Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Marginal og marginal. tilbakegangen var betydelig. De mistet 9 Stortingsrepresentanter og ble bokstavelig talt reddet av sperregrensen. De vant valget bare fordi Høyre mestret taktisk stemmegiving og AP ikke. Kudos til dem. Under 10k stemmers margin til KrF og nesten tilsvarende for Venstre. Joda, mandatet for borgerlig regjering finnes, helt klart, men blå-blått? det gjenstår å se, da FrP har ertet på seg KrF og KrF ligger på vippen og ikke Venstre. Erna og Siv skal prise seg lykkelig over at det er negativ parlamentarisme i Norge og ikke positiv.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.689
    Da jeg bodde på Frogner for mange år siden kom Trond Giske inn i samme dagligvarebutikk som jeg var på. Jeg ble direkte uvel av fyrens blotte nærvære. Jeg er nesten 100% sikker på at der ikke ville skjedd med noen annen politiker. Jeg er dundrende uenig med slagsmål venum, hareide, lysbakken, moxnes, masse folk i FrP om svært mye, men jeg hadde neppe tenkt særlig over det om jeg støtte på en av de ett eller annet sted.

Har heller ikke noe mer AP å gjøre, om det var Jonas, Jens, Gro, Tadjik eller hvemsomhelst. Ikke noe problem. Men Trond Giske? Njet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Var til middag i kveld. Tre av damene ved bordet er Ap-sentrale i ulike sammenhenger. Det kan se ut som om Støre sikter seg inn på ca 12% oppslutning for partiet?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Får håpe han blir med hele veien ned. Jeg hadde Støre ved nabobordet på Bølgen og Moi for noen år siden. Inte mysigt. Får ikke utslett av Giske.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    På Regjeringens egen nettside står det imidlertid følgende: «I et langsiktig perspektiv er petroleumsformuen av begrenset betydning for velferden i Norge». Det er verdien av vår arbeidsinnsats som utgjør den klart største delen av nasjonalformuen – drøyt 80 prosent – mens gjenværende petroleumsressurser utgjør fire prosent.

Klimavennlig kull

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hadde han vært flink hadde han kjørt på med partiets kjernesaker, og kuttet ut denne usmakelige nedrakkingen på andre partier og mennesker. Da tror jeg han hadde vært statsminister nå.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Da jeg bodde på Frogner for mange år siden kom Trond Giske inn i samme dagligvarebutikk som jeg var på. Jeg ble direkte uvel av fyrens blotte nærvære. Jeg er nesten 100% sikker på at der ikke ville skjedd med noen annen politiker. Jeg er dundrende uenig med slagsmål venum, hareide, lysbakken, moxnes, masse folk i FrP om svært mye, men jeg hadde neppe tenkt særlig over det om jeg støtte på en av de ett eller annet sted.

Har heller ikke noe mer AP å gjøre, om det var Jonas, Jens, Gro, Tadjik eller hvemsomhelst. Ikke noe problem. Men Trond Giske? Njet.
    Grøss og gru, håper du ikke har tatt permanent skade av opplevelsen.
    Her er et bilde på hvordan maktarroganse ser ut.
    Han brøyter seg vei i AP's korridorer nå, og skal bli finanspolitisk talsperson i AP, fordi han ønsket seg det. Samler opp flere verv nå og vil nok om ikke lenge utfordre Støre som partileder.
    "Statsminister Giske" låter nok bra inni hodet hans når han ser seg selv i speilet.

GISKE.jpg

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Uff nei, det var visst feil mann...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    maktkamp i arbeiderpartiet der skitne midler ikke skys, derav alle lekkasjene til media.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4

Grøss og gru, håper du ikke har tatt permanent skade av opplevelsen.
    Her er et bilde på hvordan maktarroganse ser ut.
    Han brøyter seg vei i AP's korridorer nå, og skal bli finanspolitisk talsperson i AP, fordi han ønsket seg det. Samler opp flere verv nå og vil nok om ikke lenge utfordre Støre som partileder.
    "Statsminister Giske" låter nok bra inni hodet hans når han ser seg selv i speilet.

Vis vedlegget 458415

Jeg er fullstendig overbevist om at ingen hadde merket noe til om Giske hadde byttet parti. Aller minst han selv.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    maktkamp i arbeiderpartiet der skitne midler ikke skys, derav alle lekkasjene til media.
    Skitne midler er slettest ikke noen ny oppfinnelse der i gården.

De indre maktkampene i AP har til tider vært temmelig brutale. En husker jo historiene om en viss møbelhandler...

Johan-Kr

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Historien om møbelhandleren på Jessheim var vel mer obskur enn brutal.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen som er overraska over at folk flyttes rundt i partiet etter valgresultatet? Blir litt som om Rosenborg skulle rykke ned i flatulensligaen, eller hva de heter i år. Superspisser blir ballgutter, managere blir materialforvaltere. Og det krangles, bombe.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Og jeg kan saksøke San Francisco for å ha en grell farge på brua. Både de og jeg får ha lykke til.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er jo at mens enkelte nedsnødde nyttige idioter fortsetter å forsøke å så tvil om klimaendringene, i slik utstrekning at selv vår regjering muligens ser trusselen for sent gitt Frps dogmatiske holdning, så manøvrerer næringslivet kjapt i disse dager.

God artikkel om det her:
    https://energiogklima.no/nyhet/klim...er-kpmgs-anette-ronnov/#.WVJmf0u5Q-0.facebook

Norge vil få betydelig ansvarsrisiko:

Den britiske sentralbanksjefen – og leder i G20-landenes såkalte Financial Stability Board (FSB) – deler finansiell klimarisiko inn i tre kategorier,; akutt og varig fysisk klimarisiko, overgangsrisiko og ansvarsrisiko.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En liten utfordring for den nye regjeringen.

Om noen år vil norske investeringer i utlandet bli beslaglagt, som kompensasjon for klimaskader. Det bør man ta med i beregningen av verdien av Oljefondet.

https://www.nrk.no/urix/amerikanske-byer-saksoker-oljeselskaper-for-klimaendringer-1.13699298

Tull og tøys.

Bakgrunnen for søksmålet her er at selskapene aktivt har løyet om skadevirkningene og at de har hatt kunnskap som de ikke har delt. Å tro at noen skal begynne å jafse av det norske pensjonsfondet fordi Norge har hatt skatteinntekter fra oljeutvinning er rimelig virkelighetsfjernt. Uansett er det individuelle selskaper det handler om, så jojo kanskje noen kommer til å saksøke selskaper som opererer på norsk sokkel også for et eller annet. Men det angår ikke Norge eller norske verdier.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Land med skatteinntekter fra virksomhet basert på energiforbruk kan vel også begynne å grue seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det pensjonsfond utland kan bekymre seg litt over er hvor de plasserer pengene sine og om det er langsiktig smart å eie deler av selskaper som kan komme til å blø i fremtiden. Men det er jeg sikker på at de har dyktige folk som kan vurdere og at slike vurderinger er i gode hender.

U

Utgatt24668

Gjest

Om noen år vil norske investeringer i utlandet bli beslaglagt, som kompensasjon for klimaskader. Det bør man ta med i beregningen av verdien av Oljefondet.

https://www.nrk.no/urix/amerikanske-byer-saksoker-oljeselskaper-for-klimaendringer-1.13699298

Tull og tøys.

Bakgrunnen for søksmålet her er at selskapene aktivt har løyet om skadevirkningene og at de har hatt kunnskap som de ikke har delt. Å tro at noen skal begynne å jafse av det norske pensjonsfondet fordi Norge har hatt skatteinntekter fra oljeutvinning er rimelig virkelighetsfjernt. Uansett er det individuelle selskaper det handler om, så jojo kanskje noen kommer til å saksøke selskaper som opererer på norsk sokkel også for et eller annet. Men det angår ikke Norge eller norske verdier.
    Alle forbrukersamfunn har jo blod på hendene - fra de som produserer olje og kull til de som forbruker det. En ansvarsfordeling her vil i stor grad gå utover Vesten og Kina - så vi kan være helt trygge på at dette ikke kommer.

Hvis vi skulle ta Hardingele på ordet her så kunne vi jo ha startet med å sende regning til ham og Rasmus Hansson for direkte misbruk av flyreiser og CO2 avtrykk. Ekstra Straffepoeng for belærende og dogmatisk moralsk hykleri ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man har et kontroversielt forslag, e.g. å ta konsekvensen av at de fleste i strøket har mer penger enn tid, og man har ambisjoner om å få gjennomslag, så kan det være lurt å sminke budskapet fremfor det motsatte.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Visst. Lurt er en ting. Men det er jo det usminkede i dette som er så vakkert. Det stygge er sminke i feite lag over motargumentene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget er jo at mens enkelte nedsnødde nyttige idioter fortsetter å forsøke å så tvil om klimaendringene, i slik utstrekning at selv vår regjering muligens ser trusselen for sent gitt Frps dogmatiske holdning, så manøvrerer næringslivet kjapt i disse dager.

God artikkel om det her:
    https://energiogklima.no/nyhet/klim...er-kpmgs-anette-ronnov/#.WVJmf0u5Q-0.facebook

Den britiske sentralbanksjefen – og leder i G20-landenes såkalte Financial Stability Board (FSB) – deler finansiell klimarisiko inn i tre kategorier,; akutt og varig fysisk klimarisiko, overgangsrisiko og ansvarsrisiko.
    Vel - jeg er ikke så veldig bekymret - et eventuellt erstatningsansvar må jo være knyttet opp i mot størrelse på produksjon og ikke om man har spart pengene i et oljefond eller ikke. Så hvis man tar norsk andel av globale CO2 utslipp som andel av verdens globale CO2 utslipp fra olje, gass og kull - så skal det bli en sganske så stor sum før det gir store utslag på oljefondet.

Men hvorfor stoppe ved klima - sukker og hvetemel har jo gitt globale fedme og diabetesepedemier - produsentene burde jo ta sin den av ansvaret. Hva med tobakksprodusenter..?

Mvh
    OMF

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4

I en eventuell rettssak kan jo de saksøkte bare innkalle landets president og regjering som vitner.
    De vil bekrefte at det ikke finnes noen som helst sammenheng mellom fossilt brensel og klimaskader og fører derfor en politikk deretter.
    Altså bør San Francisco heller saksøke sin egen president og regjering.

U

Utgatt24668

Gjest

God artikkel om det her:

Vel - jeg er ikke så veldig bekymret - et eventuellt erstatningsansvar må jo være knyttet opp i mot størrelse på produksjon og ikke om man har spart pengene i et oljefond eller ikke. Så hvis man tar norsk andel av globale CO2 utslipp som andel av verdens globale CO2 utslipp fra olje, gass og kull - så skal det bli en sganske så stor sum før det gir store utslag på oljefondet.

Men hvorfor stoppe ved klima - sukker og hvetemel har jo gitt globale fedme og diabetesepedemier - produsentene burde jo ta sin den av ansvaret. Hva med tobakksprodusenter..?

Mvh
    OMF
    Ansvarsfordeling vil bli ytterst krevende eller umulig. Vi kommer nok heller til å bruke kreftene på å se framover - og da ikke bare på CO2-utslipp i seg selv - men også på kosthold og livsstil som du nevner her. Helsekostnadene går opp i taket ved dårlig kosthold - noe USA virkelig kjenner på nå.

Det er også grunner til å være litt optimistisk. Her i Oslo er det nye trender på kortreist mat, øl - samt sterkere fokus på vegansk kosthold. For alle de som bor sentralt eller ennå ikke har barn (snittalder øker grunnet karrierer etc) så er heller ikke ny bil på agenda - de bruker Sporveien. Jeg har selv ikke byttet bil siden 2004 - selv om Tesla og Porsche har fristet. Pengene gjør seg mye bedre på grønne fond.

Den nye vestlige livsstilen reduserer antall barn pr familie og CO2 avtrykk pr person. Vi vil på sikt få lavere utgifter på helse grunnet bedre kosthold. Selv om vi dessverre har for dårlig kosthold og høyt alkoholkonsum på bygda - får vi håpe at dette smitter over etter hvert. Utdannelse til kvinner i India vil bli en stor og viktig driver for å få ned folketallet på sikt som eks.

Jeg er også teknologioptimist - ikke naiv sådan - men noen ganger går forskningen svært raskt framover der det er penger og hente. Innen medisin ser vi store endringer på kort tid som eksempel. ibrutinib kommer til å erstatte cellegift - billigere behandling der pasienten ikke merker pillen - versus cellegift som sakte men sikkert dreper kroppen. Det er en enda bedre og ny medisin under testing som potensielt kan helbrede noen typer kreftformer. Alt dette var ren fantasi i bransjen for få år/måneder siden.Tradisjonelt tar det 10+ år å få en medisin godkjent - men nå kommer det medisiner som har så gode resultater på områder der ingen tradisjonelle medisiner fungerer - at de likevel slippes ut på markedet før tiden. ibrutinib Kan for eksempel holde kronisk blodkreft i sjakk. Før fantes det ingen medisin for dette. Cellegift fungerer ikke på dette.

Sist redigert av en moderator:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

God artikkel om det her:

Mvh
    OMF
    Regnet på global temperaturøkning fra 1880: Statoil står for 0,25 prosent - Statoil - Børs og Finans - E24

0,07% av havstigningen for Statoil....
    Skal være bra summer i det oppgjøret før det det får nevneverdig innvirkning for AS Norge og Statoil.

Mvh
    OMF

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Får regne på sykle til jobben og utskrapning av syltetøyet fra glasset. Er dog redd det kan påvirke motivasjonen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.982
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning