Stereo+ (nytt norsk hifimagasin)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Leser jeg det som et ønske om at vi skal teste ting som dere egentlig ikke vil ha for å slippe å få "vil-ha"-følelsen? :)

    Roy
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Spennende!
    All ære til dere for å ha gått for et heldigitalt magasin. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Dette er et flott initiativ. Pr i dag leser jeg snart bare Tone Audio.

    Men et par små ting: Jeg vil helst ha magasinet i hi-rez. Det gir mere dybde i testene og større språklig dynamikk med sortere bakgrunn og detaljer i ytringene på et hittil usett nivå. Ved å gjøre det nedlastbart kan man eliminere noe av jitterproblematikken ved slike digitale magasiner (tidsforskjellen mellom det man leser og den faktiske oppfattelsen av det). Macen står inntil videre på spikes, men jeg vurderer gummidempere tunet for formålet slik at tekstforståelsen kan øke med en oktav nedover og gi meg mer ro i hverdagen. Wifiantennen i sølv er allerede installert, men for enkelte magasiner kan dette gi litt vel skarpe meninger, derav reserveantenne i kobber.
     
    G

    Gasolin

    Gjest
    Så bra. Flott å se dere prøver på nytt. Masse lykke til med digital satsingen:D

    Gasolin
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.047
    Antall liker
    34.353
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bra, kjærkomment tilbud;)
    Håper virkelig dere fikser dette og at kvaliteten bidrar til det:D

    gismo
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en samletest av rør-forforsterkere med balanserte inn- og utganger og lav gain for å drive transistor-effektforsterkere med høy gain?

    ...hei, du SPURTE hva vi ville ha testet. ;) ...men jeg vet nok at jeg må gjøre den researchen på egen hånd.

    Lykke til! Jeg skal lese! Håper på brukbart med vinylstoff. :)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg ser helst at ting i samme segment blir testet opp mot hverandre. Det er gøyest.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Glimrende!
    Forslaget om "månedens vintage" stemmer jeg med i koret på;)

    Calaf
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.725
    Antall liker
    5.201
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Test av utstyr som hverken er det dyreste eller det billigste er ofte det mest interessante å lese om syns jeg.
     

    arne.helge

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    39
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hiver meg på det flere har sagt her tidligere, utstyr i mellomklassen som de fleste kan realisere er mest intressant.
    Vintage er jo også noe som kommer mer og mer og bør absolutt være med.
    Så en lite spørsmål til slutt, hvor lett blir det og være upartisk og kanskje "slakte" ett produkt fra en av de største annonsørene?
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Spennende! Dette er vel det medlemmene på Hifisentralen har ventet på! Kommer det til å bli noen musikkanmeldelser også?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Så en lite spørsmål til slutt, hvor lett blir det og være upartisk og kanskje "slakte" ett produkt fra en av de største annonsørene?
    Ordentlig dårlige produkter er det veldig sjelden jeg får til test, men det kan være produkter som er bra på noe, men ikke på andre ting. Eksempelvis høyttalere som passer best til enklere og akustisk musikk, mens de faller sammen på f.eks. Wagner og Infected Mushroom.

    Som nok noen vet så er jeg ansvarlig redaktør for et annet magasin til daglig, og bladet mitt redigeres etter Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Når jeg har skrevet tester for audiophile.no, Fidelity, DVD og Hjemmekino og Watt, så har jeg hatt akkurat det samme utgangspunktet. Testene skrives utelukkende ut fra hva jeg opplever når jeg har produktene hjemme. Om det annonseres for produktene eller ikke, er annonseselgerens utfordring, ikke meg som skriver testene. At importører og distributører velger å annonsere i bladet på bakgrunn av tester og omtaler er derimot bare hyggelig. Det er jo det som gir bladet inntekter, men i det øyeblikket jeg blir pålagt eller får signaler om at det er forventet at jeg skal skrive en positivt test for å blidgjøre annonsører, får Stereo+ finne seg en annen skribent. Den koblingen stritter i mot hele min profesjonelle journalistiske integritet.

    Samtidig er vi som blad er avhengig av at bransjen annonserer hos oss, og det kan nok ikke utelukkes at vi vil teste flere produkter fra de som annonserer enn de som ikke gjør det. Men det har ingenting med om testene er positive eller negative. I den vurderingen spiller ikke annonsekroner noen som helst rolle. Hvis bransjen oppfatter at de kan "kjøpe" gode tester gjennom annonser, vil vår troverdighet forsvinne umiddelbart, og den manglende troverdigheten vil nok også komme leserne for øre enten på den ene eller andre måten. Det vil gjøre at nytteverdien for leserne forsvinner også, fordi leserne dermed ikke kan vite om vi skriver for dem eller for annonsørene. Da er bladet ferdig på kort tid.

    Sånn kan vi ikke ha det. Leserne må vite at vi tester og skriver for dem, og det skal annonsørene/distributørene/importørene også være sikre på. Når både bransjen og leserne kan være trygge på at vi skriver det vi mener, vil det være det beste for alle parter, fordi en god test betyr et godt produkt.

    Roy
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Dette var positivt. Ønsker dere lykke til med utgivelser. Kunne også tenkt meg vintage tester, og hjemme hos reportasjer.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Hvis dere har noen ønsker om hva vi burde teste, så kom gjerne med forslag på Facebook-sida vår.

    Roy
    iom FB er et sted jeg ikke frekventerer så kommer jeg likesågodt med et forslag i denne tråden:

    Hva med Hjemme-hos reportasjer, og
    Hva med å teste (hjemme hos "noen") litt Ypsilon?

    Cheers!
    Hvis jeg forstod deg rett angående å teste Ypsilon hjemme hos noen, så mener jeg at å teste utstyr i "fremmede" omgivelser ikke er noen god ide, fordi det blir vanskeligere som skribent å vite om det er testproduktet, det andre som er koblet til og ikke minst rommet man hører.

    Men Hjemme hos-reportasjer fortsetter vi med. Og vi drar gjerne til noen som har Ypsilon :)

    Roy
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Jeppda. Ønskelisten er:
    - Gode kjøp
    - State of the art
    - Selvbygg
    - Hjemme hos
    - Vintage
    - Tekniske artikler
    - Lite kabler (men nå får jeg sikkert kjeft som jeg gjør hver gang noen ser det billige skjærereiret jeg strikker sammen anlegget med :O)

    Men ikke nødvendigvis alt på en gang. Bedre med gode artikler i et litt smalt utvalg enn svada i 2pi. Også kan man breie seg ut litt etterhvert :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.872
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    1
    Liker godt det What Hifi gjør når de tester: Kommer med konkrete anbefalinger med utstyr som testobjektet med fordel kan settes sammen med. Testes en forsterker så kommer det forslag på høyttalere som kan passe osv. Dette synes jeg faktisk er forfriskende konkret. Synes journalister skal tørre å være konkrete og håndfaste i det de skriver. Greit at de legger hodet litt på blokka, for å si det sånn. Hifijournalistikken skjemmes litt av flagrende, euforismer som kan tolkes i alle retninger og er som sukker og honning på en seng av fløyel. Det kan man faktisk bli lei av og det gir til slutt ingen mening, det er bare underholdning. Så våg å være konkret! Våg å mene noe! Og vær grundig nok slik at dere kan stå for det i etterkant.
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser bra ut. Lykke til!
    Men et lite pirk; Du skriver at Norge fortjener mer enn et blad som tar for seg hifi og musikk.Antar du da tenker på Lyd og bilde.
    Vi må ikke glemme at vi også har AudioFidelity.no og Audiophile.no :rolleyes:

    Aloz
    .
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.306
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint tiltak, ser lovende ut. Dette skal jeg følge med på. På FB i første omgang. Der vi andre gamlingene er.

    Bare et litt nysgjerrig spørsmål : Hvem er "jeg" på FB-siden?
    (Jeg er litt gammeldags sånn)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Dette ser bra ut. Lykke til!
    Men et lite pirk; Du skriver at Norge fortjener mer enn et blad som tar for seg hifi og musikk.Antar du da tenker på Lyd og bilde.
    Vi må ikke glemme at vi også har AudioFidelity.no og Audiophile.no :rolleyes:

    Aloz
    .
    Det var derfor jeg skrev blad, og ikke publikasjoner. Fidelity er dessverre ikke noe blad lenger, og audiophile.no har aldri vært det. Så kan man selvsagt mene at et digitalt magasin heller ikke er noe blad, og det argumentet kan jeg til en viss grad skjønne, selv om jeg ikke er enig. For meg slutter i hvert fall ikke Hifi+ å være et blad når jeg leser det på iPaden min.

    Ellers synes jeg audiophile.no har tatt seg opp de siste par årene, mens audiofidelity.no har hatt en motsatt utvikling som det kan virke som de heldigvis er i ferd med å snu nå.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Fint tiltak, ser lovende ut. Dette skal jeg følge med på. På FB i første omgang. Der vi andre gamlingene er.

    Bare et litt nysgjerrig spørsmål : Hvem er "jeg" på FB-siden?
    (Jeg er litt gammeldags sånn)
    Veldig bra spørsmål, men hvis du ser hvem som har publisert innlegget, så ser du hvem det er. Jeg er litt usikker på om VI burde skrive JEG i postingene våre, men tar gjerne tilbakemeldinger på det. Selv synes jeg det er fint å være personlig.

    stereopluss_forfatter.jpg


    Roy
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fint tiltak, ser lovende ut. Dette skal jeg følge med på. På FB i første omgang. Der vi andre gamlingene er.

    Bare et litt nysgjerrig spørsmål : Hvem er "jeg" på FB-siden?
    (Jeg er litt gammeldags sånn)
    Veldig bra spørsmål, men hvis du ser hvem som har publisert innlegget, så ser du hvem det er. Jeg er litt usikker på om VI burde skrive JEG i postingene våre, men tar gjerne tilbakemeldinger på det. Selv synes jeg det er fint å være personlig.

    Vis vedlegget 327594

    Roy

    "Publisert av" er det bare admins av siden som kan se, FYI. ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Fint tiltak, ser lovende ut. Dette skal jeg følge med på. På FB i første omgang. Der vi andre gamlingene er.

    Bare et litt nysgjerrig spørsmål : Hvem er "jeg" på FB-siden?
    (Jeg er litt gammeldags sånn)
    Veldig bra spørsmål, men hvis du ser hvem som har publisert innlegget, så ser du hvem det er. Jeg er litt usikker på om VI burde skrive JEG i postingene våre, men tar gjerne tilbakemeldinger på det. Selv synes jeg det er fint å være personlig.

    Vis vedlegget 327594

    Roy

    "Publisert av" er det bare admins av siden som kan se, FYI. ;)
    Det visste jeg ikke. Da må jeg skjerpe meg. Takk for info.

    EDIT: Var inne og rettet på teksten nå, slik at "jeg" ble tatt ut.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.995
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    Jeppda. Ønskelisten er:
    - Gode kjøp
    - State of the art
    - Selvbygg
    - Hjemme hos
    - Vintage
    - Tekniske artikler
    - Lite kabler (men nå får jeg sikkert kjeft som jeg gjør hver gang noen ser det billige skjærereiret jeg strikker sammen anlegget med :O)

    Men ikke nødvendigvis alt på en gang. Bedre med gode artikler i et litt smalt utvalg enn svada i 2pi. Også kan man breie seg ut litt etterhvert :)
    Fin ønskeliste, Trond. Usikker på om vi har kompetanse blant skribentene til å dekke alt (tenker da på DIY, men mulig jeg undervurderer de andre to :) )

    Roy
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.872
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser bra ut. Lykke til!
    Men et lite pirk; Du skriver at Norge fortjener mer enn et blad som tar for seg hifi og musikk.Antar du da tenker på Lyd og bilde.
    Vi må ikke glemme at vi også har AudioFidelity.no og Audiophile.no :rolleyes:

    Aloz
    .
    Det var derfor jeg skrev blad, og ikke publikasjoner. Fidelity er dessverre ikke noe blad lenger, og audiophile.no har aldri vært det. Så kan man selvsagt mene at et digitalt magasin heller ikke er noe blad, og det argumentet kan jeg til en viss grad skjønne, selv om jeg ikke er enig. For meg slutter i hvert fall ikke Hifi+ å være et blad når jeg leser det på iPaden min.

    Ellers synes jeg audiophile.no har tatt seg opp de siste par årene, mens audiofidelity.no har hatt en motsatt utvikling som det kan virke som de heldigvis er i ferd med å snu nå.

    Roy
    Godt og viktig poeng! Vi må få stoffet digitalt, men i bladformat a la HifiNews og Tone Audio med sidenummerering og det hele. Og fast utgivelsesmønster. Det er veldig viktig. Løsrevne artikler og tester som dumper ned på ei nettside i ny og ne gir ingen kontinuitet og leseglede på samme måte som et helt magasin hver gang.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det er jeg klar over, men jeg er også sikker på at dere via dette og andre fora kan få bistand fra teknisk kyndige personer når det gjelder tekniske artikler og selvbygg. Vintage dreier seg om å få lånt utstyr og finne historisk informasjon, resten bør være kjent. Som sagt så er det en ønskeliste. Ta gjerne utgangspunkt i kjernekompetansen og krydre litt med en vintageartikkel etterhvert og kanskje en teknisk artikkel eller to. Det er en ønskeliste og man får sjelden alt man ønsker seg til jul :). Uansett lykke til, dette blir spennende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn