Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.226
    Torget vurderinger
    2
    Kraftpriser og trading er blitt diskutert opp og ned her, og i andre sammenhenger.

Stolpediagrammene viser bensinprisen i Saudi Arabia i noen år.
    2,33 riyaler er straks over 6 kroner. Det er ingen som trader derivater innen bensin i Saudi Arabia, siden prisen er fastlagt ved diktat.

Screenshot 2024-11-24 at 21.56.32.png

Så kan man bestemme seg for at en energiform skal være gjenstand for handel.

Hva gjør det interessant å handle med energi? Jo, prisvariasjoner. Vi har mange tilfeller der markedet for energi er blitt manipulert for å påvirke nettopp prissettingen. F.eks. Enron-skandalen.

Men våre gode og snille tradere, som slett ikke påvirker kraftprisene på noe vis, og som bare pent kjøper og selger seg imellom, er helt frakoblet å ha interesse av å påvirke prisvariasjoner i ugunstig retning for forbrukerne, til gunst for dem selv.

Forstått.

Screenshot 2024-11-24 at 22.01.36.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Så kan man bestemme seg for at en energiform skal være gjenstand for handel.

Hva gjør det interessant å handle med energi? Jo, prisvariasjoner. Vi har mange tilfeller der markedet for energi er blitt manipulert for å påvirke nettopp prissettingen. F.eks. Enron-skandalen.

Men våre gode og snille tradere, som slett ikke påvirker kraftprisene på noe vis, og som bare pent kjøper og selger seg imellom, er helt frakoblet å ha interesse av å påvirke prisvariasjoner i ugunstig retning for forbrukerne, til gunst for dem selv.
    Jeg renger med du kan nevne i fleng anledninger der f.eks Statkraft har tatt store kraftverk ut av drift uten grunn for å presse prisen på kraft i Norge oppover? Eller hva folk som ikke en gang forbruker mye energi eller produserer noe av det (f.eks Einar Aas & co) har gjort det samme?

Det mest kjente eksempelet på markedsmanipulasjon i Norge er faktisk da energimenister Aasland oppfordret produsentene til å "holde igjen på vannet", som altså betyr å prise vannet høyere enn de normalt ville gjort for å begrense produksjonen og derigjennom spare vann til vinteren - en operasjon som betyr mindre produksjon og høyere priser. Det var en del kløing i hodene rundomkring siden energiministeren i beste sendetid aktivt oppfordret produsentene til å bedrive noe som essensielt var markedsmanipulasjon og hvordan man skulle forholde seg til noe slikt var ikke helt opplagt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.435
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svarte du egentlig på hvordan vårt lille veddemål om strømprisene neste uke, det som jeg videresolgte til weld77 etter å ha sett en gang til på værmeldingen, påvirker spotprisen for strøm på Nordpool i neste uke?

Det veddemålet kunne f eks være utformet som at jeg garanterer deg en viss strømpris for hele uken for inntil x kWh, dekker merkostnaden hvis markedsprisen blir høyere, og innkasserer fortjenesten hvis prisen blir lavere. Etter å ha sett nøyere på værmeldingen fant jeg det lurest å selge min ende av kontrakten videre til weld77 som tydeligvis har en annen værmeldingstjeneste enn meg. Han var til og med villig til å betale meg noen kroner for å få overta den slik at jeg kom ut med en liten gevinst. Hvordan påvirker dette Disqutabels strømpris på hans spot-avtale i neste uke?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.328
    Svarte du egentlig på hvordan vårt lille veddemål om strømprisene neste uke, det som jeg videresolgte til weld77 etter å ha sett en gang til på værmeldingen, påvirker spotprisen for strøm på Nordpool i neste uke?
    Selvsagt ikke. Jeg er fortsatt nysjerrig på hvordan man, spesielt uten assets innen produksjon eller i kraft av å være en veldig stor forbruker skal påvirke kraftprisen la oss si mellom kl 8 og 9 i morgen tidlig gjennom trading. En måte ville være å kraftig bidde opp prisen på europeisk naturgass og dermed implisitt øke vannverdiene. Markedet for europeisk naturgass er gigantisk og det skal rimelig voksne posisjoner til for å fundamentalt endre prisbildet og risikoen for at et slikt veddemål går til helvete er også svært stor. Det er særdeles vanskelig å se for seg at noen ville ta den risikoen for å klare å selge norsk vannkraft kraft litt dyrere i morgen. Mildvær, pissregn, skyfri heimmel eller kraftig vind kan unasett sende prisen til et sted rundt null. Å få noen på meterologisk institutt til å melde at det skal bli vindstille, tørt, overskyet i hele Europa og bikkjekaldt ville sikkert være en enklere måte å oppnå det samme på. Equinor kunne også plutselig finne på at store felt må stenges ned men da forskyver de fort produksjonen som er forspillt flere år frem i tid og foglarna vet hva prisen på gass er da.

Den aktøren i Norge som ville ha størst egeninteresse av å kraftig manipulere kraftmarkedet er staten, representert ved Statkraft og andre offentlig eide aktører som direkte og indirekte kontrollerer mye av nasjonens produksjonskapasitet og spesielt den delen som kan slås av og på etter ønske. De som vanligvis blir sett på som de slemme, altså utenlandske kapitalistsvin som eier vindparker og småkraftverk må produsere når de kan og ta den prisen de får og har ingen muliget til å trikse seg til et scenario der de er den marginale produsenten i markedet. Vedlikehold og generelt arbeide er stort sett planlagt rundt sommeren hvor kostnaden ved å ta ut produksjonskapasitet er lav. Å ta ut et stort kraftverk midt på vinteren er jævlig dyrt.

Om man er glad i å vise til alenegang og styre alt selv så bør man i den sammenheng også nevne Texas - USAs største energiprodusent som også er den eneste delstaten i USA som ikke er koblet sammen med andre stater. For noen få år siden så gikk det litt såder da den berømte bæsjen traff vifta.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn