Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H

heia1956

Gjest
    fikk regning for desember og til tross for at jeg har redusert forbruk ganske mye var regningen temmelig høy. ikke så veldig fornøyd med den såkalte strømstøtten. Min stemme ved neste valg blir ikke SP eller AP

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.587
    fikk regning for desember og til tross for at jeg har redusert forbruk ganske mye var regningen temmelig høy. ikke så veldig fornøyd med den såkalte strømstøtten. Min stemme ved neste valg blir ikke SP eller AP
    90% over 70 øre eks. moms er såkalt? Andre vil kanskje også synes at det ikke er så gæli.

Sist redigert:
    H

heia1956

Gjest
    90% over 70 øre eks. moms er såkalt? Andre vil kanskje også synes at det ikke er så gæli.
    Har redusert forbruk mens regning øker.Bor i leilighet. Vil tro at med enebolig blir det en temmelig høy regning for desember. Ingen grunn til å applaudere den såkalte strømstøtten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Med produksjonskostnader på 12 øre, kan man knapt kunne si at strømstøtte for over 70 øre er spesielt bra. Det er jo et ran, på åpen gate.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    når en ikke bygger landet, så kan en jo alltids bygge mistillit.
    Ja, den kommentaren var litt sleivete, men det er unektelig et poeng at hvis man går til valg på å «ta kontroll på strømprisene», «ikke eksportere noe strøm før industrien har fått det den trenger» og så burtetter, for så å få flertall, danne regjering, og plutselig gå over til å forsvare det frie markedet «som har tjent oss vel i over 40 år» og nøye seg med å nedsette en serie av utvalg mens man «følger situasjonen nøye» - så kan det jo tenkes at en og annen som stemte på dem føler at skjegget ble sittende fast i postkassen.

Vi som ikke stemte på dem kan også mene at det er en uting å bløffe seg til makt ved å love en masse saker man ikke har til hensikt å holde, men jeg har ennå popcorn.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Smurfeland
    når en ikke bygger landet, så kan en jo alltids bygge mistillit.
    De virker helt handlingslammet, som om de stikker hodene i sanden og venter på at ting skal gå over. Det som irriterer meg nesten enda mer er at unnfallenheten til dagens regjering setter oss i fare for å få en ny periode med Høyre ved neste stortingsvalg.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.587
    De virker helt handlingslammet, som om de stikker hodene i sanden og venter på at ting skal gå over. Det som irriterer meg nesten enda mer er at unnfallenheten til dagens regjering setter oss i fare for å få en ny periode med Høyre ved neste stortingsvalg.
    Sikkert noen som tror at strømstøtten hadde vært bedre med Erna. Ser i det minste slik ut på meningsmålingene.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert noen som tror at strømstøtten hadde vært bedre med Erna. Ser i det minste slik ut på meningsmålingene.
    Har lurt litt på det, men kan hende problemet rett og slett også er at Høyre virker som det eneste andre styringsdyktige partiet. Hvis vi legger litt velvilje til og sier at Ap er det ene styringsdyktige partiet. Tror ikke V, FrP, SV og Rødt egentlig blir tatt helt på alvor som potensielle regjeringspartier. KrF gidder jeg ikke nevne engang.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Man husker kanskje at den forrige regjeringen var veldig tydelige, synlige og på ballen under forrige krise, selv om man ikke var enig i alt. Denne regjeringa gidder ikke engang stille med representanter i debatter hvor de som sliter mest er tema.
    Han Vestre som står å gliser gjennom hele debatten tidligere i uka er heller ikke noe trumfkort.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er politikk.

Dere har mistet evnen til å styre
    Regjeringen skryter av å ha gitt oss verdens beste strømstøtte. Men det hjelper ikke å skryte av verdens fineste glasur, hvis kaken under er råtten. Mange mener at dagens strømsystem ikke fungerer. De ønsker ikke glasur, de vil at politikerne baker en ny kake.

Før var strøm nærmest å regne som en kommunal tjeneste, på linje med vann, men nå har den blitt en vare, og denne varen skal selges til høystbydende i et marked, som attpåtil av og til er spekulasjonsdrevet (man holder igjen strøm for å få en høyere pris senere).
    i dag kom tilsvaret fra han som har satt bort styringen. her svares det ikke på spørsmåla, men han forteller gjerne en annen historie. overskrift og brødtekst slår hverandre ihjel (aka litt selvmotsigelse).

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Bartistan
    For egen del, desember:
    2477 kw = 5900 - 2055 = 3845,-
    Grisepriser til midtnorge å være men netto strømstøtte på 2k er jo merkbart, uansett hvor svimete de fremstår på ymse områder?

Edit: Jeg har svidd av en del kw i bjørk i tillegg, men det gjør jeg uansett om det blir kaldt nok

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.466
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi fikk tilbake drøye 600kr fra Tibber etter at vi byttet til vibb midt i desember. Iflg vibb har vi 872kr til gode fra desember, som trekkes fra på januar-faktura. Egen strømregning er ikke noe problem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor får man etterbetalt? Hos mitt selskap regnes strømstøtten inn fortløpende- slik at man selv kan følge med på hvor høy den foreløpige støtten er, avregnes ved enden av måneden òg trekkes fra på fakturaen.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Fikk 4k helt sykt, modern i swe fikk 8k i ett lite hus

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.466
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvorfor får man etterbetalt? Hos mitt selskap regnes strømstøtten inn fortløpende- slik at man selv kan følge med på hvor høy den foreløpige støtten er, avregnes ved enden av måneden òg trekkes fra på fakturaen.
    Vi lånte vel ut litt penger til tibber da vi betalte på forskudd før jul. Vibb er jeg mer usikker på, har ikke sett på fakturaen. Strømstøtten slo vel gunstig ut for siste halvdel av desember, det var snakk om at det lønte seg å bruke strøm i romjula.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Smurfeland
    Vi lånte vel ut litt penger til tibber da vi betalte på forskudd før jul. Vibb er jeg mer usikker på, har ikke sett på fakturaen. Strømstøtten slo vel gunstig ut for siste halvdel av desember, det var snakk om at det lønte seg å bruke strøm i romjula.
    Tibber hevnet seg på meg for at jeg byttet leverandør med enda en faktura for noen få dager ekstra i Desember, selv om jeg også måtte betale en god chunk i forskudd for Desember.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.368
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Jeg tror det avhenger av om ens strømpusher støtter gjennomfakturering - tror de fleste gjør det men ikke alle. Om de så gjør så kommer det til fratrekk på den ene fakturaen man får.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Betaler du før 15. i månaden?

• Liker
    Reaksjoner: Bx

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det forskuddet du betaler? Det er for dei første 2 vekene i januar...

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.368
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er en ting jeg ikke forstår, og det er hvorfor strømstøtten må dekkes inn i statsbudsjettet, mens de ekstraordinære inntektene som følge av ekstreme priser på gass og kraft skal uavkortet inn i oljefondet. Hvorfor er det behov for strømstøtte? Det er vel ikke fordi vi bruker mer strøm, men fordi prisen er blitt ekstremt uforutsigbar...!

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er en ting jeg ikke forstår, og det er hvorfor strømstøtten må dekkes inn i statsbudsjettet, mens de ekstraordinære inntektene som følge av ekstreme priser på gass og kraft skal uavkortet inn i oljefondet. Hvorfor er det behov for strømstøtte? Det er vel ikke fordi vi bruker mer strøm, men fordi prisen er blitt ekstremt uforutsigbar...!
    Strømstøtte må ikke dekkes inn i statsbudsjettet.
    Det er nok penger i statskassa pga ekstreme inntekter fra salg.
    Noen økonomer har imidlertid fått regjeringen med på at å gi støtte gjør at inflasjon og renter øker
    Mao. så skal forbruket øke direkte fordi de da antar alle får mer penger mellom hendene og øker prispresset.
    Det tror jeg nok det bare delvis vil gjøre fordi
    1. disse pengene blir nesten utelukkende brukt på nødvendige utgifter til strøm
    2. det meste av inflasjonen er importert
    3. reduserte stømutgifter gjør at de bedrifter som kan velte kostnader på forbruker ikke behøver å gjøre det
    Uansett, det blir for svakt å skyulde på dette. Hvis strømpriskostnad ikke går ned, så vil mange bedrifter som normalt ville gå godt både legge ned, og eller tape konkurransekraqft i forhold til konkurrenter (både tyskland og sverige gir støtte slik at kostnader er lavere)
    Derfor: både bedrifter og folk trenger lavere stømkostnader for å komme igjennom dette nå, vi kan ikke vente på at Støre og co bygger vindkraft osv, det tar for lang tid!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når staten / det offentlige skal ha sine inntekter i form av skatt, avgifter, økte priser etc er det ingen nåde, - de inntektene skal inn på dato koste hva det koste vil, - konkurs er ingen hindring.... når penger skal andre veien sitter det så langt inne at det ikke er helt uvanlig at man må gå rettens vei...

• Liker
    Reaksjoner: SAL

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.368
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Strømstøtte må ikke dekkes inn i statsbudsjettet.
    Det er nok penger i statskassa pga ekstreme inntekter fra salg.
    Noen økonomer har imidlertid fått regjeringen med på at å gi støtte gjør at inflasjon og renter øker
    Mao. så skal forbruket øke direkte fordi de da antar alle får mer penger mellom hendene og øker prispresset.
    Det tror jeg nok det bare delvis vil gjøre fordi
    1. disse pengene blir nesten utelukkende brukt på nødvendige utgifter til strøm
    2. det meste av inflasjonen er importert
    3. reduserte stømutgifter gjør at de bedrifter som kan velte kostnader på forbruker ikke behøver å gjøre det
    Uansett, det blir for svakt å skyulde på dette. Hvis strømpriskostnad ikke går ned, så vil mange bedrifter som normalt ville gå godt både legge ned, og eller tape konkurransekraqft i forhold til konkurrenter (både tyskland og sverige gir støtte slik at kostnader er lavere)
    Derfor: både bedrifter og folk trenger lavere stømkostnader for å komme igjennom dette nå, vi kan ikke vente på at Støre og co bygger vindkraft osv, det tar for lang tid!
    Vel...regjeringen argumenterer med at strømstøtten må dekkes inn på det ordinære statsbudsjettet. Det er det jeg synes er urimelig, da det selvfølgelig er på grunn av ekstraordinære inntekter som følge av ekstreme priser på energi som er hele årsaken til at man i det hele tatt diskuterer strømstøtte. Dette burde vært kjørt som en ekstrabevilgning fra fondet mener jeg. Landene rundt oss har nå mindre inflasjon enn oss selv, noe jeg regner med betyr at vi strammer inn mer enn naboene våre.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Vel...regjeringen argumenterer med at strømstøtten må dekkes inn på det ordinære statsbudsjettet. Det er det jeg synes er urimelig, da det selvfølgelig er på grunn av ekstraordinære inntekter som følge av ekstreme priser på energi som er hele årsaken til at man i det hele tatt diskuterer strømstøtte. Dette burde vært kjørt som en ekstrabevilgning fra fondet mener jeg. Landene rundt oss har nå mindre inflasjon enn oss selv, noe jeg regner med betyr at vi strammer inn mer enn naboene våre.
    Det er generelt ikke grønne og blå penger i statsbudsjettet. De har en sekk inntekter og en sekk utgifter. Det er mye offentlige utgifter som har økt svært mye og det er en total som må dekkes inn på den ene eller andre måten. Så om man vil kan man se på de ekstraordinære inntektene fra strømpriser gå delvis til strømstøtte og delvis til andre utgiftsposter på budsjettet.

Landene rundt oss har for øvrig ikke lavere inflasjon enn oss, den er stort sett betydelig høyere i resten av Europa, uten strømstøtte ville den norske inflasjonen vært et par prosentpoeng høyere enn hva den er.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.368
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at jeg skrev feil...poenget er det du sier; landene rundt oss har høyere inflasjon enn oss selv.

Det betyr jo i så fall at man fint kan gi en rausere strømstøtte, uten at dette medfører at vi får høyere inflasjon enn våre naboer og handelspartnere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en gang; strømpriskrisen skyldes ene og alene en 'absurd' tro på at markedet ordner opp- til beste for alle. Noe 'markedet' selvsagt aldri har gjort, og aldri kommer til å gjøre. Det eneste det gjør, er å berike de enkelte utvalgte, være seg enkeltmennesker, selskap eller stater. Menigmann taper, som alltid, når markedskreftene får herje fritt.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.368
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Eilertsen virker som han har full oversikt over kraftproblematikken, jeg skulle likt å se han i en debatt på tv med folk fra Statnett, regjeringen osv.jeg tror ikke de tør.
    Men Eilertsen virker å være på full fart inn i Industri- og næringspartiet, og da kjenner jeg en viss skepsis til totalen fra den karen, må jeg innrømme. Han sier rett ut at alle andre partier enn Rødt og INP ikke er til å stole på vedr kraftpolitikk, og samtidig at han selv aldri kommer til å stemme på noe på rød side av politikken.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.992
    Kan jo også være greit å bringe effekt inn i diskusjonen, det er for ofte bare volum.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn