Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vis vedlegget 330345

    Her ses filteret. Der er ikke filter på tre af udtagne. Det bruger jeg til tre monoblokke effektforstærkere. Den sidste bruges til LFE højttaler.
    Det er ikke bare et Filter Sven. Jeg kan se at det også er en DC blocker og det er en god ting til effektforstærkere. Trafoerne bliver ikke magnetiseret og lever længere.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    Litt skummelt at sikring og koblingsbokser er skrudd fast rett på vegg, uten brannhemmende skap rundt seg. Ser også at den lyse boksen er litt svidd...
    I Norge er det ikke godkjennt med plastikskap i beboelsesrom/hus pga brannfare. Ellers skal alle hull i skap tettes. Noe som ofte kommer på DLE rapportene. Tror de bruker plastskap i Sverige og i Danmark?
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Korrekt det er plastik skab. Det synes jeg også er mere sikkert. Hvis noget løsner i sikring skabet kunne metal blive farligt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Metall motstår en eventuell brann innvendig i skapet mye bedre enn plast.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis det sker så slår Hfi relæet vel fra. Dernæst slår hovedspil ringen fra.

    Hovedsikringen. Men lader stavekontrollen stå😂
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    At stål ikke brenner eller smelter. Elektrisk isolasjon håndteres på andre måter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Norske myndigheter er ikke så glade i at bygninger brenner ned
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Sitat fra et norsk fagforum: "
    For boliger (avsnitt 823.810.512.01) og for landbruk/hagebruk (avsnitt 705.515.01) er det gitt norsk særkrav om at fordelingstavlers kapsling skal være utført i ikke-brennbart materiale med mindre fordelingen er montert i egen branncelle. I veiledninger til disse avsnittene fremgår det at kapslinger av metall, med unntak av magnesium, er å regne som ikke-brennbart materiale.

    Konklusjon: I Norge gjelder generelt krav til ubrennbart materiale i tavler, men alternativt kan annet materiale godkjent for formålet benyttes (må dokumenteres av produsent). "

    Lite vits i å diskutere lovligheten av plastskap i Norge på dette forumet:cool:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    I Norge er det ikke godkjennt med plastikskap i beboelsesrom/hus pga brannfare. Ellers skal alle hull i skap tettes. Noe som ofte kommer på DLE rapportene. Tror de bruker plastskap i Sverige og i Danmark?
    hmmm.... DLE godkjente vårt fordelingsskap av plast senest i fjor som inneholder inpuls/relefunksjon til utelys samt automat til garasje og kjeller. Eneste han ikke var helt happy med at det var montert med hylleknekter som tåler et par hundre kilo. Han foretrakk heller noe blikkskrammel til fantasipriser fra elektrikkeren for audentitet. Hylleknekten så litt hjemmelaget ut mente han ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke fordelingstavlen eller sikringsskapet om du vil.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Ja, plastboksen vår har nok samme underliggende forskrifter som trådstarter sitt skap som heller ikke har skinne fra hovedinntak.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.498
    Sted
    Sunndalsøra
    hmmm.... DLE godkjente vårt fordelingsskap av plast senest i fjor som inneholder inpuls/relefunksjon til utelys samt automat til garasje og kjeller. Eneste han ikke var helt happy med at det var montert med hylleknekter som tåler et par hundre kilo. Han foretrakk heller noe blikkskrammel til fantasipriser fra elektrikkeren for audentitet. Hylleknekten så litt hjemmelaget ut mente han ;)
    Det var jo rart. Flere produsenter av utstyr for 12v/anlegg for både hytte og bobil. Det skal monteres på brannsikkert underlag. Kan bare vise til Nederlanske Victron som er markedsledere på dette utstyret. Skal snakke med saksbehandler i morgen som er IKE(internkontroll elektrisk) sertifisert. Det er sikringskap i bodel det gjelder, hvor også kortsluttnings strømmen og overspenninger kan være høg.
    Brent plastikk er jo giftig også. Hvis det ikke er halogenfri da. Får undersøke dette!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Synes hans side ikke virker særligt godt. F.eks siger den at det er en ugyldig email adresse. Forstår heller ikke hvordan jeg melder mig til group buy. Synes informationerne omkring nogle af produkterne er mangelfuld.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Det er egen kurs 16 amp til vaskemaskin. Jordet kontakt på vegen. Kan jeg strekke kabel fra den til stereoanlegget /strømfilter? Kan det bli nesten like bra som å installere egen kurs
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er egen kurs 16 amp til vaskemaskin. Jordet kontakt på vegen. Kan jeg strekke kabel fra den til stereoanlegget /strømfilter? Kan det bli nesten like bra som å installere egen kurs
    Ja du kan hvis det er i samme rom. Du kan ikke legge en skjøteledning fra et rom til et annet. Kvaliteten blir avhengig av hva slags kabel skjøteledningen har. Kvadrat på lederne og eventuell skjerming blir et tema her.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Ja du kan hvis det er i samme rom. Du kan ikke legge en skjøteledning fra et rom til et annet. Kvaliteten blir avhengig av hva slags kabel skjøteledningen har. Kvadrat på lederne og eventuell skjerming blir et tema her.
    . Saken er den at jeg leier. Det er akkurat laget inn jordet kurs på 10 amper. Som har vært ujordet før i leiligheten min. Tror ikke at jeg hadde fått noe forståelse om å få lagt inn 16 amp kurs, til stereo anlegget. Måtte jo selfølgelig betale for innstaleringen selv. Det blir jo der hvis jeg skulle måtte flytte. Da er det bortkastet penger. Synes forresten at det ble bedre lyd alikevel med 10 amp kurs.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis man selv laver både forstærkere og kabler kan der hurtigt ske fejl. Desuden vende forkert på vægudtag.
    Hvis man selv laver både forstærkere og kabler kan der hurtigt ske fejl : De evner har jeg ikke.
    Men jeg trækker selv kabler 230/400v til opsætning af lys Kompressor og vaskemaskiner.
    Der hvor anlægget skal stå i fremtiden har jeg dog haft afbryder afmonteret for at tjekke at fasen sidder rigtigt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har lavet alt el i mit køkken. Både 230 og 400 v. Desuden fræset ud i væggene til kabler og stik. Forstår ikke hvorfor elektrikere er så dyre når arbejdet er så simpelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn