Ja, det har det også vært helt til nå. Nå er det ikke det. Så får man se hva fremtiden bringer.
Poenget mitt er at som boligeier, og spesielt om man har en litt større bolig av den eldre typen så må man være i stand til å takle en del utgifter som plutselig kommer og noen av de kan være store, til dels svært store om man er skikkelig uheldig. I år har jeg byttet en del panelbord på huset og malt halve huset. Det har kostet ca 18k i materialer og da gjorde jeg all jobben selv og jeg eier også et lite stillas jeg har jobbet fra så slapp å leie det eller lift. Dette kunne sikkert ventet et år til, men før eller siden måtte det gjøres. Neste år skal jeg male andre halvdel av huset og det blir noen tusenlapper i maling og kanskje noe materiale om jeg må bytte bord der også. Så var også feieren på besøk og vi fikk pålegg om å sette inn stålrør i den ellers fullt fungerende ikke-brannfarlige (i følge samme feier) skorsteinen vi allerede hadde. Det ble ca 38.000 penger. Opp gjennom årene har jeg byttet et dusjkabinett, en oppvaskmaskin har røktet, en stekeovn tok kvelden, et kjøleskap takket for seg, en termostat til varmekablene røk, oljefyren måtte kastes ut og så burtetter. Det koster faktisk en hel del å eie et hus og kontantstrømmen for vedlikehold er høyst reell mens verdistningingen på den samme boligen er mer av akademisk interesse så lenge man ikke skal flytte derfra. Jeg har ennå ikke hatt store uforutsette utgifter på bilen, men det kommer vel også etter hvert og da kan det fort gå noen titusenapper med litt uflaks.
Siden ingen ting av dette har ledet oss ut i noe varig uføre så gjør heller ikke noen tusenlapper på strømregningen ekstra det. Det er, som alt det overstående, utgifter jeg helst skulle vært uten siden jeg kan tenke meg svært mye annet jeg heller ville bruke pengene på. Men det er heller ikke kroken på døra.