Vintage SPs eggerørebilde vekker minner.
Jeg var en del i Praha og Tsjekkoslovakia (som det het dengang) rett etter at Sovjetunionen la inn årene. En spesielt fuktig lørdag ble forsøkt reparert etterfølgende søndag morgen på en restaurant på slottshøyden i Praha. Av en eller annen grunn hadde jeg fått det for meg at jeg måtte ha hardkokte egg for å dempe atombomben som hadde gått av mellom ørene.
Derfor spurte jeg om det var mulig å få slike. Hardkokte egg. Hun som tok bestillinger smilte vennlig, men så forundret på meg.
"Not on menu."
Jeg insisterte, hun avviste. Jeg ba om å få snakke med hennes sjef.
Hovmesteren dukket opp.
Han kunne ikke hjelpe meg.
"Not on menu." Dersom hardkokte egg hadde vært på menyen ville det ikke vært et problem, men siden de ikke var å finne, på den ellers rikholdige menyen, var det umulig å etterkomme mitt ønske.
Atombomben i hodet var i gang med ettersjokket og jeg var nok litt urimelig. Jeg tilbød USD10 for tre hardkokte egg, etter at han hadde bekreftet at de hadde egg.
"Not on menu. Not possible."
"I see that you have egg-salad."
"Yes, yes. We have egg salad."
"This must mean that you already have hard-boiled eggs."
"Of course, we have hard-boiled eggs for the egg salad."
!!!
"How many eggs do you put in an egg salad?"
"Three eggs in each egg salad. Very good."
"Can you just give me the eggs, and not the salad?"
"Not possible, not on menu."
"But I just want the eggs, without dressing or any other flavors. Just the eggs."
"Not possible. Not on menu."
Noen tiår med kommunisme hadde sørget for å fjerne enhver impuls for å improvisere og hadde også kuet folk til å alltid etterkomme det forventede, uten å våge å endre på forutsetninger.
Dette var et hyppig forekommende problem når vestlige virksomheter forsøkte å etablere seg i disse landene og det tok noen år å få folk til å forstå at det var helt i orden å utvise personlig initiativ og oppfinnsomhet. De ville ikke bli kastet i fengsel.
Nå, noen få år etter min egg-episode i Praha, har disse landene bykset forbi oss, som VSPs reportasje viser. Jeg finner ting i tidligere Østblokkland som gjør at man skjems når man går i en norsk matbutikk ...
Reisetips om man er i Riga i sommer: Sentralmarkedet. Fem store markedshaller med mat vi bare kan drømme om her hjemme. Legg turen slik at grønnsakene fra lokal produksjon er modne.