Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.598
    Antall liker
    4.049
    Torget vurderinger
    1
    🤣 🤣 🤣
    JA ja da.....Har man ikke andet å komme med, kan man da altid blive personlig 🤣🤣🤣.
    Jeg udfordrer dig hermed til en tvekamp på cognitive evner, en tvekamp på intellekt og en tvekamp på
    evnen til at "høre".
    Vi kan spille på alt mellem 3 x 6 kvadrat strømkabler incl. overprisede ditto fra Accuphase helt ned til
    standard lakrids 3 x 1 kvadrat.
    Du kan få lov at prøve (mindst) 10 forskellige signalkabler fra VdH, Cardas, Kina og DIY...... alm. eller
    pseudobalancerede..... helt efter eget ønske og imellem alle de apparater, du har lyst til.
    Det er bare at flytte din lettere bumsede røv og gennemalkoholiserede korpus herover. Bruger gerne en
    hel dag på at få slået ihjel alle dine misopfatninger af, hvad der har med lydgengivelse at gøre, og spesiellt.......
    hvad der IKKE har.

    TØR DU ???????? 😁
    Tror nok du bør sette av mer enn en hel dag der...
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    603
    Antall liker
    741
    Men hvis man ikke har gode strømkabler, har man ikke god lyd.
    Hva er og hvor god er en slik strømkabel?

    Less Loss påstår jo at det er ved kilden (DAC) det er viktig å bruke deres strømkabler.

    Hvis det er tilfelle må jo kvaliteten på strømkabler der selve produksjon av kildemateriale og alt som skjer av produksjon av data før DAC, brukes også være tilsvarende kritisk for at alt fra artisten slipper i gjennom.

    Nå vet ikke jeg hvor vanlig lesslloss strømkabler er ved innspilling. Har du oversikt over kvalitet og bruk av strømkabler i de innspillingene du lytter til?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et øyeblikk trodde jeg at det var innspilling av DAC du mente, @Ask4me22. Beklager det. I det gjensidige skal jeg hilse fra Danmark og spørre John Culshaw om hvilke strømkabler Decca brukte i Sofiensaal i Wien.
    1716125352280.png
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis man lurer på hvorfor det ikke rekruteres særlig mange unge til denne hobbyen..
    Tidligere på Hifisentralen gjaldt det om at dele viden og erfaring med hinanden.
    I dag gælder det om, at svine hinanden til. Man må ihvertfald ikke kunne lytte forskel på noget som helst. Specielt ikke strømkabler. Men heller ikke dyre apparater. Det er altså trist.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.191
    Antall liker
    37.368
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere på Hifisentralen gjaldt det om at dele viden og erfaring med hinanden.
    I dag gælder det om, at svine hinanden til. Man må ihvertfald ikke kunne lytte forskel på noget som helst. Specielt ikke strømkabler. Men heller ikke dyre apparater. Det er altså trist.
    Den videosnutten du la ut, hva skulle den egentlig opplyse oss om?
    Rart du ikke selv klarer å se hvor tåpelig den "informasjonen" er.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva er og hvor god er en slik strømkabel?

    Less Loss påstår jo at det er ved kilden (DAC) det er viktig å bruke deres strømkabler.

    Hvis det er tilfelle må jo kvaliteten på strømkabler der selve produksjon av kildemateriale og alt som skjer av produksjon av data før DAC, brukes også være tilsvarende kritisk for at alt fra artisten slipper i gjennom.

    Nå vet ikke jeg hvor vanlig lesslloss strømkabler er ved innspilling. Har du oversikt over kvalitet og bruk av strømkabler i de innspillingene du lytter til?
    Tak for endelig et godt spørgsmål.
    Lessloss har ret i, at det er ved kilden det betyder mest. Det er også min mening.
    For et par år siden lånte jeg et strømkabel i Hifiklubben. Det var et Audioquest Thunder. Jeg blev anbefalet at sætte det til DACen. Det holdt stik. Jeg prøvede det flere steder. Jeg synes at det gav en bedre dynamisk lyd og jeg købte 2 mere af det samme. Så blev det Audioquest Tornado med en renere lyd. Jeg endte så med et Audioquest Hurricane og Dragon. Gode kabler i den dyre ende. De sidste var kopier/ orginale. Men lød godt.
    Du kan læse om mine erfaringer med Lessloss andet sted, med det billige Lessloss Prime er bedre end Audioquest.
    Vi kan jo ikke gøre noget, før vi har cd'en i hånden. Jeg synes at streamning var klart dårligere end cd, men nu er det på højde af hinanden efter mange forbedringer af streamning.
    Louis Motek gør det, at han fra sin bærbare computere lægger 3 numre ned på en kort, som så sættes ind i Lessloss bedste Dac. Så er der ingen fysisk kontakt til internettet. En total adskillelse.
    Jeg ved, at der er et indspillestudie, der bruger Lessloss. Jeg tror nok, at det vil påvirke kvaliteten opadtil. Men jeg kender ikke noget til det.
    Jeg har i går lyttet grundigt til forskellige Lessloss Firewall, sat på strømkabler, men det skriver jeg måske om på Lessloss tråden. Men igen er kilden vigtigst. Streamer og drev.
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Tidligere på Hifisentralen gjaldt det om at dele viden og erfaring med hinanden.
    I dag gælder det om, at svine hinanden til. Man må ihvertfald ikke kunne lytte forskel på noget som helst. Specielt ikke strømkabler. Men heller ikke dyre apparater. Det er altså trist.
    Det der er mest trist er at der en en flok personer der mener at høre forskel på hvad som helst og gør det til en sandhed.
    Det gør de selvom de kvajede sig fælt da de lyttede forskel på kabler der slet ikke var skiftet. (De sad på en anden indgang som slet ikke blev brugt)
    Og specielt dig Sven, du hører præcis det du læser og anbefaler ud fra det.
    Alle i hele verden ved at der ikke er nogen som helst gevinst ved at sætte fødder under en internetswitch, altså alle i verden på nær dig.
    Men er det dyrt og du har læst at det er godt, så hører du forskelle som ikke eksisterer.
    Hvis der er noget der er trist, så er det personer som dig der fuldstændig ødelægger hifi interessen ved på ingen måde at bruge den sunde fornuft.
    Hele hifisentralen er ved at dø af grin over dig, men du fortsætter med nye kabler og dimser, fordi du ikke selv har opdaget at du hører en forskel der slet ikke er der, fordi du ved der er lavet en ændring
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den videosnutten du la ut, hva skulle den egentlig opplyse oss om?
    Rart du ikke selv klarer å se hvor tåpelig den "informasjonen" er.
    Den video viser det samme som min egen erfaring med strømkabler, og det er det jeg prøver at vise vigtigheden af. Desværre bliver det hele tiden modarbejdet af surstråler, der ved bedst, og som er så kloge, at de ikke selv behøver at prøve.
    Vigtigheden af strøm falder iøvrigt sammen med det jeg lærte af Steen Duelund, som jeg havde mange snalke med.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.191
    Antall liker
    37.368
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Driter i om personen heter Duelund eller Trump... LessLoss har ennå ikke klart å vise tilstrekkelig med seriøs informasjon. Å si at det låter bedre eller å snakke om egen erfaring, det holder simpelthen ikke.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    TC2YOU, jeg mener ikke, at jeg har sagt, at der er store forbedringer med fødder under en switch. Jeg har ikke andet end dem, der sidder på som standard i dag. Men får jeg tilovers ved at drosle ned på apparater, vil jeg sætte under der også.
    Nu du nævner switch, så bruger jeg et LessLoss Prime strømkabel dertil, som er det jeg anbefalede tråd starter at anskaffe..
    Jeg prøvede at sætte den billigste LessLoss Firewall på switche, og det gav et tydeligt løft, men på en god effektforstærker, til at trække en subwoofer, synes jeg ikke at det der var det store. Men lad os tage al snakken om LessLoss i min tråd LessLoss.

    Men hvad er det tråd starter ønsker? Hvordan lytter han til musik?
    Man kunne ligeledes spørge kunder i Hi-Fi Klubben, om hvordan de lytter til musik. Hvis det bare er som baggrundsmusik, hvor man sidder og snakker, så kan man bruge et billigt anlæg og medfølgende strømkabler.
    Men er man en 10 %. Der ønsker at fordybe sig i musikken. Hvis man sætter pris på, hvordan en basguitar spilles med fingrene, så skal der mere til Skal en trompet lyde som en trompet? Det kræver altså mere og det bliver dyrt. Men godt. Her kommer man ikke uden om gode strømkabler.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    6.099
    Sted
    Holmestrand
    Jo, det er fortsatt viktig å lære, spesielt av hverandre.
    Men noen av oss regner kunnskap som for det meste målbar, eller i det minste forklarbar.
    Her har dessverre en del av de aller dyreste produktene problemer, noe blir dyrt fordi det er brukt dyre materialer og kostbare produksjonsprosesser.
    Ofte for å gjøre det visuelt tiltalende. Det er selvsagt helt i orden for de som setter pris på finish og design samtidig som de har lommebok til å betale for det.
    Selv klarer jeg IKKE å ta en 3m strømkabel til 693000kr på alvor.
    spesielt ikke når en 4m av samme merke/type koster enda 181000kr.

    Men det er meg.
    Min erfaring og ikke minst kunnskap sier at dette ikke er nødvendig.
    Dette deler og lærer jeg gjerne bort, at andre har en annen oppfatning har jeg full respekt for.

    Skal du ha strøm til en eller annen kilde, kanskje en DAC eller RIAA og en forsterker så passerer anlegget 2 millioner i fin stil.
    FØR du har kjøpt anlegget.
    Svært få kan, og enda færre vil bla opp slike summer.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.206
    Antall liker
    3.383
    Finner ingen Accuphase strømkabler. Tror det er fake. Fra hjemmesidene:

    It has come to our attention that some manufactures have made unauthorized use of Accuphase trademark in their forged cable products imitating Accuphase brand in major websites or online shopping malls. Not only are none of our design and manufacturing, but also these counterfeit goods are the serious Trademark infringement
    Ja det er det. Jeg købte nogle med det navn og også stik. Faktiske det dårligste kabel jeg har hørt. Nu foræret til søn som har brug for den bamsede signatur det har. Har nemlig Klasse D udviklet af Lars Clausen.
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    TC2YOU, jeg mener ikke, at jeg har sagt, at der er store forbedringer med fødder under en switch. Jeg har ikke andet end dem, der sidder på som standard i dag. Men får jeg tilovers ved at drosle ned på apparater, vil jeg sætte under der også.
    Nu du nævner switch, så bruger jeg et LessLoss Prime strømkabel dertil, som er det jeg anbefalede tråd starter at anskaffe..
    Jeg prøvede at sætte den billigste LessLoss Firewall på switche, og det gav et tydeligt løft, men på en god effektforstærker, til at trække en subwoofer, synes jeg ikke at det der var det store. Men lad os tage al snakken om LessLoss i min tråd LessLoss.

    Men hvad er det tråd starter ønsker? Hvordan lytter han til musik?
    Man kunne ligeledes spørge kunder i Hi-Fi Klubben, om hvordan de lytter til musik. Hvis det bare er som baggrundsmusik, hvor man sidder og snakker, så kan man bruge et billigt anlæg og medfølgende strømkabler.
    Men er man en 10 %. Der ønsker at fordybe sig i musikken. Hvis man sætter pris på, hvordan en basguitar spilles med fingrene, så skal der mere til Skal en trompet lyde som en trompet? Det kræver altså mere og det bliver dyrt. Men godt. Her kommer man ikke uden om gode strømkabler.
    Ja den er god med dig.
    Deltag i en blindtest så tager vi den der fra.
    Du er plasket fuldstændig i en gang med kun 2 musikstykker - på dit fremragende setup, i dit fremragende lytterum med dine fremragende kabler.
    Det fortæller stort set alt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.925
    Antall liker
    66.373
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Registrerer at den vanlige gjengen er ferdig med å redde Norge, og nå konsentrerer seg om å redde Danmark. Veldig bra at sirkelen utvides og at den videre progresjonen naturlig nok blir å redde verden. Det er ekstra forbilledlig at det heller ikke hviles på røde dager! En del haleheng må nå sikkert lese seg opp når de skal bruke sarkasme og ironi på engelsk, men det går sikkert bra.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.197
    Antall liker
    2.744
    Torget vurderinger
    16
    Tidligere på Hifisentralen gjaldt det om at dele viden og erfaring med hinanden.
    I dag gælder det om, at svine hinanden til. Man må ihvertfald ikke kunne lytte forskel på noget som helst. Specielt ikke strømkabler. Men heller ikke dyre apparater. Det er altså trist.
    Hva har dette med min kommentar å gjøre? Den var rettet mot din bastante og absolutte påstand "hvis man ikke har gode strømkabler, har man ikke god lyd". En påstand som ingen utenfor et meget snevert sub-miljø innen hifi forstår noe av og som definitivt ikke får noen til å bytte ut bluetooth høyttaleren med et stereoanlegg.

    Du kan også godt spare deg for stråmenn ala "Man må ihvertfald ikke kunne lytte forskel på noget som helst". Det er ingen, jeg gjentar INGEN, som mener det ikke er hørbar forskjell på noen ting.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.806
    Antall liker
    6.542
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke sjekket denne tråden på en stund, men jeg ser at her går alt pent for seg og man vet å holde god tone, så da trekker jeg meg over i andre tråder igjen 🙄
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.206
    Antall liker
    3.383
    Har ikke sjekket denne tråden på en stund, men jeg ser at her går alt pent for seg og man vet å holde god tone, så da trekker jeg meg over i andre tråder igjen 🙄
    Så du vil hellere over i nogle tråde hvor der mere krigerisk? 😏😂
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    Godt Lessloss får såpass oppmerksomhet i div. tråder her (alle publikasjon er bedre enn ingen, uansett fortegn). Forhåpentligvis vil det for den det måtte angå medføre testing av galskapen OG dermed har mulighet for oppdage hva smått og stort kan bety for anleggets totale kvaliteter. Heia mr Motek- hold fanen høyt, flere vil følge.....
     

    StoneFree

    Medlem
    Ble medlem
    23.04.2023
    Innlegg
    37
    Antall liker
    90
    Sted
    Kølis
    For å fortsette OT. Det er fortsatt mye jeg ikke skjønner, og jeg håper fortsatt på konkrete og verifiserbare opplysninger som kan være voksenopplæring for sånne som meg, som har rukket å bli godt voksen.

    Jeg har strøm i veggen, sånn omtrent 220-230 volt AC. Jeg har flere dingser som krever akkurat denne type strøm. Det har jeg vel til felles med de fleste her inne.
    Kabler, enten de skal formidle strøm mellom vegg og slike dingser, signal mellom analog eller digital signalkilde og DAC, forsterker e.l. og mellom forsterker og passiv høyttaler, skal vel, i mitt hode, formidle kildesignalet mest mulig uendret til mottaker, enten dette er en slik strømkrevende dings, dac/forsterker eller høyttaler. Jeg legger til grunn at en kabel, uansett type, verken er transformator, filter, strømrenser eller forsterker, eller noe annet som skal endre signalet mellom kilde og mottaker.
    Her, som jeg har mine beste stereoanlegg (som vi kalte det en gang i tiden), kommer strømmen utenfra. Fra oppimot en hundre meter utenfor. Før den kommer til min bolig skal den passere under 2 blokker, hvorav den ene har en takeaway-sjappe med indisk mat og en Kiwi-butikk, samt garasjeporter og innkjørsel med elektriske varmekabler. Og utebelysning. Så kommer strømmen på kablet vis inn i mitt bokompleks, inn i et garasjeanlegg med en masse lysrør og etterhvert en god del ladere for Duracell-biler. Så inn i et felles sikringsskap som før i tiden hadde en masse målere for avlesing av strømforbruk, før strømmen forsvinner oppover langs en heissjakt en 4 etasjer før den blir fordelt til sikringsskapet hos meg. Så inn med en kurs til min stue, som også skal forsyne tv, aktive høyttalere, subwoofer, en eple-tv, lys i taket, et par streamere (Bluesound og Sonos), samt en del andre duppeditter.
    Jeg må innrømme at jeg etter ganske mange år ikke har oppfattet at det er noen form for støy utover hva mine ører kan oppfatte når heisen går opp eller ned i gangen (og det er helt uavhengig av strømkrevende dingser). Om jeg i tilfelle har for dårlige hi-fi-komponenter er jeg vel glad til. Musikken låter uansett veldig bra, i mine ører, og uten sjenerende støy.

    Men, midt opp i alt dette, hvordan en strømkabel, på rundt omkring en meter skal kunne forventes å ha en positiv påvirkning og endre strømmen til det bedre mellom vegg og strømkrevende dings fremstår som en gåte for meg? Hvordan er dette mulig? Jeg venter i spenning.
    I diverse reklamevideoer er det ord og uttrykk jeg ikke skjønner, og som derfor ikke gir meg noen mening. Jeg har i mange år brukt de strømkabler som produsentene har lagt med, og har vel også litt problemer med å skjønne hvorfor de langt fleste produsenter av strømkrevende lyd-dingser så unisont i tilfelle skal supplere sine kunder med strømkabler som ikke holder mål eller som forringer signalet mellom vegg og dings, og som gjør at deres produkter presterer dårligere.

    Om dette skylde manglende mentale eller kognitive evner hos meg, kan jeg ikke utdype nærmere. Men jeg venter i spenning på avklaringer. Og da ikke i form av enda flere svada-videoer eller henvisninger til venner eller bekjente som har hørt akkurat det samme som jeg ikke kan høre.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    6.099
    Sted
    Holmestrand
    @StoneFree
    Jeg er elektro/elektronikkingeniør, og har puslet med lyd i over 50 år.
    Ikke i øverste divisjon som de store guttene her, men jeg har hørt og sett mye.
    Mye bra, mye av alle slag.
    Jeg prøver hele tiden å forenkle, slik at det lille hodet mitt skal klare å følge med, og derved ta riktig avgjørelse for lommeboka som er enda mindre enn hodet mitt...
    :ROFLMAO:
    Hvis jeg skal gi et råd, så er det å fortsette kritisk tenking.
    Spør og grav, og ikke vær redd for å stole på dine egne tanker og ideer.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    7.097
    Sted
    Kongsberg
    @StoneFree
    Du har helt rett. Det er akkurat slik det er. Det ENESTE som skal overføres fra stikkontakten i veggen er *energi*. Den energien er som du nevner full av støy fra heiser og og annet dritt. En enkel liten kabelstump gjør ingenting fornuftig hverken fra eller til. Det er HiFi apparatene sin jobb å sørge for å gjøre om denne energien til DC med tilstrekkelig god kvalitet. Det er ikke vanskelig, og ethvert merke av noenlunde kvalitet fikser dette for småpenger.
    Kabelhysteriet er bare en greie noen har funnet på for å loppe pengene til folk.
    Det finnes INGEN tester som med sikkerhet viser at noen som helst noensinne har klart å høre forskjell på strømkabler. Naturlig nok.
    Nå har jo Sven fått tilbudet, så får vi se om det blir noe av.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja det er det. Jeg købte nogle med det navn og også stik. Faktiske det dårligste kabel jeg har hørt. Nu foræret til søn som har brug for den bamsede signatur det har. Har nemlig Klasse D udviklet af Lars Clausen.
    Det kabel lånte du mig og det havde en voldsom basgengivelse. Utroligt at et strømkabel kan betyde så meget for bassen. Den var voldsom
    Så mangler et anlæg basgengivelse og pengene er små, så var det en mulighed. Men resten...
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Det kabel lånte du mig og det havde en voldsom basgengivelse. Utroligt at et strømkabel kan betyde så meget for bassen. Den var voldsom
    Så mangler et anlæg basgengivelse og pengene er små, så var det en mulighed. Men resten...
    Stop nu det pis. Det er jo ikke muligt med mindre det er totalt fejlkonstrueret grej det bruges på.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja den er god med dig.
    Deltag i en blindtest så tager vi den der fra.
    Du er plasket fuldstændig i en gang med kun 2 musikstykker - på dit fremragende setup, i dit fremragende lytterum med dine fremragende kabler.
    Det fortæller stort set alt.
    Jeg lyttede forskel til to forskellige optagelser. Jeg hørte en forskel, som jeg har beskrevet. Jeg skrev også at det var en dårlig optagelse.
    At jeg foretrak den ene fremfor den anden er da ligemeget. Jeg hørte en forskel.
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    Jeg lyttede forskel til to forskellige optagelser. Jeg hørte en forskel, som jeg har beskrevet. Jeg skrev også at det var en dårlig optagelse.
    At jeg foretrak den ene fremfor den anden er da ligemeget. Jeg hørte en forskel.
    At det er en dårlig optagelse siger ret meget om dit setup, da lige præcis den optagelse er brugt hundredevis af gange til at teste udstyr.
    Den er brugt utallige gange i high fidelity og anbefalet af mange på nettet.
    Enten er dit anlæg slet ikke så godt som du selv tror, eller også er det en elendig undskyldning for at du valgte den ringeste fil af de 2.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.848
    Antall liker
    6.110
    Det kabel lånte du mig og det havde en voldsom basgengivelse. Utroligt at et strømkabel kan betyde så meget for bassen. Den var voldsom
    Så mangler et anlæg basgengivelse og pengene er små, så var det en mulighed. Men resten...
    No må du rulle inn, voldsom bassgjengivelse my as. Det er noe du kan oppleve med subwoofere, ikke en kabel.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.191
    Antall liker
    37.368
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sven, "redd deg selv" mens du kan....
     
    T

    TC2YOU

    Gjest
    No må du rulle inn, voldsom bassgjengivelse my as. Det er noe du kan oppleve med subwoofere, ikke en kabel.
    [/CITAT]
    Manden er et tågehorn der intet ved om teknikken og derfor heller ikke, at et strømkabel overfører 50 hz og intet andet - Det kan ikke andet
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.956
    Antall liker
    1.778
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    For å fortsette OT. Det er fortsatt mye jeg ikke skjønner, og jeg håper fortsatt på konkrete og verifiserbare opplysninger som kan være voksenopplæring for sånne som meg, som har rukket å bli godt voksen.

    Jeg har strøm i veggen, sånn omtrent 220-230 volt AC. Jeg har flere dingser som krever akkurat denne type strøm. Det har jeg vel til felles med de fleste her inne.
    Kabler, enten de skal formidle strøm mellom vegg og slike dingser, signal mellom analog eller digital signalkilde og DAC, forsterker e.l. og mellom forsterker og passiv høyttaler, skal vel, i mitt hode, formidle kildesignalet mest mulig uendret til mottaker, enten dette er en slik strømkrevende dings, dac/forsterker eller høyttaler. Jeg legger til grunn at en kabel, uansett type, verken er transformator, filter, strømrenser eller forsterker, eller noe annet som skal endre signalet mellom kilde og mottaker.
    Her, som jeg har mine beste stereoanlegg (som vi kalte det en gang i tiden), kommer strømmen utenfra. Fra oppimot en hundre meter utenfor. Før den kommer til min bolig skal den passere under 2 blokker, hvorav den ene har en takeaway-sjappe med indisk mat og en Kiwi-butikk, samt garasjeporter og innkjørsel med elektriske varmekabler. Og utebelysning. Så kommer strømmen på kablet vis inn i mitt bokompleks, inn i et garasjeanlegg med en masse lysrør og etterhvert en god del ladere for Duracell-biler. Så inn i et felles sikringsskap som før i tiden hadde en masse målere for avlesing av strømforbruk, før strømmen forsvinner oppover langs en heissjakt en 4 etasjer før den blir fordelt til sikringsskapet hos meg. Så inn med en kurs til min stue, som også skal forsyne tv, aktive høyttalere, subwoofer, en eple-tv, lys i taket, et par streamere (Bluesound og Sonos), samt en del andre duppeditter.
    Jeg må innrømme at jeg etter ganske mange år ikke har oppfattet at det er noen form for støy utover hva mine ører kan oppfatte når heisen går opp eller ned i gangen (og det er helt uavhengig av strømkrevende dingser). Om jeg i tilfelle har for dårlige hi-fi-komponenter er jeg vel glad til. Musikken låter uansett veldig bra, i mine ører, og uten sjenerende støy.

    Men, midt opp i alt dette, hvordan en strømkabel, på rundt omkring en meter skal kunne forventes å ha en positiv påvirkning og endre strømmen til det bedre mellom vegg og strømkrevende dings fremstår som en gåte for meg? Hvordan er dette mulig? Jeg venter i spenning.
    I diverse reklamevideoer er det ord og uttrykk jeg ikke skjønner, og som derfor ikke gir meg noen mening. Jeg har i mange år brukt de strømkabler som produsentene har lagt med, og har vel også litt problemer med å skjønne hvorfor de langt fleste produsenter av strømkrevende lyd-dingser så unisont i tilfelle skal supplere sine kunder med strømkabler som ikke holder mål eller som forringer signalet mellom vegg og dings, og som gjør at deres produkter presterer dårligere.

    Om dette skylde manglende mentale eller kognitive evner hos meg, kan jeg ikke utdype nærmere. Men jeg venter i spenning på avklaringer. Og da ikke i form av enda flere svada-videoer eller henvisninger til venner eller bekjente som har hørt akkurat det samme som jeg ikke kan høre.
    En forstærker ser den sidste meter som den første. En trafo producerer støj. Det sendes ud af nullederen og ud til naboerne, hvis modstanden er lille. Men er modstanden stor, vender støjen tilbage, når strømmen vendes. Det er jo vekselstrøm, og den lægger sig ovenpå sinuskurven på 50 hertz som overtoner. Det bygges op. Derfor bruger jeg installationskabler til hvert apparat. Det dur. Mindre støj og bedre dynamisk.
    Selvom du ikke synes at du har støj, så har du støj. Når det fjernes høres nye lyde. Såsom mere stilhed imellem tonerne. Mere dynamik. Jeg har et rum og anlæg med meget lidt støj. Men montering af en LessLoss Firewall 640x, på trods af så meget er optimeret. Musikken spillet over miniDSP Flex Digital og Ballanceret. Ingen hørbart støj. Men med Firewall 640x monteret, så er det så tydeligt at lytte til en basgang på en bas eller en sangerinde der synger og man lytter betaget. Ved fjernelse af Firewall 640x, er det som om hun skråler. Orkesteret har drukket lidt for meget øl og gerne vil hjem.
    Et strømkabel på 1 meter er for kort. Du skal op på 2 meter. Der er stor forskel på Wireworld Silver Elektra på 1 meter og 2 meter som eksempelvis.
    Jeg forstår godt din undren. Jeg har haft det på samme måde. Mit første tweak var med at skifte netstikket på cd-afspiller og forsterker på det medfølgende kabel til et købt af Steen Duelund for 25 kroner i bakelit. Det var utroligt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn