Nehei?
Den sideveis bevegelsen fra selve rillene kompenseres i stor grad av nålefanens ettergivenhet, og jeg tror ikke den holder nevneverdig igjen. Den vertikale kraften fra nåla mot plata må pr. definisjon være den samme. Altså også friksjonen.
Men jada, selvsagt øker nok kraften som virker på nåla fra plata noe med økt rille-amplitude. Men neppe så mye at det vipper hele metoden av pinnen. Og som jeg sa er uansett hva ma gjør, anti-skating et grovt estimat, og blir aldri perfekt for mer enn ett enkelt punkt, så sett den sånn ca. og bare glem det.
Undrer meg, at du har så vanskeligt ved å acceptere fakta her. Mener, vi har vært der på et annet punkt også tidligere.
Er vi enige så langt, at det er friksjon mellem nål og rille, som skaper "skating force"?
Hvis det, så er det vel helt åpenbart, at jo større annleggsflate mot rillevegg, jo større "skating force"?
Om du t.eks. ser på en Audio Technica AT-1100 arm, da har du 3 innstillinger ved samme vektanngivelse: Sp, E og Sh.
Svarende til Sfærisk, Ellipse og Shibata, der Sfærisk gi´r minnst og Shibata mest vekt.
Om du setter VTF på 2 gram, da setter man antiskating setting på 2, og skyver loddet til riktig setting Sp, E eller Sh.
Det burde allerede nå vært tydeligt, at å sette AS på toppen av en blank plate vil gi´ for lite kompensasjon for
"skating force".
Om man vil være fri for å gjette, er det å bruke en testplate med varierende modulasjon, sette AS til skurring begynner
presist samtidig i begge kanaler. Er det slett ingen skurring på noen testspor, bli´r det ikke bedre.
Eller bruke målemafiametoden som Balle, og måle til størst mulig kanalseperasjon. Tydeligt å se på målingene hans,
hva dette gi´r.
Jeg selv bruker ørerne, men tviler på, at jeg ville kunne høre forskjell på 25 og 30dB kanalseperasjon