Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Horten
    Nja. Om det ikke er andre motiver for å prøve å få avsluttet et tråd om strømkabler, så vil jeg si at akkurat denne tråden har holdt seg ganske greit på tema.
    Det vingler selvsagt (egentlig forventet) litt rundt hva som er hørbart, og hvorfor/hvorfor ikke med ulike løsninger på lytterom, noen entusiaster som argumenterer for sine merker, noen forsøker å provosere litt etc, men overall ikke så gale kabeltråd. (y)

    Leser man igjennom, og ikke bare blindt de innleggene som taler for sin egen sak/standpunkt, så kan man lære litt også.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    3.856
    Torget vurderinger
    1
    De Hi-fi venner jeg får besøg af, er vildt imponeret over mit gode rum.
    Jeg bruger stort set ikke absorbenter, men diffusion. Hvis jeg havde fyldt rummet op med absorbenter, ville miniDSP sikkert ikke arbejde så meget. Men det ville også give en helt anden lyd.
    Det skal siges, at den tidligere gæsteindgang har jeg fyldt op med 10 cm Rockwool. Det er Bagvæggen. Her har jeg overvejet, om jeg skulle placere 11 cm Basotect absorbenter. Jeg har Hofa rammer liggende, der passer præcis dertil.
    Det anbefales at man dæmper Bagvæggen, hvis man kun har subwoofere på Frontvæggen. Men nu har jeg en ved venstre side på bagvæggen og en i hver hjørne på Frontvæggen.
    10cm tilsvarer en elektrisk bølgelengde på 3 GHz. På lyd så tilsvarer dette 15KHz.. 35cm tilsvarer 1KHz. Om man med 10cm tar med retur med litt luft imellom vegg og absorbent så har man 7KHz grovt, med litt annen vinkel enn rett på så kanskje man har nede i 3KHz med 10cm absorbent. Det demper knapt nok i de øvre mest hørbare områdene som er ved 1KHz-4KHz. Diffusjonen du har jobber ikke veldig langt nede i frekvens den heller, da du har for kort avstand fra diffusjon og frem til øret så er den effektiv på høyere frekvens enn de 10cm absorbent som nevnes mest sannsynlig. Er diffusjonen tunet lavere så vil det bare bli turbulens, og ikke gi den fine effekten diffusjon kan gi. Diffusjonen trenger gjerne flere bølgelengder for å stabilisere seg på for å gi en god effekt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.910
    Antall liker
    36.412
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags blomster er best likt her på hfs (når vi først er o.t.)?
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    258
    Antall liker
    150
    Trådstarter spurte om forslag på en rimelig kabel og hadde selv 3 forslag.
    Nå nærmer tråden seg 300 innlegg, og da hadde det vært fristene å gjøre en rask oppsummering på hvor mange av disse som har til hensikt å hjelpe trådstarter med valget og hvor mange som er ren skyttergravs-krangling. Trådstarter sitt siste innlegg var innlegg nr 8, så mye tyder på at man ikke trenger ytterligere utbrodering her 👍
    Jeg stilte et spørsmål om hvor jeg får tak i ok kabel. Da jeg kun har en tynn lakris pc kabel til 2 stk amper. Fikk så en pm fra en her inne. Og har bestilt 3 stk slik at jeg har lik til AV 10 prosessor også.
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Trådstarter spurte om forslag på en rimelig kabel og hadde selv 3 forslag.
    Nå nærmer tråden seg 300 innlegg, og da hadde det vært fristene å gjøre en rask oppsummering på hvor mange av disse som har til hensikt å hjelpe trådstarter med valget og hvor mange som er ren skyttergravs-krangling. Trådstarter sitt siste innlegg var innlegg nr 8, så mye tyder på at man ikke trenger ytterligere utbrodering her 👍
    Problemet er at det helt almindelige PC strømkabel er ganske fint til al hifi brug.
    Vil man gøre det lidt "bedre" kan man finde et skærmet kabel.
    Men tråden bliver bombarderet med anbefalinger af kabler som der intet bevis er for at de gør en forskel og som koster en hel del.
    Der er simpelthen nødt til at være modstand mod snakeoil, for ellers løber det endnu mere løbsk end det allerede er.

    Alt for få prøver dem selv af og nøjes med at tro på det de hører og det er ganske naturligt at høre en forskel der overhovedet ikke eksisterer, når man selv har lavet ændringen ;)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    915
    Antall liker
    599
    Selvfølgelig ikke. Det er jo logik selv for høns.
    Det er logik, selv for høns at en forsyningsspænding som bliver nedtransformeret, og som regel også bliver reguleret, på ingen måde bliver påvirket, så længe man bruger af et godkendt standard-kabel.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    915
    Antall liker
    599
    Min erfaring er, at med bedre udstyr, bliver det nemmere at lytte forskel.
    Hvis du har et rum, der gjalder. Det runger grundet mangel på akustisk regulering, bliver det også svært. Der har jeg selv været engang, men er der ikke mere.
    Tag nu strømkabler. Hvis du har et tyndt installationskabel i væggen, der går fra det ene og til det andet strømudtag, vil det også kræve mere, at lytte forskel; men har du egen gruppe til Hi-fi, så vil det være nemmere.
    Jeg forstår ikke, dem der føler sig ramt med deres musikanlæg, når det nævnes at det kan skyldes rummet eller anlæg.
    Det er ikke for at kritisere, men prøve at forstå, hvorfor nogle ikke kan lytte forskel. Her tænker jeg ikke på dig, bare så det er sagt.
    Jeg har diskuteret med folk angående strømkabler, og de påstod hårdnakket, at der ikke var forskel. Jeg fandt så nogle billeder af deres opsætning, og med dårlig placeret højttalere, kan jeg godt forstå, at det kunne være svært.
    Men dit anlæg og komponenter, er jo ganske ordinære. En god Yamaha forstærker og f.eks et sæt Rivavel Atalante 5 og en HOLO spring dac, ville sikkert spille bukserne af dit anlæg. Hvorfor mener du så, at folk som har langt bedre komponenter end dig, ikke kan høre de latterlige strømkabler?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    3.287
    Men dit anlæg og komponenter, er jo ganske ordinære. En god Yamaha forstærker og f.eks et sæt Rivavel Atalante 5 og en HOLO spring dac, ville sikkert spille bukserne af dit anlæg. Hvorfor mener du så, at folk som har langt bedre komponenter end dig, ikke kan høre de latterlige strømkabler?
    Skriver en Novice
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    3.856
    Torget vurderinger
    1
    Men dit anlæg og komponenter, er jo ganske ordinære. En god Yamaha forstærker og f.eks et sæt Rivavel Atalante 5 og en HOLO spring dac, ville sikkert spille bukserne af dit anlæg. Hvorfor mener du så, at folk som har langt bedre komponenter end dig, ikke kan høre de latterlige strømkabler?
    Det som er underlig er jo at man ikke klarer å høre forskjell på før og etter behandling med miniDSP med STORE forskjeller før og etter, men med en annen strømkabel så er man tydeligvis i himmelen lydmessig og da blir det plutselig kjempe store forandringer i hodet til brukeren..
    Tydeligvis så er ikke miniDSP bling nok, og alt for billig..?
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.515
    Antall liker
    1.419
    Sted
    Stavanger
    en liten sum til PCB Way og en 350kr til nærmeste el komp selger å en har støyfilter en kan være usetvalig stolt av, å praktisk talt umålbar på noen kurve
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.879
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det som er underlig er jo at man ikke klarer å høre forskjell på før og etter behandling med miniDSP med STORE forskjeller før og etter, men med en annen strømkabel så er man tydeligvis i himmelen lydmessig og da blir det plutselig kjempe store forandringer i hodet til brukeren..
    Tydeligvis så er ikke miniDSP bling nok, og alt for billig..?
    Er det mig du mener?
    Jeg kan da godt høre forskel på miniDSPs indstillinger. Da Daniel havde justeret det ind, synes jeg at lyden var med for meget diskant, og det blev sænket med diskant niveauet.
    Jeg arbejder med at forbedre lyden og jeg lytter til så meget forskelligt, for at forbedre. Det er en spændende proces, men desværre dyrt... Jeg har et stort bredt og dybt lydbilde. Lige nu bruger jeg miniDSP Flex Digital og Ballanceret og hvor 3 subwoofere bliver brugt også.
    Jeg har også brugt PS Audio Directstream DAC MK2 alene og det er naturligvis en anden lyd. Mere varm i lyden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    3.856
    Torget vurderinger
    1
    Er det mig du mener?
    Jeg kan da godt høre forskel på miniDSPs indstillinger. Da Daniel havde justeret det ind, synes jeg at lyden var med for meget diskant, og det blev sænket med diskant niveauet.
    Jeg arbejder med at forbedre lyden og jeg lytter til så meget forskelligt, for at forbedre. Det er en spændende proces, men desværre dyrt... Jeg har et stort bredt og dybt lydbilde. Lige nu bruger jeg miniDSP Flex Digital og Ballanceret og hvor 3 subwoofere bliver brugt også.
    Jeg har også brugt PS Audio Directstream DAC MK2 alene og det er naturligvis en anden lyd. Mere varm i lyden.
    Varmen får man tilbake ved å bruke korrekt frekvenskurve. Litt justering opp ved litt over 500Hz, prøv deg litt frem så finner du sweet spot for varm lyd uten å bli for påtrengende også, noe varm lyd kan bli om det blir for mye av det.

    Edit:
    Sjekk denne: https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/how-to-get-a-great-tonal-balance-in-your-mix
    Så får du noen hint hva som skjer om det blir for mye eller lite av noe.
    1715796957509.png
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.910
    Antall liker
    36.412
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også brugt PS Audio Directstream DAC MK2 alene og det er naturligvis en anden lyd. Mere varm i lyden.
    Men kjære vene... Du har jo eq i Minidsp... Du kan få så varm lyd du bare ønsker med å stille på den. Og det er helt gratis hvis man først har kjøpt en Minidsp. Jeg forstår rett og slett ikke det du holder på med.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    915
    Antall liker
    599
    Skriver en Novice
    Det ved jeg ikke om jeg er. Jeg ved ikke alt om elektronik, sommetider kan jeg endda tage fejl af det mest basale. Jeg er dog uddannet som elektronikfagteknikker og købte mit første rigtigt fede anlæg i 1988. Det var forøvrigt en Yamaha m85/c60 og en STAD1 grammofon med en SME 3009 og en Ortofon MC2000/ T2000 og et sæt KEF 107R. Jeg kan ikke huske hvilken cd-afspiller. Inden da, havde jeg bygget nogle KEF cs9.
    Og en ting er 100% sikkert, det spillede garanteret bedre end de støjende og susende komponenter, som jer strøm freaks altid har problemer med :D
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    915
    Antall liker
    599
    Er det mig du mener?
    Jeg kan da godt høre forskel på miniDSPs indstillinger. Da Daniel havde justeret det ind, synes jeg at lyden var med for meget diskant, og det blev sænket med diskant niveauet.
    Jeg arbejder med at forbedre lyden og jeg lytter til så meget forskelligt, for at forbedre. Det er en spændende proces, men desværre dyrt... Jeg har et stort bredt og dybt lydbilde. Lige nu bruger jeg miniDSP Flex Digital og Ballanceret og hvor 3 subwoofere bliver brugt også.
    Jeg har også brugt PS Audio Directstream DAC MK2 alene og det er naturligvis en anden lyd. Mere varm i lyden.
    Når Daniel dit og Daniel dat.... Hvorfor er det, du ikke evner selv at bygge noget hifi eller sætte det korrekt op, når din hørelse er så fin som du postulerer? Hvis du kan høre så meget forskel på ALLE de tweaks du har foretaget dig, burde du sgu da selv kunne finde ud af, at sætte et par højttalere og et par subs op. Hvorfor er det, du altid refererer til andre mennesker?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    3.287
    Det ved jeg ikke om jeg er. Jeg ved ikke alt om elektronik, sommetider kan jeg endda tage fejl af det mest basale. Jeg er dog uddannet som elektronikfagteknikker og købte mit første rigtigt fede anlæg i 1988. Det var forøvrigt en Yamaha m85/c60 og en STAD1 grammofon med en SME 3009 og en Ortofon MC2000/ T2000 og et sæt KEF 107R. Jeg kan ikke huske hvilken cd-afspiller. Inden da, havde jeg bygget nogle KEF cs9.
    Og en ting er 100% sikkert, det spillede garanteret bedre end de støjende og susende komponenter, som jer strøm freaks altid har problemer med :D
    Kanskje jeg dømte for hurtigt. Så bare på antallet af indlæg på sentralen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.423
    Antall liker
    1.334
    Torget vurderinger
    1
    Hva med vintage-strømsnabler da? Med vintage kontakt, vintage isolasjonsmateriale og vintage metall? DET må da være bra greier? Hva med vintage strøm fra en vintage vindturbin i Danmark?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    3.287
    Vurderer du personers viden og erfaring på antal indlæg på et forum ? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Man skulle da gerne høste noget viden og erfaring ved at være her. Ellers hved jeg ikke hvad man gjør her. Hvis man ikke er her med det formål så synes jeg man skal berige folk med gode inputs.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    3.856
    Torget vurderinger
    1
    Tydeligvis så er det de murlokene på offline delen som er de man bør høre mest på ifølge Drossel..
    Man kan faktisk bare lese uten å skrive noe også.
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Man skulle da gerne høste noget viden og erfaring ved at være her. Ellers hved jeg ikke hvad man gjør her. Hvis man ikke er her med det formål så synes jeg man skal berige folk med gode inputs.
    Kan en person med 5 indlæg ikke have en stor viden at dele ud af ? :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.126
    Antall liker
    11.586
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk mange her med omfattende fagutdanning og praksis, - noen få skriver mye og andre skriver mindre, men det som omtrent alltid skjer når noen prøver å bringe faglig kunnskap og begrunnelser til torgs, så kommer det stort sett alltid noen eller flere troende fra menigheta som hevder at fagkunnskapen tar feil, for det som gjelder for stort sett all annen elektronikk og avansert måleteknikk gjelder ikke for HiEnd audio - der er det "helt andre regler som gjelder". Problemet med menigheta er at de aller fleste der mangler grunnleggende elektrokunnskap, og er heller ikke interessert i å forholde seg til slikt.. Da forholder man seg heller til eventyrfortellinger fra leverandører med fantisipriser og sidelange forklaringer som enten er uten faktisk innhold eller er bare tøv og humbug...
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.105
    Antall liker
    3.156
    Torget vurderinger
    2
    Sort tynn lakris? :unsure:
    Ute i den virkelige verden så heter kabler som tilfører strøm til apparatet noe så enkelt som; strømkabel eller powercable.
    Jeg synes norsk slår engelsk her, for vi har også ordet "ledning". En elektroingeniør jeg jobber med sparer på ordet kabel til det er noe stort og tykt som legges i grunnen , eller sjøen e.l. evt, hvis det er noe komplekst, der "umbilical" brukes på engelsk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn