Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Huset jeg bor i er fra 1980... enetasjes med stort sett 10cm isolasjon i yttervegger, men mot kaldloft er det 25 og tildels 30 cm isolasjon. Huset er også arrangert slik at det er buffersoner mot store deler av eksponerte yttervegger. Vi fyrer faktisk stort sett kun i stue.. bad og inngangsparti bruker hhv 150W kabler og inngangen 300W i ca 8 mnd...
    Fram til tidlig på 2000-tallet gikk det ca 22.000 kWh pr år, pluss 800-1000l parafin. Etter installasjon av varmepumpe ligger vi fortsatt stort sett på 22-23.000kWh, - og ingen parafin. Uten å ha regnet på det tror jeg parafintilslaget utgjorde et sted rundt 15,000 kWh...
    Ei gjennomsnittlig varmepumpe ligger i dag på ca 25.000, men det er mye penger for vanskeligstilte, og hjelper heller ikke leieboende med husverter som kun er interssert i å maxe inntektene fra utleie...og de er det mange av....

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvsagt en mulighet, men det er uansett slik at produksjonen i Norge svinger med ganske mange GW gjennom døgnet, noe som i min enkle verden tilsier at det er regulerbar produksjon som slås av og på etter hva prisen er.
    Får ta en titt på produksjonen her i kveld.
    Vanligvis er det ofte stopp kl 21 på de mindre anleggene her (og det kan høres 😁)

Har ellers ikke klart å finne noe system mht priser. For en stund siden var det lave priser sent nattestid og tidlig morgen og høye priser på ettermiddagen. Pris akkurat nå.
    Eneste tidspunkt som det fremdeles er ett system angående pris er søndagene. Da er prisen lav.

Screenshot_20220713_161626_com.truecharger~2.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    ^ Som Torbjørn Berntsen sa " folket er politisk analfabeter og ser ikke konsekvensen av hvilke stemmeseddel de putter i valgurnen"
    Så da er det kun SP folk og de på venstresiden som har lov til å klage på ståa😁. Resten får bare svelge unna resultate av ønsket politikk.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.996
    Veldig glad det ikke er jeg som har oppgaven med å fly til Brussel å overbevise dem om krisa her i Norge hvor strøm nå for det mest uheldige prisområde koster ei krone med strømstøtte og at det kanskje ikke skal regne til høsten.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.398
    Torget vurderinger
    2
    :cool:
    Jeg synes også at dette er en absurd sløsing med energi (og generelt tåpelig konsept) forsåvidt, men hva ser du for deg kriteriene skal være for hvem som skal få koble seg til kraftnettet og hvem som ikke skal få?
    De kan overlate det til meg, :cool:jeg er sikker på at jeg helt alene klarer å fatte bedre beslutninger enn det som er blitt gjort hittil. Den servile tafattheten til myndighetene våre handler om mangel på vilje, at evnene heller ikke strekker til hjelper ikke heller

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    :cool:
    De kan overlate det til meg, :cool:jeg er sikker på at jeg helt alene klarer å fatte bedre beslutninger enn det som er blitt gjort hittil. Den servile tafattheten til myndighetene våre handler om mangel på vilje, at evnene heller ikke strekker til hjelper ikke heller
    Kanskje det er ett villet valg?
    Den gang kryptovault ønsket å starte opp med crypto valuta ble det diskutert om slikt skulle være kraftkrevende industri eller ikke.
    Dette har jo med ela giften til kraftkrevende industri å gjøre. Først ble de fritatt for deretter å måtte betale avgiften. Da trakk kryptovault seg. Senere bli den avgiften fjernet igjen. Hvilke regjering som styrte dette i 2017-2018?
    Dersom en ønsker samfunnsnyttig bruk av strøm til datalagring, vel da kan en vel ikke skille mellom datalagring og utvinning av crypto valuta? De som er klare for oppstart her sier de kan gjøre begge deler men det er/var mest penger å tjene på utvinning av crypto valuta og da bitcoin spesielt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1

«Norge er et råvareland, og med den energipolitikken som føres vil vi forbli det. Det er forstemmende å se hvor lite en del beslutningstakere forstår av industribygging når de fremhever verdien av elektrisitetseksporten som et poeng i seg selv». (professor Jan Emblemsvåg)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Er det slik at Tyskland kan stanse eksporten men ikke Norge?

-En usikkerhetsfaktor er hvordan energikrisen i Europa vil påvirke norske forhold. Statkraft-sjef Christian Rynning-Tønnesen advarte nylig om at Tyskland kan komme til å stanse eksport til vinteren, fordi landet vil trenge energien selv.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Er det slik at Tyskland kan stanse eksporten men ikke Norge?
    Sprøst vel hva man mener med "kan" fra begge sider. Om Statnett kobler fra på norsk side så er det ikke så mye tyskere kan gjøre med det og vice versa. Det er selvsagt rent praktisk mulig å stoppe eksporten, det finnes allerede adagang til det, men da kun av systemtekniske årsaker. Kabelen mellom Norge og Nederland er nede og har vært det i ukesvis (tekniske problemer), kabelen til UK har også tidlvis vært ute av drift eller gått med redusert kapasitet (tekniske problemer på britisk side).

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Sprøst vel hva man mener med "kan" fra begge sider. Om Statnett kobler fra på norsk side så er det ikke så mye tyskere kan gjøre med det og vice versa. Det er selvsagt rent praktisk mulig å stoppe eksporten, det finnes allerede adagang til det, men da kun av systemtekniske årsaker. Kabelen mellom Norge og Nederland er nede og har vært det i ukesvis (tekniske problemer), kabelen til UK har også tidlvis vært ute av drift eller gått med redusert kapasitet (tekniske problemer på britisk side).
    Men ingenting i avtalene som gjør at landene kan gjøre «som de vil» i krisetider, kun tekniske issues som er grunn god nok og «lovlig» ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Men ingenting i avtalene som gjør at landene kan gjøre «som de vil» i krisetider, kun tekniske issues som er grunn god nok og «lovlig» ?
    Jeg vet ikke, men det virker ikke slik fra norsk side i alle fall. Men det virker som de kanskje mener det finnes en "bakdør" i form av krav til minimums fyllingsgrad, det blir da kanskje et rent internt norsk anliggende. Slike krav finnes forsåvidt allerede på magasinnivå, men da av hensyn til miljø stort sett.

Problemet for Norge er at norsk forsyningssikkerhet i sin helhet er basert på muligheten til import så det er fullt mulig å skyte seg selv i foten her også og det vet de ansvarlige godt, samt at det ikke er mulig å sende store mengder kraft fra nord til sør eller omvendt om det skulle være nødvendig (blir det ikke i år, men det kan også skje). Om det blir en tørr høst og en kald og snøfattig vinter i sør-norge er vi fort fucked mot slutten av vinteren.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Om det blir en tørr høst og en kald og snøfattig vinter i sør-norge er vi fort fucked mot slutten av vinteren.
    Nevnt før men det skal bli spennende å se om det kommer noen regnbyger utover høsten som monner litt.

Det har vel aldri vært så tørt her i landet som etter at vi fikk beskjed om at klimaendringene ville gjøre det villere og våtere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjør ikke annet enn å regne i Trøndelag, så her i landet slår klimaforandringer til.

Men er jo et helt annet land enn østlandet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Det har vel aldri vært så tørt her i landet som etter at vi fikk beskjed om at klimaendringene ville gjøre det villere og våtere.
    Tja, våtere i snitt, men større variasjoner er vel det som egentlig er kommunisert. Så vidt jeg vet er grunnen til at det offisielt er "våtere" nå enn for ikke så mange år siden i Norge at NVE endret årene de tok snittet fra og da forvant noen tørre år i begynnelsen ut og ble erstattet med noen våtere nye i statistikken. Ergo kommer det i et "normalår" mer tilsig enn før, men ingen år er jo normale og det er svært store variasjoner fra år til år. I 2020 var det for eksempel rekordmye snø i fjelllet i Sør-Norge, og også derfor prisen var ca 0 i månedsvid. I tillegg rant ca 15TWh (10% av norsk total normalproduksjon) på havet fordi magasinene rant over.

Var i fjellet i slutten av juli da og det var fortsatt masse snø.

BKK graver frem flomløpet på et kraftmagasin sommeren 2020. Bildet er tatt i begynnelsen av juli

sno.JPG

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Sitter å ser på målinger fra målestasjoner i nærheten her tilbake to år, kun få meter fra et av de store magasinene, bortsett fra Okt. i fjor så det ganske langt under denne «normalen» men det spørs vel hvor i landet man sjekker. For en som har brukt det meste av fritid høyt til fjells i flere tiår så har jeg sett slike snømengder noen ganger før. :)

Men det er ikke blitt villere og våtere.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    995
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å ser på målinger fra målestasjoner i nærheten her tilbake to år, kun få meter fra et av de store magasinene, bortsett fra Okt. i fjor så det ganske langt under denne «normalen» men det spørs vel hvor i landet man sjekker. For en som har brukt det meste av fritid høyt til fjells i flere tiår så har jeg sett slike snømengder noen ganger før. :)

Men det er ikke blitt villere og våtere.
    Hvor bor du? Her jeg bor er det i alle fall vått nok, og magasinene renner over ser det ut som, dersom det ikke er på grunn av årlig vedlikehold. Ny rekord på lav strømpris her fra 12 til 15 i morgen, 1 øre med moms og avgifter. o_O

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Hvor bor du? Her jeg bor er det i alle fall vått nok, og magasinene renner over ser det ut som, dersom det ikke er på grunn av årlig vedlikehold. Ny rekord på lav strømpris her fra 12 til 15 i morgen, 1 øre med moms og avgifter. o_O
    Bor sørvest men er vel så mye i høyfjellet rett over på øst siden. Måtte sjekke, det er 304 øre her i dag og noenlunde det samme i morgen. Kunne jo holdt meg hjemme og fått strømstøtte men det er ikke så kjekt.

Det var forresten 3,1 grader når jeg stod opp i dag så fyrte opp i ovnen, sparte litt strøm da. :)

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.650
    Det er dette som er det uforståelige og frustrerende. Fra sånn ca. rett under 500 øre til nesten gratis i løpet av en dag. Dette vidunderlige markedet.

Skjermbilde 2022-07-16 kl. 10.14.20.png

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    Melding fra Helvete:
    "For de fleste vil de tre timene i måneden med høyest strømforbruk sette føringen for deler av nettleien og strømregninga. Det vil si at det viktigste tiltaket du kan gjøre for å spare penger er å fordele bruken av strøm utover måneden."

Her står alle audiokomponenter på 24/7, men ingen rør i drift
    Audiokomponentene er eneste varmekilde inntil det blir kuldegrader og kjøling tilføres med åpning av vinduer i varme perioder
    Varmtvannstanken kjøres med timer og er avslått 07 - 11 og 15 - 19 når prisene er på det høyeste

På hvilken måte vil dere anbefale bruk av strøm ift de 3 timene med høyest forbruk som legges til grunn for en Helvetes regning?

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    995
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Melding fra Helvete:
    "For de fleste vil de tre timene i måneden med høyest strømforbruk sette føringen for deler av nettleien og strømregninga. Det vil si at det viktigste tiltaket du kan gjøre for å spare penger er å fordele bruken av strøm utover måneden."

Audiokomponentene er eneste varmekilde inntil det blir kuldegrader og kjøling tilføres med åpning av vinduer i varme perioder
    Varmtvannstanken kjøres med timer og er avslått 07 - 11 og 15 - 19 når prisene er på det høyeste

På hvilken måte vil dere anbefale bruk av strøm ift de 3 timene med høyest forbruk som legges til grunn for en Helvetes regning?
    For å følge med er det greit å ha en dings fra strøm selskapet som kobles til HAN porten på måleren. Da kan en følge med på strøm forbruk og effekt topper i tilhørende app. Ser nå i appen at gjennomsnittet for de tre høyeste timene hittil i Juli ligger på 5,3 kW. Grensen ligger på 5 kw, men differansen er bare ca. 80kr, så det stresser jeg ikke med.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Felles for alt dette, er at det forsøkes å minske konsekvenser- i stedet for å ta tak i årsaker.

Årsaker er toalt feilslått energipolitikk òg prissetting. Det er der det politiske støtet må settes inn. En dippedutt her og en avslått bryter der er kun et forsøk på å minske konsekvenser, og vil ikke forandre noe som helst på årsaker.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    En dippedutt her og en avslått bryter der er kun et forsøk på å minske konsekvenser, og vil ikke forandre noe som helst på årsaker.
    For vanlige folk er det VIKTIGSTE å minske konsekvenser i eget hjem......og diskusjon av årsaken til politikken er ikke til noen hjelp for den enkelte som er nærmere stupet enn noen gang......siden krigen

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Melding fra Helvete:

Å drite i det siden det ikke blir noe penger av det uansett.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For vanlige folk er det VIKTIGSTE å minske konsekvenser i eget hjem......og diskusjon av årsaken til politikken er ikke til noen hjelp for den enkelte som er nærmere stupet enn noen gang......siden krigen
    Det er jeg nok uenig i. I Norge, et sosialdemokratisk land, skal fordelingspolitikk ligge til grunn for alt regjering og Stortinget foretar seg av politiske valg. Skal, men gjøres ikke. Da må det reageres og sies klart i fra, slik at politikken blir lagt om.

Så det VIKTIGSTE er å få forandret politikken, slik at en rettferdig fordeling av våre verdier og goder blir lagt til grunn- slik at ingen står i fare for å havne utfor stupet du refererer til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Spotpris i Trondheim nå: 1 øre/kWh. Jeg har så langt brukt strøm for 52 kr. i juli (enebolig på 250 m2). Fikk forøvrig e-post om at endringene i nettleien vil føre til en reduksjon på 4000 kr/år for meg (2 eiendommer - enebolig og hytte).

Været er ikke all verden, men vannmagasinene er tydeligvis fyllt opp.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norge var sosialdemokratisk..... nå når politikerne i stadig større grad fjerner seg fra virkeligheten, er jeg ikke sikker på hverken hvor vi er eller hvor vi ender..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norge var sosialdemokratisk..... nå når politikerne i stadig større grad fjerner seg fra virkeligheten, er jeg ikke sikker på hverken hvor vi er eller hvor vi ender..
    Nettopp. Skal noe som virkelig monner gjøres, er det et folkeopprør mot den åpenbare urettferdighet i den totalt feilslåtte politikken som føres - ikke innkjøp av duppeditt og datt. Det er selvsagt ikke til å godta at strømprisene er markedsutsatt. Når vi da har styrende politikere som ikke ser det, er det på tide å si i fra. Kraftig.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.398
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan får jeg tak i denne dingsen? Er den et vanlig salgsprodukt?
    Altfor knotete for meg, det nestbeste er jo appen fra nettselskap , kraftselger . Selv om de ligger 24 timer etter sanntid. Hvor ble det av de gode gamle wattmeterene på kjøkkenet? Jaggu dårlig framskritt..

Ferieforbruk
    3E8897D6-BD5E-4763-AAC6-1BF345192131.png
    5D67D857-442A-471C-8BBC-10D6AED080AA.png

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.873
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siterer litt;

Samfunnsøkonomisk svikt
    Både politikere og lobbyister i kraftbransjen sier at det er bra for landet å tjene mye på strømeksport. Dette stemmer nødvendigvis ikke samfunnsøkonomisk, med mindre man har en god fordelingsplan på overskuddet.

Hvor er de samfunnsøkonomiske analysene av bedrifter som har måttet legge ned eller redusere sin virksomhet? Hva med folk som frøys sist vinter, eller dem som knapt hadde råd til å dusje?

Elendige risikovurderinger gjorde at hverken bransjen eller politikerne hadde noen god plan for fordeling av overskuddet ved høye strømpriser. Selv nå, snart ett år inn i strømkrisen, har man fortsatt ikke lagt frem noen god fordelingsplan. Skulle det på toppen av det hele komme en fysisk rasjonering, er dette en energipolitisk skandale av enorme dimensjoner.

Hvor er risikovurderingene?
    Statkraftsjef Christian Rynning-Tønnesen har selv uttalt at «slik situasjonen er nå, er det en risiko for at vi ikke får import fra Tyskland til vinteren». Da er det jammen på tide at politisk ledelse slår i bordet og krever overfor våre handelspartnere at også Norge må kunne ivareta egen energisikkerhet, og reduserer eksporten av energitypen landet vårt er så avhengig av.

Kraftbransjen virker mer redd for at noen vannmagasiner skulle renne over, enn at det blir fysisk rasjonering på kraft. Hvor er nytte-risiko-vurderingen? Hvor er kraftbransjens og regjeringens samfunnsansvar? Og hvor var risikoanalysen i Statnetts analyser da de skrøt av de nye kablene de hadde bygget til Tyskland og England?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    0
    Så det VIKTIGSTE er å få forandret politikken, slik at en rettferdig fordeling av våre verdier og goder blir lagt til grunn- slik at ingen står i fare for å havne utfor stupet du refererer til.
    Hvorfor gidder du å bruke Sentralen for å diskutere the big picture? Alt du skriver finnes allerede på fora som er synlige for noen flere enn et ti-talls vanlige folk....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn