Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    815
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    5
    Trenger ekspert råd.

    Vurderer nytt headshell fra Yamamoto, skal jeg gå for tre eller carbon?
    Vekten er lik 10,6 vs 10.7 g. Prisforskjell er 40 Euro + mva.


    Yamamoto Acoustic Craft African Ebony Headshell with 6N Lead Wire HS-1ASHS-1AS - Picture 1 of 4
    Karbonfiberhodeskall Yamamoto for analoge kassetter HS-4 fra JAPAN - Bilde 1 av 3
     
    Sist redigert:

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    815
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    5
    HS-1A fungerer veldig godt med min Yamaha MC-1000 hos meg. Karbon har eg ikkje prøvd.
    Det var i utgangspunket HS-1A jeg hadde tenkt, skal brukes på Shelter 501 III, vil bare forhøre meg blant dere som kan dette bedre enn meg 👍 .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.647
    Antall liker
    10.036
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro At Carbon er mer stabil og ikke påvirket av luftfuktighet slik som tre vil være
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.647
    Antall liker
    10.036
    Torget vurderinger
    2
    Har du hygrometer? Luftfuktigheten varier mye pga sommer og vinter og ulike sesongforhold i vårt lange land. I nye Tek 10 boliger kan luftfuktigheten bli under 20% om vinteren i følge takstmenn . Om med over 50% om sommeren blir det bra spenn. Gamle hus er faktisk bedre…
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.981
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det samme er nok tilfelle i Japan, så jeg antar Yamamoto behandler dem på en eller annen måte for å unngå problemet. Anyway, jeg har hatt alle Yamamoto headshellene i tre, så nær som HS3. Fine headshell, funker fint, men jeg hørte aldri noen forskjell på disse vs andre gode headshell. Gitt det og det faktum at de ikke er veldig billige, så ville jeg heller brukt pengene på et Audio-Technica headshell fra LH-serien som er verifisert til å måle godt, eller et av de bedre fra Ortofon.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.325
    Antall liker
    38.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tipper treet er langidstørket da er de stabile selv i lav luftfuktighet. (Husker jeg målte 7% i et hus i Sandnes i 2012)
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    815
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    5
    Tipper treet er langidstørket da er de stabile selv i lav luftfuktighet. (Husker jeg målte 7% i et hus i Sandnes i 2012)
    Den i tre er jo i Ibenholt som jeg trodde var meget hart og stabilt. Det vet du sikkert mer om en de fleste, er vel en del brukt i div. instrumenter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.325
    Antall liker
    38.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Den i tre er jo i Ibenholt som jeg trodde var meget hart og stabilt. Det vet du sikkert mer om en de fleste, er vel en del brukt i div. instrumenter.
    Absolutt meget hardt, vet enkelte leverandører har minimum seks år tørketid på dem (fra Japan).
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.773
    Antall liker
    22.341
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Balle......
    Er det ikke å gå for langt mht. konspirasjonsteori???
    Skal hygrometer nå inngå sammen med andre måleinstrumenter for å få Hifi på plass??
    På tide å stoppe tullet nå.
    Arilha........ Som HoJ har jeg begge og i tillegg en HS-4 også. Carbon-shellet er dog et Oyaide. Alle er veldig bra.
    Noen av mine MC´er (Ikeda 9ts og At-33PTG/II spesiellt) får en litt mere "tørr" lyd med carbon-shellet.
    Høres best i bassen. Har ikke notert noen lydmessig endring ved bruk av MM ;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.772
    Antall liker
    38.738
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Balle......
    Er det ikke å gå for langt mht. konspirasjonsteori???
    Skal hygrometer nå inngå sammen med andre måleinstrumenter for å få Hifi på plass??
    På tide å stoppe tullet nå.
    Arilha........ Som HoJ har jeg begge og i tillegg en HS-4 også. Carbon-shellet er dog et Oyaide. Alle er veldig bra.
    Noen av mine MC´er (Ikeda 9ts og At-33PTG/II spesiellt) får en litt mere "tørr" lyd med carbon-shellet.
    Høres best i bassen. Har ikke notert noen lydmessig endring ved bruk av MM ;)
    Nå er du tøff mot gamle Balle. Husk gubben samler på testplater... 🤭
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.773
    Antall liker
    22.341
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Husk gubben samler på testplater
    Mener også å huske, at han skrev, de fleste av de var nermest verdiløse, da de ikke var sentrert 100%, og
    du fikk ulike målinger av samme sporene, på 2 ulike labels..... Hva skal man da bruke de til??
    Hadde den gamle Ortofon test komputer (TC?)3000. Det fulgte med 5 eller 6 av hver av de 2 testplatene.
    Det var en log, du kunne skrive i, hver gang du hadde brukt/spillt de.
    Discaimer fra Orto var, at når du hadde brukt de 25 ganger, skulle du ta en ny i bruk, da du ikke lengere
    kunne stole på målingerne
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.772
    Antall liker
    38.738
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mener også å huske, at han skrev, de fleste av de var nermest verdiløse, da de ikke var sentrert 100%, og
    du fikk ulike målinger av samme sporene, på 2 ulike labels..... Hva skal man da bruke de til??
    Hadde den gamle Ortofon test komputer XX3000. Det fulgte med 5 eller 6 av hver av de 2 testplatene.
    Det var en log, du kunne skrive i, hver gang du hadde brukt/spillt de.
    Discaimer fra Orto var, at når du hadde brukt de 25 ganger, skulle du ta en ny i bruk, da du ikke lengere
    kunne stole på målingerne
    Er man ikke spesielt glad i musikk må man jo finne på noe med treskverket.
    Dette med vinyl er tross alt kompliserte greier. Folk bruker jo til og med tusenlapper på å sende avgårde dreibenken for at en amatør skal justere den for dem i håp om at gråstein blir gull.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Yamamotos tre-headshell lakkerte?
    Dersom jeg skulle bruke mye penger på på noe sånt igjen hadde jeg valgt Korf. Til fornuftige penger Audio-Technica LH. /OCC-type til ugjenget pickup og H-type til gjenget eller skrue og mutter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.647
    Antall liker
    10.036
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville gått for ekte Jelco HS-25 , den har Azimuth justering som er et must. Tonar har etterligning til lavere pris , se DacapoAudio
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.981
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som de nevnte Audio-Technica også har. I tillegg har de fordelen av å være kurante, mens Jelco ikke lager headshell lengre. Ekte HS-25 finnes helt sikkert fremdeles i omløp og på noens lager, men mange som selges i dag er kopier.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.365
    Antall liker
    3.523
    Torget vurderinger
    49
    Er dette en grei starter pu til en Technics 1200g?

    DSCF0308.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste virkelig gode som ikke han justeres om lengdeaksen er vel Korf?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.647
    Antall liker
    10.036
    Torget vurderinger
    2
    Kanke du kjøpe denne og rapportere tilbake ?

    Noe begreninger i mulige vinklinger , men trenger man 5grader justering får man heller sende PU tilbake..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.772
    Antall liker
    38.738
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Valentino og @Balle Clorin

    Har faktisk vurdert den. Ulempen som jeg ser det, er for mange løse deler. Samtlige av mine pickuper sporer etter min hørsel godt nok som det er. Er egentlig mest opptatt av estetisk match. Men kan tenkes den hadde kledd Verismo. Tenke på det.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.411
    Antall liker
    2.981
    Vil ikke alle disse løse delene ta opp vibrasjon ikke ulikt hvordan trebiter kan mangle stivhet? Og ikke minst skape ulikheter mellom enheter? Altså at en manns suksess er en annen manns fortvilelse pga toleranseforskjeller i produksjon og sammenføyninger.

    1719051650462.jpeg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Joa, men den er ganske så lik Orsonic, som målte nest best hos Korf. Det sagt var en av konklusjonene i de målingene at tilsynelatende like skall målte ulikt.
    Acoustical systems egne tonearmer har hatt denne hodekostruksjonen i en årrekke. Her har de tatt fram en Ortofon/JIS/SME-versjon.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    5.313
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har fått testet nye phonotrinnet til mofi? Virker som ett spennende produkt. Ikke sett denne i salg i Norge enda, men antar at den kommer.

     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.772
    Antall liker
    38.738
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har fått testet nye phonotrinnet til mofi? Virker som ett spennende produkt. Ikke sett denne i salg i Norge enda, men antar at den kommer.

    Ja, både utseende, funksjonalitet og specs fremstår som top notch. Hadde jeg vært på utkikk hadde dette absolutt vært en kandidat. (y)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.855
    Antall liker
    23.993
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra en testbenk:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.981
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som en veldig bra sak, bortsett fra fast kapasitans på 150 for MM. Da blir praktisk minimum rundt 250 og trolig mer i retning 300. Ganske teit; den burde enten vært justerbar, eller fast på 50 eller 0, slik at man kan tweake den selv med valg av kabler og kabellengder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn