Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon X

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    102
    Antall liker
    19
    Sted
    Molde
    Jeg har TN nett Nøytral på Venstre pinne og Live på Høyre pinne i vegguttaket
    som dere vet kan Schucko kontaktene settes inn begge veier, så lenge dere ikke bor i frankrike da (de bruker hullet)

    Jeg har nå brukt ohm meter på alle mine kabler 8 i antall
    jeg tenkte at hvis jeg holder plukken slik at hullet i pluggen var vendt opp, skulle jeg få strøm ut på samme pinne på C13 og C19 apparat plugg.

    Det er ikke tilfelle Jeg har 2 kabler med C19 de er ikke koblet likt en må stå med hullet opp i vegg kontakten og den andre med hullet ned, for at Nøytral og live skal komme på rett plass i C19 apparatkontakten.

    Det samme skjer med C13 kablene.

    Så løsningen er å merke de så jeg vet hvilken vei de skal inn.

    Settes de ikke rett vei vil jo chassis på noen apparat ha nøytral og noen Live på chassis.

    Er det noen som har opplevd det samme.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du skal aldri ha fase til chassis.. hverken L eller N - uansett. Et problem med TN er at ved feil i systemet kan N bli spenningsførende - om enn ikke med full fasespenning... enten er det jord til chassis, - eller flytende...

    EDIT: Er du sikker på at du har TN nett i huset?? At du har kontakter som evt er merket L-N er uten betydning, da disse lages foret internasjonalt marked og dekker både TN og IT...
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har TN nett Nøytral på Venstre pinne og Live på Høyre pinne i vegguttaket
    som dere vet kan Schucko kontaktene settes inn begge veier, så lenge dere ikke bor i frankrike da (de bruker hullet)

    Jeg har nå brukt ohm meter på alle mine kabler 8 i antall
    jeg tenkte at hvis jeg holder plukken slik at hullet i pluggen var vendt opp, skulle jeg få strøm ut på samme pinne på C13 og C19 apparat plugg.

    Det er ikke tilfelle Jeg har 2 kabler med C19 de er ikke koblet likt en må stå med hullet opp i vegg kontakten og den andre med hullet ned, for at Nøytral og live skal komme på rett plass i C19 apparatkontakten.

    Det samme skjer med C13 kablene.

    Så løsningen er å merke de så jeg vet hvilken vei de skal inn.

    Settes de ikke rett vei vil jo chassis på noen apparat ha nøytral og noen Live på chassis.

    Er det noen som har opplevd det samme.
    Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?

    Jord er jord, nøytral er 0V imot jord men må ikke blandes sammen med jord. Om det skulle gå strøm imot jord, så vil jordfeil bryteren slå inn på noen få mA i et TN-nett.
    Trafoen som kobles til inne i et apperatus er jordet, men bryr seg ikke om hvilken fase den får inn om det er nøytral eller en fase på hver av de to inngangene på trafo.

    I et IT-nett derimot så får man forskjell på spenningen på fase og jord om man snur kontakten, da det er en egen isolert jord som er en balansert jording. Det er ingen nøytral i et IT-nett, det er heller ikke jordfeil bryter. Om et IT-nett er perfekt balansert så har det ikke noe å si hvilken vei kontakten står der heller, men ofte vil det bli noen Volt forskjell.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    641
    Antall liker
    792
    Dette er vel også en av tankene bak det å "låse" polariteten på Live og Neutral i TN nett, noe som vel ikke fungerer like godt i praksis.
    1723612919269.png
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    641
    Antall liker
    792
    Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?

    Jord er jord, nøytral er 0V imot jord men må ikke blandes sammen med jord. Om det skulle gå strøm imot jord, så vil jordfeil bryteren slå inn på noen få mA i et TN-nett.
    Trafoen som kobles til inne i et apperatus er jordet, men bryr seg ikke om hvilken fase den får inn om det er nøytral eller en fase på hver av de to inngangene på trafo.

    I et IT-nett derimot så får man forskjell på spenningen på fase og jord om man snur kontakten, da det er en egen isolert jord som er en balansert jording. Det er ingen nøytral i et IT-nett, det er heller ikke jordfeil bryter. Om et IT-nett er perfekt balansert så har det ikke noe å si hvilken vei kontakten står der heller, men ofte vil det bli noen Volt forskjell.
    IT nett har også glede av jordfeilbrytere der man har jordede kontakter, typisk i våtrom, betong gulv med varmekabler osv.
    TN nett
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    Jordfeilbryter fungerer ved å måle strøm i faselederne. Det skal alltid være match slik at strømmen som går inn på en fase må mathce strømmen som kommer tilbake på andre fasen. Det spiller ingen rolle om det er IT eller TN.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har TN nett Nøytral på Venstre pinne og Live på Høyre pinne i vegguttaket
    som dere vet kan Schucko kontaktene settes inn begge veier, så lenge dere ikke bor i frankrike da (de bruker hullet)

    Jeg har nå brukt ohm meter på alle mine kabler 8 i antall
    jeg tenkte at hvis jeg holder plukken slik at hullet i pluggen var vendt opp, skulle jeg få strøm ut på samme pinne på C13 og C19 apparat plugg.

    Det er ikke tilfelle Jeg har 2 kabler med C19 de er ikke koblet likt en må stå med hullet opp i vegg kontakten og den andre med hullet ned, for at Nøytral og live skal komme på rett plass i C19 apparatkontakten.

    Det samme skjer med C13 kablene.

    Så løsningen er å merke de så jeg vet hvilken vei de skal inn.

    Settes de ikke rett vei vil jo chassis på noen apparat ha nøytral og noen Live på chassis.

    Er det noen som har opplevd det samme.
    Det er ikke sikkert at det optimale er å ha samme fase på samme pinne på alle komponenter. I den grad det har noe å si så er dette noe som må måles/testes.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.129
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    12
    Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?

    Jord er jord, nøytral er 0V imot jord men må ikke blandes sammen med jord. Om det skulle gå strøm imot jord, så vil jordfeil bryteren slå inn på noen få mA i et TN-nett.
    Trafoen som kobles til inne i et apperatus er jordet, men bryr seg ikke om hvilken fase den får inn om det er nøytral eller en fase på hver av de to inngangene på trafo.

    I et IT-nett derimot så får man forskjell på spenningen på fase og jord om man snur kontakten, da det er en egen isolert jord som er en balansert jording. Det er ingen nøytral i et IT-nett, det er heller ikke jordfeil bryter. Om et IT-nett er perfekt balansert så har det ikke noe å si hvilken vei kontakten står der heller, men ofte vil det bli noen Volt forskjell.
    Det er krav til jordfeilbryter i IT-nett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    1
    Det er krav til jordfeilbryter i IT-nett.
    Vet du når det kravet kom?
    Usikker på om det er tilbakevirkende på gamle innstallasjoner, skrusikringer i hus dukker jo også opp fortsatt.

    Klumpete forklart på forrige innlegg, for tidlig pån
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.129
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    12
    Mener det kom i -91. 1 jordfeil i IT er «ok». Andre jordfeil blir gjerne brann.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.438
    Antall liker
    12.039
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et av problemen med "dobbel jordslutning" i IT-nett, er at den andre feilen like gjerne kan komme hos naboen, særlig om man er på samme fordelerskap....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.370
    Sted
    Holmestrand
    Vet du når det kravet kom?
    Usikker på om det er tilbakevirkende på gamle innstallasjoner, skrusikringer i hus dukker jo også opp fortsatt.

    Klumpete forklart på forrige innlegg, for tidlig pån
    Ikke tilbakevirkende.
    Har gammelt anlegg uten jordfeilbrytere.
    Hadde tilsyn ifjor.
    Ble ikke nevnt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.129
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    12
    Jeg glemte å svare på det, men det er som sagt i forrige innlegg ikke tilbakevirkende.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    641
    Antall liker
    792
    Mener det kom i -91. 1 jordfeil i IT er «ok». Andre jordfeil blir gjerne brann.
    To indre og vekk me'n...Da høres det jo lurt ut å få instalert jordfeilbrytere selv om de ikke er lovpålagt med tilbakevirkende kraft.

    Man kan jo samtidig få instalert grov/mellom/finværn i sikkringskapet også, noe som kanskje kan redde dyrt hifiutstyr fra å bli skadet ved eventuelle uønskede spenningspeaker som jo kan forekomme.

    Vil i alle fall heller bruke penger på mer sikker og trygg el.installasjon i huset enn å kaste vekk penger på pimpede bling strømkabler de siste to meterne før audiokomponentene.
     

    Håkon X

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    102
    Antall liker
    19
    Sted
    Molde
    Du skal aldri ha fase til chassis.. hverken L eller N - uansett. Et problem med TN er at ved feil i systemet kan N bli spenningsførende - om enn ikke med full fasespenning... enten er det jord til chassis, - eller flytende...

    EDIT: Er du sikker på at du har TN nett i huset?? At du har kontakter som evt er merket L-N er uten betydning, da disse lages foret internasjonalt marked og dekker både TN og IT...
    Ja det står 400v i sikringsskapet, og det er 0 volt mellom Jord og Nøytral, og 230v mellom Jord og Live.

    Jeg har et Isotek strømmfilter der er det en sikring i bunnen, denne er 1 polt, så hvis veggkontakten står rett vei så er det 0v mellom Jord og Live og Jord og Nøytral, hvis jeg snur kontakten i veggen så Er det 230v mellom jord og Live da den bryter Nøytral.
     

    Håkon X

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    102
    Antall liker
    19
    Sted
    Molde
    Det er ikke sikkert at det optimale er å ha samme fase på samme pinne på alle komponenter. I den grad det har noe å si så er dette noe som må måles/testes.
    Ta et eksempel i Frankrike har de jordpinne som går inn i pluggen, man kan ikke snu pluggen.
    I norge kan vi snu de som vi vil, så det blir rett.

    Er jo ikke helt bra at det er slik.
    Når jeg kobler kabelen inn i Isotek strømfilter blir det som dette.
    hullet i pluggen vender opp på begge kablene.
    Isotek sin C19 kabel er rett koblet sikringen bryter Live når man skrur den av.
    Nordost sin C19 kabel er koblet motsatt, sikringen bryter Nøytral når man skrur den av.
    20240814_191753.jpg
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    1
    Ja det står 400v i sikringsskapet, og det er 0 volt mellom Jord og Nøytral, og 230v mellom Jord og Live.

    Jeg har et Isotek strømmfilter der er det en sikring i bunnen, denne er 1 polt, så hvis veggkontakten står rett vei så er det 0v mellom Jord og Live og Jord og Nøytral, hvis jeg snur kontakten i veggen så Er det 230v mellom jord og Live da den bryter Nøytral.
    Det er vanlig at en glassikring er på bare den ene lederen, og ikke på jord. Om det er nøytral eller live som brytes spiller ingen rolle, det stopper strømmen å gå og ødelegge mer av apperatet. Går det strøm i jord så slår jordbryteren inn og stopper hele greia..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    Ta et eksempel i Frankrike har de jordpinne som går inn i pluggen, man kan ikke snu pluggen.
    I norge kan vi snu de som vi vil, så det blir rett.

    Er jo ikke helt bra at det er slik.
    Når jeg kobler kabelen inn i Isotek strømfilter blir det som dette.
    hullet i pluggen vender opp på begge kablene.
    Isotek sin C19 kabel er rett koblet sikringen bryter Live når man skrur den av.
    Nordost sin C19 kabel er koblet motsatt, sikringen bryter Nøytral når man skrur den av.
    Sikkerhetsmessig kan man argumentere for at det er bedre å bryte fasen som har 230V i forhold til jord og nøytral. Da vil alle interne ledninger i apparatet være berøringssikre. Den er grei, selv om jeg foretrekker å dra ut hele kabelen før jeg åpner et apparat...
    Men hva som er best i forhold til alle apparater i et helt system vet man like lite om. Dette kommer an på hvordan spenninger induseres i apparatenes chassis, og kommer altså an på hvilken vei viklingene går rundt transformatoren inni hvert enkelt apparat. Dette finnes det ingen standard på og skal man finne ut hva som er optimal retning på fasen for å oppnå minst mulig spenningsforskjell mellom apparatene når de er påslått må man måle/teste.
    Bruker man balansert kabling mellom apparatene og de er bygget av fornuftige ingeniører har dette uansett ingenting å si.

    Les mer her:
    Se spesielt dette avsnittet: Spenning på apparatenes kabinett.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    7.272
    Sted
    Kongsberg
    Jeg synes du skal spørre de om hvorfor det er viktig, og presiser at du vil ha et vitenskapelig svar på det. Post gjerne svaret her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn