Politikernes oppgave er å informere om følgene av politikken de står for slik at velgerne kan ta informerte valg når det skal stemmes. Demokratiet er avhengig av det. Vi trenger ikke kjeltringer i styre og stell....
Strømprisen i Norge er fortsatt lavere enn i stort sett hele Europa.Men da har vi blitt lurt. Vi har aldri blitt lovet svindyr strøm og strømpris som gjør at næringsliv og industri mister all konkurransekraft. Snarere tvert imot...
Hadde vi bare hatt gasskraftverk.I tilegg er norsk forsyningssikkerhet i sin helhet basert på muligheten for utveksling med andre land. Finnes ingen ting som står klart og som kan fyres opp ved behov.
Det har som kjent vært et enormt sug i den norske befolkningen de siste årene for å bygge ut mer norsk natur for å ha noe i bakhånd. Og ditto med å bygge høyspentlinjer på krys og tvers av landet for å bedre overføringskapasiteten.
Det er et av fortrinnene den kraftkrevende industrien og vanlig folk har hatt i Norge, ja.Strømprisen i Norge er fortsatt lavere enn i stort sett hele Europa.
Har fortsatt.Det er et av fortrinnene den kraftkrevende industrien og vanlig folk har hatt i Norge, ja.
Ja, Hydro, for eksempel, som er veldig kraftkrevende har sitt største smelteverk nord for Sognefjorden og sine kraftverk sør for fjorden. Så mulig forskjellen mellom sør/nord og langsiktige avtaler går i Hydros favør?Har fortsatt.
Det kan jo kanskje komme av at strøm er like nødvendig i Norge som bensin i USA.... store deler av Norge ligger like langt og lenger nord enn Alaska...Ellers så er jeg enig med Borten Moe som sa at nordmenn har et tilsvarende forhold til norsk strømpris som amerikanerne har til bensinprisen
Tja, ser ut til at mine antagelser var rett.Sant, men de graver sin egen grav. Hadde JGS holdt seg til utenrikspolitikk hadde han kanskje klart seg fint. Som statsminister virker han, og Trygve, helt handlingslammet og mest opptatt av å hente penger fra folk flest.
Mange land har klart å innføre makspris og støtteordninger for både strøm og drivstoff, men ikke de som har den største pengebingen av de alle (oss).
Så hadde det vært interessant å vite hva som er det 3 største driverne for inflasjon: jeg tipper importerte varer, strøm og drivstoff.
Og i sin altomfattende stupiditet gikk Vedum høyt ut og mente at folk flest faktisk har fått bedre råd i år. Det har de selvsagt ikke og det skjønner jo egentlig alle uansett hvor teite regnestykkene til FinDep på bstillling fra Vedum er. Jeg tror ikke så vondt om høyt kvalifiserte byråkater i FinDep at de er så teite at de faktisk trodde på pølsevevet de serverte og som Vedum fremførte på Debatten, men de fikk vel en bestilling fra sjefen for å illustrere noe man må være tungt evneveik for å tro på. Og det er vel ca der Vedum er. En idiot i en tom dress som ser at hele hans fortelling rakner.Tja, ser ut til at mine antagelser var rett.
---snip--
At anslaget for inflasjonen for 2022 er justert opp med 1,4 prosentpoeng til 4,7 prosent skyldes i hovedsak at kronekursen har svekket seg og at framtidsmarkedene for elektrisitet og olje indikerer høyere priser enn tidligere lagt til grunn.
--snip---.
Det er politikerne som har fått bedre råd. De tror de er vanlige folk. De har null forståelse av vanlige folks økonomi. Allerede for over 10år siden uttalte Trond Giske på radio at folk flest tjente en million i året.....Og i sin altomfattende stupiditet gikk Vedum høyt ut og mente at folk flest faktisk har fått bedre råd i år. Det har de selvsagt ikke og det skjønner jo egentlig alle uansett hvor teite regnestykkene til FinDep på bstillling fra Vedum er.
Det er det som skjer, når politikerne glemmer hvem de er til for. Velgerne trekkes mer mot ytterpartiene. Desverre er nok ikke det løsningen, selv om det kan medvirke til en korreksjon. Problemet er at styringspartier da som oftest velger enda mer av det samme- som altså ikke fungerer.Er ganske mange mil fra Frp, men nå tror jeg stemmer de. Det de selger står de for
Ikke mye gass som forsvinner fra markedet med de feltene som er tatt ut nå, dette er oljefelt. Men en opptrapping i helgen vil inkludere Sleipner og da snakker vi store mengder gass som blir borte.Da er det oljearbeidere som yter sin skjerv for å fylle opp russiske statsfinanser, sende norske strømpriser oppover og forhindre at europeiske gasslagere får fyllt seg opp før vinteren kommer. Gassprisen opp nesten 20% på to dager og mulig streik i Norge har vært nevnt som forklaring selv om det sikkert kan være andre og flere grunner til det også. Men hjelper gjør det i alle fall ikke.
Regner med det blir tvungen lønnsnemnd om ikke så veldig lenge. Altfor dyrt for Norge både målt i penger og omdømme i disse tider dersom gassflyten til Europa stopper opp.
Nå kan man kanskje tro at gassen ikke forsvinner og at flyten uansett vil starte opp igjen, men det som skjer ved produksjonsstopp er ikke noen dagers forskyvning i produksjon, det som faktisk skjer er at man tar den mengden som skulle vært produsert nå og flytter den helt til slutten av det aktuelle feltets levetid. Et produksjonsstopp på f.eks 3 dager betyr altså at man forlenger feltets levetid med tre dager alt annet like og forskyver inntektene like lenge.
Derfor er produksjonsstopp i olje og gass fryktelig dyrt.
nedsatte ikke regjeringen et utvalg som skulle la dem toe sine hender til evig tid?Selvsagt kan dette bli problematisk.... så lenge politikerne bare toer sine hender og lar humla suse...
Bekymret, Aasland?
«Vi kan gå en tøff vinter i møte, med høye strømpriser», konstaterer olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i et debattinnlegg i Aftenposten 30. j...klassekampen.no
Desember i alle fall. Som gitt mandatet (det er svært omfattende) er usedvanlig hurtigarbeidende til slikt å være i følge mine kilder i relevant sfære. Jeg sikter da til energikommisjonen, men det er kanskje noe annet du tenker på?nedsatte ikke regjeringen et utvalg som skulle la dem toe sine hender til evig tid?
det er jeg faktisk litt usikker på selv. var ikke dette noe som ble bestemt i forbindelse med rødts forslag om makspris og slikt for ikke lenge siden? forslaget til rødt ble nedstemt, men så altså bestemt om en kommisjon… mener jeg å erindreDesember i alle fall. Som gitt mandatet (det er svært omfattende) er usedvanlig hurtigarbeidende til slikt å være i følge mine kilder i relevant sfære. Jeg sikter da til energikommisjonen, men det er kanskje noe annet du tenker på?
Ja det er en stund siden den ble etablert. Var vel i januar/februar eller deromkring mens ideen kom enda noe tidligere. De skal se på ganske mye så vidt jeg forstått.det er jeg faktisk litt usikker på selv. var ikke dette noe som ble bestemt i forbindelse med rødts forslag om makspris og slikt for ikke lenge siden? forslaget til rødt ble nedstemt, men så altså bestemt om en kommisjon… mener jeg å erindre
Nå skal man ikke legge for mye i hva som skjer en enkelt dag, men i dag har oljeprisen virkelig trynet. Ikke ofte den faller rundt 10% på en dag. Nå kan den sikkert hoppe igjen i morgen for alt jeg vet, men det er ikke spesielt vanskelig å se for seg et scenario der olje- og gassprisen frakobles omtrent fullstendig. Blir det ordentli' resesjon så må man anta at oljeprisen tryner ganske brutalt, mens det er vanskeligere å se at det samme skal skje med gassprisen gitt det stramme markedet i Europa og andre steder og den nåværende trusselen om russisk (enda mer) struping inn mot vinteren.Snart mest relevant å omdøpe tråden til "energiprisene", for de skal opp, opp, opp ... såfremt det ikke skjer veldig mye simsalabim. -- ”
Det er flere tiår siden det var reell streikerett for oljearbeiderne som jobber direkte med selve produksjonen. Dette hadde også skjedd om situasjonen i Europa hadde vært «normal».Dagens anti-bombe. Tok vel mange timer før det opplagte skjedde, de kunne like gjerne annonsert det på forhånd - altså at om partene ikke blir enige så blir det tvungen lønnsnemnd ca fire sekunder etter at forhandlingene strander.
Tvungen lønnsnemnd i oljestreiken
Det blir tvungen lønnsnemnd i oljestreiken. I fagforeningen Lederne er de overrasket over at regjeringen griper inn allerede.e24.no
skulle ønske det var litt mer enn tungetale fra de ansvarlige.Statkraftsjefen
«
Det er en reell risiko for rasjonering av gass i Tyskland, og det er ikke sikkert de vil eksportere strøm til Norge til vinteren, frykter Statkraft-sjefen.
– Det er økt risiko for at det kan bli problemer med å få importert nok strøm til Norge hvis det skulle bli tørt resten av året, sier konsernsjef i Statkraft, Christian Rynning-Tønnesen til Aftenposten.
Faren for gassrasjonering i Tyskland er reell, fremholder han.
– Vi tar hensyn til det når vi kjører våre kraftverk.
Men forslaget om å innføre krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til. Fyllingsgraden er nå på et lavt nivå.
– Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han.
I stedet ønsker han at Norges vassdrags- og energidirektorat har tettere oppfølging med kraftprodusentene.
Han sier at årsaken til at det er høye strømpriser nå midt på sommeren, er at hele Europa fyller opp sine lagre.
– Alle holder nå igjen på energien sin for å ha nok til vinteren. (NTB)»
Jeg syns nå det er bedre at også Sør-Norge og der hvor det er lavt magasin holder igjen eksporten for å sikre vinterforsyningen, så får det heller renne litt vann i havet om vi får for mye. Hvorfor skal bare Europa bygge langre mens Norge tømmer sine.
Eksport slik verden ser ut nå er Komplett idiotisk og brudd på fornuftig beredskap
Om man ser på flyten i kraftsystemet om dagen (jeg titter kun på dette innimellom så ta det med en klype snus) så er stort sett det som skjer for det første at det eksporteres en god del i de to nordligste områdene og det har jo ingen invirkning på totalen i Norge siden den kraften uansett ikke kommer seg søroverdet er ingen grunn til å tro at det hele er så ugjennomsiktig, men det fremstilles slik. så kan en jo lure på hva grunnene til det er.
Må spørre av ren nysgjerrighet: Hvorfor er dette en valid argumentasjon for at Norge bør ha høye strømpriser?Strømprisen i Norge er fortsatt lavere enn i stort sett hele Europa.