Og paradoksalt nok. En kabelkjøpers troverdighet er milevis fra en bilkjøpers troverdighet. Heldigvis i negativ forstand.Det er vel bare en selger som jeg stoler mindre på enn en bilselger og det er en som selger kabler.
Og?Det er vel bare en selger som jeg stoler mindre på enn en bilselger og det er en som selger kabler.
Hva er det du ikke forstår med det utsagnet?
En bilselger vil overbevise deg om at bilen er bedre enn den egentlig er, det stemmer ytterst sjeldent, men bilen kan jo faktisk også være i bedre stand enn selger sier.
Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?Jeg har TN nett Nøytral på Venstre pinne og Live på Høyre pinne i vegguttaket
som dere vet kan Schucko kontaktene settes inn begge veier, så lenge dere ikke bor i frankrike da (de bruker hullet)
Jeg har nå brukt ohm meter på alle mine kabler 8 i antall
jeg tenkte at hvis jeg holder plukken slik at hullet i pluggen var vendt opp, skulle jeg få strøm ut på samme pinne på C13 og C19 apparat plugg.
Det er ikke tilfelle Jeg har 2 kabler med C19 de er ikke koblet likt en må stå med hullet opp i vegg kontakten og den andre med hullet ned, for at Nøytral og live skal komme på rett plass i C19 apparatkontakten.
Det samme skjer med C13 kablene.
Så løsningen er å merke de så jeg vet hvilken vei de skal inn.
Settes de ikke rett vei vil jo chassis på noen apparat ha nøytral og noen Live på chassis.
Er det noen som har opplevd det samme.
IT nett har også glede av jordfeilbrytere der man har jordede kontakter, typisk i våtrom, betong gulv med varmekabler osv.Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?
Jord er jord, nøytral er 0V imot jord men må ikke blandes sammen med jord. Om det skulle gå strøm imot jord, så vil jordfeil bryteren slå inn på noen få mA i et TN-nett.
Trafoen som kobles til inne i et apperatus er jordet, men bryr seg ikke om hvilken fase den får inn om det er nøytral eller en fase på hver av de to inngangene på trafo.
I et IT-nett derimot så får man forskjell på spenningen på fase og jord om man snur kontakten, da det er en egen isolert jord som er en balansert jording. Det er ingen nøytral i et IT-nett, det er heller ikke jordfeil bryter. Om et IT-nett er perfekt balansert så har det ikke noe å si hvilken vei kontakten står der heller, men ofte vil det bli noen Volt forskjell.
Det er ikke sikkert at det optimale er å ha samme fase på samme pinne på alle komponenter. I den grad det har noe å si så er dette noe som må måles/testes.Jeg har TN nett Nøytral på Venstre pinne og Live på Høyre pinne i vegguttaket
som dere vet kan Schucko kontaktene settes inn begge veier, så lenge dere ikke bor i frankrike da (de bruker hullet)
Jeg har nå brukt ohm meter på alle mine kabler 8 i antall
jeg tenkte at hvis jeg holder plukken slik at hullet i pluggen var vendt opp, skulle jeg få strøm ut på samme pinne på C13 og C19 apparat plugg.
Det er ikke tilfelle Jeg har 2 kabler med C19 de er ikke koblet likt en må stå med hullet opp i vegg kontakten og den andre med hullet ned, for at Nøytral og live skal komme på rett plass i C19 apparatkontakten.
Det samme skjer med C13 kablene.
Så løsningen er å merke de så jeg vet hvilken vei de skal inn.
Settes de ikke rett vei vil jo chassis på noen apparat ha nøytral og noen Live på chassis.
Er det noen som har opplevd det samme.
Det er krav til jordfeilbryter i IT-nett.Har du målt spenningen fra det ene apparatet på chassiet til det andre?
Jord er jord, nøytral er 0V imot jord men må ikke blandes sammen med jord. Om det skulle gå strøm imot jord, så vil jordfeil bryteren slå inn på noen få mA i et TN-nett.
Trafoen som kobles til inne i et apperatus er jordet, men bryr seg ikke om hvilken fase den får inn om det er nøytral eller en fase på hver av de to inngangene på trafo.
I et IT-nett derimot så får man forskjell på spenningen på fase og jord om man snur kontakten, da det er en egen isolert jord som er en balansert jording. Det er ingen nøytral i et IT-nett, det er heller ikke jordfeil bryter. Om et IT-nett er perfekt balansert så har det ikke noe å si hvilken vei kontakten står der heller, men ofte vil det bli noen Volt forskjell.
Vet du når det kravet kom?Det er krav til jordfeilbryter i IT-nett.
Ikke tilbakevirkende.Vet du når det kravet kom?
Usikker på om det er tilbakevirkende på gamle innstallasjoner, skrusikringer i hus dukker jo også opp fortsatt.
Klumpete forklart på forrige innlegg, for tidlig pån
To indre og vekk me'n...Da høres det jo lurt ut å få instalert jordfeilbrytere selv om de ikke er lovpålagt med tilbakevirkende kraft.Mener det kom i -91. 1 jordfeil i IT er «ok». Andre jordfeil blir gjerne brann.
Ja det står 400v i sikringsskapet, og det er 0 volt mellom Jord og Nøytral, og 230v mellom Jord og Live.Du skal aldri ha fase til chassis.. hverken L eller N - uansett. Et problem med TN er at ved feil i systemet kan N bli spenningsførende - om enn ikke med full fasespenning... enten er det jord til chassis, - eller flytende...
EDIT: Er du sikker på at du har TN nett i huset?? At du har kontakter som evt er merket L-N er uten betydning, da disse lages foret internasjonalt marked og dekker både TN og IT...
Ta et eksempel i Frankrike har de jordpinne som går inn i pluggen, man kan ikke snu pluggen.Det er ikke sikkert at det optimale er å ha samme fase på samme pinne på alle komponenter. I den grad det har noe å si så er dette noe som må måles/testes.
Nei.og 230v mellom Jord og Live.
Det er vanlig at en glassikring er på bare den ene lederen, og ikke på jord. Om det er nøytral eller live som brytes spiller ingen rolle, det stopper strømmen å gå og ødelegge mer av apperatet. Går det strøm i jord så slår jordbryteren inn og stopper hele greia..Ja det står 400v i sikringsskapet, og det er 0 volt mellom Jord og Nøytral, og 230v mellom Jord og Live.
Jeg har et Isotek strømmfilter der er det en sikring i bunnen, denne er 1 polt, så hvis veggkontakten står rett vei så er det 0v mellom Jord og Live og Jord og Nøytral, hvis jeg snur kontakten i veggen så Er det 230v mellom jord og Live da den bryter Nøytral.
Sikkerhetsmessig kan man argumentere for at det er bedre å bryte fasen som har 230V i forhold til jord og nøytral. Da vil alle interne ledninger i apparatet være berøringssikre. Den er grei, selv om jeg foretrekker å dra ut hele kabelen før jeg åpner et apparat...Ta et eksempel i Frankrike har de jordpinne som går inn i pluggen, man kan ikke snu pluggen.
I norge kan vi snu de som vi vil, så det blir rett.
Er jo ikke helt bra at det er slik.
Når jeg kobler kabelen inn i Isotek strømfilter blir det som dette.
hullet i pluggen vender opp på begge kablene.
Isotek sin C19 kabel er rett koblet sikringen bryter Live når man skrur den av.
Nordost sin C19 kabel er koblet motsatt, sikringen bryter Nøytral når man skrur den av.
Denne dingsen selges jo som en slags superdings som også brukes i IT-nett.. med samme kabel og kontakt.... så det så... ???
En svindler på høyt plan.