- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.989
Tipper entusiasmen for Støre & cos grep vil falle en smule når folk for regningene sine for desember tidlig på nyåret.Sjekk forskjellen mellom sør og nord nå…
|
Tipper entusiasmen for Støre & cos grep vil falle en smule når folk for regningene sine for desember tidlig på nyåret.Sjekk forskjellen mellom sør og nord nå…
jupp, de vanlige folka må plukke opp regningen for fyllekalaset til Erna Solberg. De ble selvsagt ikke invitert med på festen.Og der kom den første renteøkningen. Fordi nå er det vanlige folks tur.
Norges Bank hever renten tross omikron-uro
Norges Bank setter opp styringsrenten til 0,5 prosent. Neste renteheving kommer sannsynligvis i mars.e24.no
Det et sunnhetstegn at det koster å låne penger...og renta er fremdeles på et historisk lavt nivå.jupp, de vanlige folka må plukke opp regningen for fyllekalaset til Erna Solberg. De ble selvsagt ikke invitert med på festen.
Dette er jo enkel matematikk som de fleste kan regne ut selv så en trenger ikke bli overrasket...Ender spotprisen for desember rundt kr 1.70 + mva/kW ( ligger vel til nå i desember på rundt 1.55 - 1.60 og den kan fort bli enda høyere) En får da kr 625 i støtte for hver 1000 kW en har brukt. 3000 kW forbruk vil da gi kr.1875 i fratrekk på regning der bare strømprisen vil utgjøre kr 6375. inkl mva.Tipper entusiasmen for Støre & cos grep vil falle en smule når folk for regningene sine for desember tidlig på nyåret.
Det var et svar til godeste Asbjørn som legger all skyld for konsekvensene av hans regjering over på den nye.Det et sunnhetstegn at det koster å låne penger...og renta er fremdeles på et historisk lavt nivå.
nei, det er ikke veldig komplisert og at dette var mye mindre enn hva man ville at folk skulle tro var det første jeg tenkt da den ble lagt frem, men jeg tipper altså at en hel del uansett vil bli overrasket. Står også igjen med problemet at prisene kan ble enda mye høyere enn hva de har vært og folk kan fort, inkl støtte, ende opp med en større regning enn hva man så for seg da denne støtten kom.Dette er jo enkel matematikk som de fleste kan regne ut selv så en trenger ikke bli overrasket...
Hvis naboen kjøper en slik en så kjøper jeg hagle.De som har muligheten burde virkelig montere solceller på taket og sette en vindturbin et sted på tomta, huset eller garasjen.
Hadde jeg bodd med litt plass rundt meg så hadde jeg ikke vært i tvil.
Vis vedlegget 772708![]()
ATLAS X7 Vindturbin | TESUP NO
Møt den nye TESUP ATLAS X7, verdens mest foretrukne vindturbin! Den er kraftigere, mer holdbar, ergonomisk og stilig enn noen gang. Med sin nye generator kan den generere opptil 7 kWh strøm i timen.* Den er designet og produsert av TESUP, verdens ledende husholdningsvindturbin- og...www.tesup-norge.com
Med leilighet i Sandvika er vel sjansen liten for det. Men i grisgrendte strøk ser jeg ikke problemet.Hvis naboen kjøper en slik en så kjøper jeg hagle.![]()
Synes vi kan sette opp noen skikkelig vindturbiner i Asker, Bærum, Risør, Færder, når slike uskyldige tiltak for mye for dem.Hvis naboen kjøper en slik en så kjøper jeg hagle.![]()
Det ser ut til bare man nevner strøm produsert med en vindturbin, uansett størrelse, utforming eller plassering så skjer det en kortslutning et eller annet sted. Med egen produksjon av strøm kombinert med en god batteribank så kunne man klippet kabelen fra nettselskapet og det burde jo glede en gammel sosialist.Synes vi kan sette opp noen skikkelig vindturbiner i Asker, Bærum, Risør, Færder, når slike uskyldige tiltak for mye for dem.
En slik liten miniturbin på hvert tak / pipe hadde gjort seg godt. Utnytte ressursene.
De har en som produserer 2kw også, det i kombinasjon med solceller og resirkulerte litium batteripakker fra et par Nissan Leaf så snakker vi750 W er jo ikke veldig mye, da. På hytta i Sverige driver jeg også et minivannverk for tre husholdninger, med boret brønn, pumpe, radonavskiller, jern- og manganfilter, varmekabler for å holde greiene frostsikre, osv. Et langvarig strømbrudd der kan bli litt ubehagelig også for pensjonistene i nabohuset. Der tenker jeg å sette opp et eller annet med solceller og batteripakke når teknologien er moden nok. Vil gjerne ha nødstrøm til de greiene der. Om det også gjør at måleren tikker baklengs store deler av året vil være en pen bonus.
Om du ser på effektkurven på de så skal det blåse temmelig bra før de produserer noe særlig. I urbane strøk er det uansett bare å glemme om ikke pga estetikk og støy men grunnet manglende vind.De har en som produserer 2kw også, det i kombinasjon med solceller og resirkulerte litium batteripakker fra et par Nissan Leaf så snakker vi, spennende muligheter dette her for de som ser muligheter istedenfor begrensninger.
Har nevnt et par ganger at disse kan passe i grisgrendte strøk i kombinasjon med solceller.Om du ser på effektkurven på de så skal det blåse temmelig bra før de produserer noe særlig. I urbane strøk er det uansett bare å glemme om ikke pga estetikk og støy men grunnet manglende vind.
SV gjør jobben som AP skulle ha gjort. Skulle ønske Støre dro tilbake til Høire hvor han hører hjemme.En motvillig regjering ja når det gjelder vanlige folk...
![]()
Strømkrise mellom SV og regjeringen
Regjeringspartiene antyder at SVs krav til strøm-støtte fra staten kan forsinke hele ordningen, slik at den ikke er klar fra nyttår. Nå er strømkrisen mellom regjeringspartiene og SV løftet til gruppelederne i Stortinget.www.vg.no
Det ser nesten ut som nok en unnskyldning for at man dessverre, dessverre ikke kan gjøre noe som monner med pengeflommen inn til statskassen: Det er SV’s skyld. Og EU’s, EØS’, Acers, og Ernas. Beklager, men det får bare vente til utpå våren en gang.En motvillig regjering ja når det gjelder vanlige folk...
Slike vertikale turbiner i nabolag er tøys. Jeg monterte en effektiv turbin fra Silent WIND på stølen. Et sted med gode vindforhold. Den toppet batteriene om vinteren, når solforholdene var som dårligst. Men du får ikke mer effekt enn vinden du står i veien for og 750W er noe du aldri kommer til å se, såfremt det ikke blåser stiv kuling/storm.Det ser ut til bare man nevner strøm produsert med en vindturbin, uansett størrelse, utforming eller plassering så skjer det en kortslutning et eller annet sted. Med egen produksjon av strøm kombinert med en god batteribank så kunne man klippet kabelen fra nettselskapet og det burde jo glede en gammel sosialist.
Repeterer igjen; Passer i grisgrendte strøk. Og vind har vi jo mye av i Norge.Slike vertikale turbiner i nabolag er tøys. Jeg monterte en effektiv turbin fra Silent WIND på stølen. Et sted med gode vindforhold. Den toppet batteriene om vinteren, når solforholdene var som dårligst. Men du får ikke mer effekt enn vinden du står i veien for og 750W er noe du aldri kommer til å se, såfremt det ikke blåser stiv kuling/storm.
Ikke verdt å plage naboene med slike. Har du god og stabil vind, ikke kastevinder eller mye turbulens, er det mye å hente med en turbin. Men man bør sette seg godt inn i det og vite hva man får/kan forvente.
Selv her kan du aldri være trygg. Jeg har til og med naboer som går i bunad.Med leilighet i Sandvika er vel sjansen liten for det. Men i grisgrendte strøk ser jeg ikke problemet.
Det er også noe mer komplisert enn man umiddelbart skulle tro, mellom annet den ganske store kostnadssiden for det offentlige er det neppe så mange som har tenkt på. Det utgjør en håndfull milliarder i minus og så er det en god del som ligger på kontrakter til faste priser til store industrikunder. Basert på resultatene til Statkraft kan ting tyde på at dette ikke nødvendigvis er sikret fullt ut. Men at staten håver inn en bra sekk er det liten tvil om.Det ser nesten ut som nok en unnskyldning for at man dessverre, dessverre ikke kan gjøre noe som monner med pengeflommen inn til statskassen: Det er SV’s skyld. Og EU’s, EØS’, Acers, og Ernas. Beklager, men det får bare vente til utpå våren en gang.
Så ble det et forlik, men hvorfor avtale noe som ikke kan realiseres? Det er for sent å reversere endringen i nettleiemodellen når det er mindre enn ti arbeidsdager til den skal innføres, nettselskapene har satt opp alt, sendt ut informasjon til kundene, etc etc. Ender bare opp med å fremstå som useriøse. Så det var visst ikke mulig å gjennomføre det vi vedtok, beklager, beklager. Pengene får bare fortsette å renne inn i statskassen. Det er EU's, EØS', ACER's, Ernas, SV's og nettselskapenes skyld.
![]()
Vil utsette den nye nettleieordningen: – Ikke mulig, mener Energi Norge
SV og regjeringspartiene er enige om strømpakke frem til og med mars måned. De vil også utsette omstridt nettleie, men Energi Norge mener det ikke er mulig.www.aftenposten.no
Feil! Sitat fra artikkelen i Guardian:Da har man neppe sett på forskjellen mellom moderne ovner, gamle støpejernskladunser og åpne peiser, som vel er mest vanlig nedover kontinentet og i Ukk...
Så mye gjennomtrekk som det er i tkr Towers kan vi nok sove rolig med tanke på innendørs forurensning her.Feil! Sitat fra artikkelen i Guardian:
"Even new wood burning stoves meeting the “ecodesign” standard still emit 750 times more tiny particle pollution than a modern HGV truck. Wood burners also triple the level of harmful pollution inside homes and should be sold with a health warning, according to scientists."
Oppdatert strømstøtte fra enighet med SV for de som ikke mottar bostøtte.Dette er jo enkel matematikk som de fleste kan regne ut selv så en trenger ikke bli overrasket...Ender spotprisen for desember rundt kr 1.70 + mva/kW ( ligger vel til nå i desember på rundt 1.55 - 1.60 og den kan fort bli enda høyere) En får da kr 625 i støtte for hver 1000 kW en har brukt. 3000 kW forbruk vil da gi kr.1875 i fratrekk på regning der bare strømprisen vil utgjøre kr 6375. inkl mva.
Ser akkurat nå på aftenbladet.no at Lyse (min leverandør) i likhet med flere andre utsetter ny nettleie.Fikk akkurat tekstmelding fra strømleverandøren min om at innføringen av den nye nettleien er utsatt.....
På hvilken måte mener du EU har æren for Gros reformer av el-markedet i 1990-91? Eller ACER av i dag for de dagsaktuelle strømprisene, for den del?Sett halen på grisen:
"Ingen av politikerne under pressekonferansen i morges våget å peke på el-elefanten i rommet. Dens blå buk er pyntet med tolv gylne stjerner som danner en sirkel.
Ap-toppenes naive entusiasme for EU. Den politiske elitens overtro på «markedet». Der har du de underliggende årsakene til prissjokket på norsk strøm.
De norske fellesløsningene var ikke lenger gode nok, så vi måtte ha «konkurranse» på alle områder. Den norske selvstendigheten var ikke så mye verdt, så vi måtte inn i EU. Denne ideologien har preget Ap-eliten i 30 år, under ledere som Gro Harlem Brundtland, Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre. Alle fra beste Oslo vest. Alle med begrenset bakkekontakt. "
Det blåser aldri nok i Bærum vettu, vindmøllen på havseiler på Høvik lader knapt en iPad serru..Synes vi kan sette opp noen skikkelig vindturbiner i Asker, Bærum, Risør, Færder, når slike uskyldige tiltak for mye for dem.
En slik liten miniturbin på hvert tak / pipe hadde gjort seg godt. Utnytte ressursene.