Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.714
    ^ Likevel er det litt rart at man vil splitte opp et konsept som har vist seg å være vellykket.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er jo at mens enkelte nedsnødde nyttige idioter fortsetter å forsøke å så tvil om klimaendringene, i slik utstrekning at selv vår regjering muligens ser trusselen for sent gitt Frps dogmatiske holdning, så manøvrerer næringslivet kjapt i disse dager.

God artikkel om det her:
    https://energiogklima.no/nyhet/klim...er-kpmgs-anette-ronnov/#.WVJmf0u5Q-0.facebook

Norge vil få betydelig ansvarsrisiko:

Den britiske sentralbanksjefen – og leder i G20-landenes såkalte Financial Stability Board (FSB) – deler finansiell klimarisiko inn i tre kategorier,; akutt og varig fysisk klimarisiko, overgangsrisiko og ansvarsrisiko.
    Vel - jeg er ikke så veldig bekymret - et eventuellt erstatningsansvar må jo være knyttet opp i mot størrelse på produksjon og ikke om man har spart pengene i et oljefond eller ikke. Så hvis man tar norsk andel av globale CO2 utslipp som andel av verdens globale CO2 utslipp fra olje, gass og kull - så skal det bli en sganske så stor sum før det gir store utslag på oljefondet.

Men hvorfor stoppe ved klima - sukker og hvetemel har jo gitt globale fedme og diabetesepedemier - produsentene burde jo ta sin den av ansvaret. Hva med tobakksprodusenter..?

Mvh
    OMF
    Regnet på global temperaturøkning fra 1880: Statoil står for 0,25 prosent - Statoil - Børs og Finans - E24

0,07% av havstigningen for Statoil....
    Skal være bra summer i det oppgjøret før det det får nevneverdig innvirkning for AS Norge og Statoil.

Mvh
    OMF
    Jusprofessor Jørn Øyrehagen Sunde er nok ikke like ubekymret som deg når det gjelder dette, OMF. Fra gårsdagens Kveldsnytt, se fra 6:30:

https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/NNFA23100217/02-10-2017

Skjermbilde 2017-10-03 kl. 10.08.26.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    [
    Jusprofessor Jørn Øyrehagen Sunde er nok ikke like ubekymret som deg når det gjelder dette, OMF. Fra gårsdagens Kveldsnytt, se fra 6:30:
    Han nevner vel :Forsikringsselskaper som saksøker kommuner som gir byggeløyver i flomutsatte områder eller kommuner som saksøker staten for å bygge infrastruktur som skader kommunens innbyggere.

Så - helt på spikeren er du vel ikke....

Mvh
    OMF

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Dæsken, vi må forte oss å bruke opp oljepengene mens vi kan.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dæsken, vi må forte oss å bruke opp oljepengene mens vi kan.
    Mon tro om dette juridiske ansvaret kun avrenser seg til klimaspørsmål:

Eller bør man selge seg ut av MacDonals, Freia, Nidar osv.

Jeg ser jo at tobakksindustrien har kommet seg ut av klemmen med å sette på en merkelapp - kanskje Statoil kan gjøre det. En liten hvit merkelapp med "Forbrennning av fossile brensler vil ødelegge kloden du bor på".

Mvh
    OMF

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.808
    Torget vurderinger
    1

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ønsker man seg politikere som ikke gir seg selv lønnsøkning på lønnsøkning så må man stemme SV og mot venstre. Alle andre sier kjør på.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å fremstå som rettferdighetssøkende idealist når du aldri noensinne har hatt mulighet til å være i nærheten av gullgryta, og dermed aldri har blitt testet over tid.
    Tydeligvis ingen som husker hvordan det gikk med de tilsynelatende idealistiske kommuniststatene...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    ønsker man seg politikere som ikke gir seg selv lønnsøkning på lønnsøkning så må man stemme SV og mot venstre. Alle andre sier kjør på.
    Litt naiv nå?
    Se på stemmegivningen i Stortinget. Hvem som stemmer imot hvert bidige år. Hvem som stemmer for.
    Da stemmer de på om andre politikere også skal få lønnsøkning. Da er de i mot. Hadde det vært bare dem selv kan det tenkes at resultatet ville blitt noe annet, litt mer likt ledelsen i LO, for eksempel.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Litt naiv nå?
    Se på stemmegivningen i Stortinget. Hvem som stemmer imot hvert bidige år. Hvem som stemmer for.
    Da stemmer de på om andre politikere også skal få lønnsøkning. Da er de i mot. Hadde det vært bare dem selv kan det tenkes at resultatet ville blitt noe annet, litt mer likt ledelsen i LO, for eksempel.
    Og dette er scenarioet ditt er plausibelt når de i dag betaler og i mange år har betalt ekstra skatt (til partiet) fordi de tjener så godt?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt naiv nå?
    Det inkluderer også dem selv, så uansett så kan du ikke se bort fra at de meler sin egen kake mindre enn politikere fra andre partier. Men om deres politikk vil være bedre enn dagens er et helt annet spørsmål. Hele poenget er vel at hvor mye politikere bevilger til seg selv forteller oss lite om hvor styringsdyktige de er på andre nivåer. Å angripe AP-ledelsen for en praksis som alle med muligheten for det utenom SV og Rødt har slår bare tilbake på deg selv hvis du bruker det som et sentralt argument.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg har ikke angrepet noen i denne saken. Jeg bare uttrykte et snev av skepsis til at det står så mye bedre til lengre ut mot venstre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke angrepet noen i denne saken. Jeg bare uttrykte et snev av skepsis til at det står så mye bedre til lengre ut mot venstre.
    På akkurat dette området gjør det faktisk det, det er både lett beviselig og kan også bekreftes av alle som har hatt en liten tå innafor i systemet. De betaler også endel av sin inntekt som politikere til partikassen, noe absolutt ingen stortingsrepresentanter fra andre partier gjør. Så at SV (som har lengst parlamentarisk historie til venstre for AP) i sitt virke er mindre egennyttige enn andre stortingsrepresentanter må anses å være hevet over enhver tvil hvis du har litt innsikt i partiets indre liv og det de har stått for i avstemninger på tinget.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    På akkurat dette området gjør det faktisk det, det er både lett beviselig og kan også bekreftes av alle som har hatt en liten tå innafor i systemet. De betaler også endel av sin inntekt som politikere til partikassen, noe absolutt ingen stortingsrepresentanter fra andre partier gjør. Så at SV (som har lengst parlamentarisk historie til venstre for AP) i sitt virke er mindre egennyttige enn andre stortingsrepresentanter må anses å være hevet over enhver tvil hvis du har litt innsikt i partiets indre liv og det de har stått for i avstemninger på tinget.
    Velger de det selv, eller er det bestemt av partiet?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.714
    Ehhh...."de" er vel partiet?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ehhh...."de" er vel partiet?
    Ehhh.... de som avgjorde dette en gang på syttitallet var partiet. Partiet er ikke et levende vesen, og det har kun eksistert et privateid parti på Stortinget, og det var Anders Langes Parti/FrP pre Siv Jensen. Det finnes ikke lenger. Flere leter med lys og lykter etter en måte å torpedere dette faktumet på, og det er rett og slett litt latterlig. Det finnes altså et udiskutabelt sympatisk trekk med SV og det kan de rett og slett ikke takle, det rokker med den forvrengte ideen om at en så stor gruppe mennesker ikke skal klare å komme opp med noe som helst godt. :rolleyes:

Litt som når Tjen Folket omtaler andre politiske grupperinger. Ikke Pinky. altså. Han trakk fram samme poeng.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Oh, the irony...

Kilder til VG: Ap-ansatte varsler om «fryktbasert ledelse» i hemmeligstemplet kriserapport

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-i-hemmeligstemplet-kriserapport/a/24159472/
    NRK hadde et klipp fra Aps valgvake, der de talte ned til første prognose. Forsamlingen var kledd som en gjeng Boston, Deloitte og Andersen konsulenter på fellestreff. Det partiet har lang vei å gå før det finner ut av hvorfor det har eksistensberettigelse.
    Det er nå det blir viktig med purpose. Det er der man finner sitt why.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Takk til Børge Brende for en godt utført jobb som utenriksminister.

Da han ble utenriksminister i 2013, var det ingen flyktningbølge på vei mot Europa. Det var ett år før Russland annekterte Krim, og på den tiden var Barack Obama president i USA og Donald Trump var en TV-figur som ga folk sparken foran åpent kamera.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt vanskelig å bedømme, men jeg sitter med en tanke om at Børge Brende er en av de beste utenriksministrene Norge har hatt. Lite styr og usedvanlig effektiv og kompetent bak kulissene. Bare kinaarbeidet alene er verdt mye.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Der sa du det. Kina-arbeidet er mye verdt, i fisk og kroner. Annen form for kapital er kastet på sjøen.

Husker en regjering som nektet Dalai Lama adgang og som deretter tok selfies med Kissinger.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.223
    Torget vurderinger
    1
    Var ikke klar over for nå nylig at det var Jan Tore Sanner som foreslo den kinesiske dissidenten som kandidat til Nobels fredspris!

Oh, the irony....!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Husker en regjering som nektet Dalai Llama adgang og som deretter tok selfies med Kissinger.
    Hæ?

Jagland er vel den som mest har blitt påtrynesnurt av at han ble avsatt og at Stoltenberg tok "hans" plass. Etter det har alt handlet om hevn mot dumme Norge.

Ja, landets interesser handler om å ha et produktivt og stolt forhold til resten av verden. Naut som Jagland misbrukte sin makt, som så mange mange mange ganger, til å fremme sine egne forskrudde ideer om et samfunnsideal. Alt sentrert seg rundt denne mannes fantasiverden og hvordan den må endres. Til stor skade for landet.

Jagland var Norges Trump alt for lenge, og han eksister ennå som en slags skjebnens ironi.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvit det ikke var for Jaglands stupiditet ville vi kunne hilset lamaen hjertelig velkommen. Men Jagland ødela den muligheten. Den korkede mannen har null forståelse av diplomatiets verdi.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jag har for øvrig stor respekt for nr.14. Seriøst, det en en mann som har mye å si og det er synd at fjols som Jagland har ført til at vi må avvise mannen.

Få mennesker har vel gjort mer skade på Norge enn Jagland.

... Og nei, jeg er ikke anti-arbeiderpartiet eller noe slikt. Skal jeg oppsummere hva som gjør meg stolt av å være norsk så har Jens Stoltenberg en reservert plass der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Få mennesker har vel gjort mer skade på Norge enn Jagland.
    Deph, noen ganger minner du mest om en fjortis som kjeder seg og gjør alt for dra i gang en krangel.

Ta deg ei bolle!
    Nei, jeg mener det seriøst.

Jagland har skadet Norges interesser mer enn noen andre jeg kan komme på de siste 30 år. Om du har en bedre kandidat så .. velkommen.

Jeg tør ikke engang tenke på hvor mye skadereduksjon UD har måtte drive med de siste årene på grunn av denne skrotnissen.

Så ja, jeg troller ikke en smule når jeg hevder at denne mannen ikke er vel bevart og og at alt for ham handler om egne vyer og fantasier om den perfekte verdensordning. Verdenshuset.

Jaglandveien 2

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel strengt tatt en ide at politikere generelt og spesielt tidligere statsministere og partiledere bør ikke utnevnes til slike ting som Nobelkommiteen. Det er en god del land som har store tvil om at slike kommiteer som befolkes med tidligere politikere kan være uavhengige.

Johan-Kr

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mener testamentet til Nobel spesifikt krever at komiteen skal bestå av representanter fra partiene som er representert på Stortinget? Eller surrer jeg?

C

cruiser

Gjest
    Her tror jeg du surrer, ifølge statuttene kan også utlendinger uten tilknytning til norge og norsk politikk sitte i komitén. Dette har blitt mye diskutert de senere årene, for å demonstrere komiténs uavhengighet overfor kinesere, russere og Gjestemedlem.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Statuttene tilsier, såvidt jeg vet, at Stortingetskal utnevne Nobelkommitteen.

I praksis betyre det at den fungerer som em fjær i hatten for avdanka politikere.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Statuttene tilsier, såvidt jeg vet, at Stortingetskal utnevne Nobelkommitteen.

I praksis betyre det at den fungerer som em fjær i hatten for avdanka politikere.

Johan-Kr
    Ja det er et supperåd uten like. Carl I. Hagen har vel aldri vært så fornærmet i hele sitt liv som da han ikke fikk denne utmerkelsen. Ikke fikk han bli stortingspresident heller, stakkars.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn