Stemningsrapport med bilde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.938
    Torget vurderinger
    23
    Styggere enn dette skal detgodt gjøres å lage... flytende maurtue. En skam for skipsestetikken. Men en seier for melkekartongens designer.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Husker når jeg var en liten guttunge - den fineste båten jeg visste om den gangen var "TS Leda" (TS : Turbinskip) eid av "Det Bergenske Dampskipsselskap". Den gikk fra Bergen til New Castle. Det var en fantastisk god sjøbåt og utstyrt med utfellbare stabilisatorer. Båten kunne på relativt kort tid gjøres om til tungt bevepnet krigsskip. Den gikk som en kule. Marsjfarten var 21 knop og toppfart 24 knop. Det sies at den kunne komme opp i nesten 30 knop på absolutt full guffe.
    Det var båt slik en båt skal se ut :

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Før var skutene av tre, og mennene av stål. I dag er det omvendt...:(
    Den siste store formuen i baluba-slekten gikk tapt ved overgang fra seilskuter til dampskip i stål. Min tippoldefar var en stor seilskutereder, men flåten ble akterutseilt etterhvert som kull og stål gjorde sitt inntog, så de seilte bare rett inni historien med sine treskip. Hans sønn ble los. :rolleyes:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.263
    Sted
    Sørlandet
    Før var skutene av tre, og mennene av stål. I dag er det omvendt...:(
    Den siste store formuen i baluba-slekten gikk tapt ved overgang fra seilskuter til dampskip i stål. Min tippoldefar var en stor seilskutereder, men flåten ble akterutseilt etterhvert som kull og stål gjorde sitt inntog, så de seilte bare rett inni historien med sine treskip. Hans sønn ble los. :rolleyes:
    Trøsten må være at han slettes ikke var alene om å være for treig.

-BB-

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.938
    Torget vurderinger
    23
    Og så fikk han jo en etterkommer etter hvert som stadig er ute og "seiler" ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så fikk han jo en etterkommer etter hvert som stadig er ute og "seiler" ;)
    Og akkurat det kan han ikke klandres for. Dessuten ble hans sønn en flink treskjærer siden losyrket medfører mange timer vakt uten å være på sjøen, slik at vi har vakre gjenstander som plaster på såret. Enkelte vil heller hevde at undertegnede er ute å sykler istedenfor ute og seiler, men det er ren semantikk. ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, stakk du av med Saturn? Det er bare å gratulere, tror du har fått deg en flott og anvendelig forsterker der.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    På ski en sen sommerkveld

På ski for første gang en lang lys norsk sommerkveld

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.263
    Sted
    Sørlandet
    Jøss, stakk du av med Saturn? Det er bare å gratulere, tror du har fått deg en flott og anvendelig forsterker der.
    Stakk og stakk :) Mange takk, jeg er temmelig fornøyd med hvordan den spiller på mine høyttalere og samtidig også nysgjerrig på hvordan den vil spille på noen Epos ES14 hvis jeg skulle finne noen slike. Den ser også godt ut der den står å gløder på vår lille Juhl kommode.

Mvh
    BB

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stakk og stakk :) Mange takk, jeg er temmelig fornøyd med hvordan den spiller på mine høyttalere og samtidig også nysgjerrig på hvordan den vil spille på noen Epos ES14 hvis jeg skulle finne noen slike. Den ser også godt ut der den står å gløder på vår lille Juhl kommode.

Mvh
    BB
    Akkurat det siste lurer jeg også på. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.938
    Torget vurderinger
    23
    God stemning;

Fra dagens besøk i fiskedisken - dagsfersk Gjedde, Abbor og Brosme, mmmm......STORE krabbeklr, fersk tunfisk

stemning i fiskedisken.png

Dårlig stemning;

Mann, 75-80 år: "Er det smørflyndrefilet?" - Ja! "Hva koster den?" - 269,/ pr. kg.! "Å"
    (lyden av tassende skrutt og bøyd hode - exit kunde)

Mann, rundt 50, type eplekjekk, med solbrillene oppå hodet etc. "Hva koster villaksen?" - 299,-! "Jaggu glad jeg fisker selv!"

Kan til dels forstå første tilfellet, dersom han var ekstremt ubemidlet. Men uansett...hva sparer han til montro...

Kjekkasen har jeg derimot ingen ting til overs for. Hva er greia med sånn oppførsel? Ikke var laksen spesielt dyr heller.
    Mistenkelig norsk ubetenksomt dumt snakk​

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan være smalhans å være pensjonist, men det skrytet sistnevnte klarte å lire av seg er nok typisk min aldersgruppe.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Fisk er dyrt fordi det er sunt og de fleste er villig til å betale. "Da jeg var ung", som det så pent heter, var kjøtt dyrt og fisk billig. I dag er det motsatt!

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.938
    Torget vurderinger
    23
    Har man ikke råd til en middag til en hundrelapp i ny og ned da er det ikke smalhans, da er det jo krise. Alt. litt feil prioritering, kan være.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.977
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    IMG_0008.jpg

Fant endelig et rack til kjøkkenanlegget :)
    Et brukt Apollorack som ikke er for stort og dominerende. Veldig fornøyd, og stemningen er god.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.999
    Fisk er dyrt fordi det er sunt og de fleste er villig til å betale. "Da jeg var ung", som det så pent heter, var kjøtt dyrt og fisk billig. I dag er det motsatt!
    Det var vel bare halve sannheten :rolleyes:
    Kortversjonen overforenklet er at fisk er blitt dyrt fordi det er en stadig mer begrenset ressurs dersom man ønsker seg frisk fisk som ikke er stinn av tungmetaller, organiske mikroforurensninger og medisiner.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Sannheten om prisen på fisk er at den er presset opp helt til grensa til hva folk er villige til å betale, og der kommer den selvsagt alltid til å ligge. Når "du" betaler blodpenger for etpar kg sitter det en kar en plass og gnir seg i hendene og tjener ca 50% av det du betalte for den.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sannheten om prisen på fisk er at den er presset opp helt til grensa til hva folk er villige til å betale, og der kommer den selvsagt alltid til å ligge. Når "du" betaler blodpenger for etpar kg sitter det en kar en plass og gnir seg i hendene og tjener ca 50% av det du betalte for den.
    Jeg i alle fall stadfeste at det ikke er fiskerne som gnir seg ihenda.......... det skjer i så fall "et sted underveis"....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.742
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I Portugal er de glad i å spise agn:

IMG_4036.jpg

IMG_4037.jpg

IMG_4042.jpg

I dag sto det snegler, knivskjell, andeskjell og en slags portugisisk paella på menyen:

Et varp, om jeg skal si det selv. 25 Euro kostet en porsjon for to personer. Den inneholdt bl.a. en hel hummer, sjøkreps, diverse krabber, gambas, blåskjell og andre muslinger. Madammen og jeg måtte gi oss lenge før kjelen (den svære kjeramikkjelen på bordet) var tom.

Litt deprimerende å høre at det fremdeles regner i Bergen.:D

Mvh

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 446314

Vis vedlegget 446315

Vis vedlegget 446316

I dag sto det snegler, knivskjell, andeskjell og en slags portugisisk paella på menyen:

Et varp, om jeg skal si det selv. 25 Euro kostet en porsjon for to personer. Den inneholdt bl.a. en hel hummer, sjøkreps, diverse krabber, gambas, blåskjell og andre muslinger. Madammen og jeg måtte gi oss lenge før kjelen (den svære kjeramikkjelen på bordet) var tom.

Mvh
    ...ville ikke fokusert så mye på regnvær i Bergen hvis jeg var deg.

Hvem bryr seg om noen dråper når du lever i havet...:rolleyes:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.742
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 446314

Vis vedlegget 446315

Vis vedlegget 446316

Mvh
    ...ville ikke fokusert så mye på regnvær i Bergen hvis jeg var deg.

Hvem bryr seg om noen dråper når du lever i havet...:rolleyes:
    Vel, for å si det som det er, så fokuserer vi sørgelig lite på været i Bergen akkurat nå. :)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn