Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo fortsette å late som om ikke de to henger sammen og at spekulasjonen i det finansielle markedet ikke påvirker prisen vi betaler for strømmen, så inntil vider går jeg for at vi alle er tvunget til å være med på denne spekulasjonen.
    De henger sammen, men det er veldig vanskelig å se hvordan spekulasjon og risikohedging i det finansielle markedet skulle påvirke prisene i det fysiske markedet. Sammenhengen går motsatt vei, såvidt jeg kan begripe. Forklar gjerne.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.741
    Hverken Jonas eller Erna VIL gjøre noe med systemet som "har tjent oss så godt ..... ". Ordet VIL er viktig her , eller vilje . Det er det de ikke tør si. Og opposisjonen virker ikke akkurat samstemte. FB - gruppa Vi som krever billiger strøm har over 650.000 medlemmer

Gunnar Stavrum i Nettavisen har en god artikkel om dette.

"Sett utenfra kan det virke urimelig at misfornøyde velgere flykter fra Jonas Gahr Støre til Erna Solberg, når de i praksis har identisk strømpolitikk. Høyre-lederen innrømmer glatt at det ikke ville blitt billigere strøm med henne som statsminister, men misnøyen treffer alltid den som sitter med makten."

1671603368371.png

Norsk politikk, Nett på sak | La oss være ærlige: Verken Høyre eller Arbeiderpartiet gjør noe med strømprisene (nettavisen.no)

Dr.E

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Støre vil bli husket for nasjonal fattigdom mens statskassen svulmet over: som den som ble rævkjørt av SV. Som den som var ansvarlig da AP fant sitt habitat rundt 15%. Som fartet rundt i Europa mens folk hjemme frøs og stod i matkø. P
    Hvorfor tror du de stopper på 15 %?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Hvorfor tror du de stopper på 15 %?
    Historien viser at folk glemmer fort. Det kan hende de raser enda lengre nedover. Men så er det valg, folk tror at alternativet vil bli så fantastisk. Det skjer jo ikke, og så klatrer opposisjonspartiene oppover igjen. Og ved neste valg er det samme visa igjen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Historien viser at folk glemmer fort. Det kan hende de raser enda lengre nedover. Men så er det valg, folk tror at alternativet vil bli så fantastisk. Det skjer jo ikke, og så klatrer opposisjonspartiene oppover igjen. Og ved neste valg er det samme visa igjen.
    Verdt å lytte til Mimir Kristiansen og Magnus Marsdal i dette innslaget i Verdibørsen. De er veldig kritiske til venstresiden, dagens politikk generelt og kommer med noen gode forklaringer på de store velgerforflytningene, i Norge og i utlandet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    De skal da evt tilbakebetale kundene, samt potensielt ta store tap på finansielle sikringer (gjelder forsåvidt kun kontrakter fremover i tid - de som har fofallt er gjort opp vs børsen)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    De henger sammen, men det er veldig vanskelig å se hvordan spekulasjon og risikohedging i det finansielle markedet skulle påvirke prisene i det fysiske markedet. Sammenhengen går motsatt vei, såvidt jeg kan begripe. Forklar gjerne.
    Når det oppstår bobler går det av og til motsatt vei. Tulipankollapsen i Nederland er kanskje det klareste eksemplet på at en vare kan bli priset på ren finansiell spekulasjon framfor reell nytteverdi ift reell kjøpekraft.

Det private boligmarkedet i Norge er også ganske spekulativt. Folk kjøper så dyrt de har råd / får lov til så lenge de forventer prisvekst. Du og jeg er gamle nok til å huske hva som skjedde med boligmarkedet fra 1987 til 1994…

Ikke alltid så lett å skille realmarkeder fra det finansielle; ofte er det en sak med to sider.

Strømprisene i Norge ville vært mye lavere med andre prisingsmekanismer. Det er måten markedet er organisert på som gjør at vi betaler marginalpris fra første watt-sekund.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er slik det fysiske markedet er organisert, ja, ved at tilbud og etterspørsel klareres for hver time påfølgende døgn ved marginalpris.

Det jeg fortsatt sliter med å se er hvordan det finansielle derivatmarkedet skulle påvirke de fysiske prisene for neste døgn. Det måtte i så fall være via at selger og/eller kjøper lar sin prising for neste døgn påvirkes av at de har gjort lange avtaler i derivatmarkedet som f eks låser inn fremtidige priser. Mulig, men det er ikke opplagt for meg at det skjer eller hvilken vei det i så fall skulle påvirke prisene for i morgen. Tilbud og etterspørsel må uansett klareres for hver time.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.206
    Torget vurderinger
    14
    Jeg samler ved fra Mars til Mai. Ca 15-20 kbm.
    Ringer almenningen der jeg bor og får anvist et sted hvor jeg kan bedrive såkalt tynningshogst.
    Pris 500 kroner og hogg så mye du vil.
    Så står jeg da der som en nisse. Men jeg sparer penger.
    Er jeg litt lat så spør jeg sjåførene på tømmerbilene om de kan stoppe hos meg når de har 10 til 15 kbm som de ikke får med seg på siste turen.
    Dette lønner det seg ikke å kjøre fpr å hente. Så jeg har gjort avtaler med grunneier/almeninngen om å kjøpe denne haugen, Gran eller bjørk.
    Det får jeg, billig...
    De siste årene har jeg ikke brukt over 2000 kr for ved hele vinteren til 2 husstander.
    Da snakker vi mye jobb med kappsaga og kløyverøksa + trillebåra inn i skålen.
    Men siste 6 mnd ikke over tusenlappen i strømregning pr mnd. Og jeg har ikke noen fastpris på 0, ett eller annet pr kwh..
    Så det er mulig.
    God jul osv....

Lasse

20220629_153307.jpg

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg samler ved fra Mars til Mai. Ca 15-20 kbm.
    Ringer almenningen der jeg bor og får anvist et sted hvor jeg kan bedrive såkalt tynningshogst.
    Pris 500 kroner og hogg så mye du vil.
    Så står jeg da der som en nisse. Men jeg sparer penger.
    Er jeg litt lat så spør jeg sjåførene på tømmerbilene om de kan stoppe hos meg når de har 10 til 15 kbm som de ikke får med seg på siste turen.
    Dette lønner det seg ikke å kjøre fpr å hente. Så jeg har gjort avtaler med grunneier/almeninngen om å kjøpe denne haugen, Gran eller bjørk.
    Det får jeg, billig...
    De siste årene har jeg ikke brukt over 2000 kr for ved hele vinteren til 2 husstander.
    Da snakker vi mye jobb med kappsaga og kløyverøksa + trillebåra inn i skålen.
    Men siste 6 mnd ikke over tusenlappen i strømregning pr mnd. Og jeg har ikke noen fastpris på 0, ett eller annet pr kwh..
    Så det er mulig.
    God jul osv....

Lasse

Vis vedlegget 878748
    Lucky you:) håper IKKE Støre eller Vedum ser ditt innlegg - for da vil de hevde at det handler om å tenke alternativt for å bidra i dugnaden!!

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.206
    Torget vurderinger
    14
    Skal jeg bli rævkjørt av eu/staten så skal jeg ihverfall gjøre motstand.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    Når man har gravd seg så dypt ned i et hull at man ikke kommer seg opp igjen. Klippe, klippe, sa kjerringa.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes er derimot sikker i sin sak:

Når du bor fast i en fritidsbolig (uten annen bopel) bør du få strømstøtte, også om det er i en campingvogn.

– Og Svein Tore har jo helt rett. Strømmen tilhører det norske folk og vi har bygget den ut i fellesskap. Det som er helt absurd nå er at strømmen koster i snitt 12 øre per kilowattime å produsere, men nå betaler folk som ham en pris som om vi importerte den fra Tyskland eller England. Og dette skaper jo både raseri og frustrasjon og også frykt for om man klarer neste strømregning. Det driver fram større klasseskiller.

Regjeringen mener Moxnes strømforslag med blant annet makspris «vil kunne skape ubalanse i kraftsystemet og større risiko for strømutkobling og rasjonering».

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    Rødt-leder Bjørnar Moxnes er derimot sikker i sin sak:
    Når du bor fast i en fritidsbolig (uten annen bopel) bør du få strømstøtte, også om det er i en campingvogn.
    – Og Svein Tore har jo helt rett. Strømmen tilhører det norske folk og vi har bygget den ut i fellesskap.
    I dette tilfellet tilhører strømmen campingplassen og de kan jo fakturere den prisen de finner formålstjenlig...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Prising av utslipp og enighet om reduksjon er jo allerede vedtatt og elektrifisering er en konsekvens av den politikken.

Forstår ikke hvorfor enkelte forbrukere skal være mindre ønsket enn andre, har ikke sett den store motstanden mor datasentre eller landbasert oppdrett selv om et fullt utbygd oppdrettsanlegg på land har samme forbruket som en plattform.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er kanskje at den samme gassen bare foreslås flyttet til et gasskraftverk et annet sted og brennes der. Totalt CO2-utslipp øker, siden det går med drivstoff for å transportere den med båt til der den skal brennes i stedet for på Melkøya. Som klimatiltak er det ren suboptimering ut fra hva som regnes som innenlandske utslipp og ikke. For 67 % statseide Equinor er det muligens lønnsomt, siden de kan kreve å få gunstige langsiktige strømkontrakter fra helstatlige Statkraft og Statnett. For andre strømkunder i Finnmark blir det jo ikke store kapasiteten igjen å by på i de daglige prisfastsettelsene.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Forskjellen er kanskje at den samme gassen bare foreslås flyttet til et gasskraftverk et annet sted og brennes der. Totalt CO2-utslipp øker, siden det går med drivstoff for å transportere den med båt til der den skal brennes i stedet for på Melkøya. Som klimatiltak er det ren suboptimering ut fra hva som regnes som innenlandske utslipp og ikke. For 67 % statseide Equinor er det muligens lønnsomt, siden de kan kreve å få gunstige langsiktige strømkontrakter fra helstatlige Statkraft og Statnett. For andre strømkunder i Finnmark blir det jo ikke store kapasiteten igjen å by på i de daglige prisfastsettelsene.
    Jeg tror de gjør det fordi det er en lavthengende frukt og at det får minst konsekvenser for "vanlige folk"

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Smurfeland
    I dette tilfellet tilhører strømmen campingplassen og de kan jo fakturere den prisen de finner formålstjenlig...
    Det var egentlig dette som var poenget, det med campingvogna var egentlig litt underordnet:

– Og Svein Tore har jo helt rett. Strømmen tilhører det norske folk og vi har bygget den ut i fellesskap. Det som er helt absurd nå er at strømmen koster i snitt 12 øre per kilowattime å produsere, men nå betaler folk som ham en pris som om vi importerte den fra Tyskland eller England. Og dette skaper jo både raseri og frustrasjon og også frykt for om man klarer neste strømregning. Det driver fram større klasseskiller.

Regjeringen mener Moxnes strømforslag med blant annet makspris «vil kunne skape ubalanse i kraftsystemet og større risiko for strømutkobling og rasjonering».

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.819
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Regjeringen kan være sikker på at ubalansen, dersom de ikke innser at markedet ikke skal styre strømprisene innenlands, vil være sterk mangel på velgere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Kan være greit å minne om at alle fagre planer om elektrifisering av alt mulig ble lagt i en tid da politikere trodde at hundrevis av Megawatt var noe som bare kom ut av kontakten når man plugget den i. Andre forklaringer på galskapen i alt som er planlagt av forbruk slikter jeg faktisk med å finne. Det meste tyder på at Stortinget har vært kollektivt inkompetente på området.

Det har i alle fall vært masser av politisk styring for de som har savnet det.

Fun fact: Visstnok er rekorden fra når man finner ut at man trenger en 420kV-linje fra A til B til den tranporterer strøm fra A til B 12 år. Av dette er nesten 10 år utredning, ekstern kvalitetssikring, klager, innsigelser og alt det andre som hører med til slike prosesser. Det er en endeløs rekke av steg man skal igjennom og det skal utredes og behandles i mange omganger i mange instanser.

Like fullt har man altså trodd at man kan få så mange tusen megawatt man bare vil til et sted det skal lages den nye grønnen vinen innen noen få år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er mange nok i Finnmark til at man blåser noe særlig politisk kapital.
    Husk at politisk representasjon i Norge beregnes som produktet av folketallet og postnummeret. :)

AP og SP har tradisjonelt vært sterke i Nord-Norge. I siste måling er SP ned 75 % fra siste fylkestingsvalg i Finnmark, fra 24 % i 2019 til 6 % nå. Det er fortsatt såvidt et rødgrønt flertall, men de rødgrønne ser ut til å gjøre sitt ytterste for å bli kvitt det.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sett at gassen brennes innenfor et område med samme CO2 kvoter og prising av utslipp som her så vil det jo bra dyrt og etterhvert lite bærekraftig med gasskraft der også. Hvis markedet sørger for det grønne skiftet så er det i mine øyne positivt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    hvorfor skulle du identifisere deg med noen? høres ikke godt ut.

det er en sak her. melkøya, til dømes.
    Om man har som utgangspunkt at å elektrifisere sokkelen og/eller tilhørende industri er stupdumt så må man samtidig
    enten: Ha en ide om hvor ellers Norge skal kutte utslippene av klimagasser innen 2030
    eller Mene at Norge skal skite i målene om å kutte nasjonens klimagassutslipp i tråd med ambisjoner, i alle fall innen 2030

Og nesten uansett hva annet man eventuelt skal gjøre så vil også det medføre økt behov for elektrisk energi, men det blir spredt tynnere utover da man ikke lengre går etter de store punktutslippskildene så da må man finne på mye annet for å nå målene. Å elektrifisere all trafikk og anleggsmaskineri i Norge gir ca samme reduksjon i nasjonale utsllipp som å elektrifisere sokkelen men krever nok enda mer elektrisk energi. Og vil garantert aldri kunne gjennomføres innen 2030.

Utslipp i Norge er grovt regnet 1/4 produskjon av olje/gass, 1/4 industri, 1/10 jordbruk og 1/4 transport/anleggsmaskineri. Og så litt ymse.

Dersom det man egentlig mener er at det viktigste av alt i hele verden er at kraftprisen skal være lav her i landet så blir fort neste steg på lista å legge ned kraftkrevende industri. Det er kanskje den nest enkleste måten å nå målene på da dette vil frigjøre mye kraft som kan brukes til å elektrifisere mye annet og så slipper man konsesjons- og klageprosesser som tar ca et tiår under rådende regime både for produksjon og overføringslinjer. Det holder muligens bare å fjerne fritaket fra elavgift så er mye gjort. Det er ikke kraftkrevende industri som er ryggraden i nasjonen det er olje/gass. At det var kraftkrevende industri for snart 100 år siden er ikke så forbannet viktig. Nå er den hovedsaklig på utenlandske hender, er ikke spesielt lønnsom og sysselsetter ca like mange som det er frisører i Norge.

Hvorfor politikere fortsatt er så ekstremt hyppe på å etablere industri som krever masse kraft her i landet er virkelig et av livets store mysterier om dagen. Man kunne nesten tro at de ikke er i stand til å endre planer når forholdene på bakken endrer seg.

Så hvorfor politikere har gått for elektrifisering av sokkelen er ikke så merkelig. Det er en måte å oppnå enormt store kutt i utslipp på uten egentlig å måtte plage noen. Oljebransjen driter nok i om de lager strøm lokalt eller får den fra land så lenge kostnaden er ca den samme. Og staten tar uansett 78% av regningen for merkost. Så lenge man trodde at man hadde uendelig med kraft (minner igjen om alle planer om ny industri, elektrifisering og den velkjente totale mangel på ny produksjon) så var denne planen rene kinderegget for politikere med store miljøambisjoner og langt fremskreden allergi mot å ta ubehangelige valg eller gjøre noe som kan irritere velgere.

Det har blitt mast på politisk styring. Dette er hvordan politisk styring faktisk ser ut. Planen ser ut til å være å utnytte en norsk konkurransefordel (noe lavere kraftpris enn nabolandene) ved å fjerne den samme fordelen gjennom planer om en massiv økning av forbruk og rundt ingen økning av produksjon samtidig som man skal være den flinkeste i klassen på klima. I Norge skal man elektrifisere sokkelen, i Europa fyrer man opp kullkraft en masse. Om man mener politikere har vært idioter som ikke skjønner noe eller har prøvd å lure folk får man gjøre opp sin egen mening om.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Og for de som eventuelt fortsatt måtte leve i den villfarelse at Norge har pleid å ha mye lavere kraftpriser enn resten av Europa så bør man ha et godt svar på hvorfor følgende har vært rådende norsk politikk (fra Skatteetatens nettsider)

Det er redusert avgift for elektrisk kraft som leveres
    • til industri- og bergverksproduksjon
    • til produksjon av fjernvarme
    • all næringsvirksomhet i deler av Troms og Finnmark fylke
    • datasentre med uttak over 0,5 MW
    • til skip i næring
    • til produksjon eller omforming av energiprodukt
    (redusert betyr for øvrig omtrent null. Den er ca 17 øre for vanlig dødlige og 0.56 øre for de som er omfattet av reduksjonen)

I den virkelige verden, hvor særdeles få av nasjonens nye krafteksperter lever, så er elavgiften som de fleste forbrukere i Norge betaler nok til at Norge ville vært helt uinteressant som land for kraftkrevende industri. Politikere som skal ta ansvar har også vedtatt at den samme rabatten skal regnes for store datasentere (men ikke om du vil starte et lite med uttak under 0.5MW).

Eller for å si det på en annen måte: Om du driver privat virksomhet i nasjonen så skal du yte stort for å fylle opp nasjonens offentlige kasser. Med mindre du er i en bransje som krever svært mye elektrisk energi, da skal staten subsidiere deg så får heller noen andre ta regninga.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    Med de svingningene som har vært i kraftprisen i Midt-Norge denne måneden, vil det i dag 23/12, for en forbruker med spotpris, resultere i en negativ effektiv el-pris. Altså får du, med strømstøtte inkludert, betalt for dagens forbruk.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Med de svingningene som har vært i kraftprisen i Midt-Norge denne måneden, vil det i dag 23/12, for en forbruker med spotpris, resultere i en negativ effektiv el-pris. Altså får du, med strømstøtte inkludert, betalt for dagens forbruk.
    Ingen klarer å bruke så mye strøm på en dag slik at dette ikke blir noe annet enn en bagatell. Hvor mye snakker vi om her? -30 øre, -1 krone?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hmm
    Strømprisen er "lav" i morgen fordi etterspørselen er forventet lav.
    Dette blir slått opp i media og man kan "tjene" penger på å bruke strøm i morgen.
    Mange leser dette og øker forbruket i morgen.
    Det er da ikke lav etterspørsel som forventet i morgen.
    Da øker prisene? Ville vi da fått en stor overraskelse i morgen, eller er strømprisen låst for alle timene i morgen?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Julaften er den dagen i året jeg bruker mest strøm, med god margin. Ovnen er i bruk fra tidlig morgen til utpå ettermiddagen. Så er det oppvarming, dusjing, alskens elektriske apparater pluss hi-fi/hjemmekino etc. Går vel nesten 200 kW på en dag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.569
    Etterspørselen er lav fordi det ikke er veldig kaldt og ikke minst har mye av industrien svært redusert aktivitet. Matlaging og slikt utgjør fint lite.

Avvik i forventet produksjon og forbruk håndteres i reservemarkedet og der kan prisene bli mye rart men det ser ikke forbrukerene noe til.

Det er bøtter og spann av effekt tilgjengelig i morgen. Men Statnett må ta hensyn til at «alle» i Norge er ferdige med middagen klokka fem, det merker de.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Folk går tydeligvis bananas for å oppnå en bagatell.
    Galskap!

Jeg mente selvfølgelig de som har spotpris, det trodde jeg var åpenbart utfra innlegget jeg svarte på også. Fastpris er en helt annen sak, og man kan tjene titusener om man er kynisk nok. For dem er strømprisen negativ i uker om gangen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn