Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    OK.

Tror du det fremtidige antallet innvandrere fra Afrika og Asia ville blitt det samme med rent FrP-styre og med rent SV-styre?

Er det slik at politikk kan påvirke integreringen, men ikke antallet innvandrere som må integreres?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Rent FrP-styre eller rent SV-styre er like sannsynlig som om jorden får en grønn tvillingmåne. Flyktningspolitikken som føres er bredt forankret i Stortinget og kan umulig strammes inn noe hardere. Og oppmykning vil heller ikke skje da AP+H+FrP har solid flertall.

Hva som gjenstår er integrering.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sånn sett er også integreringspolitikken forankret i Stortinget. Stortinget er heller ikke statisk. Dessuten er integrering mye vanskeligere enn eksklusjon, så om alle de 169 representantene lot SV diktere integreringspolitikken så hadde det ikke blitt særlig skikk på det.
    Du påstår at "uenigheten går på hvor vellykket integreringen skal bli". Å ikke ha tro på, akseptere bieffektene av eller ville finansiere integreringtiltak venstresida av de uforståeligste grunner i det minste hevder å ha troa på betyr ikke at man ønsker mislykket integrering av innvandrere som uansett vil bli værende. For de fleste er det innlysende. Man skal være godt misantropisk anlagt for å tro at politiske motstandere motiveres av lysten til det onde. Ulike virkelighetsforståelser og avveininger mellom ulike hensyn er nok viktigere forklaringer på uenighetene.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du har rett i at integrering er mye vanskeligere, og Erna har innsatt en integreringsminister som nekter å prøve å gjøre jobben. I stedet tråkker hun stadig på de som hun har ansvaret for. Hun vet nøyaktig hvordan hun uttaler seg, hvordan hun oppfører seg og hvordan hun fører splitt og hersk. Og Erna lar henne.

Å behandle mennesker som mennesker er første steg på vellykket integrering.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Du har rett i at integrering er mye vanskeligere, og Erna har innsatt en integreringsminister som nekter å prøve å gjøre jobben. I stedet tråkker hun stadig på de som hun har ansvaret for. Hun vet nøyaktig hvordan hun uttaler seg, hvordan hun oppfører seg og hvordan hun fører splitt og hersk. Og Erna lar henne.

Å behandle mennesker som mennesker er første steg på vellykket integrering.
    Joda, enig i det, men det endrer ikke på at påstanden "uenigheten går på hvor vellykket integreringen skal bli" er helt urimelig.

Å behandle folk ordentlig er et mål i seg selv, mer enn en instrumentell greie, selv om det sikkert også kan være nyttig. Uansett: at venstresidas integreringsmedisin i betydelig grad skal kunne gjøre diverse lite lystige fremskrivinger av Rikets tilstand til skamme er ikke sannsynliggjort.

Jeg gjentar stussingen over at venstresida ikke er innstilt på å bruke føre var-tilnærmingen i immigrasjonsspørsmål.

C

cruiser

Gjest
    Hva er egentlig denne "venstresida" i innvandringsspørsmål? partiene(over sperregrensa) som er mest positive/for innvandring er sv krf og venstre tett etterfulgt av høire med arbeiderpartiet på en fjerdeplass

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om vi skal slutte å diskutere ting bare fordi det fremstår som "umulig" i praksis, drepes jo det meste av nye ideer og spennende debatter.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Innvandring vil koste hver innbygger 10.000 kroner mer i skatt fra 2025. For en familie på fire vil det si 40.000 kroner – årlig. Forsker Erling Holmøy ved SSB presenterte sjokktallene i NRKs Nyhetsmorgen fredag.

https://www.document.no/2017/09/08/ssb-10-000-kroner-mer-i-skatt-per-innbygger-pga-innvandring/

Godt valg!
    Begge blokker er enige om at innvandring skal være på et minimum. Uenigheten går på hvor vellykket integreringen skal bli, hvor nåværende regjering ved sittende integreringsminster fører politikk som medfører at personer med flyktningsbakgrunn skal mislykkes, med påfølgende lavere produktivitet i befolkningen og økte sosiale utgifter.

Godt valg!
    Sludder.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig denne "venstresida" i innvandringsspørsmål? partiene(over sperregrensa) som er mest positive/for innvandring er sv krf og venstre tett etterfulgt av høire med arbeiderpartiet på en fjerdeplass
    Høyresida har kuppet et par ting i dette samfunnet. De er (mener de selv) de eneste som forstår seg på innvandring og de er de eneste som forstår seg på økonomi. Opplest og vedtatt, både her på forumet og ellers. De er dyktige på å slå til seg alt som skal se ut som tøff realpolitikk mens de rundhåndet deler ut Ideologi, Ønsketenkning og Frie Fantasier til alle de andre.

Fiffig det der.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Dette landet går til valg på Mandag, jeg håper for guds skyld at velgerne tar ansvar for det haster med å komme seg ut av kaoset vi befinner oss i. Et kaos som visstnok har vart i noen år.

Personlig så vet jeg ikke om jeg orker samme radikale forandringer og omveltninger i hverdagen en gang til som kom etter forrige valg men velgerne bestemmer....

Godt valg!

Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land - Norge - VG

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.511
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket kaos?

Blir det bedre med AP,med kommunistene fra Rødt og illusjonistene fra MDG på vippen, og snillistene og faktafornerktern fra SV på kjøpet

J

Gjest
    Hvilket kaos?

Blir det bedre med AP,med kommunistene fra Rødt og illusjonistene fra MDG på vippen, og snillistene og faktafornerktern fra SV på kjøpet
    Bedre med AP? helt klart, for da slipper flere folk unna å være i situasjonen som de beskrevet i artikkelen.

P3 Dokumentar » Midlertidig

Luksusen i å være midlertidig ansatt!
    Justeringene i AML, segway, vannscootere, asyl strøm og Lysthaug er det som jeg kan komme på sånn i farten fra de 4 siste årene.

Så får vi se om Støre gjør alvor hvis han kommer til makta, han har sagt han skal reversere AML ang. midlertidig ansettelser. Vi får se, tror det ikke før jeg ser det. Men dette er en skikkelig uting.

Ang kaos; jeg tok det fra en annen tråd, selv ser jeg ikke noe kaos.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.511
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket kaos?

Bedre med AP? helt klart, for da slipper flere folk unna å være i situasjonen som de beskrevet i artikkelen.

P3 Dokumentar » Midlertidig

Luksusen i å være midlertidig ansatt!
    Jepp der er jeg helt enig , midlertidige ansettelser og vikar leilendingsystemet er en uting. Problemet er at AP heller ikke har løftet en finger mot det og offenlig sektor har og er blant de værste i årevis--
    Så da blir det egeninteressen som blir utslagsgvende med 45000 kr mer skatt pr år og frislipp på ikke bærekraftig innvanding med AP/Sv/R/MDG frister ikke. Norge kan dra til helvete, jeg drar til syden

J

Gjest
    Der er både KrF og V under sperregrensen, interessant...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jan Bøler, som er en likandes kar, om SSB-rapporten.

https://www.nrk.no/norge/bohler-om-innvandringsrapport_-_-vi-ma-ta-det-som-en-varsellampe-1.13678607

SSBs beregner at om all inn- og utvandring stopper nå vil vi være 4.3 millioner i landet i 2100. Hovedalternativet sier at vi vil være 8.5 millioner. Dette enkluderer ikke bare de 4.2 millionene som stammer fra innvandrere som ikke er her ennå (i hovedsak fra afrikanske og asiatiske land), men også etterkommere av allerede ankomne innvandrere. Likestilling med svømmeundervisning og bursdagsfeiring skal løse problemet med at denne komponenten ikke er kompatibel med velferdssamfunnets fortsatte eksistens. Supert, og med MDG på laget kan vi dra på bærekraftig Europaferie med hyperloop hele gjengen. Og hvem vet, kanskje kommer nissen?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Flertallsregjering med Høyre og AP....fintet ut alle småpartiene og fått noen styringsdyktige som kunne gjennomført mange større nødvendig reformer..

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ja, nok det eneste som kunne ha gjort noe som helst nyttig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Har vel nevnt det før, stemmer på meritter. Forlengelsen av leieavtalen på Norgerhaven har ikke akkurat gjort at jeg angrer på forhåndsstemmen.

Minus TV, leser ikke valgkamp og terningkast i avisen, og har hengt opp em post-it med valgkamp uønsket på døra. Så får det gå som det går, regjeringsskifte eller jobbskifte.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.203
    Det er ca 45 år siden jeg fikk stemmerett og det har vært skifte av regjering og kurs flere ganger men jeg har aldri merket noe forskjell
    Hvordan skal jeg tolke det.? Likedan hele tiden.
    Vesentlig for meg er at jeg takler ikke Ap ledelse, helt uspiseig, blir dårlig av de folka
    Og glem integreringspolitikk......... Muslimer som ønsker integrering gjør det selv, uten politikere
    Men godt valg på mandag.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tre ting for meg (sikkert flere)
    Utsettingsidiotien og bemanningsbyråer
    Salg av allmenningen (fiskekvoter til evig eie og vannkrafta)
    Innsiget av fremmedkulturelle i den grad det truer/endrer det liberale demokratiet

Olja gir jeg egentlig faen i; den regulerer seg selv. De tre over er politiske saker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.783
    Siden dette var så vanskelig å skjønne for larson

https://www.aftenposten.no/meninger...kanse-til-skanse-med-Store---Trine-Eilertsen-

Støre har visst i flere år at han er kandidat til statsminister. Likevel har han ikke gjort noesomhelst på privaten for å stille eget liv i vater med hva han politisk forfekter.

Men i denne tråden har vi i det minste lært at man kan stemme riktig (god integrering) eller feil (dårlig integrering). Hva skulle vi gjort uten larson? Stemt etter egen oppfatning? Det skulle tatt seg ut!

I mellomtiden, andre steder. AP liker tydeligvis ikke at noen misliker at Støre slipper å betale for meglertjenester siden han tross alt er Støre:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stortingsvalget-2017/skatteekspert-kritiserte-stoere-og-fikk-telefon-fra-ap-foelte-meg-truet/a/24136957/

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Tre ting for meg (sikkert flere)
    Utsettingsidiotien og bemanningsbyråer
    Salg av allmenningen (fiskekvoter til evig eie og vannkrafta)
    Innsiget av fremmedkulturelle i den grad det truer/endrer det liberale demokratiet

Olja gir jeg egentlig faen i; den regulerer seg selv. De tre over er politiske saker.
    Tja, Pensjonistpartiet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, og kanskje noen kan foreslå en litt bedre konkret tilnærming til integrering enn dette? Gjerne noen forslag fra venstresiden. Her er i alle fall noen som klarer å rydde litt opp i begrepene.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bpj0k/-Integreringens-behovspyramide--Abid-Q-Raja

J

Gjest
    Ja, og kanskje noen kan foreslå en litt bedre konkret tilnærming til integrering enn dette? Gjerne noen forslag fra venstresiden. Her er i alle fall noen som klarer å rydde litt opp i begrepene.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bpj0k/-Integreringens-behovspyramide--Abid-Q-Raja

Raja har alltid likt å prate....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Raja har vel aldri lagt skjul på sin fortid som islamist. Men folk som har vært vært inni og deretter forkastet slike ideologier er gjerne de med best innsikt. Litt samme som Maajid Nawaz. Ex-islamister og ex-muslimer er ofte vel verdt å litte til. En i siste kategori er Ali Amjad Rizvi.

Ikke avfei klokskapen til folk som har vært inne i og deretter forkastet en skummel ideologi.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fra: den sinte damen på landet
    Til: alle som bor i sentrale strøk

Vis vedlegget 455995

God Jul!
    Tykkjer det er heilt på trynet at eg betalar 820 kr i nettleige og 235 kr for straumen på huset eg renoverer på Sunnmøre. Det var idiotisk å splitte mellom nettleige og straum. Ingen kan vel kjøpe straum utan nett?
    Men dette er i minste ein politisk sak. Noko som faktisk burde oppta folk, i motsetnad til det røykteppet som virvlast opp av media. Klart MDG får fokus og stemmer, trass i mykje famling. Miljø er problematisk, og dersom folk/politikarar ikkje evnar å gjere noko med det, vil naturen ordne opp sjølv (stakkars oss då).

Pr dato er det ikkje mulege politiske koalisjonar som vil gripe fatt i noko som helst. Høgre er heilt avhengig av Frp, som vil blånekte eitkvart miljøtiltak av anna enn rein symbolpolitikk, og AP er ikkje det minste betre, maktorienterte som dei er vil ikkje MDG, R eller SV få matnyttige gjennomslag. Ein koalisjon beståande av R, SV, MDG, V og Krf vil neppe dukke opp dei fyrste åra. (Heller ikkje om Sp sleng seg med vil det bli fleirtal.)

Og kvar diskuterast idelologiar? Her brukast retoriske bannord som fascisme og anarkistar, men i kontekstar som vitnar om hovudlaus høne-bakgrunnskunnskap (er litt sur i dag, som de ser)

Det er for mykje personfokus og fokus på retorikk i denne valkampen. Rett og slett toskete. Min kommentar: Bla, bla, bla, osb...

H

Hardingfele

Gjest
    ^ Jeg så Partilederdebatten. Det kostet en fredagskveld og var forstemmende. Hareide satte rekord i rør og jeg satt igjen med inntrykk av at det skal være tut&kjør som om planeten ikke er under stress-test.
    Stoltenberg melder fra Nato-hovedkvarteret at den internasjonale situasjonen ikke har vært mer tilspisset på en generasjon og forsvarsdebatten handler om Andøya/Evenes.

Jeg tror vi er på vei inn i en tid der "konvensjonell" demokratisk politikk blir irrelevant og syns det er på grensen til tjenestefeil at våre politikere ikke er villige til å "ta debatten".

https://www.theguardian.com/world/2...gerous-generation-nato-chief-jens-stoltenberg

Sist redigert av en moderator:
    J

Gjest
    Enig med de to siste talerne her. Valgkampen har vært på grensen til fjas.

De er så opptatt med posisjonering og egne agendaer at de ikke evner å se hva som er til nasjonens beste. Når man er politiker og skal se fremover så tenker man år, ikke hva som skal skje neste uke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Politikerne tar nok debatten, spesielt de som må styre. Men velgere ser jo ut til å være mer opptatt av retorikken til politikere i uvesentlige saker, symbolpolitikk og tilhørighet, mest med negativt fortegn. Hva vil man vel oppnå med å bruke tiden på viktige saker da? Alternativkostnaden blir vel for høy.

Jeg er forsåvidt tilfreds med at denne debatten tas på Stortinget. Folket velger jo tross alt representanter som skal ta det tunge og praktiske arbeidet, som å tenke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En annen ting er formen debatten gjerne tar. Jeg er ikke fjernsysbruker og er dermed behagelig forskånet for partilederdebatter, eller debatter i det hele tatt. Radio er hakket bedre siden det er større mulighet der for at det hander om en og en politiker eller parti. Men jeg foretrekker å forholde meg til hva de skriver, der er da man forstår hva de tenker og mener.

Alt av formelle vedtak foregår jo skriftlig på Stortinget også, og det som sies på talerstolen er det ingen som har noen tro på skal overbevise motstandere om noe som helst. Det er bare show og profilering. De er jo der, politikerne, for å stemme over vedtak, men tar seg til til litt moro siden de liker å tale, de fleste av dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn