Disse store datasentrene som brukes til å mine Bitcoin og andre digitale valutaer er en uting.
Nå er det ikke slike det først og fremst er snakk om, men store sentere som Google, Facebook, Amazon, Microsoft og andre vil etablere. De driver med alt fra lagring av dokumenter hvor det er krav at fysisk skal lagres i en viss jurisdiksjon, store AI-simuleringer, dokumentlagring, backup, databaetjenester, nettbutikker osv - eller for at noen skal kunne laste opp et bilde av en hamburger på sosiale medier.
Ett eller annet sted kommer de uansett til å ligge kan man anta, men om målet er å bruke tilgang til rimelig energi for å skape arbeidsplasser osv har jeg svært vanskelig for å se at det er noe slikt man skal satse på.
For meg virker det som norske politikere kollektivt fullstendig har mistet bakkekontakten i forhold til hvor mye elektrisk energi Norge har tilgengelig. Som nenvt tidliger satt regeringen og forhandlet med SV om å aksellerere veien mot kraftunderskudd og avhengighet av import mens resten av nasjonen stort sett snakket om galopperende strømpriser som følge av lite tilgjengelig i Norge og skyhøye priser i Europa. Om ingen journalist snart konfrontere regjeringspartiene med dette bør hele standen snart vurdere å kollektiv nedlegge seg selv.