Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Rotevatn ble hivd ut av velgerne i Venstre-bastionen Sogn og Fjordane fordi mannen er fullstendig ute av takt med Venstres grunnidéer.
    Kanskje det er lov å håpe at han med tiden starter et nytt parti. I så fall vil det finnes det noen jeg kan stemme på med god samvittighet igjen.
    Nye partier er uhyggelig vanskelig. Mye bedre å ta sitt eget parti i en annen retning. Se på hva Sebastian Kurz holder på med i Østerrike nå. Litt vel i overkant for min smak, men konseptet er gyldig. Norge trenger et intelligent og liberalt parti med praktisk problemløsning som metode.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Partier som såvidt karrer seg over sperregrensen burde ha minimal påvirkning i en Regjering. At V/KrF hver for seg kan diktere en regjering er helt ubegripelig. Det er også ubegripelig at Høyre må selge seg dyrt til disse to for at Erna skal få lov til å være Statsminister.
    Venstre har sittet i regjering selv når de var under sperregrensen så det er ikke den det handler om, men blokkene i norsk politikk.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mye makt har V og KrF egentlig? Det er ikke mange sakene der de er uenige med H og FRP og på linje med Både Ap og Sp. Hva skal de gjøre om de er missfornøyde med å være marginaliserte? Stille misstillitsforslag på trass? Grande kan vel finne på noe sånt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor mye makt har V og KrF egentlig? Det er ikke mange sakene der de er uenige med H og FRP og på linje med Både Ap og Sp. Hva skal de gjøre om de er missfornøyde med å være marginaliserte? Stille misstillitsforslag på trass? Grande kan vel finne på noe sånt.
    Carl I Hagen er vel kanskje den eneste som har gjort dette.

Ikke mange som vil følge ham lenger. Og om de gjør det så har vel konsumprisindeksen og andre faktorer oppjustert 50 øre til noe mye mer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så jeg har tenkt litt på hvem jeg hadde likt som ledere for de største partiene på venstresiden, og hva som kunne lokket min sympati i den retningen.

Arbeiderpartiet - Aksel Braanen Sterri

SV - Bård Vegar Solhjell

SP - Ola Borten Moe

MDG - Noen med aspbergers

Rødt - partiet for Ottar/Islam.net/Sterian - vanskelig - Lillevolden kanskje, om han lever ennå. Eller Ingvar Ambjørnsen om han stiller opp og klarer å snakke lenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sig Mund

NOEN RØDE ORD

Rødt har fått et historisk mandat i år, og en stemme på Stortinget. Rødts fremgang kan selvsagt leses som en protest mot borgerlig styre, og misnøye med de andre alternativene, som et defensivt AP. Jeg mistenker likevel at mange av velgerne på ytre høyre og ytre venstre ikke forstår følgende, konsekvensene, og paradoksene av politikken de stemmer på. Jeg vil derfor skrive litt om hvorfor Rødts løsninger ikke virker.

Rødt ønsker seg en "demokratisk sosialisme". For meg er dette uttrykket litt selvmotsigende. Demokrati forutsetter at folket nettopp står fritt til å velge seg noe annet enn sosialisme, om de vil. Altså ønsker man seg i bunn og grunn kun et demokrati hvor sosialisme bare er en av mulighetene. Det har vi allerede.
    Rødt kaller seg også marxistisk. Marxistene mener at demokratiet er et elitestyrt verktøy, og at arbeidernes stemmer er et resultat av "falsk bevissthet". Marx og Engeles argumenterte derfor for nødvendigheten av en arbeiderrevolusjon for å få makten. Rødt er ikke for væpnet revolusjon i Norge, så vi får la disse selvmotsigelsene stå for deres egen regning.

Rødts store uttalte sak er "Kampen mot forskjells-Norge". Det er en sak med bred appell og noe det er lett å sympatisere med. Retorikken ser ut til å ha to brodder: utrydde fattigdom, og øke skattene på de rike, slik at det ikke blir en rik elite lenger.

Rødt er ikke de første til å love å utrydde fattigdom. Før valgkampen i 2005 lovet SV at dersom de kom i Regjering skulle de utrydde fattigdommen i Norge "ved et pennestrøk". Når fattigdommen fortsatt finnes, er det ikke fordi det mangler penner i SV, men fordi fattigdom er et veldig sammensatt og komplekst problem. Grunnen til at vi ikke klarer å utrydde fattigdom, selv i verdens rikeste land, er at fattigdom er symptom på flere forskjellige underliggende problemer: arbeidsløshet, rusmisbruk, psykiske vansker, etc. Disse må i mange tilfeller løses først, før man får arbeidsføre overskuddsmennesker. Før fattigdommen vil forsvinne, må vi altså løse veldig mange andre problemer i samfunnet. Det er alt annet enn lett.

Rødt ønsker seg en rettferdighet som er tett knyttet opp mot økonomisk likhet. Marxister mener at alle konflikter i samfunnet har sin grobunn i klassekamp. Noen i Norge er rike og andre er fattige, og dette får partiet til å - bokstavlig talt - se Rødt. Det er elitene de vil til pers. Dette reiser to spørsmål: 1. Er det mulig å ha et samfunn uten en elite, og 2. Er det ønskelig?

Eliter har sannsynligvis eksistert i Norge i tusenvis av år, bare i forskjellig form og innpakning. Vi må tilbake til steinalderen for å finne et samfunn hvor alle hadde de samme yrkene og like mye å spise. I jeger og samler-samfunnet levde alle hånd til munn, og høvdingen for flokken jaktet og fisket som alle andre. Da våre forfedre ble bofaste og begynte å dyrke jorda for over 5000 år siden, førte det til et overskudd av mat. Siden alle ikke trengte å jobbe med å skaffe mat hele tiden, så kunne denne jobben overlates til bøndene. De andre kunne velge andre yrker, og ble krigere, byråkrater, jarler og prester på fulltid. Allerede her utviklet samfunnet en styrende elite. Det utviklet seg en forskjell på tenkearbeid og fysisk arbeid, og en klasseforskjell på materiell og åndelig søken.

I 1349 var Norge et klart klassesamfunn, hvor alle kjente sin rolle og plass. Vi hadde adel og konge, og det var langt ned til de fattige bøndene. Svartedauen endret på dette, da den drepte i hundretusentall. Dette skapte mangel på arbeidskraft, og arbeiderne kunne derfor i større grad selge seg dyrere, og flytte til den beste jorda i dalen. Den tidligere adelen måtte selv ta i et tak på gårdene, og ble dermed bønder istedenfor. Mange historikere mener at Svartedauen var starten på det norske likhetssamfunnet. I begge disse tilfellene med eliteforandringer var det først en oppfinnelse (jordbruk), og deretter en sykdom, som endret på likheten i samfunnet - ikke en planlagt økonomi.

Rødt ønsker seg et samfunn hvor alle har ca. like mye, og det ikke finnes noen eliter. Dette minner meg på en interessant liten anekdote. Da Sovjetunionens leder Nikita Khrutsjov besøkte Norge i 1964, ble han invitert hjem til statsminister Einar Gerhardsen på frokost. Disse invitasjonene var Gerhardsens lille tradisjon, og mang en statsleder har sittet rundt kjøkkenbordet til Gerhardsen og spist brød med leverpostei og syltetøy og drukket melk. Gerhardsen bodde i en helt vanlig tre-roms leilighet på Ola Narr, like ved Tøyenparken. Khrutsjov trodde ganske enkelt ikke på at statslederen Gerhadsen bodde så enkelt, og trodde hele besøket var ren og iscenesatt propaganda. Han spurte Gerhadsen hvor han "egentlig bodde". Selv bodde han jo i Kremlin - et slott. Paradokset er altså at i et land som ble bygget på ekstrem likhetsideologien var det store forskjeller på fattige og rike, mens i et enkelt sosialdemokrati bodde statslederen som hvem som helst andre. Heller ikke i Kina har man lyktes med å fjerne en elite. Statslederne og medlemmene av kommunistpartiet nyter større velstand enn den øvrige befolkningen. Kinesiske bønder får ikke en gang lov til å flytte til byen om de selv vil, for dette finnes det lover mot.
    Rødts løsning på at noen er rike og andre er fattige er å innføre planøkonomi. Planøkonomi betyr at politikerne planlegger økonomisk fremgang, produksjon, konsum, tilbud og etterspørsel. Alt forsøkes styres fra hovedstaden, uten å ta hensyn til eksterne faktorer som naturkatastrofer, og internasjonale priser på import eller eksport. Dette har vært prøvd i en lang rekke land - Sovjetunionen, Kina, Vietnam, Nord-Korea, Hviterussland, Zimbabwe, Egypt og Cuba har eller har hatt varierende grad av sentralisert planøkonomi. I ingen av disse landene har det lykkes spesielt bra, dersom målet er å heve levestandarden til flest mulig. Ingen av disse landene har klart å kombinere demokrati med planøkonomi.

I Egypt gjennomførte president Gamal Abdel Nasser sin sosialistiske og nasjonalistiske revolusjon i 1956. I Kairo satt president Nasser å dikterte husleiepriser. Prisene ble satt lavt, slik at ingen skulle kunne tjene penger på å leie ut leiligheter. Resultatet var at det ikke ble overskudd av utleien, og at det heller ikke ble noen penger til vedlikehold. Alle som har vært i Egypt har selv sett det enorme forfallet i bygningsmassene. Ved siden av en gjennomregulert økonomi oppstår det likevel alltid en svart økonomi, som er utenfor myndighetenes kontroll. Kapitalismen virker uansett uungåelig. Her trenger vi ikke gå lenger tilbake enn til 70-tallet i Norge, når prisene på leiligheter var politisk bestemt. Den offisielle prisen på et sted å bo var bare en brøkdel av det du faktisk måtte ut med, og det var helt vanlig å betale en sum under bordet i tillegg.

Ettersom planøkonomi forutsetter at økonomien planlegges istedenfor at den styres mer spontant av seg selv, så fører planøkonomi ofte til at byråkratene rapporterer at målene er nådd, og forfalsker gode resultater for sin egen karrieres skyld. Dette bidrar til å distansere politikerne enda mer fra den faktiske økonomiske virkeligheten. Samtidig går det prestisje i å oppfylle økonomiske femårsplaner, selv om de måtte vise seg å være urealistiske.
    Ved en sovjetisk fabrikk i St. Petersburg hadde de produsert det antallet baderomsfliser som var blitt bestemt. Problemet var bare at tallet som ble produsert var politisk forhåndsbestemt, og ikke stemte med etterspørselen av fliser som trengtes. Flisene hopet seg derfor opp på lager. Fabrikken gikk deretter over til å knuse flisene grundig, fordi arbeiderne stjal fliser og solgte dem på det svarte markedet. Det var altså viktigere å ødelegge sitt eget produkt og beholde politisk prestisje enn å oppfylle folkets etterspørsel.

I Zimbabwe kombinerte president Robert Mugabe sosialistiske reformer med etnonasjonalisme, og nasjonaliserte farmene. Zimbabwe var tidligere kjent som Afrikas kornkammer, og produserte mat i bøtter og spann. Da de hvite farmerne ble fratatt jorden med makt, ble den fordelt til Mugabes partimedlemmer og venner. Resultatet var en omfattende hungersnød. Lignende konfiskeringsmønster finner man også i Kinas, Sovjetunionens, og Kambodsjas historie, med katastrofale humanitære konsekvenser.

Vil full sosialisme og planøkonomi eventuelt bli annerledes i Norge? Kanskje. Men vi vil garantert støte på noen av de samme problemene som har vært prøvd tidligere, i sammenlignbare økonomiske systemer, rett og slett fordi den menneskelige natur ikke har forandret seg, og heller ikke grunnleggende økonomiske prinsipper. Er planøkonomi en sjanse vi bør ta - i verdens rikeste land, med verdens høyeste levestandard? Det får ikke min stemme i hvert fall.
    Kapitalisme ispedd noen sosialistiske ideer - som et felles helsevesen og velferdsstat, virker på meg som det beste.

Hvorfor stemmer såpass mange Rødt? Jeg heller mot at det er kult å være motkulturell. Som rebell får man oppmerksomhet - man er annerledes, man er radikal. Jeg har respekt for idealismen, men ikke la sunn fornuft eller historiske erfaringer spille 2. fiolin. Sosialisme og planøkonomi kan høres ut som en god idè, men at den er suksessfull mangler fullstendig empirisk grunnlag.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^De som stemmer rødt har nok ikke kommet så langt i tankerekken at de har tatt innover seg konsekvensene av deres politikk. Det samme ser vi i MDG der de også taler for en slags planøkonomi der man skal legge tak på vekst og produksjon. Jeg tviler sterkt på at 5-6% av befolkningen virkelig ønsker seg dette - men de stemmer etter hjerte og ideal og glemmer å se partiene i kortene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^Ja, litt artig det der. Hørte på nyhetsspeilet som var linket i en annen tråd, om de som ikke forstod konsekvensens av eget valg var moralsk forpliktet til å avstå fra å stemme. Det var relativt åpenbart at dette var med tanke på "dumminger" som stemte FRP, mens jeg vil anta at de mente en stemme til Rødt, SV, MPDG eller Venstre for den saks skyld var gode og riktige valg.

Mvh
    OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.690
    ^Ja, litt artig det der. Hørte på nyhetsspeilet som var linket i en annen tråd, om de som ikke forstod konsekvensens av eget valg var moralsk forpliktet til å avstå fra å stemme. Det var relativt åpenbart at dette var med tanke på "dumminger" som stemte FRP, mens jeg vil anta at de mente en stemme til Rødt, SV, MPDG eller Venstre for den saks skyld var gode og riktige valg.

Mvh
    OMF
    Dette er som nevnt et av kretsen rundt venstresidens største problem. Deres støttespillere mener dypt og inderlig at de som er uenige med de selv er direkte dumme. En omtrent grenseløs intellektuell arroganse og total mangel på forståelse for at noen faktisk kan mene noe annet enn hva en selv gjør.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, og du ser det i grunn på flere områder også. I en annen tråd igjen ble det jo nevnt at man har mindre tiltro til forskning, og det er heller ikke så rart når man ser en del av forskningen som i dag blir lagt frem. Her i Bergen hadde vi jo nylig et par forskere som i flere år forsket på tiggermiljøet og konkluderte med at det ikke var organisert. Mens de som laget dokumentar for TV kartla hele miljøet på noen uker, og samtlige mer eller mindre forsvant et par uker etter at dokumentaren ble vist. Og det er nok av eksempler på høytsvevende faglig dilldall om feks innvandring til at man kan miste troen på det meste.....

Mvh
    OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.690
    Forskning viser først og fremst at forskere har et relativt stort behov for / press på seg for å publisere noe. Og med et mulig unntak for realfag er det sannsynligvis mulig å presentere et noenlunde sammenhengende resonement for nesten hvasomhelst som ikke er relativt trivielt å vise at er galt. Jeg vet heller ikke i hvilken grad det funker med peer review innenfor de mykere fag. Mitt favoritteksempler er en av de mest siterte artiklene ang statsgjeld skrevet av to verdenskjente økonomer på Harvard og et paper lest av tusenvis av andre. Det inneholdt en relativt banal regnefeil (summerte feil antall celler i et Excel-ark). Det ble først oppdaget noen år etterpå av en tilfeldig student.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig å argumentere for nærmest hva som helst innen ueksakte (real) fag, særlig når forskningen er vedtatt politikk og ens hele karriere (90% er på midlertidige stillinger) avhenger av at politikerne fortsetter å bevilge penger til miljøer som understøtter vedtatt politikk.
    Vi har ikke et system i dag som gir rom til den frie forskning...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^De som stemmer rødt har nok ikke kommet så langt i tankerekken at de har tatt innover seg konsekvensene av deres politikk. Det samme ser vi i MDG der de også taler for en slags planøkonomi der man skal legge tak på vekst og produksjon. Jeg tviler sterkt på at 5-6% av befolkningen virkelig ønsker seg dette - men de stemmer etter hjerte og ideal og glemmer å se partiene i kortene.
    Tja, tror ikke du skal undervurdere de som ønsker en annen økonomisk politikk enn den vi har hatt de siste hundre årene.
    Dette her er interessant for stadig flere etter som de merker at veldig mange av oss har et vanvittig forbruk og at vi bruker opp ressursene til våre etterkommere.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Steady-state_economy
    Bl.a.
    A steady-state economy is not to be confused with economic stagnation: Whereas a steady-state economy is established as the result of deliberate political action, economic stagnation is the unexpected and unwelcome failure of a growth economy.

The world's mounting ecological problems have brought about a widening interest in the concept of a steady-state economy. Critics of the steady-state economy usually object to it by arguing that resource decoupling, technological development, and the unrestrained operation of market mechanisms are fully capable of overcoming any resource scarcity, any rampant pollution or any overpopulation ever to be encountered on Earth. Proponents of the steady-state economy, on the other hand, rebut that these objections remain insubstantial and mistaken — and that the case for a steady-state economy is gaining leverage every day.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jo, men det er vel litt av poenget.

Jeg tror de fleste er enig med deg at samfunnet kan bli bedre.

Jeg synes også det er jævlig med barnevernselskaper som drar ut enorme overskudd, jeg synes vi bør få på plass mat i skolen, offentlig tannlege ordning og masse andre ting. Jeg synes faktisk veldig mye av det som står på utgiftssiden til rødt/SV har noe for seg, men jeg synes det koster for mye penger og jeg er redd for hva som skjer når riset bak speilet forsvinner. Og jeg tror veldig på at markedskreftene gjør oss smartere, raskere og mer effektive.

Men - tilbake til om man moralsk sett bør avstå fra å stemme. Hvis man mener at vi skal ha formueskatt, litt høyere toppskatt, eiendomskatt, avgifter på elbiler med mye hestekrefter og forbud mot å tjene penger på oppdrag mot helsesektoren, men ellers at Norge skal være omtrent som det er i dag - så har man nok ikke helt sett konsekvensene av politikken hvis man stemmer rødt - eller MPDG for den saks skyld, og hvis SV hadde fått styrt alene, så tror jeg nok at budsjettbalansen hadde gått til dundass ganske raskt - og det å løfte den økonomiske aktiviteten etter at den er kjørt i dass og halve befolkningen er på stønad - det er nok ikke det samfunnet som de som støtter SV ønsker.

Mvh
    OMF

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    ^^ Vi trenger fortløpende justeringer av dagens system. Selv om vi lærte mye fra finanskrisen som eks er det mye som tyder på at vi trenger flere reguleringer som sikrer at vi har kontroll på finansbransjen. Innen økonomisk vekst kan man bruke skatter og avgifter på å gå fra ikke fornybart til fornybar som eks.

Vi kan gjerne kalle dette bærekraftig økonomi. Det er derimot ikke dette Rødt og MDG taler for - men ren statlig kontroll og planøkononiske løsninger for å ta direkte kontroll over markedet. Det er noe helt annet enn bærekraftig økonomi - som empirisk kan bevises fra flere forsøk.

• Liker

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    973
    Sted
    Oslo
    Det er mulig å argumentere for nærmest hva som helst innen ueksakte (real) fag, særlig når forskningen er vedtatt politikk og ens hele karriere (90% er på midlertidige stillinger) avhenger av at politikerne fortsetter å bevilge penger til miljøer som understøtter vedtatt politikk.
    Vi har ikke et system i dag som gir rom til den frie forskning...
    Virkelig? Du er sikker på at du ikke overforenkler dette en smule? Har du en lenke som viser at 90% er på midlertidige stillinger?

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    973
    Sted
    Oslo
    ^^ Vi trenger fortløpende justeringer av dagens system. Selv om vi lærte mye fra finanskrisen som eks er det mye som tyder på at vi trenger flere reguleringer som sikrer at vi har kontroll på finansbransjen. Innen økonomisk vekst kan man bruke skatter og avgifter på å gå fra ikke fornybart til fornybar som eks.

Vi kan gjerne kalle dette bærekraftig økonomi. Det er derimot ikke dette Rødt og MDG taler for - men ren statlig kontroll og planøkononiske løsninger for å ta direkte kontroll over markedet. Det er noe helt annet enn bærekraftig økonomi - som empirisk kan bevises fra flere forsøk.
    Det er vel og bra å spå om framtiden ved å se til historien. Men det er flere scenarier, til og med forskningsbaserte (som jo noen her er opptatt av), hvor utfordringene har en noe annen karakter og som krever andre løsninger enn små tilpasninger av markedet. Å stemple tilnærminger som ikke følger klassisk (sic) økonomisk teori som idioti er sikkert behagelig, men spesielt intelligent trenger det ikke nødvendigvis å være.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Å kopiere økonomisk teori som er prøvd ut i praksis - og som gang på gang har havarert med betydelige menneskelige tap og lidelser - er heller ikke nødvendigvis veldig intelligent.

• Liker
    S

Slubbert

Gjest
    Det er vel og bra å snakke om nødvendig reduksjon i levestandarden, men de færreste later til å ta inn over seg hvordan det vil slå ut. De rikeste og best bemidlede vil uansett ha penger til å kjøpe seg fri fra konsekvensene, mens det er de som har minst og er mest avhengige av støtte fra statlige og andre institusjoner som vil rammes. Om man mangedobler avgiftene på transport og kjøtt for å veie opp for miljøpåvirkningene vil de rike fortsatt kunne fly og spise biff, mens det er "vanlige folk" som ikke vil ha råd lenger. Og om vi skal ofre litt av vår egen levestandard for å hjelpe (vesentlig) flere flyktninger og mennesker fra mer vanskeligstilte områder, så er det ikke i Holmenkollåsen de vil merke på kroppen at pensjonene forvitrer, at NAV-budsjettene sprenges og at helsevesenet blir overbelastet. Det er de som er mest avhengige av disse ordningene som vil komme til å lide. Og om forbruket avtar så er det de på gølvet, de som faktisk lager, frakter og vedlikeholder produktene vi kjøper som vil miste jobben. Så å legge om fra vekst til reduksjon vil kunne få noen ganske stygge samfunnsmessige konsekvenser.

Ellers vil "steady-state economics" også betinge en kontroll, og helst eliminasjon, av befolkningsveksten. Og den må komme først.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vi ser for oss at redusert materiell levestandard vil gi oss en slags jordnær og middelklasseaktig tilværelse med innslag av både urbanitet, kultur og "home and garden". Selv sysler jeg med tanken på å få bygd meg langtursykkel og dra på lange turer med den, og med mer fritid og lange ferier så får jeg tid til å starte hjemmefra og trenger ikke å fly. Leilighet, stereoanlegg og hytte har jeg, liker allerede å gå i skogen, kjøtt har jeg bare godt av å spise mindre av. Konserter og teater og andre kulturtilbud er klimavennlig. I den grad jeg bryr meg om å kjøpe klær og sko så er det slike høymoralske kvalitetsting som fenger, og ikke lass med industriskjit til et kobbel av unger som vokser ut av klærne før de har fått dem på. Og å fly er blitt så billig at selv om det blir noen ganger så dyrt vil det fortsatt være mulig å fly litt, men det kan være greit å bli borte en stund når man først reiser. Tror dette skal gå fint.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    973
    Sted
    Oslo
    ^Å kopiere økonomisk teori som er prøvd ut i praksis - og som gang på gang har havarert med betydelige menneskelige tap og lidelser - er heller ikke nødvendigvis veldig intelligent.
    Det er nok ingen som tørster etter å kopiere galskapen til Mao eller Stalin. Men at det er mulig å gjøre store statlige inngrep i økonomien uten å strupe enkeltindividets pågangsmot, virkelyst og rettigheter, er det ikke særlig tvil om.

Det er forskjell på Det store spranget og New Deal.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Ap blir virkelig stekt i sitt eget fett for tiden. Maktspillet henger overhodet ikke sammen med de verdigrunnlaget de taler så varmt for. Rottereiret slår sprekker.

Trond Giske er den beste spilleren av dem alle. Usympatisk og ufordragelig ja - men han driter jo i hva folk synes om ham. Han har sort belte i stigespillet - et uvanlig talent. Jeg tipper at Støre gir ham denne stilling i bytte for å ikke bli utfordret som leder av partiet.

Uansett - jeg tror det er riktig av Ap og gjennomføre upopulære endringer nå mens de uansett er nede i hengemyra - og det vil være viktig for nestlederne å være i posisjon for å utfore en noe svekket borgerlig regjering som er avhengig av Krf. Martinsen er jo heller ikke noe åpenbar god politiker for å tiltrekke seg nye stemmer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.045
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens nyhetssending på NRK består av 15 minutter om 4 politikere som har kommet ut av en dør og ikke har noe å fortelle. Hjelpe meg!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner ikke denne motviljen mot å innrømme nederlag, uenighet, forverring, konflikt osv. som man ser nesten overalt. Hva taper man på å innrømme at flere ønsker en possisjon, at en meningsmåling er skuffende, at underskuddet er problematisk? For det første blir fornekterne ikke trodd og for det andre ser jeg ikke hvilket formål det hadde tjent om de hadde blitt trodd. Jeg skjønner det ikke. Er det bare slik at mange synes et ferniss av enighet og positivitet er bra og en viktig verdi i seg selv?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Konsensus er den hellige gral og inntrykket av at standpunkt er resultat av kamp gir inntrykk av at det er makta som rår. (ad konfliktene; det andre er andre hensyn, tror jeg.)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hm. Jeg har mer sans for å kåre en vinner og en taper. Gjerne flere tapere.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er flust av tapere i dette stortingsvalget.

Regjeringspartiene gikk alle tilbake - alle tapere.
    AP gikk tilbake- tapere.
    SV, SP og Rødt gikk frem, men de blå-blå beholdt flertallet - tapere.

Alle partiene på stortinget tapte valget. Erna får fortsette så hun kan kanskje kalle seg en vinner, hvis hun da ikke klarer å forarge KrF litt mer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett og slett koselig å se en gjeng man ikke er så begeistret for rævkjøre seg selv.

https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-er-ap-folk-rasende-pa-stores-utnevning-av-giske/68718802
    Kostelig. Som om ikke fyren som «kriger» (jf. hvordan han gikk i krigen mot Listhaug) var en av grunnene til at folk bare ristet på hodet av AP:

«Nå som partiet skulle i krigen, måtte man sette inn sine skarpeste politikere i frontlinjen. Marthinsen var flink nok i fredstid, men etter det forsmedelige valgnederlaget måtte partiet bruke alle midler for å komme tilbake i posisjon. Da var den erfarne sluggeren Giske rette mann.»

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.690
    Giske er er fint eksempel på manglende "elecability". Hans fremst egenskap må være å få den som står ved siden av til å fremstå som sympatisk.

Er dette første gang vi ser at det er tynt i rekkene i toppen av AP? Om Jonas skal ut - hvem skal da inn?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

AP gikk tilbake- tapere.

Alle partiene på stortinget tapte valget. Erna får fortsette så hun kan kanskje kalle seg en vinner, hvis hun da ikke klarer å forarge KrF litt mer.
    OK. Så ble det ikke blå seier i din verden. Helt fint.

Men poenget var ikke hvem som vant valget, men at det ikke gir Ap noen større stjerne at de ikke vil vedgå at Marthinsen ble fratatt vervet og at det er det mange som er misfornøyd med.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

AP gikk tilbake- tapere.

OK. Så ble det ikke blå seier i din verden. Helt fint.

Men poenget var ikke hvem som vant valget, men at det ikke gir Ap noen større stjerne at de ikke vil vedgå at Marthinsen ble fratatt vervet og at det er det mange som er misfornøyd med.
    åh, det ble blå seier, men de er likefullt tapere. Du ønsket tapere, gjorde du ikke?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Prøver igjen: jeg foretrekker kamp med vinnere og tapere fremfor et evig jag etter et daft kompromiss, og jeg foretrekker at resultatet av krigføring fremstilles som nettopp det, og ikke noe som alle har blitt enige om i et klamt fellesskap.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^^De blåblå gikk marginalt tilbake etter et historisk godt valg i 2013. De kan neppe kalles tapere med fortsatt mandat for å videreføre regjeringen - selv med den beste røde velvilje ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn