Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Høres urovekkende ut.
    Hvorfor dog det?
    Jeg oppfattet at dine stikk tåler mindre strømstyrke enn din sikring tåler før den slår ut (gitt at et problem oppstår).
    Dette skaper et potensielt varmgang-problem over tid, altså brannfare.
    I følge Trondmeg sitt innlegg #236 representerer ikke dette noe problem i ditt tilfelle (?)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Høres urovekkende ut.
    Hvorfor dog det?
    Jeg oppfattet at dine stikk tåler mindre strømstyrke enn din sikring tåler før den slår ut (gitt at et problem oppstår).
    Dette skaper et potensielt varmgang-problem over tid, altså brannfare.
    I følge Trondmeg sitt innlegg #236 representerer ikke dette noe problem i ditt tilfelle (?)
    Hvorfor spørsmålstegnet? Du har ikke høyere merkeverdi på stikkontakten hjemme hos deg selv. Kravet til stikket er at det minst skal ha samme nominelle strømverdi som vernet foran. Har du en 16A Elko stikk (eller en hvilkensomhelst Schukostikk) og 16A skrusikring (gammelt anlegg) så vil det kunne gå 30A i en time og det er fremdeles lovlig. Nå er dette litt satt på spissen og noe som sjelden oppstår, men det er også grunner til at dagens vern løser raskere ut termisk enn tidligere. Strøm er ikke som vann i et glass som plutselig renner over. Forskriftene er basert på at ikke noe skal brenne (dette betyr maks 70 grader på utstyr) og at ingen skal bli skadet (støt). Hadde vernet løst ut ved eksakt merkeverdi hver gang uansett varighet på strømtrekket ville sikringene gå hele tiden og elektrisk verktøy hadde vært nesten umulig å få brukt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191123_165725.jpg


    Så kom der lidt flere installationskabler op. De er 5 x 6 kvadrat. Det grønne installationskabel er 5 x 16 kvadrat, men her bruges kun de tre ledere.

    Bemærk farveforskellen på de 5G6 kvadrat installationskabler. Det er to forskelige slags.

    Der går 2 installationskabler a la 5 x 2,5 kvadrat til den gamle LK Ness gruppe. Lidt øv de ikke blev skiftet også.

    Sikringsholderen er Klangmodul 4G.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Fik kabel bakker hjem. Havde desværre ikke opdaget at jeg har købt grå. Så måtte købe nye hvide. Tror vanskeligt å sælge lejlighed med de grå bakker.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vera interessant å sjå på motstanden i kabelen frå sikringsboksen i høve til motstanden i transformatorviklingane. Som eit døme kan vi gå ut frå at avstanden frå sikringboksen til uttaket er 25 m (50 m tur-retur) og at det vert nytta 2,5 mm^2 kopparleiarar. Motstanden finn vi som

    Rw = roxL/A,

    der ro = 1.68x10^8 Ohm-m er resistiviteten til kopar, L er lengda til kabelen, i meter. Med eit tverrsnitt på 2,5 mm^2 blir då motstanden på 336 mOhm. Om vi aukar tverrsnittet til 4 mm^2 blir motstanden 210 mOhm, ein reduksjon med 37,5 %.

    Det er vel i samband med stor effektforsterkarar at dette eventuelt skulle vera interessant, så vi kan sjå på ein 500 VA ringkjernetransformator. Talema produserer ein 500 VA ringkjernetarfo, med typebetegnelse 1000P1-2-055, med 2x55 V på sekundærsida. I databladet finn vi at motstanden i kvar sekundærvikling Rs = 0.13 Ohm og at motstanden i primærviklinga Rp = 1.1 Ohm.

    Det som er av betydning er kjeldeimpedansen sett frå likerattaren, som tilsvarar utgangsimpedansen til trafoen. Impedansen vert som kjent transformert med kvadratet av omsetningstilhøvet N = 230/55 = 4.18, så motstanden i ein 2x25 m lang kabel, med tverrsnitt 2,5 mm^2, sett frå sekundærside

    Rws = Rw/N^2 = 336 mOhm/(4.18^2) = 19,2 mOhm.

    Om det vert nytta 4 mm^2 er motstanden sett frå sekundærsida 12 mOhm.

    Motstanden i primærviklingane, sett frå sekundærsida, er 63 mOhm, som er fleire gongar motstanden i den 2x25 m lange kabelen.

    Men det som kanskje er mest interessant er å samanlikna motstanden i sekundærviklinga med seriekoplinga av motstanden i den 2x25 m lange kabelen frå sikringskapet til uttaket Rw og motstanden i primærviklinga Rp, når desse er sett frå sekundærsida. Då får vi med 2.5 mm^2 tverrsnitt

    Rs/(Rws+Rps) = (130 mOhm) /(19,2 mOhm + 62 mOhm) = 10.

    Motstanden i sekundærviklinga er med andre ord ti gongar så stor som den samla motstanden i dei 2x25 m lange leiarane med tverrsnitt 2,5 mm^2 og motstanden i primærviklingane til trafoen. Om det vert nytta eit tverrsnitt på 4 mm^2 endar vi opp med

    Rs/(Rws+Rps) = (130 mOhm) /(12 mOhm + 62 mOhm) = 16.

    Utgangsimpedansen frå trafoen er med andre ord dominert av den ohmske motstanden i sekundærviklingane. Motstanden i primærviklingane og i kabelen frå sikringskapet til uttaket har svært lien betydning, på grunn av at impedansen på primærsida av trafoen vert transformert ned med kvadratet av omsetningstilghøvet.

    Det kan òg vera interessant å sjå på spenningstapet over dei 2x25 m lange leiarane, med maks primærstraum (Ip = 9 A på sekundærsida, i fylgje databladet). Dette tilsvarar ein primærstraum på

    Ip = Is/N = (9 A)/ 4.18 = 2,15 A,

    som fører til eit spenningstap over dei 2x25 m lange leiarne, med tverrsnitt 2,5 mm^2 på

    Vwp = Rwp*Ip = (136 mOhm)(2,15 A) = 3 V.

    Med eit tverrsnitt på 4 mm^2 blir spenningstapet på 1,9 V. Men det er sekundærsida sm er av interesse, og der blir spenningstapet med eit tverrsnitt på 2,5 mm

    Vws = Vwp/N = (3 V)/4.18 = 0,7 V,

    som er ein reduksjon på 1,3 %. Med eit tverrsnitt på 4 mm^blir det på 0,45 V (ein reduksjon på 0,8 %), som er ein reduksjon på 250 mV. Ikkje så mykje når vi veit at nettspenninga kan variera med +/-10 %.

    Her er det ikkje teke omsyn til den dynamiske impedansen til likerettardiodane.

    Konklusjonen må difor bli at det ikkje har noko for seg å nytta overdimensjonert tverrsnitt på kabelen frå sikringsskapet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Så du mener Sven Palvig skriver i febervildelse?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for din mening Bolinder.

    Men det er sådan, at jeg har fået en lydmæssig opløftning, der har givet mit anlæg en voldsom dynamik, et åbent lydbilede, luft imellem de udøvende, mere renhed i diskanten, mere stilhed, ja et højere niveau. Så det er jeg så glad for.

    Jeg har et godt anlæg som jeg kender. En god akustik. En god hørelse. En erfarenhed med lytning og jeg lader mig ikke bluffe.

    Det er ikke 2,5 kvadrat eller 4 kvadrat; men faktisk 12 kvadrat. Jeg har ikke sagt, at det skyldes det store kvadrat. Jeg har sagt, at det skyldes kombinationen imellem AHP Klangmodul 4G med den store sikring og 5 x 6 kvadrat til fase og 5 x 6 kvadrat til nul.

    Jeg har to grupper nu. Begge har Furutech vægudtag. Det ene har LK Ness med 16 ampere sikring og 5 x 2,5 kvadrat, som er bibeholdt, op imod Klangmodul 4G med 5 x 6 kvadrat, og der er stor forskel i lyden.

    Da jeg begyndte manglede jeg andres erfaring, og måtte selv prøve. Hvordan lyder et installationskabel? Hvem ved det?

    Jeg mener som udgangspunkt, at når der er forskel på net kabler? Når der er forskel på fordeler bokse? Når der er forskel på det net kabel, der forbinder imellem vægudtag og fordeler boks, må der også være forskel på vægudtag! Enig i det?

    Jeg fik så skiftet vægudtag fra LK Ness Fuga 16 ampere til Furutech, og jeg tabte hagen... Det var så tydeligt bedre!

    Hvordan med det før vægudtaget? Kan man høre forskel her?

    Jeg har prøvet at lytte forskel på tre sikringer. Smeltesikringer. En 10 amp. en 13 amp og en 16 amp! De lød forskelligt! Det er en del år siden men forskelen var der. Det var registrerbart, og der skulle lyttes intenst, for det var en lille forskel.

    Det fik mig så til at gå videre og jeg fik monteret AHP Klangmodul og de kraftige installationskabler, så jeg vidste, at der ikke skete nogen mangel på strøm på noget tidspunkt. Måske overkil, men så kunne der ikke sættes en finger der. Klangmodul og de 5 x 6 kvadrat gav et endnu større løft i lyden. Beskrevet andet sted. Så godt.

    Jeg har så gjort det og jeg må sige, at jeg er forbløffet!

    Jeg har et spørgsmål til dig og andre? Jeg har først fået monteret et installationskabel på 5 x 6 kvadrat fra og ved næste udvidelse et andet fabrikat også på 5 x 6 kvadrat, fordi det første var i restordre. To ens Furutech vægudtag. Samme længde installationskabel der er monteres ca. ens i sikringsboksen med det samme AHP Klangmodul 4G. Men de lyder nu ikke helt ens. Hvorfor? Det er ikke nogen stor forskel. Det ene lidt mere rent og det andet lidt mere dynamisk.

    20191122_181944.jpg


    Billedet vender forkert. Det ligger ned. Installationskablerne går op til loftet.

    5G6 mm² Installationskabel halogenfri, FXQ Easy, afmålt pr. meter (klippes) – Nexans, de to til venstre.

    5G6 mm² Installationskabel halogenfri, Afumex Plus – Prysmian, der sidder to til højre på billedet.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så du mener Sven Palvig skriver i febervildelse?
    Tja, det kan være fristende å tenke noe i den retning ja. ;)

    Ære være Sven Palvig for hans iver etter å optimere eget anlegg best mulig. Har ikke problemer med den i det hele tatt, og om man går inn i dette med det utgangspunkt at hver sten skal snus så for all del, kjør på. Problemet er at man (eller han) går i en evig loop med anecdotal evidence hvor det absolutt eneste det vises til er egne lytteerfaringer. Og det legges i tillegg til grunn for videre resonnement som her:

    Jeg mener som udgangspunkt, at når der er forskel på net kabler? Når der er forskel på fordeler bokse? Når der er forskel på det net kabel, der forbinder imellem vægudtag og fordeler boks, må der også være forskel på vægudtag! Enig i det?
    Her er premissene at siden "det er forskjell på nettkabler" kan det vel også være forskjell på installasjonskabel. Og da hopper han bukk over det faktum at i den grad noen konsensus foreligger på området så er det vel helst at nettkabel IKKE gjør noen lydmessig forskjell. Da er det jo en interessant tilnærming å legge det motsatte til grunn for videre hypoteser.

    Dette blir derfor som alternativ medisin, åndenes makt eller religion. Man kan argumentere og gruble, teste og forske til man ser gullmedaljen (eller kanskje mannen med ljåen ;) ) det forandrer ikke på det faktum at det eneste Sven Palvig viser til igjen og igjen og igjen er hva han selv mener å høre. Hvilket er verdifullt for Sven Palvig, men dessverre ikke av særlig interesse for oss andre. Til en viss grad nyttig for dem som er på samme søken kanskje, men det virker som om anstrengelsene er mer rettet mot å overbevise dem som ikke kjøper dette i det hele tatt. Og DET gir liten mening.

    Men igjen, ha det gøy med eget anlegg og egen hobby. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    AHP Klangmodul 4G er en sikringsholder.

    20191001_200620.jpg


    Furutech vægudtag. Det er super kvalitet. AHP Klangmodul til højre og den store sikring på 5 cm.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.107
    Antall liker
    9.413
    Tror ikke det er lov å montere denne saken. Mulig det er litt slappere regler i Danmark.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Det skal være allpolig brudd, dvs at både fase og null ved TN eller begge faser ved IT skal løse ut når vernet tripper. En annen ting er at jeg ikke vil ha smeltesikringer i kursopplegget. Dårligere sikkerhet og brukervennlighet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Siden dette er en utbedring (renovasjon) og ikke et nybygg antar jeg at det er lov å bruke 2.5mm2 på 16A sikring, eller er bare dette brukt i eksempel-utregning?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Avhengig av vernfabrikat kan du fint bruke 16A på 2,5mm2 kabel på nyanlegg også.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.107
    Antall liker
    9.413
    Siden dette er en utbedring (renovasjon) og ikke et nybygg antar jeg at det er lov å bruke 2.5mm2 på 16A sikring, eller er bare dette brukt i eksempel-utregning?
    Man kan la et gammelt anlegg være som det er. Gjør man en forandring så skal den være etter dagens regelverk. Forandring kan vøre et nytt punkt på kursen, eller ny kurs.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Siden dette er en utbedring (renovasjon) og ikke et nybygg antar jeg at det er lov å bruke 2.5mm2 på 16A sikring, eller er bare dette brukt i eksempel-utregning?
    Man kan la et gammelt anlegg være som det er. Gjør man en forandring så skal den være etter dagens regelverk. Forandring kan vøre et nytt punkt på kursen, eller ny kurs.
    Dette er ikke tilfelle i følge det autoriserte elektrikerfirma som gjorde jobben hos meg.
    15A er maks på nye anlegg. Jeg kunne bruke 16A automat (c) fordi jeg trakk 4mm2 og ikke 2.5mm2
    16A er lov ved renovering.
    Har dette fra to kilder. Dere får sitere fra regelverk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så du mener Sven Palvig skriver i febervildelse?
    Tja, det kan være fristende å tenke noe i den retning ja. ;)

    Ære være Sven Palvig for hans iver etter å optimere eget anlegg best mulig. Har ikke problemer med den i det hele tatt, og om man går inn i dette med det utgangspunkt at hver sten skal snus så for all del, kjør på. Problemet er at man (eller han) går i en evig loop med anecdotal evidence hvor det absolutt eneste det vises til er egne lytteerfaringer. Og det legges i tillegg til grunn for videre resonnement som her:

    Jeg mener som udgangspunkt, at når der er forskel på net kabler? Når der er forskel på fordeler bokse? Når der er forskel på det net kabel, der forbinder imellem vægudtag og fordeler boks, må der også være forskel på vægudtag! Enig i det?
    Her er premissene at siden "det er forskjell på nettkabler" kan det vel også være forskjell på installasjonskabel. Og da hopper han bukk over det faktum at i den grad noen konsensus foreligger på området så er det vel helst at nettkabel IKKE gjør noen lydmessig forskjell. Da er det jo en interessant tilnærming å legge det motsatte til grunn for videre hypoteser.

    Dette blir derfor som alternativ medisin, åndenes makt eller religion. Man kan argumentere og gruble, teste og forske til man ser gullmedaljen (eller kanskje mannen med ljåen ;) ) det forandrer ikke på det faktum at det eneste Sven Palvig viser til igjen og igjen og igjen er hva han selv mener å høre. Hvilket er verdifullt for Sven Palvig, men dessverre ikke av særlig interesse for oss andre. Til en viss grad nyttig for dem som er på samme søken kanskje, men det virker som om anstrengelsene er mer rettet mot å overbevise dem som ikke kjøper dette i det hele tatt. Og DET gir liten mening.

    Men igjen, ha det gøy med eget anlegg og egen hobby. :)
    Jeg tager det som en selvfølgelighed at der er forskel på net kabler, da jeg har oplevet det så tit. Jeg ved godt, at det ikke er alle, der kan høre denne forskel. Jeg mente, at det vigtigste er at beskrive, hvad jeg lytter mig frem til, og forhåbentlig vil nogle personer have gavn af det og så tage skridtet.

    ymir har på Hifisentralen skrevet om sine oplevelser flere steder, der har inspireret mig. Blandt andet det her:

    "Støy går fra last til forsynings trafo, kilde.

    Derfor er net impedansen afgørende. Jo lavere net impedans jo lettere kommer støjen
    dit det helst skal, til kilden.
    Den største impedansen for os er mellem stereo (lasten) og hoved sikring i boligen."

    Og

    "Så ønsker du brug og virkning av net filtre som bare dæmper, ikke fjerner net støj, lidt mm2 = "høj" resistans på kabel. 1,5 mm2, 10A sikring, og brug av medfølgende apparat kabel.

    Bliv kvit støjen? Så stort mm2 som du kan, 16A sikring, event helt op til 32A sikring med kabel der etter.
    Ingen skærm, da den øger kapasitansen.
    NO kablerne dine har svært lav kapasitans i forhold til mange andre kabler, muliges også lidt højere resistans en andre også. Begge deler er et + i visse sammenhængen.

    Det er ikke strømtrekket til apparaterne en bør tanke mest på, men støystrømmene til Hi-Fi apparaterne
    som allerhelst skal returnere til kilden, net ejers forsynings trafo.

    Går en for lav net impedans se det ut til at det som kaldes opvarmningstid for elektronikken udebliv. Det kan se ut til at støystrømmene trænger tid til å stabilisere sig.
    Har oplevet store varias joner mht. "opvarmningstid" når forstærkersættet har vært prøvet andre steder, op til 3 timer er erfaret i en Hi-Fi butik, og nå med det nye stikket hos mig
    er det spilleklart med en gang. På det tidligere stikke kunne det ta 20-30 min.

    Men er det kun køleskabet som ved av og på gir lyd, så kan en vel placere
    en kondensator i støpsler e.l.?"


    "Ønsker en at egen støjen fra stereo komponenterne, som kan være plagsom skal håndteres, bør net impedansen sænkes mest mulig under 0,4 ohm.
    Da må en også tænke lidt på støjdæmpning av andre el-artikler i boligen, spare pærer, varmepumpe, ladere etc. Men da vil også støjen kunne ble værre ved brug av net filtre.

    Mesteparten av støjen er fra egen installation.
    https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf"

    Men prøv at læse dette:

    https://www.euphonia-audioforum.se/...blv-aIspenTFct9RGVqPGoPsbbxcmEACE#entry208239

    Jeg har forsøgt at beskrive mine valg. Jeg har gjort det. Og det har i den grad virket for mig. Det kunne være interessant, igen at få besøg fra Norge og høre deres mening i dag. Mit anlæg er spilleklar med det samme. Det behøver ikke at varmes op mere. :D
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Men igjen så holder det ikke at du har hørt det mange ganger, det blir ikke noe mer enn din personlige lytteopplevelse uansett. Om andre enn deg har samme eller lignende erfaring forandrer ikke det noe heller.

    Apropos besøk fra Norge - hvordan gikk det sist? Fikk de norske besøkende høre de ulike nettkablene? [emoji4]
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    De norske gæster nægtede at lytte på kabler. Jeg hørte det selv. Jeg var der den sidste halve time.
    Jeg mener bestemt også det er muligt at høre forskel på netkabler. Således kan jeg huske i sin tid da vi brugte Steen Duelund sølvkabler til 230 V. Det lød aldeles skrækkeligt lyst og skrigende. Da jeg skiftede fra de 1.5 kvadrat til et skærmet 5.5 kvadrat Analysis Plus, så kom der i den grad bedre dynamik og mindre fnidder og mere ro. Men jeg vil ikke investere så meget som Sven på det.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Interiore Simplicitate
    OK, de ville vel unngå dårlig stemning. [emoji6]

    Igjen, at dere mener å høre forskjell er helt uproblematisk, men jeg får stadig følelsen av at dere misjonerer og da må det være tillatt å utfordre dere.

    Såvidt meg bekjent har ingen noensinne vært i stand til å vise til pålitelige resultater mtp strømkabels innvirkning på lyd. Det eneste jeg har lest om en gang er hvor store forskjeller panelet hørte mellom de ulike strømkablene i en uformell test, det var bare det at det ikke ble byttet kabler underveis. Kablene var de samme, men gullørene hørte lett forskjell. Mon tro om ikke dette skjedde i Danmark...? [emoji6]
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Men igjen så holder det ikke at du har hørt det mange ganger, det blir ikke noe mer enn din personlige lytteopplevelse uansett. Om andre enn deg har samme eller lignende erfaring forandrer ikke det noe heller.

    Apropos besøk fra Norge - hvordan gikk det sist? Fikk de norske besøkende høre de ulike nettkablene? [emoji4]
    Ja det er så din mening og fint nok med det. Jeg har savnet andres erfaringer med vægudtag, installationskabler, sikringsholder og sikring. Min egen erfaring var den, at jeg kunne lytte forskel på 10 amp, 13 amp og 16 amp smeltesikringer og forskellen var meget lille. Men efter adskillige lytninger måtte jeg konstatere, at der var en forskel og jeg var forbløffet over at jeg kunne lytte forskel! Om jeg ville kunne det samme i dag, er jeg ikke sikker på; men det viser, at det før ens strømkabler betyder noget. Og det viste sig, at det betyder meget mere end jeg havde forestillet mig.

    Det gik fint med de norske gæster. De kom ikke for at lytte forskel på net kabler og det var en lettelse, for det havde betydet, at der skulle flyttes rundt. Men det kunne skam da have været gjort. Men ting tager tid, og den løber hurtigt i godt selvskab. :D

    De kom for at høre lyden, som jeg var kommet frem til. Den totale lyd. Det er jo altid meget interessant og lærerigt for alle parter. Jeg har skrevet lidt mere om det i tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum-36.html#post2994282
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Og det er helt fint - installasjonskabler og stikk er antagelig uskyldig nok rent kostnadsmessig, og uansett syns jeg faktisk det er hyggelig at du deler dine erfaringer selv om det kanskje ikke virker sånn.

    Det jeg stiller meg kritisk til er at mange tilsynelatende mener at f.eks. nettkabler blir bedre og bedre og bedre bare de koster nok, og det helt uten å stille ett eneste krav til dokumentasjon fra produsent, distributør eller selger. Hva inall verden kan det være som kan forsvare at en strømkabel skal koste f.kes. kr 30.000 med mindre den er lagd av rent gull?

    Jeg syns du og flere med deg løper lurendreiernes ærend, det er ene og alene derfor jeg plager deg.

    Jeg er av den bestemte oppfatning at ingen skal måtte forsvare egne valg eller eget anlegg overfor noen som helst, ditt anlegg er jo for deg og mitt er for meg. Men min prinsipielle holdning utfordres hver gang noen roser disse produktene og taler deres fortreffelighet. [emoji4]

    Hadde det bare eksistert dokumentasjon fra produsent eller
    objektive lyttetester som støttet dine observasjoner, alternativt
    materialer som kunne forsvare kostnaden, så hadde det stilt seg litt annerledes. Men det gjør det etter hva jeg kan forstå ikke.

    Når det er sagt så er du nok ikke alene om å tenke dedikert strømkurs, kraftigere sikring osv. til anlegget, virker som mange gjør det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Siden dette er en utbedring (renovasjon) og ikke et nybygg antar jeg at det er lov å bruke 2.5mm2 på 16A sikring, eller er bare dette brukt i eksempel-utregning?
    Man kan la et gammelt anlegg være som det er. Gjør man en forandring så skal den være etter dagens regelverk. Forandring kan vøre et nytt punkt på kursen, eller ny kurs.
    Dette er ikke tilfelle i følge det autoriserte elektrikerfirma som gjorde jobben hos meg.
    15A er maks på nye anlegg. Jeg kunne bruke 16A automat (c) fordi jeg trakk 4mm2 og ikke 2.5mm2
    16A er lov ved renovering.
    Har dette fra to kilder. Dere får sitere fra regelverk.
    Det er ikke helt sant. For kabel i rør i vegg er Iz for 2,5mm2 19,5A. Kravet er at I2<Iz. I2 er In x vernets faktor. Hvis du bruker vern som har faktor 1,2 kan du bruke 16A på skjult installasjon (PN i rør) siden 16x1,2 = 19,2 som er mindre enn 19,5A. Dette finner du i NEK 400 8-823. Ikke alle vil bruke vern med 1,2 da de kan være litt kilne, og da er det typisk vern med faktor 1,3 som gir In = 15A. Du kan ikke sitere en risikovurdering fra normen, men du har kapittelreferansen hvis du vil sjekke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OK, men er vern med faktor 1.2 såpass sært at man helst vil unngå å anbefale dette?
    Litt spesielt at to forskjellige (oppegående) kilder påstår dette ‘uten grunn’.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak fordi du synes, at det er hyggeligt, at jeg deler mine erfaringer. :D

    Det er fint nok, at være kritisk med spørgsmål, og du har da helt ret i, at mange ting er fuldstændigt overprissat. Jeg har siddet på Steen Duelunds værksted, og kikket på højttalerenheder, de har sablet ned, der sad i meget dyre berømte højttalere. Derfor får jeg Modifix til at bygge mine højtalere. Gode enheder. Matrixkabinetter. Trykkammer. Godt delefilter, :D

    Jeg har ikke givet 30.000 kroner for et strømkabel, og jeg har heller ikke hørt et hjemme. Det jeg har købt koster 6.000 d.kr. pr. stk. og det er jeg begejstret for. Det er et AudioQuist Thunder på 2 meter. Det er 4,17 kvadrat pr. leder. Jeg ville forbedre dynamikken i mit anlæg, og tænkte derfor strøm. Så jeg fandt dette i Hi-fi-klubben og lånte det med hjem, og det blev koblet på Dacen, og ja det var mere dynamik, åbenhed og meget mere. Bedre bas. Så der blev købt tre. Av. Det er mange penge. synes jeg. Men det er godt. Deres dyrere har samme system, men her er kobberet poleret. Om det er bedre ved jeg ikke.
    Jeg kunne dog godt bruge et AudioQuist Thunder mere engang til min Dac, men det kan jo være, at strømkabler ikke har så meget at sige mere efter jeg har skifte ti bedre installation.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg liker denne tråden veldig godt Sven. Du er ærlig mot deg selv og dine opplevelser. Du trekker dine konklusjoner og holder ved dem.
    Du etterspør erfaringer med Furuteck kontakter. Jeg har en kamerat som er veldig opptatt av dette. Han slakter veggkontaktene demmes. De andre spesialkontaktene han har er mye bedre. Jeg klarer ikke å huske hva de gode heter.
    Han her har trukket en 4mm2 strømkabel fra sikringsskap. Den var meget dyr pr meter. Mener han snakket om en 5-600kr. Han nevnte merket. Men Teflon hjernen min festet det ikke til seg.
    Har dessverre ikke fått hørt anlegget hans. Da han har flyttet til ett hus som måtte pusses opp.
    Og kjelleren er ikke ferdig enda.
    Anlegget har alltid vært ett prosjekt hos han. Og det har aldri passet å få høre noe der ....

    Jeg har selv en dedikert kurs med vanlig 2.5mm2 pr kabel. Angrer på at jeg ikke bestilte 6mm2. Noe jeg hadde i min blokkleilighet på 90 tallet.
    Den jeg har nå et rundt 13 meter lang. Og muligens ville det blitt en forskjell.
    Jeg har en kurs til av samme typen som går kun til noen lamper i samme rom. Begge har jordfeilautomater på 15A C .
    På den stue-kursen har jeg subwoofer forsterkere, senter forsterker , receiver, tv og Blu-ray.
    Alt til stereo er på egen kurs. Jeg tenker det er bra med egne kurser.
    Jeg lager stort sett strømkabler selv av Viborg sin 6mm2. Til rundt 250kr pr meter er det overkommelig.
    Og om det jeg hører er riktig. Så er de bedre enn alle andre dyrere kabler jeg har. Har noen Nimak kabler. Den minste er på 6mm2. Største på 15mm2. Har også en PS Audio kabel ac12 tror jeg den heter. God kabel men litt diffus i forhold til billige Viborg.
    Jeg skal ikke være bastant på at jeg hører noe forskjell. Men opplever de ihvertfall forskjellige.

    Jeg følger tråden videre[emoji106]

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    OK, men er vern med faktor 1.2 såpass sært at man helst vil unngå å anbefale dette?
    Litt spesielt at to forskjellige (oppegående) kilder påstår dette ‘uten grunn’.
    Ingen grunn til å unngå det utenom pris da man får billigere automater med 15A og faktor 1.3.

    Tror man skal ha gullører for å skille de lydmessig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OK, men er vern med faktor 1.2 såpass sært at man helst vil unngå å anbefale dette?
    Litt spesielt at to forskjellige (oppegående) kilder påstår dette ‘uten grunn’.
    Ingen grunn til å unngå det utenom pris da man får billigere automater med 15A og faktor 1.3.

    Tror man skal ha gullører for å skille de lydmessig.
    Takk.
    Kan trygt si at ingen av kildene hadde den minste tro på lydmessige gevinster i denne sammenhengen.
    Det var utelukkende i regelverk-sammenheng.
    Jeg var nok bare en raring.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det var så elektrikeren der fandt boksen og som du også dermed får glæde af.

    Det bliver du glad for at få gjort mere ved strømmen veje.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det var så elektrikeren der fandt boksen og som du også dermed får glæde af.

    Det bliver du glad for at få gjort mere ved strømmen veje.
    Vildt så meget bedre alt er blevet. Er virkeligt fantastisk og hører musik som tidligere gjorde ondt i ørerne.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når jeg tænker lidt tilbage, er der sket rigtig meget med lyden fra mit anlæg. En stor ting var da jeg fjernede lærredet, fordi det skal gøres mindre, og jeg skal kunne se Frontvæggen, da jeg arbejder med forbedring af placering af diffusere og justering af højttaler.

    Det har været dyrt, og dyrere end jeg forventede og her tænker jeg på strømkabler, installationsaber, Klangmodul og Furutech vægudtag. Men det har bare givet så meget bedre og mere dynamisk lyd. AudioQuist Thunder er et rigtig godt kabel og det forbedre dynamikken hos mig så meget. Det er det første med de tre snoede ledere.

    Men AudioQuist har så sandelig også dyrere strømkabler kabler. Næste trin op, hedder så Tornado og derefter Hurricane.

    Jeg købte så 2 styk AudioQuist Tornado på Black Fridag, hvor der var 20 %. De erstattede dem der sad på min Dac HQ Audio og på min Marantz AV8805. Begge kabler har 4,17 kvadrat, hvilket er 11 AWG. Og ja, der er forskel på lyden derfra. Tornado er bare bedre med mere ren og klar lyd. Bredde og dybde bedre. Jeg synes, at det ar værd den pris de kostede.

    Jeg har med interesse læst hvad amir har skrevet. Meget spændende. Jeg kan så oplyse, at jeg har gjort enormt meget ud af strømmen til Furutech vægkontakt, og derfra og til apparater kan jeg sagtens høre forskel på skift af strømkabler også med meget lav modstand, som jeg har.

    Jeg fik også købt et AudioQuist Coffee AES/EBU, Ballanceret digital audio 110 ohm, nu der var 20 % den dag. Det har også et batteri siddende ligesom strømkablerne har. Det er desværre udgået og jeg fik det sidste i Danmark. Men det er et super godt digitalkabel. Meget lækre stik derpå.



    AudioQuist AES EBU.jpg
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200311_193221.jpg


    Der var det filter, som her er fjernet. Det er erstattet med en Furutech netbrønd uden filter. Man kan se en spole, vi lod sidde. Jeg ved ikke grunden til spolen. Den bliver måske fjernet en anden dag.

    Jeg kunne godt tænke mig at få skiftet det net kabel, der sidder i Dacen til et kraftigere. Jeg mener, at AudioQuist net kabel er på 4,17 kvadrat, og det var en forbedring, så må det også betyde noget i apparatet.

    Det filter der blev fjernet, gav en klar forbedring på dynamikken og rummet. Bassen blev også bedre. Det gav mere end jeg ville have troet, og det viser bare, hvor vigtig strøm i rå mængder er.

    Sikringen skal på et tidspunkt skiftes til en bedre type. Foden til sikringen er i bakkelit.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn