Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    996
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Altfor knotete for meg, det nestbeste er jo appen fra nettselskap , kraftselger . Selv om de ligger 24 timer etter sanntid. Hvor ble det av de gode gamle wattmeterene på kjøkkenet? Jaggu dårlig framskritt..

Ferieforbruk
    Vis vedlegget 833308
    Vis vedlegget 833310
    I appen kan du se effekt bruk i sann tid og hvor mye kostnaden er hittil i dag og stipulert forbruk og kostnad for denne måneden. Jeg liker å kunne følge med. :cool:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Følge med er forholdsvis enkelt her; 1 øre kwt. Mens folk andre steder i landet blir hengt opp etter føttene og flådd levende. En app eller å skru av en bryter stopper ikke tarmene fra å bli sønderrevet av flåingen, blodet å sprute utover vegger, tak og gulv, tapping av magasin for å tjene mest mulig her og nå- mens det samfunnsøkonomiske overhodet ikke vektlegges, eldre og fattige fra å måtte fryse i sine hjem. Mens det hele forsøkes bøtes med strømstøtte, i stedet for å gripe fatt i årsaker. Almisser er noe høyresiden har historie for å bedrive; venstresiden skal sørge for at slikt er unødvendig.

Basta!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    C6A7054D-72D7-4A4C-80C7-B9EB11AD44B1.jpeg
    Situasjonsrapport herfra i skrivende stund…

Noe er riv ruskende galt med systemet slik det er nå.
    Min bror som bor på Hønefoss, kan vise til helt andre tall….

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fornuftige vesen er diskuterende dyr; om de så bare samtaler med seg selv. det er vårt lodd, logosevnende som vi er.

• Liker
    Reaksjoner: SAL
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.655
    Det ser ut som svaret vil komme når juli mnd er kjørt......juni er målt uten timer
    Jeg vet jo ikke men kanskje det t.o.m. er dyrere å skru den av og på?

FAQ;

Er det lønnsomt å skru av varmtvannsbereder?

Mange lurer på om det er energibesparende å slå av varmtvannsberederen når den ikke er i bruk eller når man ikke er hjemme, men energiforbruket som følge av at varmtvannet står på standby og ikke blir brukt er svært lav sammenlignet med energien som må til for å varme opp vannet igjen.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.403
    Torget vurderinger
    2
    Å skur av varmtvannsberederen er en kjent måte å generere legionellabakterier. Frarådes på det sterkeste av helsemyndigheter. Vannet skal være over 60c for å hindre bakterievekst

Du sparer ca 1.6kwh Per dag. Eller ca 1.5 kr Per dag ved 2kr strømpris og strømstøtte
    Her ser du påslaget av vvb
    B46D0A18-546D-427F-850C-32AEE7032AE7.png

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet jo ikke men kanskje det t.o.m. er dyrere å skru den av og på?
    Det kan du ha helt rett i og derfor så testes tipset jeg fikk av en far med 3 tenåringsdøtre som dusjer MYE......
    og når vi blir straffet for å bruke strøm akkurat i den perioden vi MÅ ha den....... morgen og ettermiddag.....så må det prøves ut....
    Tanken er vel normalt satt på ca 80-85 °C...og utrolig godt isolert så tempen holder seg fint over flere timer uten strøm...og over 60°C....

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.403
    Torget vurderinger
    2
    Energien som tapes fra vvb og må erstattes er proporsjonal med temperaturdifferansen mellom overflatetemperaturen på berederen og romtemperaturen.Så om overflaten på berederen er varm taper du mer enn om den er kjølig. Det er nok mye mer å spare på å dusje 1 min kortere eller med mindre stråle, ingen vits å la vannet renne men du såper deg inn feks.
    Om du kommer under 5kwh med vvb av mens middagen lages kan du senke energitariffen, det må være det eneste poenget,

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra en annen tråd, men tema tilhører denne.
    jeg luftet ideen om å bringe kraften inn under nasjonal kontroll

forutsetningen for at slikt skal gi mening, er jo at vi har politikere som er lydhøre for demos. men det spørs; de er kanskje mer lydhøre for sine egne byråkratledere underlagt markedslogikk og lobbyister enn det felles gode.

en blir ikke oppløftet av slik lesning:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Direktør Hilde Tonne i Statnett burde blitt kalt inn til Støre og Vedum og gitt avskjed øyeblikkelig hvis Regjeringen ønsker gjenvalg.
    Overrasket over prisforskjellene mellom nord og sør?
    Hallo, Nord Norge har overskudd på strøm og har hatt det i årevis, samtidig som Sør-Norge har balansert på en knivsegg, og når vi bygger kabler til utlandet fra sør uten å samtidig bygge mer overføringskapasitet fra nord til sør så kan ikke dette være overraskende. Helt uavhengig av krigen i Ukraina. Det grønne skiftet i Europa medfører høyere priser på strøm uansett krig eller ikke.
    Direktøren er enten mindre begavet eller flink til lyve.

Bl.a.
    I debaten om strømpriser er det mye tåkelegging og forvirring, og den verste er myten om at det er liberalisering og markedet som har skylden. Det er feil. I virkeligheten er det staten og kraftkommunene som skor seg. Det aller meste av strømtilbudet kommer fra Statkraft (som produserer elektrisitet) og Statnett (som frakter den).
    I et portrettintervju i Dagens Næringsliv sier Statnett-direktør Hilde Tonne at strømkrisen kom overraskende på dem, og hun legger til: – Jeg skal være ærlig og si at et nå så kraftige skillet mellom nord og sør i det norske kraftmarkedet, kom overraskende på oss.
    Men så legger hun til: – Situasjonen i sør må løses i sør, med økt produksjon, enten det er vind på land, havvind eller oppgradering av kraftverk.
    Det er befriende ærlig at man innrømmer at strømkrisen kom overraskende og at de store prisforskjellene mellom sør og nord også var en overraskelse. Men det er dessverre ingen grunn til å tro at økt kraftproduksjon i sør vil hjelpe noe som helst så lenge Statnett fortsetter å frakte strømmen til Europa og dermed importerer europeiske priser til Norge.
    I klartekst: Sør-Norge får ikke lavere priser før hele Europa får lavere priser, og det er fullstendig utopi å antyde at økt produksjon i Sør-Norge kan dekke hele kraftunderskuddet i Europa.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Direktør Hilde Tonne i Statnett burde blitt kalt inn til Støre og Vedum og gitt avskjed øyeblikkelig hvis Regjeringen ønsker gjenvalg.
    Overrasket over prisforskjellene mellom nord og sør?
    Hallo, Nord Norge har overskudd på strøm og har hatt det i årevis, samtidig som Sør-Norge har balansert på en knivsegg, og når vi bygger kabler til utlandet fra sør uten å samtidig bygge mer overføringskapasitet fra nord til sør så kan ikke dette være overraskende. Helt uavhengig av krigen i Ukraina. Det grønne skiftet i Europa medfører høyere priser på strøm uansett krig eller ikke.
    Direktøren er enten mindre begavet eller flink til lyve.

Bl.a.
    I debaten om strømpriser er det mye tåkelegging og forvirring, og den verste er myten om at det er liberalisering og markedet som har skylden. Det er feil. I virkeligheten er det staten og kraftkommunene som skor seg. Det aller meste av strømtilbudet kommer fra Statkraft (som produserer elektrisitet) og Statnett (som frakter den).
    I et portrettintervju i Dagens Næringsliv sier Statnett-direktør Hilde Tonne at strømkrisen kom overraskende på dem, og hun legger til: – Jeg skal være ærlig og si at et nå så kraftige skillet mellom nord og sør i det norske kraftmarkedet, kom overraskende på oss.
    Men så legger hun til: – Situasjonen i sør må løses i sør, med økt produksjon, enten det er vind på land, havvind eller oppgradering av kraftverk.
    Det er befriende ærlig at man innrømmer at strømkrisen kom overraskende og at de store prisforskjellene mellom sør og nord også var en overraskelse. Men det er dessverre ingen grunn til å tro at økt kraftproduksjon i sør vil hjelpe noe som helst så lenge Statnett fortsetter å frakte strømmen til Europa og dermed importerer europeiske priser til Norge.
    I klartekst: Sør-Norge får ikke lavere priser før hele Europa får lavere priser, og det er fullstendig utopi å antyde at økt produksjon i Sør-Norge kan dekke hele kraftunderskuddet i Europa.
    Litt snodig argumentasjon fra Gunnar.

At det mangler overføringskapasitet mellom nord og sør er jo bestemt nasjonalt, altså i Oslo. Så for meg er dette argumentet å skyte seg selv i foten.

Midtnorge har hatt veldig mye høyere strømpriser enn det som oppleves nå, men heldigvis i mye kortere tid. Dette gjelder forøvrig Bergensområdet også. Da var det liten oppmerksomhet rundt det.

Både Midtnorge og Nordnorge har kabler til utlandet og har hatt det i flere tiår.

Lønn krymper jo lenger nord man kommer, og er høyest i/rundt Oslo er jo nettopp for at det er dyrer å bo i Oslo(området). Så da burde vel noe av den økte lønna dekke noe av de økte strømprisene? Selvfølgelig er det ekstremt kjipt for de som får stønad for de er like over hele landet.
    At det gjøres forskjell på strømstøtten på boligen du bor i og fritidsbolig er for meg helt naturlig.
    Hvorfor skal nordlendingene betale ( med naturen) for billig strøm til fritidsboliger på østlandet?

En finnmarking bruker nok mer strøm mye større del av året enn en østlendingen, derfor er det nordligste fylket unntatt el-avgift.

Et argument er kanskje å flytte mer kraftkrevende industri og tjenester dit kraften kan produseres?

Etter hva jeg har fått med meg i media, og her, så er utenlandskablene en liten del av årsaken til de økte prisene. De største driverne er gassprisen og grådige kraftprodusenter, aka det offentlige Norge (kommuer og stat).

Det finnes vel noe tall på om nord transporterer strøm sørover? I så fall er jo nord med på å gjøre sitt for å holde tilgangen til strøm i sør oppe.

Nå kjente jeg at det kokte litt i topplokket etter å ha lest den kommentaren av Stavrum.

Edit:
    Å la nord betale like mye for strømmen betyr bare at enda flere får økonomiske problemer, ikke at sør får billigere strøm.

Forøvrig så er 2 av forslagene hans fornuftige:
    --snip--
    Stortinget bør sette et tak på merverdiavgift, slik at det blir nullsats når strømprisen passerer eksempelvis 70 øre.

Innfør en makspris på strøm, eller - kanskje enklere - kompenser 100 prosent av prisen som overskyter 70 øre.
    --snip--

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Mener man st Statnett burde forutsett at gassprisen skulle tidoble deg?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At det er dårlig overføringskapasitet mellom nord og sør burde ikke overraske noen i Statnett, dette er en villet politikk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    At det er dårlig overføringskapasitet mellom nord og sør burde ikke overraske noen i Statnett, dette er en villet politikk.
    Har heller aldri vært særlig behov for det, er jo derfor det ikke finnes så veldig mye av den. Uten gasskrise nå hadde det heller ikke vært særlig behov for det

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greit å huske at prisene var skyhøye på Østlandet allerede før krigen i Ukraina. Så sammenhengen er ikke åpenbar.

For de som styrer med dette, er det selvsagt greit å ha noe å skylde på. Selv om det ikke er den reelle årsaken.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    De som ivrer mest for økt kapasitet mellom nor og sør er kraftprodusentene nord for Sognefjorden. De vil også være med å leke. De har selvsagt ingen interesse av rimeligst mulig kraft i midt- og nord-Norge. Det har heller ikke eierene - altså lokale kommunekasser og staten.

Normalt er prisene i nord og sør temmelig like. I år er det rekordlite snø i sør og rekordmye i nord, så ingen av tilstandene er hva som pleier å skje her i landet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Greit å huske at prisene var skyhøye på Østlandet allerede før krigen i Ukraina. Så sammenhengen er ikke åpenbar.
    Gassprisen var rekordhøy lenge før krigen. Strømprisen i sør følger gassprisen (og hydrologien). Ikke åpning eller stenging av kabler eller krigen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rart at en av de som snakker høyest om at vi må klare oss uten russisk gass samtidig reagerer på de høye strømprisene.
    Hvis du er meg du sikter til så reagerer jeg på at Nord-Norge nærmest renner over av strøm mens Sør-Norge trues av rasjonering. Det er elendig politisk håndverk. Skal ikke skylde på Støre, vi burde selfølgelig ha bygget ut god intern overføringskapasitet i landet for lenge siden. Og vi burde også hatt lik pris i hele Norge. Hva prisen burde være kan man godt diskutere videre. Den må være såpass høy at fornybare løsninger blir lønnsomme. Jeg tipper at en strømpris på rundt 1 krone burde gjøre susen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det, nok en gang, på tide å påpeke at den reelle årsaken er en fucked up markedsstyrt politikk.

Og prisen på strøm skal ikke være et ledd i det grønne skiftet, og derfor prises "høyt nok". Vi har skattepolitikk til slikt. Det grønne skiftet vil strande på at fordelingspolitikk glemmes.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.655
    15. juli 2022 kl. 05:45 Aasland: Strømprisene kan gå «helt bananas»

Hvis ikke Russland leverer gass til Tyskland får det store konsekvenser for de norske strømprisene, slår energiminister Terje Aasland (Ap) fast.

Gassrørledningen Nord Stream 1, som går fra Russland til Tyskland, er for tiden under vedlikehold og det er usikkert om Russland vil sende gass gjennom den, når det planlagte vedlikeholdet er ferdig – etter planen neste uke.

– Hvis den ikke kommer i gang, er det en enda mer krevende situasjon. Sannsynligheten for at prisene da går helt bananas, er veldig stor, sier Aasland til Europower. (NTB)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.655
    Hvis du er meg du sikter til så reagerer jeg på at Nord-Norge nærmest renner over av strøm mens Sør-Norge trues av rasjonering. Det er elendig politisk håndverk. Skal ikke skylde på Støre, vi burde selfølgelig ha bygget ut god intern overføringskapasitet i landet for lenge siden. Og vi burde også hatt lik pris i hele Norge. Hva prisen burde være kan man godt diskutere videre. Den må være såpass høy at fornybare løsninger blir lønnsomme. Jeg tipper at en strømpris på rundt 1 krone burde gjøre susen.
    Det er veldig mye som ikke finnes i det virkelige liv som jeg kunne tenkt meg, en overføring fra nord er sikkert en av dem men pr. dato så finnes det ikke. Så hva gjør vi da?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er veldig mye som ikke finnes i det virkelige liv som jeg kunne tenkt meg, en overføring fra nord er sikkert en av dem men pr. dato så finnes det ikke. Så hva gjør vi da?
    Nå må vi bremse eksporten og be til værgudene. Men du overser poenget: Det er elendig politisk håndverk og ikke ha tilstrekkelig overføringskapasitet internt i Norge. Svenskene har greid dette og det har vi benyttet oss av. Men burde ikke vi med penger nok kunne ha ordnet dette selv ? Jeg synes absolutt det.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.655
    Nå må vi bremse eksporten og be til værgudene. Men du overser poenget: Det er elendig politisk håndverk og ikke ha tilstrekkelig overføringskapasitet internt i Norge. Svenskene har greid dette og det har vi benyttet oss av. Men burde ikke vi med penger nok kunne ha ordnet dette selv ? Jeg synes absolutt det.
    Overser ingen poeng, så dypt er det da ikke. Du skulle vært med i Master Mind, special subject; the bleeding obvious.

Du får spole tiden tilbake og prøve å påvirke de politikerne som engang var.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Overser ingen poeng, så dypt er det da ikke. Du skulle vært med i Master Mind, special subject; the bleeding obvious.

Du får spole tiden tilbake og prøve å påvirke de politikerne som engang var.
    Du er smart du, en skikkelig Einstein.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    Konklusjonen for vanlige folk er:
    Ikke bruk varmt vann
    Ikke bruk komfyr til matlaging
    Ikke bruk lys
    Ikke bruk elektrisk oppvarming

Spis kald havregrøt og vask deg i toalettet.......så klarer du deg gjennom perioden til neste regjering er på banen..... :unsure:

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forskjeller på flere 100 % er det intet annet som har, og det burde du vite.
    Kanskje ett dårlig eksempel, men vil tippe prisen pr kvm på Aker brygge er mange 100% høyere enn en tilsvarende på brygga i Hammerfest.

Jeg forsvarer absolutt ikke strømprisene i sør, men litt usikker på om all strøm over alt burde koste det samme.
    Som fossilt drivstoff så koster det å transportere strøm.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det handler vel om mer enn penger. Ødelagt natur må legges inn som en kost/nytte her.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje ett dårlig eksempel, men vil tippe prisen pr kvm på Aker brygge er mange 100% høyere enn en tilsvarende på brygga i Hammerfest.

Jeg forsvarer absolutt ikke strømprisene i sør, men litt usikker på om all strøm over alt burde koste det samme.
    Som fossilt drivstoff så koster det å transportere strøm.
    Du kan da ikke sammenligne kvm prisen på luksusleiligheter på Aker Brygge med noe tilsvarende i Hammerfest. Dette er frivillig å kjøpe, strøm er noe vi alle sammen må ha.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du kan da ikke sammenligne kvm prisen på luksusleiligheter på Aker Brygge med noe tilsvarende i Hammerfest. Dette er frivillig å kjøpe, strøm er noe vi alle sammen må ha.
    Vi må alle ha en plass å bo.
    Og det er jo frivillig om du vil bo på Aker brygge eller på brygga i Hammerfest.

Vil bare ha frem at det ikke alltid er så rett frem med enkle løsninger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ok, men hvis det blir uflaks, altså lite regn før vinteren her sør og ikke russisk gass til europa, samt (hold dykk fast...) at det ikke finnes en overføringsmulighet fra nord? Hva da?
    Da blir det sannsynligvis rasjonering i Sør-Norge, og ifølge artikler jeg har lest så betyr det en så høy pris at deler av industri og næringsliv vil måtte stenge ned en periode. Dette går seg til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn