når en ikke bygger landet, så kan en jo alltids bygge mistillit.Jeg liker retorikken her.
Bløff og brutte valgløfter
Mer enn ett år etter at strømpriskrisen startet er regjeringen milelangt unna å levere. Velgerne har grunn til å føle seg lurt.www.nrk.no
90% over 70 øre eks. moms er såkalt? Andre vil kanskje også synes at det ikke er så gæli.fikk regning for desember og til tross for at jeg har redusert forbruk ganske mye var regningen temmelig høy. ikke så veldig fornøyd med den såkalte strømstøtten. Min stemme ved neste valg blir ikke SP eller AP
Har redusert forbruk mens regning øker.Bor i leilighet. Vil tro at med enebolig blir det en temmelig høy regning for desember. Ingen grunn til å applaudere den såkalte strømstøtten.90% over 70 øre eks. moms er såkalt? Andre vil kanskje også synes at det ikke er så gæli.
Ja, den kommentaren var litt sleivete, men det er unektelig et poeng at hvis man går til valg på å «ta kontroll på strømprisene», «ikke eksportere noe strøm før industrien har fått det den trenger» og så burtetter, for så å få flertall, danne regjering, og plutselig gå over til å forsvare det frie markedet «som har tjent oss vel i over 40 år» og nøye seg med å nedsette en serie av utvalg mens man «følger situasjonen nøye» - så kan det jo tenkes at en og annen som stemte på dem føler at skjegget ble sittende fast i postkassen.når en ikke bygger landet, så kan en jo alltids bygge mistillit.
De virker helt handlingslammet, som om de stikker hodene i sanden og venter på at ting skal gå over. Det som irriterer meg nesten enda mer er at unnfallenheten til dagens regjering setter oss i fare for å få en ny periode med Høyre ved neste stortingsvalg.når en ikke bygger landet, så kan en jo alltids bygge mistillit.
Sikkert noen som tror at strømstøtten hadde vært bedre med Erna. Ser i det minste slik ut på meningsmålingene.De virker helt handlingslammet, som om de stikker hodene i sanden og venter på at ting skal gå over. Det som irriterer meg nesten enda mer er at unnfallenheten til dagens regjering setter oss i fare for å få en ny periode med Høyre ved neste stortingsvalg.
Har lurt litt på det, men kan hende problemet rett og slett også er at Høyre virker som det eneste andre styringsdyktige partiet. Hvis vi legger litt velvilje til og sier at Ap er det ene styringsdyktige partiet. Tror ikke V, FrP, SV og Rødt egentlig blir tatt helt på alvor som potensielle regjeringspartier. KrF gidder jeg ikke nevne engang.Sikkert noen som tror at strømstøtten hadde vært bedre med Erna. Ser i det minste slik ut på meningsmålingene.
i dag kom tilsvaret fra han som har satt bort styringen. her svares det ikke på spørsmåla, men han forteller gjerne en annen historie. overskrift og brødtekst slår hverandre ihjel (aka litt selvmotsigelse).Det er politikk.
Dere har mistet evnen til å styre
Regjeringen skryter av å ha gitt oss verdens beste strømstøtte. Men det hjelper ikke å skryte av verdens fineste glasur, hvis kaken under er råtten. Mange mener at dagens strømsystem ikke fungerer. De ønsker ikke glasur, de vil at politikerne baker en ny kake.
Før var strøm nærmest å regne som en kommunal tjeneste, på linje med vann, men nå har den blitt en vare, og denne varen skal selges til høystbydende i et marked, som attpåtil av og til er spekulasjonsdrevet (man holder igjen strøm for å få en høyere pris senere).
Vi lånte vel ut litt penger til tibber da vi betalte på forskudd før jul. Vibb er jeg mer usikker på, har ikke sett på fakturaen. Strømstøtten slo vel gunstig ut for siste halvdel av desember, det var snakk om at det lønte seg å bruke strøm i romjula.Hvorfor får man etterbetalt? Hos mitt selskap regnes strømstøtten inn fortløpende- slik at man selv kan følge med på hvor høy den foreløpige støtten er, avregnes ved enden av måneden òg trekkes fra på fakturaen.
Tibber hevnet seg på meg for at jeg byttet leverandør med enda en faktura for noen få dager ekstra i Desember, selv om jeg også måtte betale en god chunk i forskudd for Desember.Vi lånte vel ut litt penger til tibber da vi betalte på forskudd før jul. Vibb er jeg mer usikker på, har ikke sett på fakturaen. Strømstøtten slo vel gunstig ut for siste halvdel av desember, det var snakk om at det lønte seg å bruke strøm i romjula.
Jeg tror det avhenger av om ens strømpusher støtter gjennomfakturering - tror de fleste gjør det men ikke alle. Om de så gjør så kommer det til fratrekk på den ene fakturaen man får.Hvorfor får man etterbetalt? Hos mitt selskap regnes strømstøtten inn fortløpende- slik at man selv kan følge med på hvor høy den foreløpige støtten er, avregnes ved enden av måneden òg trekkes fra på fakturaen.
Betaler du før 15. i månaden?Vi lånte vel ut litt penger til tibber da vi betalte på forskudd før jul. Vibb er jeg mer usikker på, har ikke sett på fakturaen. Strømstøtten slo vel gunstig ut for siste halvdel av desember, det var snakk om at det lønte seg å bruke strøm i romjula.
Strømstøtte må ikke dekkes inn i statsbudsjettet.Det er en ting jeg ikke forstår, og det er hvorfor strømstøtten må dekkes inn i statsbudsjettet, mens de ekstraordinære inntektene som følge av ekstreme priser på gass og kraft skal uavkortet inn i oljefondet. Hvorfor er det behov for strømstøtte? Det er vel ikke fordi vi bruker mer strøm, men fordi prisen er blitt ekstremt uforutsigbar...!
Skyhøye gasspriser ga historisk høy eksport i 2022
Rekordhøye inntekter fra naturgass, olje og fisk ga Norge et handelsoverskudd på 1.574 milliarder i 2022.e24.no
Vel...regjeringen argumenterer med at strømstøtten må dekkes inn på det ordinære statsbudsjettet. Det er det jeg synes er urimelig, da det selvfølgelig er på grunn av ekstraordinære inntekter som følge av ekstreme priser på energi som er hele årsaken til at man i det hele tatt diskuterer strømstøtte. Dette burde vært kjørt som en ekstrabevilgning fra fondet mener jeg. Landene rundt oss har nå mindre inflasjon enn oss selv, noe jeg regner med betyr at vi strammer inn mer enn naboene våre.Strømstøtte må ikke dekkes inn i statsbudsjettet.
Det er nok penger i statskassa pga ekstreme inntekter fra salg.
Noen økonomer har imidlertid fått regjeringen med på at å gi støtte gjør at inflasjon og renter øker
Mao. så skal forbruket øke direkte fordi de da antar alle får mer penger mellom hendene og øker prispresset.
Det tror jeg nok det bare delvis vil gjøre fordi
1. disse pengene blir nesten utelukkende brukt på nødvendige utgifter til strøm
2. det meste av inflasjonen er importert
3. reduserte stømutgifter gjør at de bedrifter som kan velte kostnader på forbruker ikke behøver å gjøre det
Uansett, det blir for svakt å skyulde på dette. Hvis strømpriskostnad ikke går ned, så vil mange bedrifter som normalt ville gå godt både legge ned, og eller tape konkurransekraqft i forhold til konkurrenter (både tyskland og sverige gir støtte slik at kostnader er lavere)
Derfor: både bedrifter og folk trenger lavere stømkostnader for å komme igjennom dette nå, vi kan ikke vente på at Støre og co bygger vindkraft osv, det tar for lang tid!
Det er generelt ikke grønne og blå penger i statsbudsjettet. De har en sekk inntekter og en sekk utgifter. Det er mye offentlige utgifter som har økt svært mye og det er en total som må dekkes inn på den ene eller andre måten. Så om man vil kan man se på de ekstraordinære inntektene fra strømpriser gå delvis til strømstøtte og delvis til andre utgiftsposter på budsjettet.Vel...regjeringen argumenterer med at strømstøtten må dekkes inn på det ordinære statsbudsjettet. Det er det jeg synes er urimelig, da det selvfølgelig er på grunn av ekstraordinære inntekter som følge av ekstreme priser på energi som er hele årsaken til at man i det hele tatt diskuterer strømstøtte. Dette burde vært kjørt som en ekstrabevilgning fra fondet mener jeg. Landene rundt oss har nå mindre inflasjon enn oss selv, noe jeg regner med betyr at vi strammer inn mer enn naboene våre.
Nei, det er ikke spesielt mye som tyder på det.Eilertsen virker som han har full oversikt over kraftproblematikken,
Hvor bommer han, mener du?Nei, det er ikke spesielt mye som tyder på det.