Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.022
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Veldig eksklusivt med eske dreid ut av et stykke metall. Men å begynne snakke om bærekraftig blir i mine ører helt feil fokus for et produkt man kan regne med en livssyklus på 40 år (med litt service og stell?) Boksen til denne er i et metall og kan smeltes om.
    Skal snakke bærekraf. Bør man heller gå i seg selv å se på innkjøp av sammensatte produkter som telefonen, pc, strimere og alt annet Kinasøppel man kjøper inn for kortvarig glede.

    40 år? En pick-up regner jeg som en slitedel...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.258
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Minner meg om et eldre ektepar jeg stemte hos. De hadde en fem år gammel Volvo V40 utenfor huset, i garasjen hadde de en ett år gammel V70 som de ennå ikke hadde hadde tatt i bruk. De skulle ta den i bruk når V40"nå var blitt utslitt...
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Hei Voff
    PU til 150 lapper tenker jeg i alle fall jeg ville tatt en service på. Men har man først økonomi til denne. Så man kanskje råd til å hive den :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Bra om nåleslipinger.... ett sted på videoene eller sidene her kommer det fram et levetiden på en microline/shiabata osv er ca 1000 timer.. En pickupvarer ikke 40 år nei.,med et par timer omdagen så er MC PU utslitt på på 1-2 år...!! Hvor ofte bytter folk PU mon tro?

    Stylus Shape Information | Soundsmith (sound-smith.com)



    So we know that the more extreme line contacts reduce wear.... but what is the difference?

    Apparently according to Jico (manufacturer of the highly regarded SAS stylus), the amount of playing time where a stylus will maintain its specified level of distortion at 15kHz is as follows:

    • Spherical / Conical - 150hrs
    • Elliptical - 250hrs
    • Shibata/Line contact - 400hrs
    • SAS/MicroRidge - 500hrs
    This is not to say that at 500 hrs a SAS stylus is "worn out" - but at that stage the wear has reached the point where distortion at 15kHz surpasses the level specified by Jico for a new stylus. (Which I believe is 3%).

    Some manufacturers have traditionally defined a stylus as being "worn out" when it starts to damage the record... in these terms the figures provided by Jico can at least be doubled, and in some cases quadrupled.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bare lurer på. Hvis en arm har effektiv masse på 13,5 gram, er det en lett eller tung arm? Vil en Denon DL 110 eller 103 funke i en sånn arm? :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    13,5 gram vil jeg si er «medium masse», under ca 7 gram er er «lett», og over ca 20 gram er «tung». Det ser ut som det er en viss consensus om at Denon DL 103 har en ettergivenhet på ca 12 CU = µm/mN for frekvenser i området 10 Hz. Det er en lett pickup (8,5 gram) som skal ha relativt mye sporingskraft (2,5 gram) så det kan hende at motvekten på tonearmen ikke passer til jobben.

    Kalkulatoren til Korf antyder at det kan gå helt fint : http://korfaudio.com/calculator

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    DL 103 er også kjent får å sette armrør og armlager på prøve. Den har også lavt signal ut (0,25-0,3 mV) så den vil gjerne ha noe mer forsterking enn «normen» (ca 0,5 mV). Men svaret er egentlig at det er ikke godt å si før en har prøvd. Kanskje fungerer det gulle godt, kanskje gjør det ikke det.

    mvh
    KJ
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Får eventuelt prøve med DL 110 først da, siden den koster omtrent halvparten. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er ganske stor uenighet om dette, der er noen med 103r der har medium masse arme men forteller det fungerer glimrende! Der skal ganske stor masse til før resonans flytter seg vesentlig faktisk.
    110 er en glimrende pickup og fungerer fint i en sånn arm, jeg har hatt Denon 110, 160 og 301 mk II, Shure vrmx, M91ed og 75ed og nå AT33PTG II i samme arm, masse 12,8 gram.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har egentlig alltid hatt lyst til å prøve en av disse Denon PU'ene, så er fristet til å teste med den rimeligste DL 110 på den rimelige Denon spilleren min når det blir aktuelt. Den ser ut som den er laget av sukkertøy. :)

    Eventuelt en av de rimelige Nagaoka'ene hvis de passer.

    1644296574302.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde både 103 og 103R på en Syrinx PU3b (11g effektiv masse) for mange år siden og det fungerte veldig bra. Resonansfrekvensen er nå en ting, men kvaliteten på armlageret betyr også mye.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.269
    Antall liker
    6.425
    Sted
    Under stjernene
    Brukte en DL 103D en tid på 70 tallet. Fikk den ikke til å "spille", det låt dødt. Det må sies at at kunnskapen om VTA/SRA på denne tiden var ikke spesielt stor.
    Bruker fremdeles samme The Well Tempered.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når du er klar til å bruke den har opphenget enten råtnet eller er som en stein....
    Eg har ein Accuphase AC 1 som eg kjøpte på Audioscan attende i 1978. Sporar framleis 80µ, og let aldeles utmerka. Eg har også ein Shure som er litt eldre. Men eg har ein Grace F9 der eg måtte skifte stift fordi opphenget var for stivt. Så det varierer ganske mykje.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde både 103 og 103R på en Syrinx PU3b (11g effektiv masse) for mange år siden og det fungerte veldig bra. Resonansfrekvensen er nå en ting, men kvaliteten på armlageret betyr også mye.
    Det er heilt sant, spesielt når det gjeld DL103. Tung arm er best, men gode lager er minst like viktig.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har egentlig alltid hatt lyst til å prøve en av disse Denon PU'ene, så er fristet til å teste med den rimeligste DL 110 på den rimelige Denon spilleren min når det blir aktuelt. Den ser ut som den er laget av sukkertøy. :)

    Eventuelt en av de rimelige Nagaoka'ene hvis de passer.

    Vis vedlegget 789301
    110 er ein koseleg pickup som gjev spesielt god lyd når han brukast saman med alt for dyre riaatrinn. Likar seg mindre godt i rimelege/fornuftige riaatrinnsselskap. Stiller derimot små krav til armlager (103 er meir krevjande)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den irriterende greia med DL-110 er den snåle utgangsspenningen som hverken er fugl eller fisk. Mye mindre enn en typisk high output MC på 2.5mV og enda mye mindre enn en MM, så her må man være sikker på at MM-inngangen har tilstrekkelig gain og/eller er støyfri nok til at man kan vri opp til max. "Koselig" er en grei beskrivelse, men det er en god del MMer jeg heller ville brukt ca. samme antall kroner på.

    DL-103/R derimot er muligens en pickup enhver vinylentusiast bør eie en eller annen gang, om så bare for å vite hva folk snakker om i tusenvis av tråder på div. audio-fora rundt omkring.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eg har ein Accuphase AC 1 som eg kjøpte på Audioscan attende i 1978. Sporar framleis 80µ, og let aldeles utmerka. Eg har også ein Shure som er litt eldre. Men eg har ein Grace F9 der eg måtte skifte stift fordi opphenget var for stivt. Så det varierer ganske mykje.

    Akkurat som matvarer bør en pickup eller stift oppbevares mørkt og ikke for varmt, siden lys og varme er de to faktorene som bryter ned gummi (og de fleste andre ting). Hanker man inn en pickup fra 70/80-tallet kan den ha opplevd veldig mye rart i sin levetid, så akkurat her er vintage definitivt en risikosport.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er efterhånden en myte med degradering af gummi.
    De nye, syntetiske gummityper, som anvendes i dag, holder nermest evigt uanset utvendigt miljø.
    Selv min 35 år gamle Shure V15-IV med original MR-tip feiler absolutt ingenting, og det har vært
    en kjempeutvikling på gummi siden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres litt hit and miss ut, egentlig. Og dette er litt sånne ting som kan være litt turn-off når man er interessert i vinyl, men ikke har så veldig peiling, at leverandører ikke skriver tydelige specs og krav ved siden av produktene sine så man kan ta kvalifiserte valg uten å google og spørre. Viser vel også fordelen med å ha nettsteder som dette, hvor man kan få nogenlunde sunne svar. :D

    Har en AT 150 Sa et-eller-annet liggende også, som jeg vet passer spilleren, men den er liksom litt lovlydig og ordentlig. Har lyst til å teste noe som er litt villere og mer løssluppent, samtidig som det gir masse analog'sk og vinyl'sk moro-lyd.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Den irriterende greia med DL-110 er den snåle utgangsspenningen som hverken er fugl eller fisk. Mye mindre enn en typisk high output MC på 2.5mV og enda mye mindre enn en MM, så her må man være sikker på at MM-inngangen har tilstrekkelig gain og/eller er støyfri nok til at man kan vri opp til max. "Koselig" er en grei beskrivelse, men det er en god del MMer jeg heller ville brukt ca. samme antall kroner på.

    DL-103/R derimot er muligens en pickup enhver vinylentusiast bør eie en eller annen gang, om så bare for å vite hva folk snakker om i tusenvis av tråder på div. audio-fora rundt omkring.
    Stort sett enig. Men 110 funkar særs godt i mine favorittriaatrinn eat e glo og abc sp 10, som begge har nødvendig gain.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den fungerer garantert i en haug med RIIAer, men jeg nevnte det fordi det er noe man bør være oppmerksom på for å unngå et fullstendig bomkjøp.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har lyst til å teste noe som er litt villere og mer løssluppent, samtidig som det gir masse analog'sk og vinyl'sk moro-lyd.

    Da er ikke DL-110 tingen, etter det jeg har hørt fra den. "Koselig", som Arve sa. DL-103/R er definitivt mer rocka og en konisk stift er så analog som en pickup blir, på godt og/eller vondt.

    Hvilken arm bruker du? Det skal mye til før DL-103/R låter helt ræva, så mest sannsynlig går det helt fint. Plukk opp en brukt en på eBay for en tusing og test den ut, så kan du evt. selge den for det samme og kjøpe en ny hvis den faller i smak. Risikoen er ikke veldig stor her....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da er ikke DL-110 tingen, etter det jeg har hørt fra den. "Koselig", som Arve sa. DL-103/R er definitivt mer rocka og en konisk stift er så analog som en pickup blir, på godt og/eller vondt.

    Hvilken arm bruker du? Det skal mye til før DL-103/R låter helt ræva, så mest sannsynlig går det helt fint. Plukk opp en brukt en på eBay for en tusing og test den ut, så kan du evt. selge den for det samme og kjøpe en ny hvis den faller i smak. Risikoen er ikke veldig stor her....
    Koselig tante-lyd er vel ikke helt det jeg er ute etter, men heller noe litt småvulgært som trøkker til og er glad i moro. Noe som matcher personligheten min, liksom.

    Hadde tenkt å gi den gamle Denon DP-300F'en min en ny sjanse når jeg flytter, og se ikke om jeg kan få glede av den igjen med en ny PU. Lenge siden jeg har brukt den nå, men den har en rett arm som jeg mener så ut til å være av messing. Aner ikke om de lagrene er så veldig bra, men husker lyden som fin og engasjerende. Men det er jo en lavbudsjettspiller, det vet jeg jo.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Koselig tante-lyd er vel ikke helt det jeg er ute etter, men heller noe litt småvulgært som trøkker til og er glad i moro. Noe som matcher personligheten min, liksom.

    Hadde tenkt å gi den gamle Denon DP-300F'en min en ny sjanse når jeg flytter, og se ikke om jeg kan få glede av den igjen med en ny PU. Lenge siden jeg har brukt den nå, men den har en rett arm som jeg mener så ut til å være av messing. Aner ikke om de lagrene er så veldig bra, men husker lyden som fin og engasjerende. Men det er jo en lavbudsjettspiller, det vet jeg jo.

    Det du vil ha er en Dynavector DV-10x5 MK2. :)

    Men sannsynligvis er en AT-VM95ML bedre match for arm og kanskje også budsjett?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En av de, som har det, du efterlyser, er så definitivt Dynavector 10X5.
    Glad rockepickup. High output MC.... Passer i MM-riaa....
    Sxxt..... @Dazed var først ser jeg 😂 😂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det du vil ha er en Dynavector DV-10x5 MK2. :)
    Ja, men nei. :) Dynavector havnet vel egentlig litt på min shit-list p.g.a. en tråd her inne om en uheldig kunde som måtte slite med en vrang forhandler, eller hva det var. Den ligger også en del høyere i pris enn rimelige Nagaoka og Denon ser jeg. 2-3.000-ish og litt over er egentlig det jeg tenker er maks man vil legge i PU til en billigspiller som dette. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Også syns jeg det hadde vært litt kult å ha en Denon PU på en Denon spiller. Og det ville på en måte vært fornuftig hvis de laget spillere og PU'er som passet sammen?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    VM95ML er en super sak, men trolig ikke på langt nær vulgær nok til å matche Bambis personlighet. Kanskje Soundsmith eller noen andre evner å slipe ned en firetoms spiker og sette den på en cantilever av støpejern?

    ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.155
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men nei. :) Dynavector havnet vel egentlig litt på min shit-list p.g.a. en tråd her inne om en uheldig kunde som måtte slite med en vrang forhandler, eller hva det var. Den ligger også en del høyere i pris enn rimelige Nagaoka og Denon ser jeg. 2-3.000-ish og litt over er egentlig det jeg tenker er maks man vil legge i PU til en billigspiller som dette. :)

    Det var EN...... Hva mæ de 10.000 andre??
    Har hatt Ultimo DV-20B, DV23-RS-DV17D2 & 10X4..... Aldri noen feil på noen av de :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hei, har en pro ject (acryl?) med cc9 arm med en syx bloom 3 på. Det er den rimeligste syx mc pu`en. Har asr mini basis riia. Er egentlig ganske fornøyd men skulle kanskje ønsket meg en litt «varmere og bløtere» lyd. Mener jeg satt riia på 150. Anbefalt er 100 eller mere. Gain har jeg så det spiller lik volum som eks streaming. Tror den er på 65. Finnes det en rimelig brukbar mm pu som jeg kunne testet? Har la scala høytalere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    VM95ML er en super sak, men trolig ikke på langt nær vulgær nok til å matche Bambis personlighet. Kanskje Soundsmith eller noen andre evner å slipe ned en firetoms spiker og sette den på en cantilever av støpejern?

    ;)
    Sitter en billig AT på denne spilleren fra fabrikk som spiller herlig sleivete og generøst, akkurat sånn som passer meg. Så AT95 er en mulighet jeg vet om. :)

    Men som du sier, det er ikke en enkel jobb å finne en PU som kan senke seg ned på mitt nivå personlighetsmessig. ;P
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men nei. :) Dynavector havnet vel egentlig litt på min shit-list p.g.a. en tråd her inne om en uheldig kunde som måtte slite med en vrang forhandler, eller hva det var.

    Det har jeg ikke hørt om, men både DV-10x5 og DV-20x2L har jeg vært storfornøyd med. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det var EN...... Hva mæ de 10.000 andre??
    Har hatt Ultimo DV-20B, DV23-RS-DV17D2 & 10X4..... Aldri noen feil på noen av de :)
    Joda, men det er også dette med prisen da. Tenkte å finne noe som var litt billig og morsomt, og når det begynner å nærme seg 8-10 tusen så blir det liksom noe helt annet. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er egentlig ganske fornøyd men skulle kanskje ønsket meg en litt «varmere og bløtere» lyd. Mener jeg satt riia på 150.

    Du kan jo først forsøke å belaste den mindre, hvis du kan gå lavere enn 100 Ohm.

    Ellers kan kanskje en AT-VM95C funke fint. Konisk nål, deilig varm og analog, billig som fy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn