte original nål på en DS 002 ,
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.650
    Antall liker
    58.450
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    DS Audio pickuper er bra men å skifte nål er ikke billig koster 15.000 kr å skifte original nål på en DS 002 ,
    Jeg er feilinformert eller at jeg har misoppfattet informasjon som ble gitt .
    Jeg mente det ble sagt mellom 2 og 3 tusen svenske kroner på demoen i Gøteborg.
    Når jeg sjekker nå, ser jeg at @eggogbacon har rett. Replacememt kommer på 1100-1500 euro. Det er ingen beskjeden sum, og da faller det argumentet.
    Beklager.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er feilinformert eller at jeg har misoppfattet informasjon som ble gitt .
    Jeg mente det ble sagt mellom 2 og 3 tusen svenske kroner på demoen i Gøteborg.
    Når jeg sjekker nå, ser jeg at @eggogbacon har rett. Replacememt kommer på 1100-1500 euro. Det er ingen beskjeden sum, og da faller det argumentet.
    Beklager.
    Jo, men det er fremdeles ganske rimelig i forhold til en ny PU til 500.000😅
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Mindre masse burde gi mindre treghet og åpne opp for å benytte oppheng med mindre motstand. Altså raskere. Men en lysdiode er en solselle og visaversa. Om en solselle (lyssensor) behøver like lang tid på å "lade opp" som en lysdiode bruker på å slukke mister man vel fordelen av mindre masse argumentet. Om ikke deler av den halve millionen går til spesielt raske lyssensorer da.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mindre masse burde gi mindre treghet og åpne opp for å benytte oppheng med mindre motstand. Altså raskere
    Ja, vi kan godt anta det, men hvorfor fremstiller de det slik de har gjort? Om en produsent har noen konkrete specs den kan skryte med, kan du banne på at det blir poengtert så ofte som mulig. Selv den høye utgangsspenningens antatte S/N fordel blir fremstilt på en vag måte. Hvorfor ikke bare oppgi S/N?

    Synes konseptet er interessant jeg alltså, men for 500k forventer jeg utvetydige data ihh til en standard.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.345
    Det er forsåvidt greit å fortsette med å referere til toppmodellen som koster en bondegård, men hvis jeg har lest Hr. Kesslers kommentarer korrekt, koster innstegsmodellen beskjedne 25.000. De resterende 475.000 går, som jeg har forstått det, til materialvalg i hus, nålefane og sliping. Da synes jeg at konseptet blir MEGET interessant, og noe undertegnede kunne tenkt seg å legge øret til. Og så synes jeg for øvrig at det er artig, at de nå får kritikk for IKKE å skryte og snakke i vanlig "high-end-språk". Henviser eksempelvis til hvordan dette forum har omtalt en herre som har drevet Maxwell på vestlandet en årrekke.
    Steen
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Nålesliping er nok like viktig gitt at den benytter cantilever og oppheng tilsvarende tradisjonelle PU.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mindre masse burde gi mindre treghet og åpne opp for å benytte oppheng med mindre motstand. Altså raskere. Men en lysdiode er en solselle og visaversa. Om en solselle (lyssensor) behøver like lang tid på å "lade opp" som en lysdiode bruker på å slukke mister man vel fordelen av mindre masse argumentet. Om ikke deler av den halve millionen går til spesielt raske lyssensorer da.
    Tror, du har misforstått prisippet lite.
    Den har en lyskilde, og i enden af cantilever sidder en lille plate og blennder av for lyset til 2 phototransistorer (reelt set bare en/to optocouplere).
    Bevægelsen av denne blendplaten gir mere eller mindre lys i hhv. høyre og venstre, deraf varierende strøm i de to transistorerne.
    Å snakke om hastighet hér er bare pseudobabble. Det er ikke det mindste hurtigere end at et par spoler genererer strøm i et magnetfelt.
    Men om de har reduceret den bevegelige massen, kan det betyde større impulsvillighet/transient response.
    Epler og pærer/Tomato-Tomaaaaaato.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Tror, du har misforstått prisippet lite.
    Den har en lyskilde, og i enden af cantilever sidder en lille plate og blennder av for lyset til 2 phototransistorer (reelt set bare en optocoupler).
    Bevægelsen av denne blendplaten gir mere eller mindre lys, deraf varierende strøm i de to transistorerne.
    Å snakke om hastighet hér er bare pseudobabble. Det er ikke det mindste hurtigere end at et par spoler genererer strøm i et magnetfelt.
    Men om de har reduceret den bevegelige massen, kan de betyde større impulsvillihet/transient response.
    Epler og pærer/Tomato-Tomaaaaaato.
    Vi snakker nok om en annen her. Det er samme jeg sier. At tregheten i phototransistoren (lyssensoren) er tilsvarende eller større enn fysisk masse-treghet i en MC.

    Men så jeg kom til å tenke på at slike sensorer er det all internettrafikk benytter benytter dag via optisk fiber. Så litt vifting med et flagg innenfor audio passband vil trolig oppleves som ferie for en moderne phototransistor :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er forsåvidt greit å fortsette med å referere til toppmodellen som koster en bondegård, men hvis jeg har lest Hr. Kesslers kommentarer korrekt, koster innstegsmodellen beskjedne 25.000. De resterende 475.000 går, som jeg har forstått det, til materialvalg i hus, nålefane og sliping. Da synes jeg at konseptet blir MEGET interessant, og noe undertegnede kunne tenkt seg å legge øret til. Og så synes jeg for øvrig at det er artig, at de nå får kritikk for IKKE å skryte og snakke i vanlig "high-end-språk". Henviser eksempelvis til hvordan dette forum har omtalt en herre som har drevet Maxwell på vestlandet en årrekke.
    Steen
    Var usikker på om jeg skulle gidde å kommentere, perler for svin etc

    Det er klare objektive fakta jeg etterlyser.

    Forøvrig tror jeg at jeg avslutter det her og vil fremover rett og slett ignorere dine kommentarer. Du har åpenbart ikke mye fornuftig å komme med og din initielle kritikk om generalisering og verdiløse bidrag var kun et kort glimt av selvinnsikt fra din side.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Nei, det er ikke støygulvet jeg tenker på, det er lydsignaturen jeg snakker om. Uansett, det var en subjektiv opplevelse basert på et par ukjente system som sagt.
    Das ist gut Fosse, ingen problemer med det....pickup og riia er som mangfoldet i rør verden, den er uendelig bra! :cool:
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.109
    Antall liker
    1.345
    Var usikker på om jeg skulle gidde å kommentere, perler for svin etc

    Det er klare objektive fakta jeg etterlyser.

    Forøvrig tror jeg at jeg avslutter det her og vil fremover rett og slett ignorere dine kommentarer. Du har åpenbart ikke mye fornuftig å komme med og din initielle kritikk om generalisering og verdiløse bidrag var kun et kort glimt av selvinnsikt fra din side.
    :giggle: :giggle: :giggle:. Med nesten fire tusen innlegg på et års tid, så må du jo regne med å få litt motbør innimellom. Eneste grunnen til at jeg har kommentert deg, er nettopp fordi du virker som en som har den grunnleggende forståelsen for det du skriver om. I min verden er uenighet om subjektive ting alltid av det gode, men du har en merkelig måte å sette "dustestempel" på dine motdebattanter.
    Jeg går og setter på en gammel vinyl i mono, og koser meg med den i vårkulda her i Gudbrandsdalen.
    Steen
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ja, vi kan godt anta det, men hvorfor fremstiller de det slik de har gjort? Om en produsent har noen konkrete specs den kan skryte med, kan du banne på at det blir poengtert så ofte som mulig. Selv den høye utgangsspenningens antatte S/N fordel blir fremstilt på en vag måte. Hvorfor ikke bare oppgi S/N?

    Synes konseptet er interessant jeg alltså, men for 500k forventer jeg utvetydige data ihh til en standard.
    Så Torsken savner måle data, fair enough...I will do my best to enlighten in a practical sense! :cool:

    Tolker det slik, at Optisk henter det beste fra MM og MC. Det vil si relativt høy utgangsspenningen 40-70 mV, samstundes med lavt støygulv. lav egenvekt/ lett bevegelige massen for cantilever, nål og "spole" som gir vesentlig bedre respons på små vibrasjoner i rillen, slik at det blir et mer presist system.

    Som eksempel i den nye Grand Master pickupen (3. generasjon) har man klart å redusere massen med 50%, fra 1.56mg til 0.74 mg. Noe som tilsvarer 1/10 av massen sammenlignet mot spole konstruksjonene i en typisk MC pickup. Man kan trekke en parallell mellom hjuloppheng på en bil som vil si med lavere vekt, oppnås kjappere respons mot underlaget og dermed bedre sporing og kommunikasjon.

    Ytelsen for MM / MC er proporsjonal med hastigheten, nivået øker når hastigheten stiger (= høyere frekvens). Mens optisk har amplitude proporsjonal utgang som sendes flatt fra lavfrekvensen til høyfrekvensen(blir mer linjær, jevn frekvens respons?). Siden optisk er klassifisert som proporsjonal amplitude og ikke påvirkes i samme grad av endringer i hastighet, kreves det mye mindre EQ-korreksjon sammenlignet med tradisjonell MM / MC. Tillegg er krets topologien enklere å konstruere sammenlignet med en MM / MC.

    Vet ikke hvordan det korrelerer mot målinger, hvilke verdier som betyr mest...kanskje MakkinTorsken kan kaste lys over måle mørket?


    Overblikk
    Hovedårsaken til at optisk pickup teknologi forsvant på 70-tallet har sin årsak at utviklingsressurser til de store globale selskapene skifta fokus fra analogt til cd formatet. LED teknologien som allerede ble kommersialisert fra Toshiba, Sharp, Trio, Kenwood rundt 40-årsiden, har ligget i dvale frem til DS Audio tok tak i det rundt 8-9 år siden. Et av hovedproblem med de første optiske pickupene har vært varmegangen, men som er løst med dagens teknologi. Firma DSC som ligger bak DS Audio har holdt på med laser optikk i 25 år og er blant verdens ledende spesialister innenfor feltet. Som eksempel, samarbeidet de med Microsoft på utviklingen av optisk mus og USB1. interessant nok, mange som tror Optiske pickuper er digitale, litt som klasse D er digital!:LOL:



    Basis
    Skal man velge pickup i dag fins det to hovedtyper, MC og MM. Rent fysisk er begge tilnærmingene elektromagnetiske generatorer hvor hovedfunksjonene er å lage elektrisk signal fra vibrasjoner som oppstår mellom pickup nåla og plate rillene. Tar vi med DS Audio får vi ett tredje alternativ som da er bygd opp rundt optisk teknologi(fortsatt analogt hvor nåla vibrere på samme måte som for MM og MC).

    pickup_pickup-brettycloseup_660x481px.jpg
    pickup_se_pickup-closeup_631x604px.jpg


    Prinsipp
    Hovedforskjellen for alle tre prinsipper skjer i pickup huset der nåla er festet. MM(Moving Magnet-pickuper) benytter små magneter som vibrerer mellom to spoler, mens MC(Moving Coil-pickuper) har små spoler på nål armen som vibrerer mot en magnet slik at begge prinsipper genererer spenning/strøm/signal ut ved hjelp av magnetisk felt.....på en måte er MM og MC motsatt bygd opp.

    moving-magnet-moving-coil.jpg


    DS benytter en optisk teknikk med lys og skygge isteden for magnet og spole. Prinsippet minner om Moving Coil, men isteden for å montere spole på nål armen benytter man ultratynn plate på små 100 mikrons som vibrerer i et lys felt som registrerer bevegelsene i form a lys og skygge, denne teknikken er det som lager spenning ut.

    f81fd2e4c52864042852c112ce927ae2-300x169.gif



    Ikke allverdens utvalg pr.d.d...Foreløpig er det to anerkjente produsenter som tilbyr riia tilpasset DS Audio sine pickuper...Soul Note og EMM Labs.

    SOUL NOTE sin E-2
    5f64ac1a1ecd8f008082f55f876dedc3-1024x496.jpg


    EMM Labs sin DS-EQ1 op
    DS-EQ1b-scaled.jpg


    DS Audio Grand Master
    GMEQ1-2-scaled.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror noen leser meg som om jeg hadde noe i mot DS, det har jeg ikke. Synes konseptet er spennende, men savner data og finner det mistenkelig at ikke et slik tilsynelatende vinnende konsept kan vise til noen meningsfulle tall. Jeg skrev jo også at jeg forsto at ikke alle bryr seg om slik. MEN JEG GJØR DET!

    Takk for innføringen @TAS , men mye av dette har jeg alt lest. Fremer var forresten på besøk hos gutten som starte det hele opp.

     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Bare som referanse ang støynivået på en pickup. Før nåla møter platerillene er støynivået ut av pickupen dominert av spolemotstanden.

    Støynivået ut av en «typisk» lavimpedant MC-pickup, eksempelvis Ortofon Quintet bronse og sort, og Cadenza-serien som har en spolemotstand på 5 ohm som gir et støynivå ut av pickupen på om lag 27 nV 20-20k Hz medregnet/vektet for RIAA pre og post EQ (men ellers uvektet), som gir et SN på 85,3 dB med referanse til et nominelt utgangsnivå på 500 µV (blå Cadenza) eller 80,9 dB med referanse til 300 µV ut (sort og bronse Quintet). Støygulvet (støytettheten, V/sqrt(Hz)) fra en motstand på 5 ohm ligger på ca 290 pV. Det er mildt sagt ei utfordring å lage en MC-forsterker (ekskl. trafoer) som ikke ødelegger SN med mer enn 10 dB. Til sammenlikning ligger inngangsstøyen på de aller mest støysvake opampene på rundt ca 900 pV/sqrt(Hz) (+9,8 dB ift 5ohm), og det er ikke trivielt å få den beste støyytelsen ut av opampene.

    Tilsvarende for en «typisk» MM-pickup, eksempelvis Ortofon 2M bronse og sort som har en spolemotstand på 1k2 ohm er støynivået på om lag 0,419 µV 20-20k Hz medregnet/vektet for RIAA pre og post EQ (men ellers uvektet). Dette gir et SN på 81,5 dB med en nominell utgangspenning på 5 mV. Støygulvet (støytettheten, V/sqrt(Hz)) fra en motstand på 1k2 ohms motstand ligger på ca 4,5 nV. Det er ikke fult så utfordrende å lage en forsterker som matcher eller overgår støyytelsen fra en høyimpedant MM-pickup, som det er for en lavimpedant MC-pickup.

    Når nåla møter rilleveggene på ei roterende plate går praktisk SN straks nedover, avhengig av kvaliteten på vinylen, og lager/platetallerken.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Bare som referanse ang støynivået på en pickup. Før nåla møter platerillene er støynivået ut av pickupen dominert av spolemotstanden.

    Støynivået ut av en «typisk» lavimpedant MC-pickup, eksempelvis Ortofon Quintet bronse og sort, og Cadenza-serien som har en spolemotstand på 5 ohm som gir et støynivå ut av pickupen på om lag 27 nV 20-20k Hz medregnet/vektet for RIAA pre og post EQ (men ellers uvektet), som gir et SN på 85,3 dB med referanse til et nominelt utgangsnivå på 500 µV (blå Cadenza) eller 80,9 dB med referanse til 300 µV ut (sort og bronse Quintet). Støygulvet (støytettheten, V/sqrt(Hz)) fra en motstand på 5 ohm ligger på ca 290 pV. Det er mildt sagt ei utfordring å lage en MC-forsterker (ekskl. trafoer) som ikke ødelegger SN med mer enn 10 dB. Til sammenlikning ligger inngangsstøyen på de aller mest støysvake opampene på rundt ca 900 pV/sqrt(Hz) (+9,8 dB ift 5ohm), og det er ikke trivielt å få den beste støyytelsen ut av opampene.

    Tilsvarende for en «typisk» MM-pickup, eksempelvis Ortofon 2M bronse og sort som har en spolemotstand på 1k2 ohm er på om lag 0,419 µV 20-20k Hz medregnet/vektet for RIAA pre og post EQ (men ellers uvektet). Dette gir et SN på 81,5 dB med en nominell utgangspenning på 5 mV. Støygulvet (støytettheten, V/sqrt(Hz)) fra en motstand på 1k2 ohms motstand ligger på ca 4,5 nV. Det er ikke fult så utfordrende å lage en forsterker som matcher eller overgår støyytelsen fra en høyimpedant MM-pickup, som det er for en lavimpedant MC-pickup.

    Når nåla møter rilleveggene på ei roterende plate går praktisk SN straks nedover, avhengig av kvaliteten på vinylen, og lager/platetallerken.

    mvh
    KJ
    As always, bra jobba KJ...pr spørsmål:

    Siden nål konstruksjonen på optisk pickup er immun mot magnetisk motstand (ingen magnet eller spole der i gården) så tilsier det at nåla naturlig beveger seg mer smooth på grunn av fravær av magnetisk motstand. Så skriver du at ved en spolemotstanden på 5ohm for MC og 1k2 ohm for MM gir det +/- SN fra 81.5-85,3 db, men i praksis ligger lavere ved avspilling...Hvor mye går SN ned sånn cirka i snitt?

    Siste på tampen her... hvilke relevante måleverdier og data skal man se etter for optisk pickup'er som korrelerer med både støynivået osv. slik du viser til MM/MC eksemplet med ortofon...er det kanal seperasjon, S/N eller andre spesifikke verdier?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    As always, bra jobba KJ...pr spørsmål:

    Siden nål konstruksjonen på optisk pickup er immun mot magnetisk motstand (ingen magnet eller spole der i gården) så tilsier det at nåla naturlig beveger seg mer smooth på grunn av fravær av magnetisk motstand. Så skriver du at ved en spolemotstanden på 5ohm for MC og 1k2 ohm for MM gir det +/- SN fra 81.5-85,3 db, men i praksis ligger lavere ved avspilling...Hvor mye går SN ned sånn cirka i snitt?

    Siste på tampen her... hvilke relevante måleverdier og data skal man se etter for optisk pickup'er som korrelerer med både støynivået osv. slik du viser til MM/MC eksemplet med ortofon...er det kanal seperasjon, S/N eller andre spesifikke verdier?
    Jeg ligger på -107db på min rør riaa med mctrafo på men alle bånd ligger på ca -60 så sn er uden betydning
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Et master tape ligger på max 70db de fleste på ca 60 en direkt cut plade i super kvalitet ligger på max 70 ellers ligger de normalt på 60 alt andet er lige gyldigt hygge
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    As always, bra jobba KJ...pr spørsmål:

    Siden nål konstruksjonen på optisk pickup er immun mot magnetisk motstand (ingen magnet eller spole der i gården) så tilsier det at nåla naturlig beveger seg mer smooth på grunn av fravær av magnetisk motstand. Så skriver du at ved en spolemotstanden på 5ohm for MC og 1k2 ohm for MM gir det +/- SN fra 81.5-85,3 db, men i praksis ligger lavere ved avspilling...Hvor mye går SN ned sånn cirka i snitt?

    Siste på tampen her... hvilke relevante måleverdier og data skal man se etter for optisk pickup'er som korrelerer med både støynivået osv. slik du viser til MM/MC eksemplet med ortofon...er det kanal seperasjon, S/N eller andre spesifikke verdier?
    For en optisk PU al DS tror jeg en nødvendigvis må vurdere PU og drivenhet / EQ / «RIAA» som en komplett pakke i forhold til støy. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å ta det bit for bit. Men produsenten burde for skams skyld kunne opplyse om SN ... selv om nesten «alle» andre produsenter av phonoforsterkere bruker i overkant optimistiske kriterier for spesifikasjon av SN.

    Det er ikke helt lett å komme over gode opplysninger om «typisk» rillestøy. På sviktende hukommelse har jeg lest om alt fra SN rundt 40-50 dB til et «teoretisk» maksimum for høyglanspolert jomfruvinyl som kanskje kan være i området 70-75 dB.

    I mangel av lett tilgjengelig og autoritative kilder koblet jeg opp Quant Asylum QA401 på min «low end» «vinylrigg» - Det er Thorens TD166, Rega 250 arm, Ortofon HMC30 PU, og Cambridge Audio 640P RIAA. Slik ser A-vektet støynivå ut fra RIAA med PU i friluft og snurra avslått. Y aksen er dBr med referanse til 300 mV ut av RIAA :
    Støy 20-20k Awt TD166 HMC30 640P uten snurr dBr 300 mV FFT 256k 10awg 48Khz .jpg

    Det ligger rundt 75 dB under nominelt nivå ut av RIAA. Uvektet er støynivået ut av RIAA rundt 66-67 dB. Støygulvet ved 1K Hz ligger mer enn 110 dB under nominelt nivå. Som vi ser er det noen klare innslag av støy fra AC og likerettingen - de individuelle frekvenser med multipler av 50 Hz. Det kan kanskje tyde på at strømforsyningen i RIAAen begynner å bli gammel og litt sliten. Dette hadde vært en strålende RIAA med ei mer støyfri strømforsyning, men slett ikke værst for en RIAA som for snart 15 år siden kostet 1,4 frognertiere

    Her er tilsvarende med nåla i et blankt spor fra testskiva til Cardas, snurrende på 33 1/3 RPM:
    Støy 20-20k Awt TD166 HMC30 640P blank rille Cardas dBr 300 mV FFT 256k 10awg 48Khz .jpg

    Støynivået ut er nå svekket til ca 54 dB under nominelt nivå ut av RIAA. Uvektet er støynivået nærmere 37 dB under nominelt nivå. Støygulvet ved 1K Hz ligger rundt 90 dB under nominelt nivå. For å sette støygulvet ved -90 dB i perspektiv - nominell modulasjon ved 1K Hz (0dB) er ca 7,5 µm, -90 dB er 1/31622, dvs at støygulvet på -90dB @ 1k Hz tilsvarer en modulasjon/amplitude på ca 0,25 nm (det er nanoteknologi det !!! og kan vel sammenliknes med bredden på DNA-basepar ?) Cardas plata mi er ikke nyvasket så det kan hende det blir noe renere med en vask eller ti.

    Disclaimer. Jeg har ikke gått aspirantkurset til målemafiaen, og forstår kanskje ikke helt hva jeg driver med. Målingene over er uten tiltak for å «maksimere» ytelsen eller å skjerme mot feilkilder eller støybidrag fra eksterne kilder, dvs slik det står i husalteret, med potensiell støy fra resten av alteret.

    mvh
    KJ
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kaster ut et lite spørsmål her i denne tråden. Jeg trenger, gjerne på kortidslån, en step up trafo med 1:5 viklingsforhold.
    Om noen i stor Oslo området har tilgang til noe slikt skulle jeg sette pris på mulig lån , kjøp kan også være aktuelt.
    Skal brukes til å prøve ut RIAA korreksjon i DSP, se Audiolens tråden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så lykkedes det endelig at få pakket Micro Seiki´en ut av kassen, satt opp, og monteret med min nye
    AudioMod´s Series 6 arm. Da jeg stadig ikke har fået en ny Kiseki, måtte den ha´ den boron/microridge-modifiserte
    Ikeda´en på i mellemtiden.

    IMG_20210412_182246_751.jpg


    IMG_20210412_182301_989.jpg


    IMG_20210412_182310_528.jpg


    IMG_20210412_182333_120.jpg


    Nu skal finjusteringerne prøves ud, men kjenner meg egentlig ganske godt tilfreds.
    Et lille eksempel på, hvordan den lyder i inderriller (sidste nr.) på Mark Knopfler´s Get Lucky.
    Ikke det sværeste nummer, men kjenner dets klang veldig godt til å sammenligne med.
    Skal prøve lidt mere eksplosionsagtig musik senere :)
    Filen kan hentes på Dropbox eller spilles direkt. En behøver ikke å være logget inn :)

    https://www.dropbox.com/s/qxphg7flonmq0it/Mark Knopfler - Get lucky.wav?dl=0
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Step up og MM RIAA

    Jeg har en utmerket Graham Slee V Gold som jeg har fått tak i et par Xindak MC10 26db step up til, slik at jeg får brukt Denon DL103R i armen.
    Har ingen bruksanvisning, så jeg spør for å være på den sikre siden før jeg kobler:

    - MC10 skal kobles mellom RCA kabelen fra platespilleren og RCA kabel inn på riaa trinnet, er det riktig forstått?
    - Er det en retningsbestemt kobling på MC10, eller er det "hip som hap" hvilken vei de kobles på? Det er ingen merking på disse, ergo velger jeg å tro at de kan brukes begge veier så lenge de kobles riktig på hvit/rød?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Step up og MM RIAA

    Jeg har en utmerket Graham Slee V Gold som jeg har fått tak i et par Xindak MC10 26db step up til, slik at jeg får brukt Denon DL103R i armen.
    Har ingen bruksanvisning, så jeg spør for å være på den sikre siden før jeg kobler:

    - MC10 skal kobles mellom RCA kabelen fra platespilleren og RCA kabel inn på riaa trinnet, er det riktig forstått?
    - Er det en retningsbestemt kobling på MC10, eller er det "hip som hap" hvilken vei de kobles på? Det er ingen merking på disse, ergo velger jeg å tro at de kan brukes begge veier så lenge de kobles riktig på hvit/rød?
    Helt riktig, du kan ikke gå feil :)

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Step-up skal stå imellom pickup og MM-riaa ja.
    Kobler du feil vei så får du motsatt effekt, så ja, det blir feil om du snur trafoen mht ut og inn.

    Gjetter at skriften på trafoen indikerer signalets retning.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Takk for bekreftelsen motoren og Fosse, da skal jeg koble til etterhvert og høre hva som skjer.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ...
    I mangel av lett tilgjengelig og autoritative kilder koblet jeg opp Quant Asylum QA401 på min «low end» «vinylrigg» - Det er Thorens TD166, Rega 250 arm, Ortofon HMC30 PU, og Cambridge Audio 640P RIAA. Slik ser A-vektet støynivå ut fra RIAA med PU i friluft og snurra avslått. Y aksen er dBr med referanse til 300 mV ut av RIAA :
    Vis vedlegget 712738
    Det ligger rundt 75 dB under nominelt nivå ut av RIAA. Uvektet er støynivået ut av RIAA rundt 66-67 dB. Støygulvet ved 1K Hz ligger mer enn 110 dB under nominelt nivå. Som vi ser er det noen klare innslag av støy fra AC og likerettingen - de individuelle frekvenser med multipler av 50 Hz. Det kan kanskje tyde på at strømforsyningen i RIAAen begynner å bli gammel og litt sliten. Dette hadde vært en strålende RIAA med ei mer støyfri strømforsyning, men slett ikke værst for en RIAA som for snart 15 år siden kostet 1,4 frognertiere
    ...
    Jeg må nesten friskmelde strømforsyningen i RIAAen min. Når jeg tar RIAAen ut av husalteret og måler den på benken litt lengre unna «lokal forurensing» og med kortsluttede innganger så blir det lang færre og mindre innslag av «multipler» av 50 Hz. A-vektet SN forbedres med om lag 2 dB til ca 77 dB, mens Uvektet SN forbedres med om lag 5-6 dB til ca 72 dB. Begge deler for MC-inngangen, og helt respektabelt for en gammel skit-billig RIAA. Jeg bør visst på nytt gå over kabelhygienen og skjerming/jording av platesnurra.

    mvh
    KJ
     

    teskje

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2020
    Innlegg
    18
    Antall liker
    6
    Jeg har en platespiller nå med intern RIAA (Reloop hifi turn3) med 2m blue. Er jo forsåvidt fornøyd, men klarer ikke slå fra meg tanken om å oppgradere til ekstern RIAA for litt bedre lyd.

    I forhold til budsjett og etter å ha lest mye på nettet har jeg funnet ut at Rega Fono MM (2990,-) gir mye for pengene og passer bra til 2m blue.

    Men det store spørsmålet mitt, tror dere det vil gi en hørbar forskjell?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Why not restore your old records, like this audio aficionado on Tomorrow's World? :)

    ...og denne er jo herlig. Mulig den er postet i annen tråd?
    Monitor takes a wonderfully entertaining look at a very modern phenomenon; the audiophile.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har en platespiller nå med intern RIAA (Reloop hifi turn3) med 2m blue. Er jo forsåvidt fornøyd, men klarer ikke slå fra meg tanken om å oppgradere til ekstern RIAA for litt bedre lyd.

    I forhold til budsjett og etter å ha lest mye på nettet har jeg funnet ut at Rega Fono MM (2990,-) gir mye for pengene og passer bra til 2m blue.

    Men det store spørsmålet mitt, tror dere det vil gi en hørbar forskjell?
    Det tror jeg vi kan si ja til men se om du får lånt en for å teste før du event kjøper :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn