Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.291
    Generelt er direktevirkende elektrisitet en nokså råflott måte å varme opp noe på. Man bruker høykvalitets energi og dumper den direkte til varme uten å utføre noe arbeid.
    En studievininne av meg omtalte det som å vaske hendene i champagne. En del overdrevet med en kjerne av sannhet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.402
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje mer som å bruke 100-oktan flybensin på plenklipperen? Funker jo, men helt unødvendig.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.714
    Sant, men de wattene som forsvinner på veien blir også til varme i huset, bare ikke akkurat der varmeovnen står. Eksemplet med vannbåren varme nevnte pumper og vannsirkulasjon, men energien til å drive disse ender også opp som varme, enten fra pumpehuset eller friksjonen rundt om i røropplegget.

Generelt er direktevirkende elektrisitet en nokså råflott måte å varme opp noe på. Man bruker høykvalitets energi og dumper den direkte til varme uten å utføre noe arbeid.
    I ekstrem kulde har det samme virkningsgrad, det er det ikke mye annet som har.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.291
    I ekstrem kulde har det samme virkningsgrad, det er det ikke mye annet som har.
    Så kaldt er det omtrent aldri. Fyrer man med ved får en del av varmen opp i pipa. Fyrer man i en åpen peis er angiveldig virkningsgraden over tid rundt null siden pipa suger ut mye varme lenge etter at man er ferdig med å fyre. Det er mange måter å få virkningsgrad ca 1 på. Brenne stearinlys, ha en gassdreven varmeovn, ha en moderne oljefyr (den jeg hev ut hadde ca 95%, det var ikke en gang spesielt varmt i fyrrommet). Uansett hvordan man vrir og vender på det så er direktevarme med strøm ganske tung sløsing med den høyeste form for energi som finnes. Elektrisk energi kan konverteres til hva man vil nesten uten tap (ref virkningsgrad på elektromotorer kontra bensinmotorer) - det er det ingen andre energibærere som kan og det er veldig. veldig mye i et moderne samfunn som kun kan drives av elektrisk energi. Å vedfyre datamaskinen funker litt såder. Jeg har en dings for turbruk som kan lade mobilen min via en vifte og USB-port og noe smart ingeniørgreier, om jeg passer det lille bålet over tid så kan jeg få litt juice i mine digitale greier og koke opp vann. Om jeg kun skal koke vann funker en gassbeholder eller litt bensin mye bedre. Bortsett fra vekten ville en batteribank være ende bedre.

Om jeg sprengfyrer peisen hjemme så gir den et sted mellom 10 og 12kW effekt, neppe noen gang under 2-3. Om jeg plugger noe i stikkontakten kan den levere hva jeg trenger fra 0.01kW til 3.5kW, over det går etter hvert sikringen. Elektrisitet kan holde fryseren vår i gang mens vi er på ferie i to uker, det kan slås av og på etter behov, det kan drive hvasomhelst. Å fremstille det som en rettighet eller god sosialdemokratisk politkk å sløse alt hva man måtte ønske med denne energikilden er veldig rart. Da jeg studerte var det en del som hadde strøm innbakt i prisen på studentboligen, å ha 25 grader inne og vinduene åpne var en greie blant enkelte.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.596
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet her til lands som mange forsøker enten bortforklare eller bare overse, er at oppvarming i moderne tid har vært basert på enten olje eller strøm... De aller fleste eneboliger hadde enten oljekamin eller sentralfyr, større leilighetsbygg, offentlige bygg og bedrift / industri hadde stort sett sentralfyringsanlegg... så ble olje fyfy og bannlyst, så da sitter vi igjen med strøm som eneste alternativ utenom vedfyring, som for de fleste blir å se på som et supplement, selv om noen har såpass enkel tilgang til ved at det for disse både før og nå tar hovedstøyten av oppvarming. Det bør ikke være spesielt vanskelig å forstå at strømutgifter for de med midlere og lavere inntekt oppleves som tildels svært problematisk, sett i forhold til hvordan det har vært i historisk sammmenheng..
    Her i området hadde de fleste private såkalt H3-tariff fram til ca 1990 , - husker ikke eksakt når man gikk over til H4 som gjelder idag , men H3 tariff hadde todelt strømpris, - fastabonnement med effektgrense hvor vi på slutten av 80-tallet betalte 7-8 øre/kwh og overforbruk ( over effektgrense) rundt 23-24 øre... husker ikke hva vi betalte da vi gikk over til H4, men hvis vi antar ca 20 øre flatt (antageligvis noe for høyt), så korrigert for indeksøkning, så tilsvarer det 50-55 øre i dag, - noe som også flere har foreslått som et passe fast prisnivå..
    Som elektroingeniør trenger jeg faktisk ikke hverken belæring eller idiotforklaring av alskens selvoppnevnte forståsegpåere om hvordan teknikken fungerer og påvirker strømprisen, men det som er et uomtvistelig faktum er at Statens inntjening i form av alskens avgifter har økt dramatisk i de seinere år, i takt med millionbonusene til diverse kraftdirektører som egentlig stort sett ikke gjør annet enn å sitte å se på pengestrømmen og glise fra ører til øre i takt med at bonuskronene renner inn på konto... At vi i dag har endt opp med en baklengsordning hvor staten krever inn titalls milliarder for å motvillig levere tilbake noen av disse i form av strømstøtte er molbopolitikk av beste klasse....

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn