Strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er så deilig med sånne informative, lærerike innlegg, med godt grunngitte argumenter som: drit i ditt og datt og alt annet er søppel. Stor hjelp for oss andre, som man jo bare skal drite i uansett.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Kilder er ofte mere sensitiv enn forsterkere. ....
    Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.613
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Selvsagt er det den komponenten som kan trekke mest strøm som (kan) dra fordel av bedre/saftigere strømkabel. Det er effektdelen i kjeden.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bruk 10-15k på nye jordfeil sikringer og overspenningsvern og kjøp den skinna man ønsker så kommer man langt. Har bare "fine" strømkabler også, men de anser jeg mest som pynt. Det som ble gjort i sikringsskapet vil jeg si er en real oppgradering. :) (y)
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Håper det er flere enn meg som kjøper kabler fra samme produsent og i samme serie for visuell match og håp om at det gjør jobben godt nok.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Hvis det er slik at 1 meter kabel fra kontakten på veggen til komponentet gir forbedringer, er jeg av den oppfatning at da hadde alle produsenter sendt med en dyr strømkabel. De vet jo at produktet deres vil bli testet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Selvsagt er det den komponenten som kan trekke mest strøm som (kan) dra fordel av bedre/saftigere strømkabel. Det er effektdelen i kjeden.
    :) Jeg har motsatt erfaring. Sett den "beste" kabelen tidlig i kjeden. Mulig dert stemmer med "saftigere" kabler på STORE amper. Det siste stemmer ikke helt her hos meg. Jeg trives best med 2.03mm2 "lakris" uskjermede kabler med gode kontakter på mine sluttrinn. Disse er ledningene er fra før gjenbruk.
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.
    Intresante observasjoner. Jeg ville trodd forsterkeren ville være den mest følsomme gitt at det er den som normalt spiller rett av nettet med likeretter og glattingskondesatorer i mellom. Kilden og forforsterker har i tillegg mer eller mindre komplekse spenningregulatoer som jeg innbiller meg isolerer bedre mot ubekvemheter fra strømnettet.
    Det finnes ikke noe fasit på hva som strømkabel funker best på. Jeg har hatt forsterkere som det har gitt en liten forbedring på og andre som gir null forandring,
    Det samme gjelder for de andre kilder også, men i snitt har det nok vært flest av type cd/dac og riia
    som oftest kan gi en liten forandring/forbedring. Men å bruke mye tid og penger på strømprodukter er sjelden noe god deal.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fasit?
    Kjenner en nettimpedansen og støy bilde, samt at en vet at kilder og preamp med ringkjerne trafo er mest sensitive har en langt på vei fasit på om kabler vil ha noen virkning, positiv eller negativ eller Ingen virkning. Da blir kabel valg rimelig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min erfaring er, at alle strømkabler lyder forskeligt. Jeg har ingen problemer med at lytte forskel derpå. Vigtigste strømkabel er nok til forforstærkeren, som jeg forbedre først. Derefter de to monoblokke. Ja det var dyrt, men det værd. Mine bedste strømkabler er med 3 x 4,17 kvadrat. 3 x 11 AWG
    Mange har en mening om strømkabler, og måske giver det ikke noget, afhængig hvordan anlægget er, placeringen, akustikken osv. Det ville være interessant, at dem der ikke kan høre forskel, viste det et billede af deres anlæg. Jeg har før på andre hjemmesider, diskuteret strømkabler, hvor vi har været temmelig uenige. Efter jeg har set deres anlæg, forstår jeg godt hvorfor. Det vigtigste for lyd, er en optimal placering af lytteren og højttalerne.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har testet mange strømkabler. Har lykkes best med å bruke strømkabler fra forskjellige produsenter til ulike komponenter. Må bruke mye tid på å teste kombinasjoner, og se om man finner den riktig matchen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har testet mange strømkabler. Har lykkes best med å bruke strømkabler fra forskjellige produsenter til ulike komponenter. Må bruke mye tid på å teste kombinasjoner, og se om man finner den riktig matchen.
    Og kabelen skal matche med hva-hvilke parametre?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    For å sei det slik..
    Når Elco tar seriøs finmålingtester for f.eks til TV2 og andre, bruker de deres egen strømpadde. Du vet.. Den hvite..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.613
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har testet mange strømkabler. Har lykkes best med å bruke strømkabler fra forskjellige produsenter til ulike komponenter. Må bruke mye tid på å teste kombinasjoner, og se om man finner den riktig matchen.
    Interessant. Hadde vært nyttig om du rangerte alle kablene du har testet her.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Og kabelen skal matche med hva-hvilke parametre?
    Siden uggreier på strømnettet tar minste motstands vei, — er det da en plausibel teori at bruk av ulike strømkabler i stereoanlegget mest av alt flytter rundt på hvem av hi-fi komponentene som blir offer for ugreiene? Gitt at de fleste av oss kjører alle enheter fra samme kurs.

    F.eks at en krysskoblet G5 4mm² fleks kabel med relativ lav indutans kan fungere som snarvei ut av strømpadden for støy til enheten tilkoblet samtidig som den teoretisk kan gi bedre arbeidsbetingelse for enheten?

    Forresten har jeg nå en 5 meter 2,5mm² skjøtekabel med ferrit kjerner i begge ender lagt som en S bak TV benken. Planlegger koble de ulike enheter til denne etter tur. Først ut erTV'n som ofte står på når stereoanlegget spiller, — ingen forskjell så langt jeg kan høre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skal teste en DC-blokker, tenker jeg. Den skal visst fjerne en eventuell likestrømskomponent og skal kobles mellom forsterker og vegguttak. Koster ca. 700 kroner, så det er ikke så galt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    For å sei det slik..
    Når Elco tar seriøs finmålingtester for f.eks til TV2 og andre, bruker de deres egen strømpadde. Du vet.. Den hvite..

    Når Sintef og netteier finmåler har det med seg som du sier egen strømpadde,som du ser øverst med orange lys,den hvite
    Ikke bare det, men også en kabeltrommel med en del kabel i trommelen. Hva tenker du om det?


    elspec.jpg




    Og når netteier måler enda finere,måleinstrument i stikkontakt,med helt vanlig kabel.
    Dette for å måle støyens virkning på nettfilter og apparatkabler.
    Her med supra kabelen inn i Consonance nettfilter,og for å gjør det mer spennende,PS Audio noise harvester inn i nettfilteret.
    Noe som førte til at støykomponent ved 4kHz økte enda mer pga den økte kapasitansen.
    Posen på nettfilteret er for at målepinnene ikke skulle sprette ut.

    Er du med?




    IMG_20180322_130354 (1).jpg
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt33029

    Gjest
    Eg har hørt at Trump har en slik mystisk rød knapp. Håper ikke at han trykker på den.......

    Selv undrer jeg meg på om dersom en hadde en 'mystisk-rød-knapp' en kunne trykke på,
     
    U

    Utgatt33029

    Gjest
    Selv undrer jeg meg på........
    Berre fortsett å undre deg du!! Men mange av oss med dyre anlegg og dyre kabler, vi VET hvor mye disse dyre kvalitet kablene betyr for å få fram potensial i hele anlegget.Ja, prikken over i´n. Eg vil påstå uten å undre meg ett sekund, at det er verd hver eneste tusenlapp. Lenge leve dyre kvalitetkabler!!!!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Interessant. Hadde vært nyttig om du rangerte alle kablene du har testet her.
    Hvis vi tar utgangspunkt i sitatet at en system match bare kan fungere under visse omstendigheter,
    vil en rangering av strømkabler ut fra testing i kun ett lytterom og med begrensede antall komponenter bli feil.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Forsøker en liten forklaring,kan hende det blir feil,er verken pedagog,forfatter eller professor.

    Starter her



    p23.jpg







    Nettimpedansen/kilde impedansen jeg snakker om er målt fra stikkontakt til Nettstasjon/distribusjonstranformator.
    En måler hver enket kurs.1-6.
    Si at kurs 1 har en del støyende laster,eks ,el-bil lader,varmepumpe.
    Disse lastene lager støy strømmer som aller helst skulle skulle godt tilbake til distribusjonstrafo,men slik er det dessverre ikke.
    Av de resterende kursene,2-6,si at kurs 5 som er kursen til stereoen har lavest nettimpedans,motstand, i forhold til
    kursene 2-3-4 og 6.Da vil støyen fra kurs 1 vandre til kurs 5,kursen til stereoen.

    Den støyen som lages i kurs 1 er støystrømmer som ligger i frekvensområdet 3-150 kHz
    Som sagt så vil disse strømmene ikke gå i retur hil tilbake til distribusjonstransformatoren,
    men i all hovedsak forbli i installasjonen og vandre mellom kursene,alt ettersom hvilke forhold som ligger til rette for det.
    Den vil knapt nok rekke ut til hovedsikring,som ofte kan være på 63A,ikke 16A som på bilde.

    Strømforsyningene til stereoen er ikke laget for å filtrere disse frekvensene.Den er konstruert for å lage likestrøm av 50Hz + harmoniske oppover til området som dekker forskriften om leveringskvalitet,FoL.https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557



    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:
    • Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske
    • Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder, og dermed er det ikke krav om hvor store nivåer av disse forstyrrelsene ulikt utstyr skal kunne forårsake, eller tåle før de slutter å fungere
    • Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumentene.


    Og hvorfor er det mange som ikke hører forskjell på kabler eller sågar kraftige virkemiddler som emc filtre,nettstøy filtre.

    Støybilde og nettimpedans.

    Her er 6 audiofile.Bare 2 av de hører forskjell.De fire andre opplever ingen forskjeller.Bias,forventninger eller..


    Årsaken ligger her.Måling av hver enkelts nettimpedans viser

    førimpedans (2).jpg



    Kun de to med førimpedans på 0.93 ohm og 1.12 ohm hører forskjeller.
    Som en også ser,jo lavere nettimpedans jo lavere verdier av harmonisk støy.THD.


    Og hva med meg som har enda lavere nett/kilde impedans?
    Vel, isteden for en bedring ved bruk av nettfiltre og s.k. audiofile nettkabler blir det en forvering.

    Årsak,kapasitans..kondensator virkning som gjør støystrømmer kraftigere,de forsterkes..resonans.
    Det var der det startet.

    Trolig når en generator blir satt i drift.Den har en kapasitans på 03-05uF = resonans ved 23nd harmoniske = 1150Hz
    på sentralnettet,som igjen pga kapasitansen i mitt lokale distribusjonsnett øker/forsterker denne resonansen.

    Lekte meg litt med en støydempingstrafo.Den inneholdt en kondensator på 1uF.
    Den koblet jeg bort,og hva skjedde så med støyen på 1150Hz?

    Uten kondensator først og med under.
    Med kondensatoren øker støykomponeneten,akkurat det samme som skjer med støykomponenten hvor kilden er likerettingen
    ved to aluminiumsverk,og når så en av disse generatoren kobles inn med sin 0.3 - 0.5uF kapasitans får vi en resonans på sentralnettet.


    st5.jpg

    st2.jpg




    Det er samme prinsipp som oppstår lokalt i vår installasjon når støystrømmene blir påvirket av kapasitansen på kursene våre.
    Det skapes resonanser pga forhold som støy og kursenes LCR forhold.


    DETTE VAR ETT FØRSØK PÅ EN SVÆRT FORENKLET FORKLARING.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når Sintef og netteier finmåler har det med seg som du sier egen strømpadde,som du ser øverst med orange lys,den hvite
    Ikke bare det, men også en kabeltrommel med en del kabel i trommelen. Hva tenker du om det?


    Vis vedlegget 680878



    Og når netteier måler enda finere,måleinstrument i stikkontakt,med helt vanlig kabel.
    Dette for å måle støyens virkning på nettfilter og apparatkabler.
    Her med supra kabelen inn i Consonance nettfilter,og for å gjør det mer spennende,PS Audio noise harvester inn i nettfilteret.
    Noe som førte til at støykomponent ved 4kHz økte enda mer pga den økte kapasitansen.
    Posen på nettfilteret er for at målepinnene ikke skulle sprette ut.

    Er du med?




    Vis vedlegget 680879
    Jeg tenker at de er eksperter og har nok målt dette her før. Og de bruker en kabel som er som den skal være 😉
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siden uggreier på strømnettet tar minste motstands vei, — er det da en plausibel teori at bruk av ulike strømkabler i stereoanlegget mest av alt flytter rundt på hvem av hi-fi komponentene som blir offer for ugreiene? Gitt at de fleste av oss kjører alle enheter fra samme kurs.

    F.eks at en krysskoblet G5 4mm² fleks kabel med relativ lav indutans kan fungere som snarvei ut av strømpadden for støy til enheten tilkoblet samtidig som den teoretisk kan gi bedre arbeidsbetingelse for enheten?

    Forresten har jeg nå en 5 meter 2,5mm² skjøtekabel med ferrit kjerner i begge ender lagt som en S bak TV benken. Planlegger koble de ulike enheter til denne etter tur. Først ut erTV'n som ofte står på når stereoanlegget spiller, — ingen forskjell så langt jeg kan høre.
    Sånn i teorien blir vel apparatene vi har på en dedikert krus til stereoen påvirke hver andre.
    Vil da tro at det gjelder å ordne det slik at preamp blir minst påvirket.
    Men så langt orker ikke jeg å dra det.
    Det har for meg vært en lang læreprosess, der læringen har foregått med en ekte reell sak,der lærerne,
    spesielt saksbehandler hos netteier har vært enestående på alle måter.

    Så da trenger jeg ikke famle i blinde med prøving og feiling og kjøp av dyre kabler.
    Litt kunnskap og ett rimelig LCR meter,så kommer en like langt og i mål som om en kjøper dyre nettkabler.

    5m,2.5mm2 skjøtekabel,+ kurs lengde = sterkt økende impedans.
    Har en interesse og anledning kan en forsøke seg frem til en lengde/nettimpedans som gir minst påvirkning.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Berre fortsett å undre deg du!! Men mange av oss med dyre anlegg og dyre kabler, vi VET hvor mye disse dyre kvalitet kablene betyr for å få fram potensial i hele anlegget.Ja, prikken over i´n. Eg vil påstå uten å undre meg ett sekund, at det er verd hver eneste tusenlapp. Lenge leve dyre kvalitetkabler!!!!
    Vi med billige drittanlegg trenger ikke høyt prisede kabler for at det skal låte bra.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @ymir - Så det ideelle er å ha en kurs som i utgangspunktet er støyfri og har lav impedans (jf. eksempelet fra Sverige). Men hvis en sliter med nettstøy, bør en enten velge den kursen med nest lavest impedans, slik at støyen vil vandre til kursen med lavest impedans, ELLER hvis en må bruke kursen med lavest impedans (en kan jo oftest ikke velge kurs fritt), bør man øke impedansen ved bruk av f.eks. skjøteledning slik at kursen ikke lenger har lavest impedans.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    @ymir - Så det ideelle er å ha en kurs som i utgangspunktet er støyfri og har lav impedans (jf. eksempelet fra Sverige). Men hvis en sliter med nettstøy, bør en enten velge den kursen med nest lavest impedans, slik at støyen vil vandre til kursen med lavest impedans, ELLER hvis en må bruke kursen med lavest impedans (en kan jo oftest ikke velge kurs fritt), bør man øke impedansen ved bruk av f.eks. skjøteledning slik at kursen ikke lenger har lavest impedans.
    Støyfri kurser eksister ikke.
    Mener noe av bedringen hos meg når jeg fikk Bluesound ligger i mindre støyende strømforsyning,
    ikke bare luftbåret men også ledningsbåret.


    Som oftest må en bruke den kursen en har tilgjengelig
    Men det ser ut til at kurser med kildeimpedans "midt på treet" gir minst hørbare forskjeller.

    Jeg som har ekstra lav kilde impedans der kabler og nettfiltre av naturlige årsaker gav mertrøbbel
    ble av saksbehandler hos netteier anbefalt å bruke en LITEN støydempingtrafo for å øke kildeimpedansen
    slik at bruk av emc filtre til preamp og dac ble mulig å bruke uten at de gir negative konsekvenser.
    Så bruk av skjøteledning for å øke impedansen vil ikke jeg anbefale.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ut til å være et "minefelt " å mene noe i, men jeg tror mye av forvirringen er at begrepet "jord" har mange forskjellige meninger.
    Eksempelvis:
    - Beskyttelses jord
    - Elektrisk jord (spennings jord/ 0 punkt)
    - Signal referansejord (0 referanse for signaler)

    Alle disse har forskjellig funksjon. De kan være samme punkt, men sett fra signalsiden er det ikke alltid en fordel.
    Elektro har eksempevis ikke noe problem med at nullpunktet (jord) heves 5 volt. For et 24V signalsystem er dette ikke veldig heldig (teoretisk kanskje ok, praksis ikke).

    Når det gjelder skjerming så er (normalt) prinsippet at skjermen jordes et sted. Den andre enden skal alltid flyte. Dette gjelder når man skal skjerme signalet inne i kabelen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Skal teste en DC-blokker, tenker jeg. Den skal visst fjerne en eventuell likestrømskomponent og skal kobles mellom forsterker og vegguttak. Koster ca. 700 kroner, så det er ikke så galt.
    Tror ikke helt du når i mål med noget til den pris. Sagen er at overdimensioneret. Jeg bruger 6 stk 68000 uf. Desuden skal man undersøge om der er en i forstærkeren allerede. To filtre i serie giver et dårligere resultat end et.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tror ikke helt du når i mål med noget til den pris. Sagen er at overdimensioneret. Jeg bruger 6 stk 68000 uf. Desuden skal man undersøge om der er en i forstærkeren allerede. To filtre i serie giver et dårligere resultat end et.
    Jeg kjøper den på nett og har 14 dagers returrett, så det er greit. Produsenten lover heller ikke radikale forbedringer, så jeg har realistiske forventninger. Hører jeg ingen forskjell, går den tilbake :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    ...
    Jeg som har ekstra lav kilde impedans der kabler og nettfiltre av naturlige årsaker gav mertrøbbel
    ble av saksbehandler hos netteier anbefalt å bruke en LITEN støydempingtrafo for å øke kildeimpedansen
    slik at bruk av emc filtre til preamp og dac ble mulig å bruke uten at de gir negative konsekvenser.
    bruk av skjøteledning for å øke impedansen vil ikke jeg anbefale.
    Hva tenker man en mister i et slik forsøk med skjøteledning sammenlignet med en støydempingtrafo når målet er å øke kildeimpedansen?
    Er det muligens slik at impendansen i en ISO-trafo for nettbruk ikke er 1:1?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker man en mister i et slik forsøk med skjøteledning sammenlignet med en støydempingtrafo når målet er å øke kildeimpedansen?
    Er det muligens slik at impendansen i en ISO-trafo for nettbruk ikke er 1:1?
    En mister demping av støy.Er usikker på hvilket frekvensområdet den demper.Det sies fra KHz til MHz.
    Men dempingen under ca. 10KHZ var heller minimal med Noratel som sier fra 5KHz og opp.
    En amerikanske eller canadiske produsent,Plitron,hevder at deres demper fra 3KHz.
    Men tror ikke demping i dB hel nede er så sprekt,og det er der problemene er mener jeg.
    I tillegg mister en deres gode håndtering av transienter.

    Det er ett tveegget sverd dette.En bør alltid søke lav kilde impedans,
    men da får en problemer med emc filtre som ofte forsker problemstøyen
    i område 2-150KHz.Og dempe disse med filter?
    Vel som filtre flest er ett filter sensitivt for kilde impedans.
    Netteier lagde filter til meg,men så var det dette med kilde impedansen.

    Ser at oppgradering av Hifisentralen har "ødelagt" mange bilder,men her er litt av netteiers tanker om filteret,
    både med tanke på kilde impedans og store mulig strømmer.


     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Må vel også nevne at "hemligheten" , "mystikken" mht kabler ikke alltid er tilgjengelig.

    Spurte for en stund tilbake In Akustik etter LCR verdier på nettkablene deres.
    Ikke det at jeg hadde tenkt å kjøpe nettkabel til 15 000..😃,jeg kommer langt med ett LCR meter til tusenlappen
    Må sikkert være en strengt bevoktet hemlighet for svar har jeg ikke fått.
    Nordost gav tallene svært så raskt.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hva med at forsterkere og øvrige komponenter over en viss pris og kvalitetsklasse kanskje allerede har filtre og isolasjonselektronikk innebygd, som ivaretar alt vi bekymrer oss for av strømproblematikk?

    Det vil forbause meg mye om store merker som Burmester, Naim, McIntosh osv ikke har disse aspektene med i sine beregninger når de konstruerer sine produkter i 6-sifferklassen.

    Og at folk, i sin iver etter å la seg påvirke av "seriøse" markedskrefter, i stedet forverrer et velfungerende oppsett ved å putte på isolasjonstrafoer og filtre som da kommer i serie med allerede eksisterende innebygde velgjørere. Noe det etter flere utsagn i denne tråden beskrives som svært uheldig.

    Tror jeg heretter skal fortsette som før, med å puste rolig, sette på ei plate, lene meg godt bakover og nyte musikk med fantastisk lyd, og sende noen varme tanker til de som i tillegg til musikken også koser seg med pynten på baksiden av anlegget sitt.

    Alle har forskjellige preferanser for hva som gir godfølelsen, og det er fullt ut både lov og akseptabelt 😊
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.957
    Antall liker
    7.001
    Sted
    Kongsberg
    Det er ganske usannsynlig at en strømkabel gjør noe som helst med lyden. Å snu stikkontakten kan i noen tilfeller ha noe å si. Det kommer an på induserte spenninger i kabinettene og jordstrømmer i mellom apparatene. Med balansert overføring av signalene skal ikke dette heller være et tema.
    Det er imidlertid en zillion forskjellige produkter der ute som er konstruert med varierende grad av skjerming og filtrering av støy. Dette gjør at jeg er åpen for at noen kan oppleve forandringer ved diverse kabelbytter.
    Men å påstå at dette er en oppgradering for alle er misvisende. I de aller fleste anlegg vil nok alle kabler ha svært lite og ingenting å si.
    Prøv, vær kritisk og spør deg selv: Er det virkelig en forbedring?

    En egen kurs til anlegget koster ikke stort mer enn en dyr kabel og der er det nok mer å hente avhengig av nettimpedans og støykilder.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er ganske usannsynlig at en strømkabel gjør noe som helst med lyden. Å snu stikkontakten kan i noen tilfeller ha noe å si. Det kommer an på induserte spenninger i kabinettene og jordstrømmer i mellom apparatene. Med balansert overføring av signalene skal ikke dette heller være et tema...........
    Vel, Primare er så pass klare på at dette er et tema at de pakker forsterkerne med en målepenn for strømfase og de spesifiserer at støpselet må vendes riktig vei for å få god lyd. Dette gjelder selv om forsterkerne er bygget opp balansert tvers igjennom med balansert overføring forforsterker/utgangsforsterker. Gå inn på Primare.net og les manualene hvis du ikke tror meg.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Snu stikket riktig vei etter målinger er en opplagt og gratis lydforbedring. Virker også på balansert utstyr.
    Derimot er ikke alle komponenter like sensitiv og forbedringspotensialet ditto mindre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn