- Ble medlem
- 05.01.2006
- Antall liker
- 0
Akkurat denne argumentasjonrekken finner jeg bommer totalt fra topp til bunn.Ikke noe bedre eller verre enn at markedet nekter meg å kjøpe en snerten Princess 65' fordi jeg tjener for lite. Eller at folk må jobbe 8 timer om dagen når man har mye mer lyst til å ligge på stranda og sole seg og drikke øl.
Jeg er helt enig i at forutsigbarhet er en bra ting, og det å gå for brått over fra statlig regulert strømpris til markedspris kan gi uheldige utslag for de som har kjøpt stor tungfyret bolig under premisset at strømprisene alltid ville være statlig regulert.
Men for samfunnet under ett så er det bl.a. totale kostnader og totale inntekter som burde være viktig. Hvis en reform i strømmarkedet fører til at de med veldig dårlig råd ikke får råd til å holde varmen om vinteren så er det helt klart uheldig. Jeg ser ikke disse representert, i diskuksjonen dog. Det jeg ser er alminnelig norsk middelklasse som blir gretten fordi ting ikke er så billig som de var før. Mye av den samme argumentasjonen som bil-lobbyen har for redusert bensinpris/bompenger, bøndene har for mer subsidier, studentene har for mer stipend, LO har for...
Vi vil ha mer. :-D
-k
1. Det er (atter en gang) SELVSAGT ikke det samme som at "markedet" nekter deg å slappe av i en Princess. Det er ingen i Norge som MÅ ha en luksusbåt. Men folk MÅ ha varme om vinteren, folk må drite og vaske seg. Slutt med disse meningsløse sammenligninger. Poenger er og blir at strøm IKKE kan sees på som en hvilken som helst annen konsumvare eller luksusforbruk, så lenge det ikke går til å varme opp svømmebasseng og gårdsplass. Det er lov å argumentere ut fra samfunnssyn, ikke bare ut fra egen lommebok.
2. Ergo synes jeg at sammenligningen med billobbyen også faller, til tross for at denne har i det minste noen likheter. En del folk er avhengige av bil i daglig virke. Derfor er det også et poeng at bensinen ikke koster f.eks 100 kroner pr liter. Vi kan (og det er godt å bli minnet om det av og til) alle spare litt her og der. Men det er faktisk en grense der ute. Den er ikke relatert til luksus eller enkelhet; den er relatert til normal livskvalitet eller behov.
3. Alt det andre du nevner...? Mye vil ha mer, som du sier. Relevant argumentasjon kun dersom de angjeldne sliter med å overleve på normalt vis.
Honkey