Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må alle ha en plass å bo.
    Og det er jo frivillig om du vil bo på Aker brygge eller på brygga i Hammerfest.

Vil bare ha frem at det ikke alltid er så rett frem med enkle løsninger.
    En prisforskjell på flere 100 prosent på noe som er helt nødvendig, blir feil i mitt hode. Finland har f.eks. et prisområde på strøm.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er det hvertfall ikke. Dette handler ikke om Putin, moralsk opphøydhet, markering av denne eller "det ordner seg".

Dette handler om fordeling av goder, en feilslått politikk, mangel på politikk (politikk dreier seg om nettopp "fordeling"). Prisene i deler av landet var skyhøye FØR krigen i Ukraina. Svaret er å pålegge minstevannstand, sørge for en buffer, sørge for at vår egen forsyning sikres, avskaffe markedsstyrt prissetting, benytte skattepolitikken til fordeling, utbygging av overføringsmulighet mellom landsdelene, bygge ut vindkraft, tåle å se en vindmølle - og dersom det ikke tåles; bygg likevel osv.

Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.007
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nå må vi bremse eksporten og be til værgudene. Men du overser poenget: Det er elendig politisk håndverk og ikke ha tilstrekkelig overføringskapasitet internt i Norge. Svenskene har greid dette og det har vi benyttet oss av. Men burde ikke vi med penger nok kunne ha ordnet dette selv ? Jeg synes absolutt det.
    Svenskene sliter også med overføring nord-sør. Har bygget ut mye vindmøller i nord men sliter med å få det sørover. Er bedre overførings linjer mot Midt Norge noe som er en medvirkende årsak til rimelig strøm her. :cool:

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.877
    Jeg er villig til å sitte med sovepose i stua i januar for å skvise Putler. Er du ?
    Avsporing.

Uansett så har jeg så mange favner med ved at jeg kan sitte i trusa i hele Januar++, likevel så kommer jeg ikke til å gjøre det. Kanskje jeg hjelper noen med ved hvis de skulle komme til å fryse, en vet aldri.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.061
    Regjeringen kan jo bare gi ut deler av overskuddet å senke innslaget for strømstøtte og gjøre det 100%, man trenger ikke rasere hele systemet, selg strøm og gass til Tyskland og UK så dyrt som mulig.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Sunndalsøra
    Konklusjonen for vanlige folk er:
    Ikke bruk varmt vann
    Ikke bruk komfyr til matlaging
    Ikke bruk lys
    Ikke bruk elektrisk oppvarming

Spis kald havregrøt og vask deg i toalettet.......så klarer du deg gjennom perioden til neste regjering er på banen..... :unsure:
    Heller ikke lade elbilen :ROFLMAO:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Sunndalsøra
    For deg som vil ha full kontroll på strømforbruket.
    Vis vedlegget 833324
    Etter at AMS målerne kom, så har kraftselskapene full overvåkning på strømforbruket ditt. De kobles inn en såkalt eq til strømmåleren for å begrense strøm ved høy innstilling på el-bil laderen. Vil begrense belastningen på OV vernet og nettet. De reklamerte med at det ble stopp på maset om avlesning av strømmåleren ;)
    Da jel forsatt arbeider som elektrikker så er det en annen ting som strømkunden må betale ektra for, det er når en må fram med målerbrett for å komme til. Da må tilkoblingene gåes over igjen på AMS KWh måleren for det er et veldig lavt moment på tilkoblingene. Det må meldes til strømlevrandøren, og strømkunden må betale ektra for det. Kun sertifiserte AMS elektrikkere må gjøre det med dokumentasjon osv. Ikke rart det blir dyrt når det har blitt slik!

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.903
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Heller ikke lade elbilen :ROFLMAO:
    Elbil- hysteriet er sannelig et kapittel for seg selv.

Produksjon av disse forurenser like mye eller MER enn hva fossilbiler i bruk gjør, de har en rekkevidde på "ingenting", må lades konstant- likevel er det ansett som svært viktig å gå over til disse lekebilene.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Sunndalsøra
    Elbil- hysteriet er sannelig et kapittel for seg selv.

Produksjon av disse forurenser like mye eller MER enn hva fossilbiler i bruk gjør, de har en rekkevidde på "ingenting", må lades konstant- likevel er det ansett som svært viktig å gå over til disse lekebilene.
    Veldig enig med deg dær ja. Den globale utslippet blir ikke mindre ved at det brukes kull og ikke grønn energi for å produsere disse elbilene. Produksjonen av batterier må økes kraftig med 'tungmetaller'' som nikkel, cobalt, lithium, magnesium , acid osv. Og bortimot alt blir produsert i Kina som er den største forurenseren. Selv om de bruker mere solceller enn noe annet land, så blir det ikke nok strøm. Da blir det først og fremst kullkraft og gass fra Russland. Dette er noen av årsakene til at jeg ikke er så glad i elbil. Ellers så har jeg hørt at Toyota vil utvikle forbrenningsmotor for hydrogen. Kan også nevne at det tar 4,5 minutt å fylle en vanlig gass-drevet Toyota. Men det er en kald fornøyelse og fylle hydrogen gass 🙂

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.737
    Nå må vi bremse eksporten og be til værgudene. Men du overser poenget: Det er elendig politisk håndverk og ikke ha tilstrekkelig overføringskapasitet internt i Norge. Svenskene har greid dette og det har vi benyttet oss av. Men burde ikke vi med penger nok kunne ha ordnet dette selv ? Jeg synes absolutt det.
    Set er fordi svært mye av produksjonen i Sverige er i nord mens ingen bor der. I Norge er det omvendt.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.007
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør den kanskje men hva hjelper i dag? Det er det som er interessant.
    Jeg synes det er fint som det er. :cool: Her har vi dårlig vær og billig strøm, øst og sør har flott vær og dyr strøm. Kan ikke ha både fint vær og billig strøm, det skulle tatt seg ut.;)

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.061

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    LarsErik: Rein politisk ambisjon, satt igang av Erna et co. Men for å unngå total kollaps i bilmarkedet nå, er det en av tingene som må gi etter: Redusert strømpris, utsatt moms, redusert drivstoffpris eller en kraftig rethink mtp elbilens fremtidige utbredelse i Norge. Og gjeninnførsel av hybrid-/fossilbiler av nyere dato. Godt utstyrte, gjennomtenkte, nye biler med logisk prising, også for lavinntektshushold. Landet vårt er og blir ei lita øy i bilmarkedet, så vi KAN ikke aleine få hele verden elektrisk. Det var Ernas hårete mål, men det lar seg aldri gjennomføre uten for store samfunnsøkonomiske konsekvenser. Ikke i vårt land. Danskene kunne nok derimot klart det, så lite og flatt som Danmark er. Men de har istedet satsa på å KUNNE få hele landet med på en nyere bilpark. Femsifra innstegspriser på nybil. Med kommende elektrifisering av kollektivtrafikken. Ikke så ekstremt som her, men imo mer holdbart over tid. De tenker seg for FØR de ruser inn døra..Nordmenn har FOR mye tenning på teknologi. Så når problemene med elbilparken kommer, har vi ingen holdbar løsning. Jeg har sagt det før: Norge trenger et system med ALTERNATIVER. Forbrukerne merker nå de første følgene av forrige konstellasjons overambisiøse transportsatsing. Og jeg tror det ender med en ca halvt-om-halvt-fordeling mellom fossil- og elbiler. Omtrent slik burde det imo være, all den tid at Norge for evig er Norge. Her inne kunne vi fint sammenligna blåblå kupping av bilmarkedet med et regjeringspålagt forbud mot all annen forsterkerteknologi enn klasse AB/D. Da tenker jeg det ville blitt opprør blant både vintagister og rørfreaks..For ikke å snakke om gitarister😊

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Da forstår jeg hvorfor du har valgt din leir slik du har her inne også. Du er overtent på teknologi, digitalist på halsen.Har du stemmestyrt tredemølle? Eller bruker du mobilen til å åpne ytterdøra?😊
    Les innlegget. SV var ikke det partiet som innførte den femårige overgangsperioden fra fossil- til fulldekning på elbiler. Det gjorde Erna og Siv. Høyre & FRP. Nordmenn har alltid villet overgå naboen, og hvis det innebærer å kjøre IBM PC- AKA Tesla- så gjør det det. Flere forklarer det med å gå mot strømmen- ironisk nok. Et annet særnorsk trekk er tross alt å KOPIERE naboen😈. Vi har her et klassisk tilfelle av lettere, norsk dobbeltmoral. Overgå gjerne naboen, men nåde deg om du skiller deg ut fra mengden…Elon Musk har selv innrømt at han kun produserer biler for å kunne finansiere romutforskningen sin, SpaceX. Lite betryggende i min bok. Eksempel: Bremserust er jo noe du burde kjenne til nå, ettersom bilen din er kjent for å få det etter bare måneder på norsk føre..og hva var det Leif Juster kalte det? Tynnvalsa, håndsveivede karrosseriplater..😈 Jada, en Tesla har det og..de er ekstremt tynne.
    Norge vil etterhvert måtte bevege seg VEKK fra strømmen, om ikke noe drastisk snart skjer. NAFs bekymringer er høyst reelle, de..Poenget er å legge tilrette for FLERE driftsprinsipper før det er for sent..Vi som er født med funksjonshemming kaller det universell utforming. Og individuell tilpasning er del av det. Alle kan ikke- og skal ikke skjæres over samme kammen.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.877
    - og ingen må tro at det blir noe bedre om Erna kommer tilbake.....
    Skrekk and groove. Jeg får ikke med meg alt men sier hun i det hele tatt noe om dette strømgreiene? Har ikke sett noe...
    Lurer på hvordan strømstøtten hadde virket hvis hun stod ved roret.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    Skrekk and groove. Jeg får ikke med meg alt men sier hun i det hele tatt noe om dette strømgreiene? Har ikke sett noe...
    Lurer på hvordan strømstøtten hadde virket hvis hun stod ved roret.

Da hadde alle som tjente over en million fått stor strømstøtte...

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.061
    Derfor foreslår Høyre en ny ordning der vi avgrenser støtten til de med lave eller middels inntekter og gir støtte basert på antall personer som bor sammen, sier Bru.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.737
    De slipper tross alt å tenke på hvordan noe slikt skal gjøres i praksis. Ser Høire for seg storstilt kobling av offentlige registere, et svært byråkrati som skal administrere dette eller at nettselskapene (eller strømselskapene) skal få oversendt filer med inntektsopplysninger fra Skatteetaten?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    Nå var jeg litt sarkastisk i min kommentar. Uansett, tror ikke mye på løftene til Høyre (eller andre politiske partier). Høyre har visst sitt sanne ansikt i 8år; en omfordeling fra de som har lite til de som har mye....

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.061
    De slipper tross alt å tenke på hvordan noe slikt skal gjøres i praksis. Ser Høire for seg storstilt kobling av offentlige registere, et svært byråkrati som skal administrere dette eller at nettselskapene (eller strømselskapene) skal få oversendt filer med inntektsopplysninger fra Skatteetaten?
    Detaljene driter jeg egentlig i, men det kommer stadig påstander om en massiv overføring fra de fattige til de rike under høirestyre, det finner man ikke igjen i budsjettene fra perioden, offentlige budsjetter este ut under forrige regjering og kostnadene/overføringene til trygdeverket og kommunene økte betraktelig. Det er ingen grunn til å tro at ikke høire også ville innført støtte til husholdningene, det kan jo til og med tenkes at de ikke ville bomma på ballen med elavgiften i første omgang.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.737
    Detaljene driter jeg egentlig i, men det kommer stadig påstander om en massiv overføring fra de fattige til de rike under høirestyre, det finner man ikke igjen i budsjettene fra perioden, offentlige budsjetter este ut under forrige regjering og kostnadene/overføringene til trygdeverket og kommunene økte betraktelig. Det er ingen grunn til å tro at ikke høire også ville innført støtte til husholdningene, det kan jo til og med tenkes at de ikke ville bomma på ballen med elavgiften i første omgang.
    Ikke glem at Norge de siste åtte årene ble verdens jævligste land å bo i.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1

Skattelette til de rikeste og skatteskjerpelse til pendlere (som gjerne ikke er blant de høylønnte), massiv sosial dumping i en rekke bransjer, der folk må plyndre søppelkasser for å overleve (leser vi i avisa). Rekordkøer foran fattighuset. Bare for å nevne noe. Trenden er klar; Høyre er et interesseparti for de velstående på bekostning av de som ikke er det. Er man priviligert ønsker man kanskje ikke å se det.
    I de siste ti åra har Norge blitt et mye værre land å bo i for en rekke mennesker. At andre profiterer på det samme er intet nytt - forskjellene øker. Det er det politikken er basert på

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.950
    Asbjørn: Da forstår jeg hvorfor du har valgt din leir slik du har her inne også. Du er overtent på teknologi, digitalist på halsen.Har du stemmestyrt tredemølle? Eller bruker du mobilen til å åpne ytterdøra?😊
    Les innlegget. SV var ikke det partiet som innførte den femårige overgangsperioden fra fossil- til fulldekning på elbiler. Det gjorde Erna og Siv. Høyre & FRP. Nordmenn har alltid villet overgå naboen, og hvis det innebærer å kjøre IBM PC- AKA Tesla- så gjør det det. Flere forklarer det med å gå mot strømmen- ironisk nok. Et annet særnorsk trekk er tross alt å KOPIERE naboen😈. Vi har her et klassisk tilfelle av lettere, norsk dobbeltmoral. Overgå gjerne naboen, men nåde deg om du skiller deg ut fra mengden…Elon Musk har selv innrømt at han kun produserer biler for å kunne finansiere romutforskningen sin, SpaceX. Lite betryggende i min bok. Eksempel: Bremserust er jo noe du burde kjenne til nå, ettersom bilen din er kjent for å få det etter bare måneder på norsk føre..og hva var det Leif Juster kalte det? Tynnvalsa, håndsveivede karrosseriplater..😈 Jada, en Tesla har det og..de er ekstremt tynne.
    Norge vil etterhvert måtte bevege seg VEKK fra strømmen, om ikke noe drastisk snart skjer. NAFs bekymringer er høyst reelle, de..Poenget er å legge tilrette for FLERE driftsprinsipper før det er for sent..Vi som er født med funksjonshemming kaller det universell utforming. Og individuell tilpasning er del av det. Alle kan ikke- og skal ikke skjæres over samme kammen.
    Det var da helt fantastisk hvor mye mer du vet om disse bilene enn oss som har flere hundre tusen km bak rattet i dem.. 😅

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.929
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skattelette til de rikeste og skatteskjerpelse til pendlere (som gjerne ikke er blant de høylønnte), massiv sosial dumping i en rekke bransjer, der folk må plyndre søppelkasser for å overleve (leser vi i avisa). Rekordkøer foran fattighuset. Bare for å nevne noe. Trenden er klar; Høyre er et interesseparti for de velstående på bekostning av de som ikke er det. Er man priviligert ønsker man kanskje ikke å se det.
    I de siste ti åra har Norge blitt et mye værre land å bo i for en rekke mennesker. At andre profiterer på det samme er intet nytt - forskjellene øker. Det er det politikken er basert på
    Men så bra at Støre, Vedum & Co allerede har hatt ett år på seg til å rette opp i alle disse skjevhetene, da. De skulle senke avgiftene, ta kontroll på strømprisene, og lovte til og med at de ikke kunne sitte i en regjering som lot bensinprisen gå over 20 kr. For nå er det vanlige folks tur. Lyden du hører er gapskratten fra de bemidlede kretser på Frogner.

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    679
    Sted
    Bærum
    Men så bra at Støre, Vedum & Co allerede har hatt ett år på seg til å rette opp i alle disse skjevhetene, da. De skulle senke avgiftene, ta kontroll på strømprisene, og lovte til og med at de ikke kunne sitte i en regjering som lot bensinprisen gå over 20 kr. For nå er det vanlige folks tur. Lyden du hører er gapskratten fra de bemidlede kretser på Frogner.
    Svakere regjering kan jeg knapt huske at vi har hatt. Jeg tror vi må tilbake til Jaglands tid med Bendik Rugaas og hele greia med 'det norske hus' for å finne noe tilsvarende.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.061
    Jo, men det er jo Erna sin feil at Støre har dratt partiet mot høyre

H

Hardingfele

Gjest
    Overser ingen poeng, så dypt er det da ikke. Du skulle vært med i Master Mind, special subject; the bleeding obvious.

Du får spole tiden tilbake og prøve å påvirke de politikerne som engang var.
    Mener å huske utsagn om at nå må vi ofre og være villige til å ta støyten, slik at Putin blir knust, en gang for alle.

Høy strømpris i Gnore er en funksjon av den innsatsen, men det går visst en grense for offerviljen.

Vi skal visst satse på LNG fra USA, så ordner alt seg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mener å huske utsagn om at nå må vi ofre og være villige til å ta støyten, slik at Putin blir knust, en gang for alle.

Høy strømpris i Gnore er en funksjon av den innsatsen, men det går visst en grense for offerviljen.

Vi skal visst satse på LNG fra USA, så ordner alt seg.
    Vi må være villig til å ofre det meste, også akseptere en svært høy strømpris,, men prisforskjellen mellom de ulike landsdelene i Norge reagerer jeg på. Det har vært mitt poeng i mine innlegg her i tråden. Men det skal selvfølgelig vris og vrenges på av troll.
    Forøvrig holdt Jens Stoltenberg en fantastisk tale som ligger i Russlandtråden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn