Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er så vigtigt med strømkabler de sidste meter eller rettere de første meter fra forstærkeren. Det påvirker lyden så meget, hvis anlægget er godt.
    Jeg er vildtbegejstret over AudioQuist strømkabler begyndende med AudioQuist Thunder. Derefter AudioQuist Tornado. Så et AudioQuist Hurricane. Derefter AudioQuist Dragen som toppen af kransekagen. De lyder alle forskelligt og af hver, skal man så vælge imellem Source og High Current.
    Source til dem der ikke bruge særligt meget strøm som drev, cd afspiller mm.
    High Current til forstærkere mm.

    De første strømkabler jeg har købt fra AudioQuist var AQ Thunder Source. 3 stk.

    Jeg havde monteret et AQ Hurricane High Current på mit Pro-Ject drev. Lidt overkill... men det var middeltidligt.

    Jeg udskiftede det til et AQ Thunder Source. På trods af, at jeg gik ned i kvalitet, så var det et gevaldigt løft i lyden. Mere klarhed. Mere sprød diskant. Flere detaljer. Og jeg manglede bestemt ikke dynamik.

    20210617_194410.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210703_191145_001.jpg

    På disse 2 apparater en Dac HQ Audio prøvede jeg med Dragon High Current og Dragon Source. Jeg foretrak tydeligt Dragon High Current som var mere dynamisk.
    Apparaterne har hver deres egen Furutech vægkomtakt som er forbundet med hver sit eget installationskabel på en ca. 12,5 meter med 2x6 kvadrat pr. leder.
    Jeg synes, at det samme skete med stereo forforstærken, dog ikke i samme grad som med Dacen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette er dacen din slik jeg forstår det.
    screenshot-quanghao.com-2021.07.07-09_55_25.jpg


    Tenk hvor mye bedre den hadde blitt dersom du hadde skiftet ut internt også til samme kabel :)
    Og også på sekundær siden til toroiden (den grønne nederst) som går til hovedpcb...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Dette er dacen din slik jeg forstår det.
    Vis vedlegget 733034

    Tenk hvor mye bedre den hadde blitt dersom du hadde skiftet ut internt også til samme kabel :)
    Og også på sekundær siden til toroiden (den grønne nederst) som går til hovedpcb...
    Sådan ser Svens DAC ikke ud indvendigt. Der er så vidt jeg husker 4 transformatorer og de er større. Det er mig der har samlet den. Desuden kunne jeg ikke drømme om at anbefale noget med de lousy Lundahl. Personligt kan jeg nemlig slet ikke li dem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvad har du tænkt på flere gange Sven? Jeg mener ikke der kan hentes noget mere på Dacen.
    Det er en fremragende Dac og det er der ikke tvivl om. Men når strømkabler kan betyde så meget, med to næsten ens Dragen, AWG 11, 4,14 kvadrat, og AWG 14, så tænker jeg da på, hvad der er brugt internt i Dacen, og om dét kan betyde noget. Selvom det er kort. Nu blev det også nævnt af Bambadu 😀
    Du har også selv været glad for det grå 3x4 kvadrat strømkabel internt i apparater.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ikke bare HiFi som tar betalt for strømledning..
    Tesla også.. En go meter kabel..

    Screenshot_20210718_122117_com.zhiliaoapp.musically.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er så vigtigt med strømkabler de sidste meter eller rettere de første meter fra forstærkeren. Det påvirker lyden så meget, hvis anlægget er godt.
    Jeg er vildtbegejstret over AudioQuist strømkabler begyndende med AudioQuist Thunder. Derefter AudioQuist Tornado. Så et AudioQuist Hurricane. Derefter AudioQuist Dragen som toppen af kransekagen. De lyder alle forskelligt og af hver, skal man så vælge imellem Source og High Current.
    Source til dem der ikke bruge særligt meget strøm som drev, cd afspiller mm.
    High Current til forstærkere mm.

    De første strømkabler jeg har købt fra AudioQuist var AQ Thunder Source. 3 stk.

    Jeg havde monteret et AQ Hurricane High Current på mit Pro-Ject drev. Lidt overkill... men det var middeltidligt.

    Jeg udskiftede det til et AQ Thunder Source. På trods af, at jeg gik ned i kvalitet, så var det et gevaldigt løft i lyden. Mere klarhed. Mere sprød diskant. Flere detaljer. Og jeg manglede bestemt ikke dynamik.

    Vis vedlegget 729715
    Jeg har lyttet til strømkabler i går. Der er simpelthen så meget forskel på lyden derfra.
    Mit CD-drev Pro-ject med strømboks også fra Pro-ject. Det strømkabel skulle man tro, ikke betyder noget særligt, men det gør det altså.
    Jeg skiftede frem og tilbage igår imellem Audioquest Thunder Souce og Dragon Source. Dragon Source er så meget mere klart og dynamisk. Audioquest Thunder Souce var mit første Audioquest strømkabel og det forbedrede lyden hos mig til en mere dynamisk lyd.
    Jeg har en stereo forforstærker af mærket Parasound JC 1. En fantastisk forforstærker. Audioquest anbefaler Source til de apparater der ikke bruger særlig meget strøm. Derfor købte jeg 2 Dragon Souce. Men på Parasound JC 1 er lyden klart bedst med Dragon High Current istedet for Souce. Lyden er mere dynamisk. Mere åben og bedre dybdeperspektiv. High Current er 11 AWG og Souce er vist 14.
    Så de to Dragon Source bliver så brugt til Pro-ject drev og Oppo 205.
    Det skal siges, at hvert apparat har sin egen Furutech vægkontakt og installationskabel med 2 x 6 kvadrat pr leder der ender i ekstra vægtavle med et Klangmodul og derefter 1,5 meter med 3 x 16 kvadrat pr. leder til hovedtavlen.
    Hvis det havde været et almindeligt vægudtag, var resultatet formodentlig blevet et andet.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo alltid like morsomt med hvor mye forbedring det er på produkter før de byttes ut også, også kommer det en slags bekreftelse etter det er byttet ut..
    Jo dyrere, jo mer forbedring forventes allerede når det ligger hos posten etter man har lagt det i handlekurven på nett!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo tydeligt at se, at udførslen lever tydeligt op til alle sikkerhedskrav.
    En klat lim, og 230 volt i umiddelbar nærhed af en bar metalbund.
    Stag og sikkerhedsafstand er s´gu ikke noget man bruger i Danmark :LOL: :LOL:

    20200311_193221.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak HasseBasse for at du gør opmærksom på problemet.
    Jeg har sat den til salg, så det må ordnes. Den orginale netbrøndstik med sikring må sættes på Igen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda.. masse forskjellige kvadrater, konstruksjoner,stikk, priser etc - men lyder de forskjellig..?? Eh-hm......
    De skal da kun behandle en skarve 50Hz....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Auroa, hvorfor lyder et netkabel fra f.eks. Wireworld bedre i en 2 meter udgave end et på 1 meter?
    I et netkabel går der 50 hertz samt en masse andet. Der udgår støj fra store trafoer igennem nullederen. Der er masser af støj fra en cd afspiller der går ud af nullederen. Når strømmen vender, det er jo vekselstrøm, vil den støj lægge sig på den 50 hertz tone som overtoner, så den er ikke ren mere.
    Jeg har god erfaring med et instalitionskabel til hvert apparat, for at undgå at støjen fra cd afspilleren ender i DACEN f.eks. Jeg sender støjen tilbage til udbyderen... 😎
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Technology | High End Power Cables | Hifi Cables by LessLoss

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum (euphonia-audioforum.se)

    "Övertoner, del 1
    Inom Hifi brukar man normalt bara tala om THD när det gäller musiksignalen, men det finns även harmonisk distorsion i vår elförsörjning.

    THD = Total Harmonisk Distorsion är förenklat ett mått på mängden (summan av) alla jämna och ojämna övertoner som grundtonen (50Hz) har blivit "besudlad" av.

    Övertoner alstras av icke-linjära laster som drar en ström som inte linjärt följer spänningens sinusform.

    Här är ett exempel på en linjär last där strömmen (blå) följer spänningen (röd)"

    1703697851986.png

    1703697745642.png

    Ovanstående bild visar ett typiskt utseende för en enfasig helvågslikriktare med glättringskondensator (d.v.s. en traditionell nätdel).

    Några andra typer av kraftigt övertonsalstrande förbrukare i våra hem är:
    Lågenergilampor, datorer, mobilladdare, TV-apparater, LED-drivdon, dimmer's mm
    Varvtalsstyrda (frekvensomriktade) motorer är en annan stor störkälla (tvättmaskiner, ventilationsaggregat, mm). "

    Læs videre selv Euphonia Audioforum.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ble ikke mye klokere av den videoen. Fin animasjon som sikker går rett hjem hos de som ikke har evnen til å lytte blindt
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Technology | High End Power Cables | Hifi Cables by LessLoss

    Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum (euphonia-audioforum.se)

    "Övertoner, del 1
    Inom Hifi brukar man normalt bara tala om THD när det gäller musiksignalen, men det finns även harmonisk distorsion i vår elförsörjning.

    THD = Total Harmonisk Distorsion är förenklat ett mått på mängden (summan av) alla jämna och ojämna övertoner som grundtonen (50Hz) har blivit "besudlad" av.

    Övertoner alstras av icke-linjära laster som drar en ström som inte linjärt följer spänningens sinusform.

    Här är ett exempel på en linjär last där strömmen (blå) följer spänningen (röd)"

    Vis vedlegget 981440
    Vis vedlegget 981439

    Ovanstående bild visar ett typiskt utseende för en enfasig helvågslikriktare med glättringskondensator (d.v.s. en traditionell nätdel).

    Några andra typer av kraftigt övertonsalstrande förbrukare i våra hem är:
    Lågenergilampor, datorer, mobilladdare, TV-apparater, LED-drivdon, dimmer's mm
    Varvtalsstyrda (frekvensomriktade) motorer är en annan stor störkälla (tvättmaskiner, ventilationsaggregat, mm). "

    Læs videre selv Euphonia Audioforum.
    Før panikken tar en husk at nær all denne ripplelen blir borte i en standard strømforsyning med resevoarkondesatorer og spenningregulator. Det er dog riktig at høyfrekvent ripple lettere slipper gjennom. Men bedre utstyr innen DAC og preampmer har i dag flere regulatorer som ytterligere filtrerer dette ned på nivåer under 1µV. Samt det siste 10-15 år har kommet regulatorer som er designet nettopp for å fungere sammen med høyfrekvente kilder som SMPS.

    For å sette det i perspektiv. Når vi lytter til et 2 Volt signal ut av DAC er det tilsvarende 2,000,000µV vs 1µV med støy. Det er 126dB forskjell i signalstyrke. Altså langt utenfor vår evne til å oppleve slik ripple som støy selv i et dedikert lytterom med lavt støygulv.
    Derfor er jeg slett ikke sikker på om det faktisk er lavere støy man opplever når man mener strømkabler gjør en forskjell på en DAC eller preamp med en moderne strømforsyning og layout.

    Om man er så bekymret for strømnettet hvorfor bygger man ikke bare om anlegget til å oppere på batteridrift? Ikke regenerering, — men bypass trafor/likeretter og behold strømforsyning som ellers. Koster trolig mindre å få gjennomført på et autorisert verksted enn hva noen "gode hifi" strømkabler koster.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Auroa, hvorfor lyder et netkabel fra f.eks. Wireworld bedre i en 2 meter udgave end et på 1 meter?
    I et netkabel går der 50 hertz samt en masse andet. Der udgår støj fra store trafoer igennem nullederen. Der er masser af støj fra en cd afspiller der går ud af nullederen. Når strømmen vender, det er jo vekselstrøm, vil den støj lægge sig på den 50 hertz tone som overtoner, så den er ikke ren mere.
    Jeg har god erfaring med et instalitionskabel til hvert apparat, for at undgå at støjen fra cd afspilleren ender i DACEN f.eks. Jeg sender støjen tilbage til udbyderen... 😎
    Ok. Lyder som noget du har styr på :D
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Dette har kanskje vært besvart før, men likevel:
    Bør effekttrinnet kobles rett i stikkontakten (16A dedikert kurs) eller via poweramp-utgang på strømfilter?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Før panikken tar en husk at nær all denne ripplelen blir borte i en standard strømforsyning med resevoarkondesatorer og spenningregulator. Det er dog riktig at høyfrekvent ripple lettere slipper gjennom. Men bedre utstyr innen DAC og preampmer har i dag flere regulatorer som ytterligere filtrerer dette ned på nivåer under 1µV. Samt det siste 10-15 år har kommet regulatorer som er designet nettopp for å fungere sammen med høyfrekvente kilder som SMPS.

    For å sette det i perspektiv. Når vi lytter til et 2 Volt signal ut av DAC er det tilsvarende 2,000,000µV vs 1µV med støy. Det er 126dB forskjell i signalstyrke. Altså langt utenfor vår evne til å oppleve slik ripple som støy selv i et dedikert lytterom med lavt støygulv.
    Derfor er jeg slett ikke sikker på om det faktisk er lavere støy man opplever når man mener strømkabler gjør en forskjell på en DAC eller preamp med en moderne strømforsyning og layout.

    Om man er så bekymret for strømnettet hvorfor bygger man ikke bare om anlegget til å oppere på batteridrift? Ikke regenerering, — men bypass trafor/likeretter og behold strømforsyning som ellers. Koster trolig mindre å få gjennomført på et autorisert verksted enn hva noen "gode hifi" strømkabler koster.
    Jeg mener Sven skrev, at han i en høretest kunne høre fasen ved -140 dB. Jeg forstod godt nok ikke hvad han mente med det :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tak HasseBasse for at du gør opmærksom på problemet.
    Jeg har sat den til salg, så det må ordnes. Den orginale netbrøndstik med sikring må sættes på Igen.
    Eller sælg ham en fuldt dækkende brandforsikring med i købet. At Drossel vil være
    bekendt at udsætte dig for risikoen 😂 😂

    Jeg sender støjen tilbage til udbyderen... 😎
    Det har du såmænd ikke skyggen af indflydelse på. De nærmeste andre apparater (som er dine) vil helt sikkert
    snuppe den (imaginære) støj først ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    HasseBasse, nu har jeg 13 instalitionskabler til hvert apparat med 2x6 kvadrat pr leder. Her mødes de i en vægtavle, men derfra går der 16 kvadrat videre til den oprindelige vægtavle.
    Så derfra går det vel derudaf. 😀
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    HasseBasse, nu har jeg 13 instalitionskabler til hvert apparat med 2x6 kvadrat pr leder. Her mødes de i en vægtavle, men derfra går der 16 kvadrat videre til den oprindelige vægtavle.
    Så derfra går det vel derudaf. 😀
    Strømmen går bare helst der det er minst motstand den, det samme gjelder faktisk også støy.. Å prøve å filtrere med kabler er svært lite effektivt, spesielt når absolutt INGEN kjenner til hvilke verdier de engang har og heller ikke interessert i å vite det.
    Slike kunder er vel alle forhandlere sin våte drøm, som bare kjøper uten å stille noen som helst vanskelige spørsmål og de kan bare svare fra reklame flyers som enhver selger er opplært til.
    Og igjen, hva er egentlig støy?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Na_x, derfor har jeg brugt kraftige instalitionskabler, så modstanden er lille. I håb om at støj forsvinder. Ihvertfald har det givet bedre lyd hos mig.
    Men du må gerne dele ud af din viden.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    6
    Dette har kanskje vært besvart før, men likevel:
    Bør effekttrinnet kobles rett i stikkontakten (16A dedikert kurs) eller via poweramp-utgang på strømfilter?
    I de fleste tilfeller rett i veggen. Mange strømfiltrer som er typisk utstyrt med spoler er ofte dynamikk tyver. Er selvfølgelig avhengig av hvor store strømforsyningen i forsterkeren er. Enkelte strømfilter har bypass på power-amp utgangen og da fungerer det vesentlig bedre så lenge overspenningsvernet er godt konstruert.
    Det finnes strømrensere som ikke stjeler dynamikk og gjør jobben dem skal. men dessverre er prisen høy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn