I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Antall liker
- 6.800
Jeg mener egentlig ganske lite om strømmarkedet og hvordan det er regulert i dag kontra hvordan det burde reguleres. Kanskje det er helt rett at det bør reguleres på en fundamentalt annerledes måte med mye sterkere grad av offentlig kontroll, det har jeg i utgangspunktet ingen problemer med siden jeg ikke har noen prinsippielle holdninger til markedsstyring kontra offentlig styring som sådan (for meg er det et pragmatisk spørsmål). Men det jeg reagerer på er argumentasjonen om at Europa kan seile sin egen sjø og at Norge er best tjent med isolasjon og proteksjonisme. Og jeg reagerer på den utilslørte nasjonalismen i argumentene til Vedum og hans klakører. Og jeg reagerer på at strømpriser, som egentlig ikke er et veldig stort samfunnsproblem i seg selv, blåses totalt ut av proporsjoner i et temmelig åpenbart forsøk på å slå politisk mynt gjennom å piske opp veldig skumle strømninger i folkedypet. Det er der min forakt for Vedum og Sp slår inn, akkurat som med Mehl i rusdebatten. De appellerer konsekvent til det verste i folk, og det er ikke pent å se på, spesielt ikke i tidene som vi nå lever i.Nå eksporterer vi jo omtrent både det som er mulig og det som etterspørres, så det er jo et ikke-argument. Jeg er ikke imot strømeksporten, men måten man fastsetter norske strømpriser på er jo langt på vei absurd. Når prisen på gassgenerert strøm i Tyskland setter prisen på innelands forbruk i Norge, bør det jo ringe noen bjeller.... Når det å redde utenlandske forbrukere og bedrifter har høyere pri enn å redde norske bedrifter og forbrukere er det noe som er feil i hele EU-resonnementet... Når man samtidig tar til orde for at Norge nærmest er krigsprofitør ved salg av strøm og gass, så blir det jo noe interessant når man mener landet tjener for mye til en allerede stappfull statskasse, så blir det jo nokså forunderlig at man mener å selge norsk energi utenlands skal gjøres billigere enn til egne forbrukere innenlands...
Sist redigert: