S
Slettet medlem 32125
Gjest
Har gjort det. Er helt likt oppe og nedeMål luftfuktigheten oppe i stua og i kjelleren, så skjønner du fort hvorfor
Har gjort det. Er helt likt oppe og nedeMål luftfuktigheten oppe i stua og i kjelleren, så skjønner du fort hvorfor
Jeg har fremdeles Ortofon MC20 er fra 80-tallet, og en Denon DL110 fra 90-tallet, og begge fungerer fint.Eg har ein Accuphase AC 1 som eg kjøpte på Audioscan attende i 1978. Sporar framleis 80µ, og let aldeles utmerka. Eg har også ein Shure som er litt eldre. Men eg har ein Grace F9 der eg måtte skifte stift fordi opphenget var for stivt. Så det varierer ganske mykje.
Nei, når du sier det på den måten, så.... du får det til å høres ut som en degradering av lyden. Vil vel bare ha noe som låter litt fett, varmt, analogt. Som i at jeg likte den rene lyden fra ART9, men samtidig syns den ble litt for nøytral.Jeg kan ikke helt se attraksjonen ved å bytte til en kjipere stift. Å få en pickup med en varm og god, "organisk" lyd, ja vel, men en pickup som plukker opp mindre detaljer og forvrenger mer, er virkelig det noe å stå etter?
Er det virkelig sånn at det er det du er ute etter?
Takk, hadde glemt hvilken AT det var. Men husker at vi hørte på ...And Justice For All, og at det låt fint.Har den oppe på konur anleggur nu
Gain er konge! Bruker Rothwell stepup så jeg har over 6mv inn i mm inngangen, veldig dynamisk, detaljer, luft, dybde, enorm spilleglede.Justerte Riia på 47ohm? Og økte gain med 6db samt fant noen van den hul kabler. Syntes det ble mere trøkk nå. Eller hva det heter
Der er vi helt på linje.Vil vel bare ha noe som låter litt fett, varmt, analogt.
Kan vel si det, men jeg vil presisere at jeg likte ART9, og ikke syns den låt for slankt eller skarpt på noen måte. Den var bare litt behersket.Der er vi helt på linje.
...Og ryktene sier vel at det er det motsatte av ART9.
Det bildet av Riia har jeg en syx bloom 3 mc pu.. da ser vel det riktig ut? Syntes den asr saken responderer lite. Virker veldig «nøytral» har testet en trigon Riia tidligere og der fikk jeg liksom mye mere respons på settings.Nope.
Alle disse justeringene du viser, er til MC-load..
Rette load for MM er 47K =47000 ohm (hvilket den sikkert har, når den står i stilling MM).
På de fleste riaa med "musklaver" virker ikke disse settingene i MM position.
Er nesten sikker på, at om du skifter den 47,5 fra on til off medens du spiller (MM), hører du ingen forskell i gain.
Edit: Kan se, at det er 221 ohm, som er "on" og ikke 47,5.
Hvilken riaa er det, du viser bilde av??
Syntes den asr riiaen er litt tullete å skjønneDet er 1000x forskjell mellom R og K i hhv 47R = 47 ohm og 47k = 47 000 ohm. Til mm PU bør du starte med alle dip bryterne "av". Eksperimenter gjerne med å sette på f.eks 22k1 og eller 10k.
Mvh
KJ
Ok... gi´r bedre mening da
Vet ikke hva impedansen er oppgitt til på ZYX´en, men tommelfingerregel på aktiv MC-forsterkning er ca. 10X.
Om din ZYX er 40 ohm, da ca. 400ohms last. Dette kan eksperimenteres med.
Om du har en MM/MC omskifter på riaa´en, settes MC justeringene normalt ut av kraft, når den står i stilling MM.
Er ikke noen vender mm/mc. Eller det er vel på dip svitsj. Er kun de som sees på bildet. (Pluss en egen for gain som ikke syntes på bildet)Ok... gi´r bedre mening da
Vet ikke hva impedansen er oppgitt til på ZYX´en, men tommelfingerregel på aktiv MC-forsterkning er ca. 10X.
Om din ZYX er 40 ohm, da ca. 400ohms last. Dette kan eksperimenteres med.
Om du har en MM/MC omskifter på riaa´en, settes MC justeringene normalt ut av kraft, når den står i stilling MM.
Er den low output utgavenOK.... 4ohm.... da er settingen "47,5 ohm" nok ikke helt i skoven forutsatt at det er low 0.24uV versionen
Har satt den på ca 60. De dip switsjene syntes ikke på bildetHva´ skifter gain?? 40/60 dB??
Ja,,, forstod det, men er den annen stillingen 40dB??
Sånn havnet jeg i går kveld med syx..er en lyd her som jeg ikke er fornøyd med...har byttet til la scala2 høytalere så mulig jeg må teste en mm? Spiller flott når jeg streamer. Men det vil jeg ikke gjøre så mye...Ja,,, forstod det, men er den annen stillingen 40dB??
Nøytral og korrekt stemmer bra på ART9. Men ikke på en negativ måte, sånn nøytral av og til brukes som alibi for lyd som er slank og tynn.
Ahhh... altså Default er 40...da skal jeg prøve det du sier. Men har nok vært innom det også uten at jeg hørte noe særlig forskjell. Men uansett godt å vite detTror, du gjør feil her.
Gå ut fra, at standard gain er 40dB.
Gain switchene aktiverer du Bare EN av gangen. Eks. Switch 3 (+24db) som da gi´r ialt 64dB.
Som du har koblet den nå er feil. Enten +24 eller +36..... Ikke begge.
Siden du snakket om MM tidligere.... ved MM skal alle switchene stå på OFF.
Du kan med MM eksperimentere med SW9 (22,1K) og SW10 (320pF) for å se, om du
får endret lyden til noe, du liker bedre, men standard MM er = alle OFF
Nei, var det jeg ville presisere. At den ikke er slitsom eller vanskelig på noen måte, bare veldig balansert og litt behersket. Men jeg har virkelig ikke noe negativt å si om den.Nemlig. Nøytral som i...nøytral. Hvis man skulle finne den kald og klinisk er man trolig av typen som mener "ørevennlig" er det samme som "pakket inn i ull og dyppet i honning".
Tørr luft i stua.Jeg merket stor forskjell når jeg «flyttet ned» i kjelleren. Oppe i stua sleit jeg med både støv og statiske greier. Nå er alt omtrent borte gir jo ingen mening....
Syntes den er litt merkelig selv men blitt litt klokere nå.(tror jeg)Har satt den lett tilgjengelig nå som jeg tester litt så det går greit å komme til.Hadde tidligere en ASR Mini Basis Exclusive HV.
Mener på huske at det var litt tull med R verdiene for MC
I MM kan man velge C 100 eller 330 pF (47K er fast)
Litt tungvint med å demontere topplokket for å velge.
Greiere på min nye RIIA med app hvor man kan velge MM eller MC (separate kort), og R og C mens man spiller.
I følge bruksanvisninga til PU er DC resistansen 7 ohm (MC).
Kan velge mellom 60,100,150, 250, 400, 650 og 1kohm.
I følge 10x regelen skulle ca. 70 ohm passe. Lydmessig hos meg er at 60 Ohm er litt rundere enn 100 ohm.
Haha. Personlige preferanser kan være så mangt. Hvis man ønsker honning så kan man vel få det.Nemlig. Nøytral som i...nøytral. Hvis man skulle finne den kald og klinisk er man trolig av typen som mener "ørevennlig" er det samme som "pakket inn i ull og dyppet i honning".
Tror, det er nemt å bi forvirret.Syntes den er litt merkelig selv men blitt litt klokere nå.(tror jeg)Har satt den lett tilgjengelig nå som jeg tester litt så det går greit å komme til.
Haha. Personlige preferanser kan være så mangt. Hvis man ønsker honning så kan man vel få det.
Det er en MM og den skal lastes som andre MM 47,000 ohmAT-VM95SH
True. Jeg pakker meg inn i ull hele vinterhalvåret, og trives veldig godt med det. Ikke så mye honningdypping, da.Haha. Personlige preferanser kan være så mangt. Hvis man ønsker honning så kan man vel få det.