Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil ikke gå så langt, men jeg funderer litt på hvordan de tenkte her. Hvorfor legge taket på 5000 kWh, som nesten ingen husholdninger vil overstige? Hvorfor halvparten? Hvorfor presenterer Støre dette som et pristak på spotprisen når det gjelder gjennomsnittsprisen over en måned?

Det er ingen rabatt om spotprisen når f eks 5 kr/kWh med mindre gjennomsnittet for måneden også går over 70 øre/kWh.
    Strømmen koster normalt litt mer om vinteren.
    Det er gjennomsnittsprisen på regningen som bestemmer hvor mye du skal betale - så det er jo bedre at det er den som styrer tilskudd.

Jeg synes i grunn dette var greit. Hvis tråden her er representativ for det norske folk - så er det åpenbart en frykt for priser på både 2,- og 3,-/kWh - da er det greit å vite at man slipper å betale hele regningen om noe så usannsynlig (Altså snittpris for hele måneden) skulle skje.

Det hadde jo vært litt teit om ordningen hadde vært så god at man fikk mindre strømregning nå enn feks i fjor for samme periode.

At grensen sette på 5000kWh er vel greit - det er vel omtrent der man havner med familie og enebolig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23
    5000 kW er forsåvidt ikke enormt mye... et enkelt regnestykke; 200 m2 bolig, 50W/m2 installert effekt, kuldeperiode på to-tre uker med-10-15....... blir fort 7.200 kWh på 30 dager. Ev nattsenking og nedsatt temperatur ellers kan for enkelthets skyld motregnes mot varmtvann, lys, oppvask- og vaskemaskin pluss andre strømforbrukere.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hos oss ligger vi på +- 5000 kwh i januar, det er da ink pendling Tbg -Oslo med elbil. Vi skal nok klare å redusere det forbruket ganske mye, men en del kostnader flytter seg bare til ved.
    Og som flere er inne på, denne kompensasjonen blir ganske puslete i forhold til prisøkningen. Både innslagspunktet og fordelingsbrøken blir ikke spesielt "kraftfull". Ta så med at de ikke dekker November, hvor flere allerede sliter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    5000 kW er forsåvidt ikke enormt mye... et enkelt regnestykke; 200 m2 bolig, 50W/m2 installert effekt, kuldeperiode på to-tre uker med-10-15....... blir fort 7.200 kWh på 30 dager. Ev nattsenking og nedsatt temperatur ellers kan for enkelthets skyld motregnes mot varmtvann, lys, oppvask- og vaskemaskin pluss andre strømforbrukere.
    Jeg har relativt stort hus fra 1920, godt over 200 m2 med isolering från tiden, dobbeltgarasje pluss to overdimensjonerte el-biler, og jeg endte på 3200 kWh for november. Kunne sikkert skrudd opp varmen mer i rom som ikke var i bruk den aktuelle dagen, men 5000 kWh er ganske mye. Jeg var såvidt over det i sprengkalde januar 2020 med 5070 kWh. Men det går jo med en del ved.

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Strømmen koster normalt litt mer om vinteren.
    Det er gjennomsnittsprisen på regningen som bestemmer hvor mye du skal betale - så det er jo bedre at det er den som styrer tilskudd.

Jeg synes i grunn dette var greit. Hvis tråden her er representativ for det norske folk - så er det åpenbart en frykt for priser på både 2,- og 3,-/kWh - da er det greit å vite at man slipper å betale hele regningen om noe så usannsynlig (Altså snittpris for hele måneden) skulle skje.

Det hadde jo vært litt teit om ordningen hadde vært så god at man fikk mindre strømregning nå enn feks i fjor for samme periode.

At grensen sette på 5000kWh er vel greit - det er vel omtrent der man havner med familie og enebolig.
    Jeg har regnet på hittil i des, og har en snittpris på ca 1,50 som med nettleie blir 2,-...

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.241
    Torget vurderinger
    4
    Her er vårt strømforbruk - ny fuglekasse bygd i 2014 og ca 250+ kvadrat. Synets det er ok forbruk- Fått gratis ved av gammer'n så da blir det fyring ;)
    1639240700440.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23

Forbruk desember 2020 - januar 2020 - februar 2020

150 m2 grunnflate, kjeller som ikke ble varmet opp.
    Etterisolert, meget forsiktig bruk av elvarme. Nye vinduer/dører etc. også.
    (og nei - ingen dusjende tenåringer... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:)

nett 12 20.png

nett 01 21.png

nett 02 21.png

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.134
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hus på 190kvm hade i november 1500kwh, hybel leilighet/kjeller etage skrudd ner varmekabel, varmepumpe og noen Mill panelovner i første etasje. Er borte på jobb 4dager i uken
    På hytta i Sverige glemte jeg i sommer og fornye strømavtalen så der løper det på 49øre kwh

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel flere problemer her, som kalkulatorene i FD har advart om. Alle vet at energiprisene, fremover, skal opp, og det i betydelig grad. Derfor må de lage seg en trapp, der vi nå er på de nederste trinnene. Etterhvert kan man forsøke å øke rammene.

I tillegg er det viktig at hele poenget med reformene bevares: nordmenn skal tvinges til å være mer bevisste sitt kraftforbruk. Om man sitter og tenker at pisken ble til til gulrot forsvinner motivasjonsfaktoren de ønsker å skape.

Men gapet mellom prod-kost og innslagspunkt, samt hva folk faktisk vil få av strømregninger, vil skape flere Debatten enn jeg har tenkt å se på. "Dere sa at dere skulle ta regningen, men folk sitter og forstår ingenting," kommer Fredrik Solvang til å si, på repeat.

"I fremtiden kommer vi til å telle watt slik rakettingeniører teller gram." Vi må alle dresseres til å bli langt mer effektive brukere av energi, og regjeringen kan ikke bøye av ved første utfordring. Men for et liv dette kommer til å bli.

Hvor mye effektivt arbeid får vi ut av tilgjengelig energi er en viktigere nøkkel til klima- og ressursinnsats enn reduksjon av CO2, men forståelsen er ikke kommet dit enda. Vi bruker energi ikke helt på nivå med Apollo-programmet, men vi sløser vilt.

Apollo 11 kom tilbake til Jorden med 28 kilo "månesteiner". Payload-faktor 28/2970000 (det siste tallet er vekten i kilo på Saturn 5 ved oppskyting). Astronautene kappet håndtaket av tannbørstene sine, for å redusere take-off vekt. Alle monner drar.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    De hadde vel ikke månesteinene med seg opp fra jorda.... :cool: Oppstigningsmodulen veide ca 5 tonn...
    Oppdraget begynte på Cape Canaveral, med 2970000 kilo totalvekt, og oppdraget kan reduseres til de 28 kiloene med månestein. (I tillegg selvsagt det utrolige at man klarte å lande folk på Månen, innenfor tidsspennet Kennedy hadde satt).

Tørrmassen til Lunar Ascent Module var 2445 kilo, i tillegg kommer fuel. Men oppdraget begynte ikke på Månen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    Den perfekte målgruppen. Noen som ikke kan å regne

om dette tar av kommer det til å bli makspris. De vil aldri klare å forsvare alternativet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg spådde at det ville komme hjemme-hos-reportasjer hos takknemlige trengende så snart AP/SP eventuelt fikk skrapt sammen nok politisk vilje til å foreslå noe. Det var lettere å spå det enn å spå neste ukes strømpriser, men gledestårer over hele forsiden og hyllest av Støre som landets høvding og folkets fader var kanskje å smøre litt tykt på.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Ja, det er interressant å se noen sitte i stua på nyhetene med fleece på hele kroppen, 16 grader på varmepumpen og vise frem strømprisen på en skamdyr mobiltelefon.

Sist redigert av en moderator:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.864
    Statsministeren mener at det går en smertegrense ved en strømpris på 70 øre kilowattimen, og vil derfor dekke halvparten av det som overskyter dette nivået.
    Vel Støre gutten, regningen kan bli større enn 70 øre KWT din tullkuk.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2

om dette tar av kommer det til å bli makspris. De vil aldri klare å forsvare alternativet.
    Støre som «høvding» og «far for folket»? Frithjof Jacobsen i DN var mer treffsikker. Han viste til Håkon Lies biografi om Tranmæl, «Et bål av vilje», og mente Støre er et stearinlys.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    Det er litt fascinerende se et politisk havari i slow Motion. Dette er et skoleeksempel på maks klønete håndtering.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Det er vel litt typisk eller? Minner meg om svigers som nå sitter veldig fint i det, men legger fortsatt opp livet sitt etter bomstasjonene..

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt fascinerende se et politisk havari i slow Motion. Dette er et skoleeksempel på maks klønete håndtering.
    Denne regjeringa har vært på tur mot politisk havari fra dag en. Vanskelig å forstå hva som skjer. Topp anledning til å vise handlekraft og innfri valgløfter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Så lenge det er Høyre eller Ap som styrer landet så er jeg ikke veldig bekymret. For meg synes fordelene og ulempene likt fordelt mellom dem, og det samme gjelder samarbeidspartnerene deres.

Det som jeg ikke liker med Ap er avstanden mellom liv og lære. Nå er det vanlige folks tur, het den denne gangen, og så blir de flådd. Staten håver inn enorme summer på strømprisene, og så gir de blittelitt avslag, og så synes folk de er fryktelig snille.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge det er Høyre eller Ap som styrer landet så er jeg ikke veldig bekymret. For meg synes fordelene og ulempene likt fordelt mellom dem, og det samme gjelder samarbeidspartnerene deres.

Det som jeg ikke liker med Ap er avstanden mellom liv og lære. Nå er det vanlige folks tur, het den denne gangen, og så blir de flådd. Staten håver inn enorme summer på strømprisene, og så gir de blittelitt avslag, og så synes folk de er fryktelig snille.

Det er ikke så mange som synes de er fryktelig snille. Ellers er jeg enig i det med liv og lære. Det kan synes som om det med "vanlige folk" utelukkende var for å demme opp om flukten fra AP (til SP og SV), og glemt med en gang de kom i regjeringskontorene.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    De som ble spurt på dagsrevyen var visst overlykkelige.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    Dette kommer til å endre som en variant over "vi flår dere, gir litt tilbake og håper folk er for treige til å skjønne det". Det ble solgt inn på forhånd som at de virkelig skulle slå på stortromma, men det har de ikke gjort. Det skal bli spennende å se hvordan de har tenkt å forsvare dette, om de mener 70 øre (eks mva vel og merke) er en slags smertegrense, så vil de slite med å forklare hvorfor folk skal betale kanskje det dobbelte.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

Hvis prisene holder seg som til nå ut desember, folk spinker & sparer, får kjemperabatt fra Staten og så blir allikevel regningen det dobbelte av forventet regning. Da kan det bli alvorlig uroligheter. Så har vi alle sideeffektene som kommer til å poppe opp. Som igjen kan skape en solid innflasjon, som fører til høyere renter enn egentlig nødvendig. Enkelte sideeffekter vil kunne gå utover arbeidsplasser osv...
    Og ja, glemte omleggingen av nettleia, den har de til hensikt å gjennomføre. Kan bli interessant dette.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.209
    Torget vurderinger
    96
    Blir litt av et bikkjeslagsmål mellom arbeidsgivere og foreninger til våren.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Sitat Espen: Kanskje folk flest burde bli litt mer realitetsorientert i denne verden og ikke ta goder så for gitt og innstille forbruket deretter.

Ja, det er et gode at vi har vannkraft i Norge. Samtidig er det statlig grådighet når vi som bor i det samme landet skal måtte betale 4 gangen eller mer for dette fellesgodet. Forbruket er det ganske raskt grenser for hva man klarer å redusere uansett i den kalde årstiden spesiellt. Tur til syden er det mulig å planlegge utsatt, nødvendig strømbruk er ikke mulig å innstille eller sette på vent.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.235
    Sted
    '
    Når myndighetene ber oss om å lade el-bilen på natt, da forstår vi hva problemet er. Det er el-bilen. Jeg håper denne oppfinnelsen får doble og triple avgifter i både bomring og gud vet hvor avgifter kan innførtes.

Ellers vil jeg tro at den store testen når det gjeller effekt kommer en gang mellom klokken 16 og 20 den 24. desember. Greier vi den, da er effektproblemet kun en skrivebordstanke.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Må bare kjøre på med Hydrogenbiler i en fei. De kan forsyne boligen med strøm når de er parkert i heimen. Ja, de finnes allerede.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.994
    Når myndighetene ber oss om å lade el-bilen på natt, da forstår vi hva problemet er. Det er el-bilen. Jeg håper denne oppfinnelsen får doble og triple avgifter i både bomring og gud vet hvor avgifter kan innførtes.

Ellers vil jeg tro at den store testen når det gjeller effekt kommer en gang mellom klokken 16 og 20 den 24. desember. Greier vi den, da er effektproblemet kun en skrivebordstanke.
    Ja, du mener det er i elbilen hunden er begravet? 🤣

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mye av problemet er jo manglende forhold til tall, har jo lest om folk som står opp på natta for å trakte kaffe som om 6 minutter a 1 kW betyr noe uavhengig av budsjett.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    1
    Norge er et kalt land vår, høst og vinter. De som vi gir vår tillatelse til å styre våres felles resurser, må ha Norges befolkning og industri som prioritet. At noen politikere velger og lage avtaler med Eu (Acer) , og si til oss at der nede kan vi få 3-4 kr kwt og at det er markedspris, så det må dere betale og, er feil. I Norge har vi overskudd på strøm, denne er Norges befolkning sin og bør selges til kostpris. Det vi exporterer kan man ha fortjeneste på. At politikerne står frem på tv nå og virker overasket over de høye strømprisene viser at enten er de dumme som ikke forsto hva de avtalte og underskrev på, eller så juger de og bortforklarer og skal sette inn " tiltak for de svake " Fasiten er at 80-90 % har fått mangedobblet strømregningen og "våre forvaltere " står på riksdekkende medier og sier at sånn er det....Trenger ikke å være sånn, selvfvølgelig kan regjeringen fastsette en strømpris innenlands.

Sist redigert:

Foss

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2021
    Antall liker
    322
    Sted
    Kristiansand
    Engasjerende tråd om strømpriser.

Min mening er at vi uten tvil blir rompekjørt av strømbransjen / styre og stell.

Noen som har innspill om hva menigmann kan gjøre med situasjonen?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Alle kan gå til generalstreik og bli hjemme og samfunnet gå i stå

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Mye av problemet er jo manglende forhold til tall, har jo lest om folk som står opp på natta for å trakte kaffe som om 6 minutter a 1 kW betyr noe uavhengig av budsjett.
    Det som er enkelt å forstå at regningen øker med 7500 kr for desember med 2kr istedet for en normal strømpris på 50 øre . Det gir 37500 kr for nov-mars. Og tilsvarer litt forenklet beregnet 10% nedgang i en middels mellomklasselønn på 600 000/år. Og så er det effekten på næringslivet , dere kan let medføre en knekk i landets økonomi og kommer på toppen av korona. Hjelpepakken er slett ikke god nok. Er man bussjåfør eller uførepensjonist /trygdet /stuepike innhugget i økonomien dramatisk , ikke rart folk gjør desperate ting syns jeg.

Folk har faktisk veldig relle folhold til dette selv om kaffekoppeffekten er mindre enn de tror , er en bagatellisering av dette en avsporing

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.622
    Basert på november ser det ut til å være en forskjell på ca 10% (rundt 10 øre) i den vektede snittprisen jeg har betalt og den gjennomsnittelige prisen for måneden som da altså Vedums almisser er basert på. Har ikke (og gidder ikke) gå inn i detaljene, men antar i utgangspunktet at det er effekten av at en større del av forbruket skjer i de dyere timene enn i de rimelige timene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må bare kjøre på med Hydrogenbiler i en fei. De kan forsyne boligen med strøm når de er parkert i heimen. Ja, de finnes allerede.
    Så var det bare det at miljøvennlig hydrogen fremstilles ved elektrolyse av vann. Det går med mye strøm der. Totalt er effektiviteten av hydrogen som drivstoff ca halvparten av batterielektrisk, så en storstilt omlegging til hydrogenbiler vil doble strømforbruket vs batterielektriske. En av Statnetts hodepiner er forslagene om bygging av elektrifiserte hydrogen- og amoniakkfabrikker rundt om.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er planlagt «selvenergiserende» hydrogensentre blant annet men du misset poenget. Hvis man kan kjøre et system hvor man kan utjevne strømtoppene med feks en komplementær hydrogenbilløsning (enkelt) ville man i det minste kunne holde seg unna de fleste klørne til strømmafiaen.

Og, hatt tilgang på en miijøvennelig bil uten rekkevidde eller lade-/strøm/prisangst.
    Samt forutsigbare driftskostnader

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.042
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er planlagt «selvenergiserende» hydrogensentre blant annet men du misset poenget. Hvis man kan kjøre et system hvor man kan utjevne strømtoppene med feks en komplementær hydrogenbilløsning (enkelt) ville man i det minste kunne holde seg unna de fleste klørne til strømmafiaen.
    Det kan man jo med batterielektrisk også. Lade når belastningen er lav, forsyne huset med strøm når belastningen er høy eller strømselskapet innfører «rolling blackout». Nye Ford F-150 Lightning har dette som et viktig salgsargument. Sett solcellepanel på garasjetaket i tillegg, og du kan koble hele huset off grid. Bubba og Billy Bob ble plutselig veldig interesserte i elbil.

En hydrogenbil er bare en elektrisk bil med hydrogentank + brenselcelle i stedet for batteri. Kjeden starter og slutter med elektrisk strøm, og den oppstår ikke av seg selv. Hvordan skulle slike «selvenergiserende» hydrogensentre fungere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn