Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nevnte for litt siden at jeg ikke hadde fått utbetalt overskuddet av strømstøtten enda, når nettleie var trukket fra. Nå har den kommet, så det går selv om det tok sin tid. Systemer skal vel på plass først før man får betalt til nær 100' abonnenter.

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også fått tilbake fra Glitre selv om jeg ikke svarte på mailen om kontonummer. De klarte tydeligvis å finne ut fra hvor de pleier å få penger fra meg.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Grunnen til at noen av oss er litt pisslei Oslo med politikerne der er at vi ser de jævla turbinene (bor i SVG)
    Jeg hadde derimot ikke hatt et problem med et lokalt atomkraftverk...

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også fått tilbake fra Glitre selv om jeg ikke svarte på mailen om kontonummer. De klarte tydeligvis å finne ut fra hvor de pleier å få penger fra meg.
    Og Lede har også utbetalt...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Det er rart hvordan mange i distriktene rundt om hater Oslo. Det er viktig å opprettholde flåseriet om at all verdiskapning skjer utenfor Oslo og vi dermed kan rævkjøre Oslo så godt vi kan.

Snakk om å snu ting på hodet!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ihvertfall ut til at primærretningen på kabelen fra Danmark nå er snudd. Tror ikke jeg har sett så mye import i den før. Importerer også for fullt fra Tyskland, ser jeg.
    1643467125371.png

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Strømprisen under 10 øre i flere måneder i hele landet. Så kommer selvsagt mva,påslag, offentlige avgifter og nettleie i tillegg. I juli 2020 var snittprisen for NO1 (Oslo) 1,88 øre. Det er bortimot gratis i min bok.

Har kastet strømregningene fra 2020, men i 2021 betalte jeg 55,90 pr kWh + 47,90 nettleie pr kWh i både Juni og Juli. Den nettleieprisen pr kWh synes å være konstant....

I følge NRK skal det i morgen akkurat der jeg bor (se bildet) bli vanvittig billig strøm. Tror det ikke før jeg ser det på strømregninga...
    Vi har forresten hatt mye nedbør og vind mer eller minde kontinuerlig siden September.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prisforskjell med en nokså stabil faktor på ti over Sognefjorden og Dovre må jo sies å være "ikke bestått" for Statnett. Regnestykkene deres om eksportkablene forutsatte tydeligvis at det ikke var noen innenlandske flaskehalser, samtidig med at de selv innkasserer grovt på prisforskjellene som oppstår på grunn av de samme flaskehalsene. Rent bortsett fra det generelle ønsket om å hente inn mest mulig penger fra "private aktører" (dvs din og min lommebok) til felleskassen forstår jeg ikke hvordan de har tenkt her. Det kan være som en svensk kollega sa for noen år siden "Och varför blev det inte som tänkt?! Ju, för att det var fan inte tänkt!!" Det vil være komplett fallitterklæring for Statnett om gartnerier på Jæren og andre bedrifter i Sør-Norge må stenge på grunn av høye strømpriser samtidig som vann bare går på havet nord for Dovre fordi man ikke engang får dekket variabel produksjonskost ved å produsere strøm for salg.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Prisforskjell med en nokså stabil faktor på ti over Sognefjorden og Dovre må jo sies å være "ikke bestått" for Statnett. Regnestykkene deres om eksportkablene forutsatte tydeligvis at det ikke var noen innenlandske flaskehalser, samtidig med at de selv innkasserer grovt på prisforskjellene som oppstår på grunn av de samme flaskehalsene. Rent bortsett fra det generelle ønsket om å hente inn mest mulig penger fra "private aktører" (dvs din og min lommebok) til felleskassen forstår jeg ikke hvordan de har tenkt her. Det kan være som en svensk kollega sa for noen år siden "Och varför blev det inte som tänkt?! Ju, för att det fan inte var tänkt!!" Det vil være komplett fallitterklæring for Statnett om gartnerier på Jæren og andre bedrifter i Sør-Norge må stenge på grunn av høye strømpriser samtidig som vann bare går på havet nord for Dovre fordi man ikke engang får dekket variabel produksjonskost ved å produsere strøm for salg.
    Statnett har forsåvidt søkt om konsesjon for 420kV over Sognefjorden. Det gjorde de i 2019 men har ennå ikke fått endelig svar. Så vidt jeg vet er den til ny behandlng etter noen klager fra noen. Om / når de får tillatelse så tar det også noen år å bygge. De har også blitt tatt en del på senga av endret kraftflyt i Sverige som også påvirker Norge. Om de burde forutsett dette skal ikke jeg mene noe om, men mye av nord-sør-transporten i Norge går gjennom Sverige. De har 8 420kV forbindelser fra nord til sør. Det er 8 mer enn hva Norge har. Dette medfører visstnok at mye av flyten uansett vil gå den veien i fremtiden siden strøm som kjent tar minste motstands vei. Nord- og Midt-Norge har ikke noe enormt kraftoverskudd de heller forsåvidt, men de har hatt det i år siden det har regnet veldig mye der og det er samtidig geie importmuligheter fra den nord-svenske vindkraftutbyggingen som har vært formidabel. I Midt- og Nord-Norge er fyllingsgraden godt over normalen for årstiden.

Det har ikke vært sett på som spesielt pekært eller lønnsomt å bygge ut. Det er snakk om store avstander og det vil bli masse bråk om det skal bygges mye forbindelser fremover.

Jeg lurer egentlig mest på om de har forutsett i tilstrekkelig grad hva som skjer når temisk kraft stenger ned rundtomkring i Eurupa. Akkurat det har tross alt vært kjent i årevis og burde ikke komme som noen overraskelse på noen som driver med dette. Alle involverte, utover norske produsenter, bør prise seg lykkelig for at det har vært en temmelig mild vinter i år i sør-Norge. De store prissvingningene indikerer et system som er helt opp mot kapasiteten. At det ligger 9 GW latent etterspørsel fra utlandet hjelper heller ikke i så måte. Med noenlunde normale gass- og kullpriser ville også den marginale produksjonen i Europa vært mye billigere enn hva den er i dag.

Mengden kraft Norge netto eksporterte i 2021 (17Twh) er ikke enormt mye større enn den norske vindkraftproduksjonen (12TWh).

Statnett har for øvrig ingen særlig interesse av å tjene mest mulig penger. Det er det kraftprodusentene som har.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    Jeg synes det er en skandale at regjeringen ikke har gjort mere for å sikre bedrifter:

• Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Jeg synes det er en skandale at regjeringen ikke har gjort mere for å sikre bedrifter:

EU regler om statlig støtte. Landbruk og veksthus får fordi det er mye større mulighetsrom for statlig støtte i de bransjene. Det er neppe viljen det står på.

Vedum femstår mer og mer som en dårlig spøk. I hans verden burde det være enkelt nok å ta inn med den ene hånden og dele ut med den andre men selv ikke det klarer han. At noen ikke har kjørt han hardt på dette er er mysterium. Han er helt kastrert.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.059
    Tomatproduksjon på vinterstid i Norge er uansett teit, ingen sympati.

p_192205_default_1.png

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.984

Ja, i tillegg må bedriften betale co2 avgift for produksjonen av c02 som plantene er avhengig av for å utføre fotosyntesen. Altså en avgift for co2 som plantene likevel forbruker.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    EU regler om statlig støtte. Landbruk og veksthus får fordi det er mye større for statlig støtte i de bransjene. Det er neppe viljen det står på.

Vedum femstår mer og mer som en dårlig spøk. I hans verden burde det være enkelt nok å ta inn med den ene hånden og dele ut med den andre men selv ikke det klarer han. At noen ikke har kjørt han hardt på dette er er mysterium. Han er helt kastrert.
    Vedum er en dårlig spøk, men hvem er ikke det, i denne strømsaken; de er nesten alle vedumer! de er kanskje ikke kastrert, bare lett løgnaktig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Vedum er en dårlig spøk, men hvem er ikke det, i denne strømsaken; de er nesten alle vedumer! de er kanskje ikke kastrert, bare lett løgnaktig.
    Hadde Moxnes vært finansminister ville han vært akkurat like kastrert men han har fortsatt luksusen av å
    Være mannen for enkle løsninger og Rødt har vært for irrelevante til å ha historie i denne sfæren. Det finner muligens folk tidsnok ut.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    Tomatproduksjon på vinterstid i Norge er uansett teit, ingen sympati.

Vis vedlegget 786242
    Enig med det som er foran komma. Provosert av det som kommer etter.

Bønder er den mest omstillingsdyktige bransjen jeg har vært borti …. Og jeg har vært borti mange bransjer. De er gjenstand for mange reguleringer, og når reguleringene endres, så responderer de. Den gjennomsnittlige fulltids-bonde har en omsetning som er så beskjeden at det er veldig imponerende at de klarer å få det til å gå rundt. Det er lite rom for sløsing, tabber og middelmådighet. Men mange får det til,.

Frukt og grønt er den minst regulerte delen av næringen, og der finner man mange dyktige entreprenører … som også alltid har vært lojale mot den til enhver tid gjeldende jordbrukspolitikk.

Selv om strømregningen går i taket så fortjener disse folka en forutsigbar strømregning.

De fortjener også stor respekt for entreprenørskapet.

Og de fortjener definitivt sympati, selv om det ikke hjelper mye her.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sympati, kanskje, men det må jo kunne sies at Norge fra naturens side er sørgelig dårlig egnet for tomatdyrking. At det lar seg gjøre er nesten et tegn på at enegiprisene har vært kunstig lave. Nå har jeg ingen illusjoner om tomatdyrking i andre land heller, men det ville være nokså snodig om det var noe CO2-besparing i å dyrke tomatene i oppvarmede drivhus i Norge vs å dyrke dem i Spania og frakte dem hit.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Liten vits å sammenligne landbruk (som er essensielt for matforsyningen) med drivhusdyrking av tomat og agurk (som er helt irrelevant i den sammenheng).

Hva hadde du tenkt om det var en mangofarm?

Nordmenn spiser ikke jordbær om vinteren heller. Det går helt fint uten.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.984
    Liten vits å sammenligne landbruk (som er essensielt for matforsyningen) med drivhusdyrking av tomat og agurk (som er helt irrelevant i den sammenheng).

Hva hadde du tenkt om det var en mangofarm?

Nordmenn spiser ikke jordbær om vinteren heller. Det går helt fint uten.
    Vi spiser ikke julestjerner heller. Det handler om å ha et levebrød, det er ikke teit eller tullete i det hele tatt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Moxnes vært finansminister ville han vært akkurat like kastrert men han har fortsatt luksusen av å
    Være mannen for enkle løsninger og Rødt har vært for irrelevante til å ha historie i denne sfæren. Det finner muligens folk tidsnok ut.
    det fins de med enkle løsninger og de med ingen løsninger.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1

Våre politikere har jo kastrert seg selv. Hvorfor?
    Dette er en politisk skapt situasjon.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    det fins de med enkle løsninger og de med ingen løsninger.
    Når man oppdager at de enkle ikke funker så ender man gjerne opp med ingen. Moxnes er i denne sfæren en populist akkurat som Vedum. Store ord men ingen evne eller mulighet. Moxnes slipper bare å vise impotensen. Se for deg vedum i opposisjon nå om dagen så har du Moxnes.

Moxnes ville vært eksakt like vingeklippet. Kanskje et lavere innslagspunkt og/eller en høyere prosentsats til husholdningene men helt uten mulighet til å gjøre noe med det underliggende. Om man tror Rødt hadde fikset biffen er man dum.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Sympati, kanskje, men det må jo kunne sies at Norge fra naturens side er sørgelig dårlig egnet for tomatdyrking. At det lar seg gjøre er nesten et tegn på at enegiprisene har vært kunstig lave. Nå har jeg ingen illusjoner om tomatdyrking i andre land heller, men det ville være nokså snodig om det var noe CO2-besparing i å dyrke tomatene i oppvarmede drivhus i Norge vs å dyrke dem i Spania og frakte dem hit.
    Hvordan kan strømprisene være kunstig lave når det koster 10øre/kWh å produsere....?
    Kunstig høye er riktig svar. Flere tusen prosent fortjeneste er normalt ikke assosiert med noen som holder for lave priser.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når man oppdager at de enkle ikke funker så ender man gjerne opp med ingen. Moxnes er i denne sfæren en populist akkurat som Vedum. Store ord men ingen evne eller mulighet. Moxnes slipper bare å vise impotensen. Se for deg vedum i opposisjon nå om dagen så har du Moxnes.

Moxnes ville vært eksakt like vingeklippet. Kanskje et lavere innslagspunkt og/eller en høyere prosentsats til husholdningene men helt uten mulighet til å gjøre noe med det underliggende. Om man tror Rødt hadde fikset biffen er man dum.
    consider me dumb!
    (så kan en jo se hvor dumt det er å tro at det hele er utenfor politisk kontroll.)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Hvordan kan strømprisene være kunstig lave når det koster 10øre/kWh å produsere....?
    Kunstig høye er riktig svar. Flere tusen prosent fortjeneste er normalt ikke assosiert med noen som holder for lave priser.
    Poenget var vel at når energi er så billig at man kan bruke det til å dyrke tomater om vinteren i Norge så er det noe som skurrer. Da er der garantert for Norge bedre å selge energien til noen andre og importere tomater.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    consider me dumb!
    (så kan en jo se hvor dumt det er å tro at det hele er utenfor politisk kontroll.)

Det er utenfor politisk vilje...
    Enkelte mener visst at alt er utenfor politisk kontroll. Intet kan endres. Antagelig er det slike som ser seg tjent med status quo.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Poenget var vel at når energi er så billig at man kan bruke det til å dyrke tomater om vinteren i Norge så er det noe som skurrer. Da er der garantert for Norge bedre å selge energien til noen andre og importere tomater.

Det meste er billigere å produsere utenfor Norge.

Kanskje vi all bare skal gå på NAV og la staten eksportere strøm.
    Vi har oppdaget at politikerne driter i vanlige arbeidsfolk. Nå er det blitt tydelig at de driter i arbeidsplasser og industri også. Alt skal offres for blind ideologi.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent som når shippingprisene er så kunstig lave at det lønner seg å dra opp en fisk i Lofoten, sende den til Thailand for å bli filetert, og tilbake igjen for salg i Norge. Det er ikke naturens orden at det der skal gi noen mening.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Enkelte mener visst at alt er utenfor politisk kontroll. Intet kan endres. Antagelig er det slike som ser seg tjent med status quo.
    noen av oss tror det; andre tror at det er naturlover som en lite kan gjøre med. er du for eller mot naturloven; det er den politisk essens til tider.

selvfølgelig er det den politiske vilje.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    Problemet til politikere er at elektrisk energi er hard fysikk. Det kan ikke argumenteres bort eller synes rundt, det kan man med stort sett alt av politikk. De kan ikke vedta noe eller mene at opponenten er teit. Blir ikke mer strøm av det. Det er et av de vakreste eksemplene på realistetsorientering på lang tid. Er oljefond på 12.000 milliarder hjelper ikke en gang. Dette er voksenopplæring i sanntid. Ingen vits å mene at man må overføre fra nord til sør. Ikke mulig.

Man kan krangle om hvor mange intensivplasser det finnes i Noege men ikke om hvor mange TWh som ligger i norske magasiner eller om frekvensen skal være 40 eller 50 Hz.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    [
    Omtrent som når shippingprisene er så kunstig lave at det lønner seg å dra opp en fisk i Lofoten, sende den til Thailand for å bli filetert, og tilbake igjen for salg i Norge. Det er ikke naturens orden at det der skal gi noen mening.
    er det markedets orden?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Problemet til politikere er at elektrisk energi er hard fysikk. Det kan ikke argumenteres bort eller synes rundt, det kan man med stort sett alt av politikk. De kan ikke vedta noe eller mene at opponenten er teit. Blir ikke mer strøm av det. Det er et av de vakreste eksemplene på realistetsorientering på lang tid. Er oljefond på 12.000 milliarder hjelper ikke en gang. Dette er voksenopplæring i sanntid. Ingen vits å mene at man må overføre fra nord til sør. Ikke mulig.

Man kan krangle om hvor mange intensivplasser det finnes i Noege men ikke om hvor mange TWh som ligger i norske magasiner eller om frekvensen skal være 40 eller 50 Hz.
    energipolitikk fins ikke!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    er det markedets orden?
    Inntil det plutselig ikke var det lenger, og det igjen ble lønnsomt med kortreist. Fiskefiletererne i Thailand må gjerne klage, men jeg tror ikke de får offentlig støtte til å fortsette som før.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en forholder seg til markedets orden som til naturens orden. politikk er overflødig!

(eller som det heter: politikk er for de enfoldige som ikke kan gangetabell)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    energipolitikk fins ikke!
    Det gjør det vitterlig. Alle partier mener noe om det. At det har liten til ingen realisme med faktiske forhold er en annen sak men det må man nesten ta opp med partiene. Alle vil øke forbruket men ingen vil øke produksjon. At de er dumme og har ekstremt få vekttatll i basal fysikk er en annen sak.

Vår nye minister har jo sin fortid i rødt så da ordner det seg sikkert. At hun fremstår som en idiot er kanskje tilfeldig. Kanskje ikke. Hun er i alle fall ikke besudlet med innsikt i sakskomplekset.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør det vitterlig. Alle partier mener noe om det. At det har liten til ingen realisme med faktiske forhold er en annen sak men det må man nesten ta opp med partiene. Alle vil øke forbruket men ingen vil øke produksjon. At de er dumme og har ekstremt få vekttatll i basal fysikk er en annen sak.

Vår mye minister har jo sin fortid i rødt så da ordner det seg sikkert. At hun fremstår som en idiot er kanskje tilfeldig. Kanskje ikke.
    At noen mener noe om noe, gjør det ikke politisk! at noe er avhengig av våre beslutninger derimot, det er politisk. jeg vet ikke hvem som fremstår som hva.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.724
    At noen mener noe om noe, gjør det ikke politisk! at noe er avhengig av våre beslutninger derimot. jeg vet ikke hvem som fremstår som hva.
    Vedum skulle ta kontroll over strømmen og få lavere drivstoffpriser. Hvordan synes du det gikk?

Rødt vil ikke ha vindkraft.

Sv vil elektrifisere alt mulig men ikke bygge ut ny produksjon/

Jeg synes dumme er en grei beskrivelse. Norske politikere har sett på energi som en utømmelig kilde man kan koble alt man vil til. De har ingen forståelse for at det er et knapt gode. Det er også derfor man dyrker tomater og agurker i Norge om vinteren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn