Her er i hvert fald en, som har prÞvet litt av hvert. Mikkel pÄ H4A skrev dette:
Ortofon ST-80SE
Ikke alle RIAAâer har gain/forstĂŠrkning nok til MC pickupâer med meget lavt output. I de tilfĂŠlde har man brug for yderligere forstĂŠrkning, og det kan gĂžres via aktiv forstĂŠrkning, f.eks. transistorer eller rĂžr. Eller det kan gĂžres via en step-up trafo, hvor to sĂŠt viklinger Ăžger spĂŠndingen i signalet. Faktisk stik modsat den trafo der sidder i alle almindelige produkter, hvor 230V ĂŠndres til en meget lavere spĂŠnding som kan benyttes i apparatet.
Aktiv forstĂŠrkning kan vĂŠre rigtig godt, a la Primareâs herover, men for rigtige MC feinschmeckere med en dyr pickup og hĂžjt til himlen, er en step-up trafo ofte den ultimative lĂžsning.
Og som Ortofons nyeste â og dyreste â her viser, sĂ„ er der bare mere hul i gennem med en passiv trafo. Men trods kun Ă©n komponent i signalvejen, sĂ„ er det sjĂŠldent en billig lĂžsning. Hvis detaljer og alle frekvenser skal slippe urĂžrt igennem, sĂ„ er prĂŠcision en vigtig faktor. Og som med alle andre ting ved vinylaftastning, sĂ„ er det de smĂ„ tekniske forskelle der koster mest.
Ortofon ST-80SEâs spoler er udviklet et skridt videre fra tidligere med endnu bedre materialer, og trods de store âsiloerâ pĂ„ toppen, sĂ„ er spolerne slet ikke sĂ„ store. De to cylindre er drejet af aluminium, og har en godstykkelse pĂ„ 1 cm, bĂ„de i top og sider! Det er gjort for at sikre, at mindst mulig stĂžj udefra slipper igennem til de fine spoler. ST-80SE har et gain/forstĂŠrkning pĂ„ 27 dB, og henvender sig primĂŠrt til pickupâer med meget lavt output, typisk under 0,3-0,25 mV. Det er ogsĂ„ her output ligger for Ortofons egne top MCâer.
ST-80SE er produceret af Ortofons japanske division, som bl.a. ogsĂ„ stĂ„r for produktionen af deres tonearme. Finishen er meget enkel, og ud over de to drejede âsiloerâ, sĂ„ er der faktisk ikke meget, der indikerer at dette er den âtungeâ ende af step-up trafoer. Fronten en 5 mm sorteloxeret aluminiumsplade, og bagpladen det samme i en lidt tyndere godstykkelse. Selve âkabinettetâ er lavet af stĂ„lplade, som er lakeret med stĂžvet strukturlak. Det hele stĂ„r pĂ„ nogle fine drejede aluminiums- og gummifĂždder.
Stikkene er af bedste skuffe, med teflon-isolering selvsagt, og der er ligeledes en stelskrue, som skal bruges! Ikke bare mellem pladespiller og step-up, men hele vejen, enten parallelt eller i serie. Ellers brummer den noget sĂ„ grusomt. Det er ikke hver dag, man ser den lĂžsning pĂ„ step-ups, men det skyldes at spolernes âsiloerâ har deres egen stelforbindelse.
Fit og finish er rigtig god, og giver i et solidt indtryk, nÄr man pakker ST-80SE ud, og placerer den pÄ reolen. Det her er helt klart for feinschmeckere, ogsÄ lydmÊssigt!
Lytteindtryk
For ST-80SE gÞr det den skal, intet mere - intet mindre, og sÄ kunne man egentlig sagtens afslutte den anmeldelse her.
Men det fantastiske er, at man opdager hvordan andre rigtig gode RIAAâer og step-ups, som har vĂŠret forbi lytterummet gennem tiderne, faktisk har holdt igen pĂ„ signalet, nĂ„r det skulle igennem. Der er undtagelser, og sĂ„ alligevel ikke, for ingen af de andre har ladet lyden slippe sĂ„ ulideligt let igennem som her. Man kan ligefrem hĂžre hvordan RIAAâen i Belliniâen, har lagt sig til rette i en strandstol, for dens arbejde er med et blevet meget nemmere!
Og selv sammen med Goldring Legacy, som jeg normalt ikke ville regne for at vĂŠre i liga med ST-80SE, blev det sĂ„ meget lettere og dejligere at lytte til. Legacy hĂžrer ikke til de super detaljerede og den er lidt afrundet i toppen, men sammen med Ortofonâen blev alle de dejlige egenskaber som Legacy har nĂŠrmest forstĂŠrket, selv om det slet ikke er det, der er tale om. ST-80SE lader simpelthen bare mere information slippe igennem, og den super nuancering som Legacyâen er kendt for, blev bare endnu mere super nuanceret.
Og det er sÞmmet pÄ hovedet, for det er dét Ortofon ST-80SE kan. Den kan slippe endnu mere igennem, end nogen anden har kunnet fÞr den! Og det betyder ogsÄ, at den dermed ingen egen klang har, og derfor opfÞrer sig neutralt i selve ordets betydning. Neutralt kan godt vÊre lidt kedeligt nÄr det kommer til aktiv elektronik, men nÄr det er passivt sÄ er neutralt godt, for det betyder at produktet netop forholder sig passivt!
Det kan hÞres hele vejen gennem toneomrÄderne, og alle instrumenter og stemmer fÄr mere plads i lydbilledet, faktisk a la den lagkage-lyd jeg har beskrevet med andre produkter, hvor alle detaljer fÄr deres egen uoverskyggede plads i lydbilledet. TrommesÊttet fÄr mere hug og dynamik, og anslagene bliver endnu tydelige, og samtidig fÄr bassen en mere nuanceret gang.
I mellemtonen og diskanten er der mere luft omkring de udÞvende, og deres stemmer bliver mere nuancerede og sprÞde. Samtidig er ST-80SE sÄ stÞjsvag, at den ekstra luft bliver nÊrmest krystalklar, hvilket giver den samlede lyd meget mere raffinement.
Det pudsige ved det ovenstĂ„ende om Ortofon ST-80SE er, at det egentlig slet ikke er en beskrivelse af selvsamme, men er en beskrivelse af hvor godt Goldring Legacy kan lyde sammen med en fremragende step-up som her... for ST-80SE lyder ikke selv af noget! Der er ogsĂ„ blevet lyttet til andre fine MC pickupâer sammen med ST-80SE, men det mĂ„ I vente lidt med at lĂŠse om...
Under testen af ST-80SE trĂ„dte mit andet jeg i karakter, og den ene plade efter den anden blev hevet ud af reolen; det var som at fĂ„ et helt nyt vinyl-setup. Derfor fĂ„r Ortofon ST-80SE titlen âEditors Choiceâ, og den bliver stĂ„ende i lytterummet!
Jeg er ingen teknisk begavelse, langt i fra.
Imidlertid vil jeg si at jeg har godt med lyttererfaring.
Jeg er eier av en ST80se som brukes med Cadenza Black.
Jeg kjenner igjen mye fra beskrivelsen over her. Jeg kommer aldri til Ä gÄ tilbake til aktiv forsterkning m riaa. Etter over 40 Är med platespiller har jeg aldri hatt noe oppsett som har vÊrt sÄ tyst og stÞyfritt som det jeg har nÄ.
Jeg synes danskenes uttrykk "hul igjennem" er godt for Ä beskrive hvordan det lÄter fritt og luftig. Det nÊrmeste jeg kommer i mitt eget sprÄk er at lyden "slipper".
Helt nĂždvendig for at det skal oppleves naturlig og troverdig. Etter Ă„ ha satt ST80se inn i kjeden var det akkurat det som hendte. Hul igjennem.
Det finnes helt sikkert andre gode step-up's, antagelig ogsÄ de som er mer eksotiske.
Det som ofte da er tilfelle er at de koster det hvite ut av Þyet eller ser ut som noe Reodor Felgen har laget pÄ kjÞkkenbenken.
Jeg vil ikke pÄstÄ at det ikke finnes bedre.
Det er ogsÄ et spÞrsmÄl om hva som ligger i "bedre". Hvilken lydgjengivelse vi foretrekker er i bunn og grunn en smaksak.
ST80se er bygget i Japan. Solid, No-nonsens konstruksjon og design.
Jeg vet ikke hvordan den fungerer med andre phono-forsterkere og pick up 's, men i mitt oppsett opplever jeg den som skreddersydd for Cadenza, og det er vel i realiteten det som er tilfelle ogsÄ.
Har hatt den i flere Ă„r og er veldig fornĂžyd.