Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, også passer det fint til svart. Bare usikker på hvordan det vil matche når jeg spiller farget vinyl. Neida. :)

    Men selv om det kanskje høres litt teit ut så handler vinylavspilling mye om følelser, så da syns jeg ikke det er feil at man liker utseendet på PU'en heller. :)
    Gult og sort er en veldig fin kombo👌
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du liker treverk, så kan du jo plukke opp en AT95 eller VM95 og deretter stikke på et slikt eller slikt. Umiddelbar 300% økning i godfølelse!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du liker treverk, så kan du jo plukke opp en AT95 eller VM95 og deretter stikke på et slikt eller slikt. Umiddelbar 300% økning i godfølelse!
    De der hadde vært gull på en spiller som var litt mindre plastikk enn spilleren jeg skal bruke framover. :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.387
    Antall liker
    35.146
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen børster som er bedre enn de normale karbonfiber-børstene?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.016
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen børster som er bedre enn de normale karbonfiber-børstene?
    En slags børste + støvsuger; Vac-O-Rec. Desverre ikke lenger å oppveie....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noen børster som er bedre enn de normale karbonfiber-børstene?
    Det finne ihvertfall noen som er mye dyrere og som blir levert i fine treesker har jeg sett her inne. For skitne/plater som knitrer må du vel ha vasker da børster ikke fikser dette. Men nye plater er blitt mye bedre nå en for noen få siden (imo).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.016
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Støv er det største problemet under forutsetning at man behandler platene sine pent og ikke kjøper skrot brukt. Det er enorm forskjell på hvor mye støv de tiltrekker seg. Det er avhengig av hvor de er produsert. Må tydeligvis være noe i vinylmiksen som øker/minker den statiske elektrisiteten. Værst er nye pressinger fra Pallas (men er eller ypperlige pressinger); f.eks Speakers Corner. Helt ekstremt hvor mye støv disse kan tiltrekke seg på får sekunder; trenger knapt støvsuger - alt havner på plata.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Støv er det største problemet under forutsetning at man behandler platene sine pent og ikke kjøper skrot brukt. Det er enorm forskjell på hvor mye støv de tiltrekker seg. Det er avhengig av hvor de er produsert. Må tydeligvis være noe i vinylmiksen som øker/minker den statiske elektrisiteten. Værst er nye pressinger fra Pallas (men er eller ypperlige pressinger); f.eks Speakers Corner. Helt ekstremt hvor mye støv disse kan tiltrekke seg på får sekunder; trenger knapt støvsuger - alt havner på plata.
    Jeg merket stor forskjell når jeg «flyttet ned» i kjelleren. Oppe i stua sleit jeg med både støv og statiske greier. Nå er alt omtrent borte🤔 gir jo ingen mening....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    osann

    Medlem
    Ble medlem
    01.01.2017
    Innlegg
    44
    Antall liker
    48
    Ser jeg må bytte bånd på den ene platespilleren min, en Yamaha PF-800.
    Har lurt på Originlive sine, men er det noen som har erfaring med deres ?

    alternativ kunne til og med være:
    Tonar eller andre basic.

    om man har erfaring med andre som ga noe bedre drift og lyd er det også interessant.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Justerte Riia på 47ohm? Og økte gain med 6db samt fant noen van den hul kabler. Syntes det ble mere trøkk nå. Eller hva det heter😉
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Bra om nåleslipinger.... ett sted på videoene eller sidene her kommer det fram et levetiden på en microline/shiabata osv er ca 1000 timer.. En pickupvarer ikke 40 år nei.,med et par timer omdagen så er MC PU utslitt på på 1-2 år...!! Hvor ofte bytter folk PU mon tro?

    Stylus Shape Information | Soundsmith (sound-smith.com)



    So we know that the more extreme line contacts reduce wear.... but what is the difference?

    Apparently according to Jico (manufacturer of the highly regarded SAS stylus), the amount of playing time where a stylus will maintain its specified level of distortion at 15kHz is as follows:

    • Spherical / Conical - 150hrs
    • Elliptical - 250hrs
    • Shibata/Line contact - 400hrs
    • SAS/MicroRidge - 500hrs
    This is not to say that at 500 hrs a SAS stylus is "worn out" - but at that stage the wear has reached the point where distortion at 15kHz surpasses the level specified by Jico for a new stylus. (Which I believe is 3%).

    Some manufacturers have traditionally defined a stylus as being "worn out" when it starts to damage the record... in these terms the figures provided by Jico can at least be doubled, and in some cases quadrupled.
    Jeg hører like gjerne på produsenten: 10 000 timer.
    Kjøpt demobrukt i 2010 spiller like godt nå.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hører like gjerne på produsenten: 10 000 timer.
    Kjøpt demobrukt i 2010 spiller like godt nå.
    Har en pu kjøpt på boahs i Moss på 80 tallet...Den er Myyyyyyyyye brukt. Sammenlignet med noen andre ganske Ok mm pu’er og den gruser dem ennå. Dattra mi har den nå på en spiller...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt - kjøper du skikkelig kvalitet med en gang så blir du aldri kvitt den.... (y)

    Vis vedlegget 789543
    Hva er det som gjør disse bedre en min am børste som jeg kjøpte som tenåring, den like fin enda. Kjøpte et par 3M for å ha i reserve for 15 år siden men ga bort den ene og den andre har ikke hatt behov for å pakke opp.

    am børsye.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min er "originalen" - de nyere er bare gode kopier ;)
    Min må nærme seg 40 år, så god kopi har du rett i. Fås fra kr.79 og ser ikke noe grunn til betale x den prisen for samme produkt. Sannsynligvis produsert på samme fabrikk, men den annen logo. Litt som med kina nålevekten du kan betale kr.69 for eller kr.690 for og samtidig reklamere for en butikk.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    103rtc1.JPG


    103rtc2.JPG


    Denon 103R låter meget bra med The Cap og ekstra 3g headshell plate.

    Har ingen problemer med å avspille høye frekvenser riktig pga veldig små pinch effekt bevegelser på 2% opp og 1% til siden.
    Den lille bevegelsen har ingen hørbar forvrengning.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.387
    Antall liker
    35.146
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også AM-børsten, men håpet det var noe ennå bedre "der ute".
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.696
    Antall liker
    7.937
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kommer vel an på. I mine øyne kan ikke den prisen helt forsvares når det er snakk om en billig-spiller og mest moro for pengene.
    Eg har ein 10x5 liggande, og har vel så langt aldri funne skikkeleg mismatch med nokon arm, heller ikkje på billege plastspelarar. Men er dei skranglete og slarkete, er eg heilt einig. Slike spelarar tilfører musikken mykje elende, og bør ikkje komme i hus.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kommer vel an på. I mine øyne kan ikke den prisen helt forsvares når det er snakk om en billig-spiller og mest moro for pengene.

    Skjønner ikke helt hvorfor det ikke falt meg inn før, men huset til AT-150en din er kompatibelt med alle nålene i VM-serien. Hvorfor ikke bare plukke opp og teste en ny nål? Hos platekompaniet finner jeg bare de tre dyreste (ML, SH og SLC), men VMN20EB (limt elliptisk) og VMN30EN (nude elliptisk) florerer på eBay. Det er ingen konisk nål i serien med mindre du klarer deg med mono, da har du også VMN10CB.

    Du kan forøvrig trygt anta at 150-huset ditt er 99% identisk med husene i dagens VM7XX-serie og har samme ytelse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Eg har ein 10x5 liggande, og har vel så langt aldri funne skikkeleg mismatch med nokon arm, heller ikkje på billege plastspelarar. Men er dei skranglete og slarkete, er eg heilt einig. Slike spelarar tilfører musikken mykje elende, og bør ikkje komme i hus.
    Poenget er at den koster nesten 8 tusen nå. Syns å huske at for bare noen år siden, så kostet den 4-5 tusen eller noe sånt. Altså langt, langt mer enn jeg er interessert i å bruke på PU til denne spilleren. Kunne vel antageligvis fått en SL1200 kopi fra Pioneer eller noe sånt, for de pengene. :unsure: :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.123
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg merket stor forskjell når jeg «flyttet ned» i kjelleren. Oppe i stua sleit jeg med både støv og statiske greier. Nå er alt omtrent borte🤔 gir jo ingen mening....
    Mål luftfuktigheten oppe i stua og i kjelleren, så skjønner du fort hvorfor ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skjønner ikke helt hvorfor det ikke falt meg inn før, men huset til AT-150en din er kompatibelt med alle nålene i VM-serien. Hvorfor ikke bare plukke opp og teste en ny nål? Hos platekompaniet finner jeg bare de tre dyreste (ML, SH og SLC), men VMN20EB (limt elliptisk) og VMN30EN (nude elliptisk) florerer på eBay. Det er ingen konisk nål i serien med mindre du klarer deg med mono, da har du også VMN10CB.

    Du kan forøvrig trygt anta at 150-huset ditt er 99% identisk med husene i dagens VM7XX-serie og har samme ytelse.
    Det har jo ikke falt inn meg heller, eller at det gikk an å ta fra hverandre huset og nåleinnfatningen. Det er sikkert en mulighet, hvis det gir en lyd som er sånn som jeg ønsker den. Så det jeg må se etter da er konisk eller elliptisk nål? Har forøvrig hørt en av de dyrere MM'ene til AT for noen år siden hjemme hos en annen forumbruker, og det låt ganske bra. Men det var da også et helt annet anlegg enn jeg kommer til å ha. :)

    Takk for tipset, det blir uansett ikke noe av før litt nærmere når jeg flytter, så får se om jeg bestiller Nagaoka eller bestemmer meg for å prøve dette. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke helt se attraksjonen ved å bytte til en kjipere stift. Å få en pickup med en varm og god, "organisk" lyd, ja vel, men en pickup som plukker opp mindre detaljer og forvrenger mer, er virkelig det noe å stå etter?

    Er det virkelig sånn at det er det du er ute etter?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har følelsen av at sånne fløyelsbørster har større fare for å presse skitt ned i rillene enn karbonfiberbørster som "feier" det vekk. Jeg har både Mofi-børsten og et par karbonfiberbørste. Den jeg bruker er en Audioquest med elektroder på, slik at statisk elektrisitet skal ledes bort gjennom kroppen når man bruker den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn