Strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette med å snu støpslet r ikke ha noen effekt i et IT-nett... på TN er det en annen sak..... men det er i alle fall en gratis fix å prøve, så kan man jo mene hva man vil om resultatet.... :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Som Aurora skriver, det kan ha en effekt på TN nett. På IT nett blir det et gjettespill. Da vil heller ikke Polarity pennen virke. Hvis signalet overføres til denne forsterkeren balansert har det heller ingen betydning. Den har imidlertid også ubalanserte innganger og da kan det være verdt et forsøk på IT nett også.
    Har man TN nett bør man følge anvisningene i manualen.
    Fra manualen til Primare.
    1607870265668.png
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Prøv, vær kritisk og spør deg selv: Er det virkelig en forbedring?
    Det er det beste råd!
    Veldig dumt å kjøpe dyre kabler som ikke forbedrer lyden, og kanskje til og med forverrer lyden.
    I noen tilfeller har jeg erfart klare forbedringer med ulike strømkabler, og dessverre for lommeboka så koster noen av de en god del
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Ja det er en del praksis tips og råd man ikke ta med seg over fra utenlanske forum. Så når Mr Ford i USA forteller om hvor utsøkte resultater han får med en tweek er det ikke bare lavere spenning han jobber på, men muligens også et strømnett av helt annen karakter. Og bare fordi Mr Winter bor i samme land som Mr Ford betyr heller ikke at Mr Winter får sin strøm levert slik som Mr Ford. De har ulike system over there samme som I Norge

    Denne kan muligens være avklarende i sammenheng med IT, TT og TN men dessverre ingen fasit som forteller hva du har i boligen din.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Det ER selvsagt elektriske forskjeller på strømkabler, men den som deler ut store adjektiver om hvor utrolig mye bedre alt er bør undersøke sin sensasjonelt gode menneskelige hørsel. Evt hente halsbåndet og trygle matmor om en tur ut og løpe etter pinner.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Poster en gammelt favoritt igjen...det dukker jo stadig opp nye ”stjerneskudd" som har svaret for alle på dette med forskjeller på kabler eller ikke...

    Bytt ut sukkeret og pillene med kabler og "take your pick”!

    Låter det bedre så er det vel bedre, for en selv! og det er vel det viktige, og ikke fortelle andre att de har feil!!

    Man kan jo like mye bestemme seg for att det ikke er forskjeller som att det er, svaret finner man vel selv, eller...

    485px-Nocebo_WikiWorld.jpg


    mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Det du siger er at vi er rigtigt mange idioter.
    Nei, har aldri sagt at noen er idioter når de mener de hører en meter strømkabel. Betegnelsen idiot fant du frem selv.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, har aldri sagt at noen er idioter når de mener de hører en meter strømkabel. Betegnelsen idiot fant du frem selv.
    Han er ikke eneste som elsker å legge ord i munnen på andre.
    Kan man vri å vrenge på hva som blir skrevet, gjør man det.
    Så lenge det er til en eget beste.
    Mottoet til mange er å tråkke på andre for å hevde seg selv, dessverre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Han er ikke eneste som elsker å legge ord i munnen på andre.
    Kan man vri å vrenge på hva som blir skrevet, gjør man det.
    Så lenge det er til en eget beste.
    Mottoet til mange er å tråkke på andre for å hevde seg selv, dessverre.
    Ja, mange interessante og uinteressante diskusjoner har blitt ødelagt på den måten.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Ja, å ha hørsel på linje med en hund er da bra? Jeg har det ikke.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Rart at de som stoler på målinger og forskning går i mot noe det er konsensus om.
    Hadde det ikke vert det ville vi heller ikke kunnet få en forskrift,
    og en forskrift kommer fordi det er nødvendig.
    Fordi strømforsyninger blir påvirket,selv om folk her mener at det ikke gjør det.

    Blir strømforsyning påvirket,eller er 15 000 kr bortkastet da de allikevel ikke skal være mulig å høre oppgraderingen?
    Og hvorfor gå en lengre vei enn nødvendig for å redusere ett problem som det hevdes ikke er ett hørbart problem?

    Problemet reduseres jo med "rett" trafo valg.
    Dette er hva Abrahamsen mener,men ikke gjør,da kundene vil ha ringkjerne.
    Spec og John Curl står for det samme,bruk C-core eller R-core transformator
    til preamp og kilder.



    Forskeren om problemet:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske

    Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumentene.


    Lett å filtrere sies.Jeg har ikke sett filtre som er immune angående kilde og last impedans

    Selv når den fremste forskeren sier

    "du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. "

    blir den forklaringen imøtegått som BS her.
    Og den forklaringen gjelder innenfor disse parameter på bilde.Da blir spørsmålet ingen vil svare på.
    Hvor mange % utgjør apparatkabelene her av kursen? 2.4m og 1.4m .
    Og hvor vil strømmene gå om en plusser på eller trekker fra 2m av kurs ledningene?
    Apparatkablene til lastene og last vil jo fremdeles være med i målinger og regnestykket,
    eller blir det som det hevdes her,den kan umulig ha noen påvirkning på støy og hvor den
    går mellom lastene i sikring skapet?


    2020-01-29_211802_sentral_2 (1).jpg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe....pleier ikke blokkere, selv synes jeg vel jeg har värt positiv ang strömkabler og hva man kan oppleve rundt det, kan du si det samme?

    mvh
    Jeg er veldig positiv til strømkabler, men utover at de får apparatene til å virke OG at de skal være uskadet og tilstrekkelig dimensjonsert for det strømtrekket de skal betjene har jeg ingen opplevelser av. Om det virkelig ER! slik at mange (som det ble skrevet her), virkelig hører forskjell på anlegget som en effekt av 1-1,5 meter strømkabel ene og alene, og at alle hører den samme, entydige endringen hver for seg og er samstemt om de samme endringene uten vokabular påvirkning fra hverandre, da ville jeg ønsket at jeg også var benådet med slik hørsel. Kall meg gjerne øre-fargeblind.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig positiv til strømkabler, men utover at de får apparatene til å virke OG at de skal være uskadet og tilstrekkelig dimensjonsert for det strømtrekket de skal betjene har jeg ingen opplevelser av. Om det virkelig ER! slik at mange (som det ble skrevet her), virkelig hører forskjell på anlegget som en effekt av 1-1,5 meter strømkabel ene og alene, og at alle hører den samme, entydige endringen hver for seg og er samstemt om de samme endringene uten vokabular påvirkning fra hverandre, da ville jeg ønsket at jeg også var benådet med slik hørsel. Kall meg gjerne øre-fargeblind.

    "Uten påvirkning fra hver andre"

    Tror du ikke virkning har vert diskutert i denne tråden.


    Når du leser den,tror du ikke alle forventer en annerledes lyd,og når så ikke skjer,tenker du at det finnes en teknisk årsak,
    eller noe annet?
    For det som skjer er jo helt etter boken for hva forskerne sier,men du er alltså uening med forskerne slik jeg forstår deg.
    I såfall,hva med å gå i dialog med de som holder på med utarbeiding av forskriften,
    og si at de tar feil,og gi de teknisk begrunnet motargument.Du virker jo svært så sikker i din sak,så det burde vel gå greit?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg henviser igjen til innlegg #88 og den tegningen....

    Vi har alle en bias, for eller imot om du heller vil, vil man ikke, eller hører ikke, så er jo det flott, bruk pengene på musikk istedenfor. Hörer man derimot forskjeller så står man jo i situasjonen om man vil prioritere om forskjellen er verdt investeringen, det er helt og holdent opp til hver enkelt!
    Det er for mye flokk mentalitet rundt temaet, noen er flinkere og har lärt seg flere formler, lest noen fler grafer enn andre, og har tatt sine valg deretter, og det er selvsagt helt ok! for de!!
    Jeg lytter ikke bare med ørene, men magen (følelsene) også, berører (opplevd forskjell) det meg ikke, så spiller det egentlig ikke noen rolle hvor dyrt eller billig det er.
    Mitt anlegg (og jeg håper da for deres skyld att andre gjør det samme for egen del) er satt sammen av meg, for meg og med mine forutsetninger og prioriteringer...og der kommer bl.a strømkablene inn, jeg bruker budget strömkabler som leverer det jeg trenger og er fornöyd med per.nu....men kanskje en dag vil jeg teste litt mer og dyrere (igjen) det vet jeg ikke...det jeg vet derimot er at pris og prestanda ikke alltid hører sammen, men forskjeller, absolutt! og jeg våger påstanden om att jeg ikke har noen spesielt feilkonstruert eletronikk heller...

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg henviser igjen til innlegg #88 og den tegningen....

    Vi har alle en bias, for eller imot om du heller vil, vil man ikke, eller hører ikke, så er jo det flott, bruk pengene på musikk istedenfor. Hörer man derimot forskjeller så står man jo i situasjonen om man vil prioritere om forskjellen er verdt investeringen, det er helt og holdent opp til hver enkelt!
    Det er for mye flokk mentalitet rundt temaet, noen er flinkere og har lärt seg flere formler, lest noen fler grafer enn andre, og har tatt sine valg deretter, og det er selvsagt helt ok! for de!!
    Jeg lytter ikke bare med ørene, men magen (følelsene) også, berører (opplevd forskjell) det meg ikke, så spiller det egentlig ikke noen rolle hvor dyrt eller billig det er.
    Mitt anlegg (og jeg håper da for deres skyld att andre gjør det samme for egen del) er satt sammen av meg, for meg og med mine forutsetninger og prioriteringer...og der kommer bl.a strømkablene inn, jeg bruker budget strömkabler som leverer det jeg trenger og er fornöyd med per.nu....men kanskje en dag vil jeg teste litt mer og dyrere (igjen) det vet jeg ikke...det jeg vet derimot er at pris og prestanda ikke alltid hører sammen, men forskjeller, absolutt! og jeg våger påstanden om att jeg ikke har noen spesielt feilkonstruert eletronikk heller...

    mvh

    Hvorfor må en ha dyre kabler for å optimere stereoen?

    Bias?Mot målinger?

    Her trengs ikke bias på slike målinger.
    Ref.level bl.a på disse to målingene,ikke hørbart?
    Målt med XTZ romanalyzer i sweetspot


    Uten navn (4).png
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    "Uten påvirkning fra hver andre"

    Tror du ikke virkning har vert diskutert i denne tråden.


    Når du leser den,tror du ikke alle forventer en annerledes lyd,og når så ikke skjer,tenker du at det finnes en teknisk årsak,
    eller noe annet?
    For det som skjer er jo helt etter boken for hva forskerne sier,men du er alltså uening med forskerne slik jeg forstår deg.
    I såfall,hva med å gå i dialog med de som holder på med utarbeiding av forskriften,
    og si at de tar feil,og gi de teknisk begrunnet motargument.Du virker jo svært så sikker i din sak,så det burde vel gå greit?
    Ja, jeg er veldig sikker i min sak når jeg mener at jeg ikke er i stand til å høre forskjell på strømkabler, og for meg høres det mest sannsynlig/fornuftig ut at de tekniske variasjonene (LCR) på en 1 meter strømkabel ikke utgjør større forskjell enn at den ikke har påvirkning nok på lydkvaliteten til at et menneske faktisk kan oppfatte det. De som mener at den ene meteren utgjør en betydelig forskjell får snakke/mene på egne vegne.
    Merk at jeg bruker ordene "meg" og "sannsynlig/fornuftig", og det pga at menneskelig hørsel og sanser ikke er mer følsomt enn det den trenger å være jf evolusjonens gang og virkemåte. MIN hørsel er åpenbart ikke mer sofistikert enn at jeg hører forskjell på dårlig/bra/dritbra lyd, men altså ikke den ene meteren med strømkabel.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvorfor må en ha dyre kabler for å optimere stereoen?

    Bias?Mot målinger?

    Her trengs ikke bias på slike målinger.
    Ref.level bl.a på disse to målingene,ikke hørbart?
    Målt med XTZ romanalyzer i sweetspot


    Vis vedlegget 682061
    Jeg skriver ikke at man må ha dyre kabler, tvert om egentlig, siden jeg selv bruker Supra SPC for tiden...Det var ment som en forventnings bias, ”for eller imot” forskjeller på strömkabler, se tegningen i #88

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er veldig sikker i min sak når jeg mener at jeg ikke er i stand til å høre forskjell på strømkabler, og for meg høres det mest sannsynlig/fornuftig ut at de tekniske variasjonene (LCR) på en 1 meter strømkabel ikke utgjør større forskjell enn at den ikke har påvirkning nok på lydkvaliteten til at et menneske faktisk kan oppfatte det. De som mener at den ene meteren utgjør en betydelig forskjell får snakke/mene på egne vegne.
    Merk at jeg bruker ordene "meg" og "sannsynlig/fornuftig", og det pga at menneskelig hørsel og sanser ikke er mer følsomt enn det den trenger å være jf evolusjonens gang og virkemåte. MIN hørsel er åpenbart ikke mer sofistikert enn at jeg hører forskjell på dårlig/bra/dritbra lyd, men altså ikke den ene meteren med strømkabel.
    Så du ville heller ikke klart å høre denne forskjellen på disse to målingene?

    Eller hva med en preamp der en kan velge trafo.Ringkjerne eller R-core der ringkjernen ligger i samme leia som flettekabel til companiet hva kapasitans angår?


    Uten navn (4).png
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.266
    Torget vurderinger
    1
    Så du ville heller ikke klart å høre denne forskjellen på disse to målingene?


    Vis vedlegget 682066
    Hva måles her? Er det to forskjellige strømkabler på 1 meter inn i elektronikk som gir de forskjellene på lydtrykket ved forskjellige frekvenser ut av høyttalerene?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hva måles her? Er det to forskjellige strømkabler på 1 meter inn i elektronikk som gir de forskjellene på lydtrykket ved forskjellige frekvenser ut av høyttalerene?
    Måling i sweetspot der kursen flyttes godt i underkant av 1m der automatsikring er byttet ut med smeltesikring.
    Kommentarer som defekt eller feilkonstuert gjelder ikke.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    På frekvensene 12,5 khz og 16 khz er det en differanse på nesten 6 db?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    jeg opplever størst forskjell på kontakter
    så bruker jeg større kvadrat på sluttrinn.
    kabel med skjerm til jord
    sånn er det for meg - de som ikke hører forskjell slipper kanskje med lakrislissene, jeg mener ovennevnte må gjøres, men det trenger ikke å bli fantasidyrt, men noen kroner blir det definitivt, da de beste kontaktene er dyre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    På frekvensene 12,5 khz og 16 khz er det en differanse på nesten 6 db?

    Det blir vel litt feil måte å lese det på?
    Peaker og dipper. En må se på forskjellen mellom målingene og ikke på den enkelte måling.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Det blir vel litt feil måte å lese det på?
    Peaker og dipper. En må se på forskjellen mellom målingene og ikke på den enkelte måling.
    Det var jo det jeg gjorde. På den øverste målingen er 12,5 khz 3,1 db høyere og på 16 khz er den 2,7 db lavere. En differanse på 5,8 db

    Hvordan i all verden har du fått til det?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen problemer med å godta at der ikke høres forskjell, ei heller at det høres forskjeller rundt om kring, forskjeller til både positive og negative erfaringer.
    Problemet er at det er for mange som tar utgangspunkt fra egen heim som en absolutt. Det blir totalt feil.
    Årsaken er godt forklart der det forskes og jobbes med problem stillingen.

    Dersom ståa,slik den er nå der det ikke er noe forskjell på kabler hadde vert den eneste erfaringen jeg hadde,
    kunne jeg ikke basert på den erfaringen sagt at slik er det hos meg.
    Det er umulig å høre forskjeller,og det er fasit med to streker under,og skal gjelde for alle,som er inntrykket her blandt en del.

    Det er en teknisk forklaring på forandringen.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    jeg opplever størst forskjell på kontakter
    så bruker jeg større kvadrat på sluttrinn.
    kabel med skjerm til jord
    sånn er det for meg - de som ikke hører forskjell slipper kanskje med lakrislissene, jeg mener ovennevnte må gjøres, men det trenger ikke å bli fantasidyrt, men noen kroner blir det definitivt, da de beste kontaktene er dyre.
    Finnes det noen faktaside på på dette? Noen som har gjennomført målinger på kontaktmotstand på audiofile IEC og Schuko plugger vs f.eks. Elko produsert utstyr?

    Jeg tenker at brannfaren ved dårlig kontaker gjør at velrenomerte produsenter gjør sine støpsler og plugger med et minimum av presisjon for sikker kontaktflate så en sammenligning hadde vært artig å sette øya på.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo det jeg gjorde. På den øverste målingen er 12,5 khz 3,1 db høyere og på 16 khz er den 2,7 db lavere. En differanse på 5,8 db

    Hvordan i all verden har du fått til det?
    Henger ikke med:)
    Det er forskjellen på 3.1 isolertsett,8.4dB vs 5.3dB som er forskjellen før og etter flytting av kursen og overgang til smeltesikring
    som betyr noe her og da til slutt forskjellen på ref.level på de to målingene.

    Eks.
    Slik går det når en ikke finner optimal plassering av høyttaler og lytte posisjon og ikke bedriver DSP o.l.

    rt (2).jpg




    Ikke lett å få det til slik jeg gjorde det med Gallo og Confluence,
    Innenfor +/- 2.5dB stort sett uten digital hjelp.


    30 dB.JPG
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Dagens bilde. Sådan ser LF nettstøyen ut hjemme hos meg i dag. Det er på «data kursen» med bl.a to PCer i sving, og et u-tall SMPSU til ymse skrivebordsting (modem, router, ekstern HD, skrivebordslampe, PC-høyttaler, skriver mm.)
    Nettstøy 14 12 2020 #4 lin X.jpg
    Målingen er med lineær frekvensakse opp til 5k Hz (over 5k Hz og -100 dB er det nesten ingen ting å melde opp til 95k Hz), og er gjort med en Noratel 2X9VAC 20VA ringkjernetrafo (uten annen last enn måleapparatet QA401). Frekvensresponsen i trafoen er ganske paddeflat opp til ca 50k Hz der den og måleapparatet faller ganske raskt av. Forvrengingen pendler mellom ca 0,8 og 1,5 %, og de mest dominante forvrengingene er på 250 Hz og 350 Hz. I «scope» modus er spenningen ut av trafoen til synelatende helt stabil med litt karakteristisk symmetrisk klipping, jf. forvrengingen.

    Ei god strømforsyning skal kunne sluke dette frekvensspekteret ganske lett.

    mvh
    KJ
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dagens bilde. Sådan ser LF nettstøyen ut hjemme hos meg i dag. Det er på «data kursen» med bl.a to PCer i sving, og et u-tall SMPSU til ymse skrivebordsting (modem, router, ekstern HD, skrivebordslampe, PC-høyttaler, skriver mm.)
    Vis vedlegget 682093
    Målingen er med lineær frekvensakse opp til 5k Hz (over 5k Hz og -100 dB er det nesten ingen ting å melde opp til 95k Hz), og er gjort med en Noratel 2X9VAC 20VA ringkjernetrafo (uten annen last enn måleapparatet QA401). Frekvensresponsen i trafoen er ganske paddeflat opp til ca 50k Hz der den og måleapparatet faller ganske raskt av. Forvrengingen pendler mellom ca 0,8 og 1,5 %, og de mest dominante forvrengingene er på 250 Hz og 350 Hz. I «scope» modus er spenningen ut av trafoen til synelatende helt stabil med litt karakteristisk symmetrisk klipping, jf. forvrengingen.

    Ei god strømforsyning skal kunne sluke dette frekvensspekteret ganske lett.

    mvh
    KJ

    5 og 7nd harmoniske er ett gode.Stammer mye fra produksjonen.
    Har med utforming av polskoene på generator.Dempes ved økende last,dvs lave verdier når forbruket er høyt og
    høyere verdier når belastningen på sentralnettet er lav.
    Mengde avgjøres hvor nær eller hvor langt ute i systemet en bor.


    "When you engage the MultiWave feature, a bit of third harmonics is added top the sine wave on the output. This added third harmonic
    increases the charging time for equipment and improves the performance."

    "Rhesus"

    Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
    kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
    forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
    Det kan også gi lengre levetid på produktet.


    Bør eller skal en strømforsyning håndtere området "supraharmonics".
    Her er hva forskningen sier.Muligens du har annen forskning på dette,
    men det er nå dette kommende forskrift bygges på


    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske.
    Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumenten

    KAN DU STOLE PÅ MÅLERESULTATENE DINE?


    MÅLEAPPARATER: SAMPLEFREKVENS, DATALAGRING OG ANDRE BETRAKTNINGER

     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Helt generelt bør apparatene vi kobler på nettet være laget slik at de uten å mukke takler alle vanlig forekommende forstyrrelser, og ellers bidra med minimalt med egne forstyrrelser. Det var den ideelle fordring. Jeg har ingen formening om hvor utbredt «supraharmonics» eller hvor stort problemet er, men jeg så ingen ting vesentlig over 5k Hz og -100 dB på målingene i her hjemme i ettermiddag.

    På målingen min over ser det ut som det er de lavere odde harmoniske som dominerer (som bl.a. er en konsekvens av at nettet lokalt i stor grad belastes av likeretting). Målingen er gjort med en samplefrekvens på 48k Hz og en øvre grensefrekvens på 21k Hz. Jeg målte også med samplefrekvens på 192k Hz som har en øvre grense på 95k Hz, og det var heller ikke der noe å melde i de øvre frekvensene i nivå over -100 dB.

    mvh
    KJ
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Så du ville heller ikke klart å høre denne forskjellen på disse to målingene?

    Eller hva med en preamp der en kan velge trafo.Ringkjerne eller R-core der ringkjernen ligger i samme leia som flettekabel til companiet hva kapasitans angår?


    Vis vedlegget 682066
    Sier du at 1 meter strømkabel gir de endringene der?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Helt generelt bør apparatene vi kobler på nettet være laget slik at de uten å mukke takler alle vanlig forekommende forstyrrelser, og ellers bidra med minimalt med egne forstyrrelser. Det var den ideelle fordring. Jeg har ingen formening om hvor utbredt «supraharmonics» eller hvor stort problemet er, men jeg så ingen ting vesentlig over 5k Hz og -100 dB på målingene i her hjemme i ettermiddag.

    På målingen min over ser det ut som det er de lavere odde harmoniske som dominerer (som bl.a. er en konsekvens av at nettet lokalt i stor grad belastes av likeretting). Målingen er gjort med en samplefrekvens på 48k Hz og en øvre grensefrekvens på 21k Hz. Jeg målte også med samplefrekvens på 192k Hz som har en øvre grense på 95k Hz, og det var heller ikke der noe å melde i de øvre frekvensene i nivå over -100 dB.

    mvh
    KJ
    Det er vel det som skiller forskningen og de audiofile.
    Strømforsyningen, det være seg lab utstyr, medisinsk utstyr, måleutstyr, og helt sikkert audio utstyr er lagt for de lavere harmoniske og vil reagere på området 2- 150khz.
    Jeg skjønner ikke hvorfor audiofile står for noe helt annet en hva som er konsensus i forskningsmiløene.
    Når også f. eks John Curl har vært klar over problemet leeenge og og er på linje med forskningen sier at kuren for å redusere problemet er å bruke C-core transformator.
    En helt annen løsning enn i linken jeg la ved ang musical Innovations og preampn.
    Det er også preamp og kilder som lider.
    Poweramp sliter lite pga høy arbeidsspenning.

    Våre målinger med Hioken viste vel "lave" verdier, men høye nok til at det mest fremtredende problem S-lyder var fremtredende, og økte med økende kapsitans fra filtre og kabler.
    Der "feiler" også hypex, ikke pga at den er feilkonstuert eller defekt, men at Emc filteret reagere naturlig på lav kildeimpedansen noe de med "høy" kildeimpedans slipper unna, med ingen eller positiv virkning
    Så da blir det erfare hva som er "lave verdier" med supraharmics.
    Så lenge støyen er synkron med grunnfrekvens går det greit.
    Når støyfrekvenser flyter mellom lasten i installasjonen, supraharmonics, er de ikke synkron med grunnfrekvens og det er der det går galt for strømforsyningen
    Og det å forstå sammenheng med nivået, kildeimpedans og.
    Som sagt, slik situasjonen er blitt her er kabel påvirkning en saga blott,og årsaken er lett å forklare teknisk.

    edit: Mener å ha lest at grenseverdi for supraharminics ønskes til MAX 0,2%
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sier du at 1 meter strømkabel gir de endringene der?
    Jeg sier at å flytte kursen bort fra faseskinne, 30cm + ca 40--50cm kabel gir slike målinger. Det viser også hva forskningen sier. En finner oftest ikke problemfrekvensene ved hovedsikring.
    Og som nå, ved å skille kursen til stereoen bort fra de andre kursene forsvinner mesteparten av problemet, selv om kabling fra utstyret og til hovedsikring er ca. lik med samme kildeimpedans. Noe som medførte at kabelforskjeller uteble.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Slik ble det seende ut når vi var i "øydrift" med dieselaggregat,og THD langt over grenseverdi på 8% som
    skyldes 5 og 7nd harmoniske langt over grenseverdiene på 5% og 6%.Og det gikk brillefint,

    Tilsluttet sentralnettet først og dieselaggregat under.Hørbart og målbart.

    Kursen til stereoen er apparatkabel + 1.3m pr frem til sikring



    nett 2 (2).jpg

    aggregat (2).jpg
    DSC_1664.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn