Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    De er vel fra tiden før det ble vanlig med platevaskere, og så kan de vippes opp eller fjernes.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Interessant at du fant diskanten skarp med MP110. Jeg har den ikke selv, men har hørt den gjennom en god del timer hos en kompis og skarp i toppen er nok det siste jeg ville tenkt på hvis noen spurte hvordan den låter.
    Har denne selv og ingen tegn til skarp diskant her
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låter som det kunne vært skrevet av "Synergistic Research" eller "Anzus" ......... skap et problem og
    finn en løsning 😂 😂 😂
    Den støvarmen veier ingenting og ligger vel an på platen med trykk på ett par gram. Hvordan skulle
    det skape vib´s i en vinylplate??
    Hva tenker du om den innbyggde nålebørsten på t.eks Shure V-15 eller Pickering´s pickupper??
    Tror du de hadde målt/tekt på det før de kastet det på markedet??


    Slike børster senker grunnresonansens Q kraftig, men tilfører også noe støysus. Noen mener til og med at Audio-Technicas utmerkede VM540ML hadde hatt godt av en slik børste:
    1708774397134.png
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Låter som det kunne vært skrevet av "Synergistic Research" eller "Anzus" ......... skap et problem og
    finn en løsning 😂 😂 😂
    Den støvarmen veier ingenting og ligger vel an på platen med trykk på ett par gram. Hvordan skulle
    det skape vib´s i en vinylplate??
    Hva tenker du om den innbyggde nålebørsten på t.eks Shure V-15 eller Pickering´s pickupper??
    Tror du de hadde målt/tekt på det før de kastet det på markedet??

    Vis vedlegget 999728
    Vis vedlegget 999729
    Hadde aldri tatt i en slik pickup med børste. Hvis det ankommer en slik skal jeg sende den til deg gratis, inkludert frakt. Klart det skaper uroligheter i vinylen med en børste som skrubber overflaten. Som sagt er det kanskje bare meg som har et issue med dette. HOJ har positive erfaringer og det respekterer jeg.
    Ikke prøv å sette meg i samme båt som snakoil firma! Tenk heller over det;en gullende ren plate, UL vasket, gå over med støvbørste før avspilling hvis nødvendig. Hvorfor i all verden skal du ha en "plog" i tillegg?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hadde aldri tatt i en slik pickup med børste. Hvis det ankommer en slik skal jeg sende den til deg gratis, inkludert frakt. Klart det skaper uroligheter i vinylen med en børste som skrubber overflaten. Som sagt er det kanskje bare meg som har et issue med dette. HOJ har positive erfaringer og det respekterer jeg.
    Ikke prøv å sette meg i samme båt som snakoil firma! Tenk heller over det;en gullende ren plate, UL vasket, gå over med støvbørste før avspilling hvis nødvendig. Hvorfor i all verden skal du ha en "plog" i tillegg?
    Takker så mye. Du må gå til innkjøp av XSV-4000 & XSV4500Q. 😂 😂
    @HoJ er ikke den eneste.
    Min Shure V15-IV har en slik, og det funker 100%. Prøvd både med og uten. Absolutt ingen forskjell,
    men som HoJ liker jeg tanken om, at rillen er 100% støvfri før den rammer nålen.
    Send PM, når du har noen pickupper, som skal nedover her 😁
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Folk får gjøre akkurat som de ønsker, jeg lar meg underholde av slikt. Av en eller annen grunn har jeg aldri selv vært plaget med statisk elektrisitet uansett hvor jeg har bodd. Men har mye grønne planter i huset, det og regelmessig renhold hjelper antagelig.
    Og, når en ser hva som ligger igjen i beholderen på usc-vaskeren på rensing av nye plater, da har god behandling av platene sine ingenting med det temaet å gjøre.
    Den største synder ved statiskelektricitet er stadig de møbler man sidder i, og tøjet man går i. Jeg har ikke haft problemer, siden jeg fik lædermøbler. Hos mig er det rigeligt at bruge en zerostat og en dishwasher pladebørste.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Takker så mye. Du må gå til innkjøp av XSV-4000 & XSV4500Q. 😂 😂
    @HoJ er ikke den eneste.
    Min Shure V15-IV har en slik, og det funker 100%. Prøvd både med og uten. Absolutt ingen forskjell,
    men som HoJ liker jeg tanken om, at rillen er 100% støvfri før den rammer nålen.
    Send PM, når du har noen pickupper, som skal nedover her 😁
    Om Shure og Pickering har et slikt design så betyr ikke det at det er sannheten og rett. Tilbudet står ved lag, melder deg hvis det skulle havne en slik PU i heimen.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde aldri tatt i en slik pickup med børste. Hvis det ankommer en slik skal jeg sende den til deg gratis, inkludert frakt. Klart det skaper uroligheter i vinylen med en børste som skrubber overflaten. Som sagt er det kanskje bare meg som har et issue med dette. HOJ har positive erfaringer og det respekterer jeg.
    Ikke prøv å sette meg i samme båt som snakoil firma! Tenk heller over det;en gullende ren plate, UL vasket, gå over med støvbørste før avspilling hvis nødvendig. Hvorfor i all verden skal du ha en "plog" i tillegg?
    Plogen / børsten har samme funksjon som siliconolje bad til tonearm . ( Burde hvert standar tilbehør på nesen )
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Greia med å ha børsten på pickupen er ikke støvfjerning men å senke egenresonansens Q. Man gjør det der det skjer i stedet for inne ved tonearmslagrene, ref. SME, KAB-Technics og Jelco. Fra artikkelen jeg lenket til; VM540ML på Technics uten og med KAB-silikondemper:
    1708775301727.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Er det egentlig så nøye ?
    Støv er en naturlig ingrediens blant levende individer,
    men i noen sammenhenger nevnt som uønsket.
    Hva skulle vi gjort uten støv ?
    Hele Vinylprosessen er truet hvis støvet forsvinner....... :unsure:

    Noen er kreative og det "oppfinnes" nye remedier for å tilfredsstille markedet.

    Her er en video som viser minstekravet av "forarbeidet" til vinyl-nytelse
    og noen vil tenke at denne karen fortsatt har mye å lære i jakten på støvet.....

     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik at 17dx har annen størrelse og vekt enn 17d3 og er derfor ingen direkte sammenlignbar?
    D 17 er modell navnet , det har den hett siden 90 tallet
    1,7 mm nåle fane i diamant ,,den er for bedret gjennon generasjoner ,, siste modele er ruler flat respons

    og det samme out put som D3 ,,, 0,3 mV , ( tidligest emodellene var out put 0,23 mV )

    Jeg har slitt ut ett utall DV , never looked back
    DV har fortløpende forskning og utvikling av PU samt low noise riias som har både mm og mc
    Og siste kan man velge VI mode lller CI mode for de lowest outputtede MC
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    D 17 er modell navnet , det har den hett siden 90 tallet
    1,7 mm nåle fane i diamant ,,den er for bedret gjennon generasjoner ,, siste modele er ruler flat respons

    og det samme out put som D3 ,,, 0,3 mV , ( tidligest emodellene var out put 0,23 mV )

    Jeg har slitt ut ett utall DV , never looked back
    DV har fortløpende forskning og utvikling av PU samt low noise riias som har både mm og mc
    Og siste kan man velge VI mode lller CI mode for de lowest outputtede MC
    Kjenner du til grunnen på vektøkningen fra D173 og D17x?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i all verden skal du ha en "plog" i tillegg?
    Jeg kan skjønne skepsisen, men men Shures dokumentasjon virker ganske solid ang dette, de svarer på spørsmålet om støy og vibrasjoner også. Jeg har målinger med og uten børste på min Jico erstatning og kan måle et lite støybidrag, men hører det ikke. -Skal se om jeg han finne filene og legge ut-Fordelen ved å dempe armresonansen er ganske åpenbar , da armens resonans trigges av platens ujevnheter og gir opphav til intermodulasjonsforvregning og ekstra toner i hele frekvensområdet ikke bare selve resonansen. ,

    Fant bare pink noise som viser effekt børsten har på resonansen i farta, Resonansen dempes med 10dB og flyttes fra 8 til 9Hz i dette tilfellet. Shure V15 IV med Jico SAS-B(Bor nålefane Microline diamant). Det kanskje mest merkbare er effekten på wow og flutter, en gyngende PU øker wow dramatisk, og det hører man med egne ører, med børsten nede er ingen sjøsyke ved en uheldig bulk i vinylern
    1708783686826.png


    Fra dengang produsentene kunne bevise hva de lovet:
    1708791505878.png

    1708791584901.png
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner du til grunnen på vektøkningen fra D173 og D17x?
    Short story , brass body bigger new magnets mm helt revisen for ett større utvalge av armer

    les her

     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Zzz, Zzz Zzz🥱
    Kan vi please avslutte den børstediskusjonen? vet vi alle er verdensmestre, men Gud så kjedelig😴

    Antistatisk verktøy, hvor på platen sikter dere? Skjønner det ikke er på rillene😅 men kan det skade feks. Label? Jeg plages bare med statisk elektrisitet noen yderst få plater..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.320
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    ZZZtatiszk elektrisitet...... zhhjjeedeliiig asså, har ikke sånne problem, men så går jeg ikke rundt på plastgulv med crocs og syntetiske klær heller...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Zzz, Zzz Zzz🥱
    Kan vi please avslutte den børstediskusjonen? vet vi alle er verdensmestre, men Gud så kjedelig😴

    Antistatisk verktøy, hvor på platen sikter dere? Skjønner det ikke er på rillene😅 men kan det skade feks. Label? Jeg plages bare med statisk elektrisitet noen yderst få plater..
    Ja og jeg har ingen e statiske LP : ) bare tøffler som super statiske
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Ikke alene om det problemet.

    Ingen hørbar spiss topp her i frekvensresponsen (vinyl har knapt signal over 16k og få av oss hører høyere enn det så peaken her er i praksis i ikke hørbar.
    en for hissig topp vil jeg tro stamme fra dårlig sporing og AS feil eller feil kapasitanse. Økt forvregning over 5k, men det er ikke uvanlig med elliptisk nåler
    1708784663241.png

    Ingen dårlig PU dette
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Antistatisk verktøy, hvor på platen sikter dere? Skjønner det ikke er på rillene😅 men kan det skade feks. Label? Jeg plages bare med statisk elektrisitet noen yderst få plater..

    Samme her. Når det skjer (jeg husker selvsagt aldri hvilke plater det er snakk om) så spinner jeg opp platen og fører el-lighteren frem og tilbake over den i kanskje 4-5cm høyde mens den gjør 1 runde. Det gjør susen. Hvordan man skal kunne skade labelen vet jeg ikke, med mindre man faktisk berører den med lysbuen. Da går det sikkert gærn't. Hverken plate eller label skal selvsagt berøres direkte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Antistatisk verktøy, hvor på platen sikter dere? Skjønner det ikke er på rillene😅 men kan det skade feks. Label? Jeg plages bare med statisk elektrisitet noen yderst få plater..
    Jeg holder platebørste i venstre hånd samtidig som skyter med lighteren etter børsten ned i rilleområdet med 5-10 cm avstand. Jeg bruker filtbørste, ikke kullhårsbørste. Så jeg bygger nok opp mer ladning med børsten som jeg da forsøker utligne med lighteren før platen når børsten igjen på neste runde.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    kona har servert vin til Pizzaen så det er best jeg avstår innlegg på hifisentralen de neste timen, ellers ville jeg sagt at jomfruelige kusehår belagt med nano karbonpulver er best mht støvbørster, sølvstøv ville jo vært high end utgaven
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Man kan jo også bare gøre som ham her ved 3:30 minutter henne i videoen.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Fjerndiagnostikken min er nevrotiske vrangforestillinger uten pragmatiske egenskaper innebygget.🤫
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er mye styr med vinyl, men herregud så artig det er.

    Støv er noe dritt men vanskelig å unngå, prøver med både ul vasker, børste og plasmalighter , funker bra men syns mange plater lader seg opp når man spiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn