Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.800
    Nå eksporterer vi jo omtrent både det som er mulig og det som etterspørres, så det er jo et ikke-argument. Jeg er ikke imot strømeksporten, men måten man fastsetter norske strømpriser på er jo langt på vei absurd. Når prisen på gassgenerert strøm i Tyskland setter prisen på innelands forbruk i Norge, bør det jo ringe noen bjeller.... Når det å redde utenlandske forbrukere og bedrifter har høyere pri enn å redde norske bedrifter og forbrukere er det noe som er feil i hele EU-resonnementet... Når man samtidig tar til orde for at Norge nærmest er krigsprofitør ved salg av strøm og gass, så blir det jo noe interessant når man mener landet tjener for mye til en allerede stappfull statskasse, så blir det jo nokså forunderlig at man mener å selge norsk energi utenlands skal gjøres billigere enn til egne forbrukere innenlands...
    Jeg mener egentlig ganske lite om strømmarkedet og hvordan det er regulert i dag kontra hvordan det burde reguleres. Kanskje det er helt rett at det bør reguleres på en fundamentalt annerledes måte med mye sterkere grad av offentlig kontroll, det har jeg i utgangspunktet ingen problemer med siden jeg ikke har noen prinsippielle holdninger til markedsstyring kontra offentlig styring som sådan (for meg er det et pragmatisk spørsmål). Men det jeg reagerer på er argumentasjonen om at Europa kan seile sin egen sjø og at Norge er best tjent med isolasjon og proteksjonisme. Og jeg reagerer på den utilslørte nasjonalismen i argumentene til Vedum og hans klakører. Og jeg reagerer på at strømpriser, som egentlig ikke er et veldig stort samfunnsproblem i seg selv, blåses totalt ut av proporsjoner i et temmelig åpenbart forsøk på å slå politisk mynt gjennom å piske opp veldig skumle strømninger i folkedypet. Det er der min forakt for Vedum og Sp slår inn, akkurat som med Mehl i rusdebatten. De appellerer konsekvent til det verste i folk, og det er ikke pent å se på, spesielt ikke i tidene som vi nå lever i.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor min betegnelse nasjonalpopulister, for det er eksakt hva de er og hva de gjør. Om ikke annet kan det bidra til å klargjøre hvem som er hva i norsk politikk.
    Bråk om EU og strøm kan kanskje bidra til å sparke litt liv i Sp. EU-strid har i alle fall gitt partiet oppturer tidligere.

For Vedum vil ikke bare ha alenetid for partiet. Han vil ha alenetid for Norge, slik Sp alltid ønsker.

Selv nå.

Det er krig i Europa, Donald Trump i Det hvite hus, en mer utrygg verden og store utfordringer knyttet til klimaendringer, migrasjon og teknologi. Likevel vil Sp ha mindre samarbeid med nære allierte, ikke mer.

For Sp er alenegang en kjerneverdi. For Norge kan det ikke være det. Så Vedum kan godt bare finne veien ut.
    Sylvi tar imot ham med åpne armer der ute.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    Derfor min betegnelse nasjonalpopulister, for det er eksakt hva de er og hva de gjør. Om ikke annet kan det bidra til å klargjøre hvem som er hva i norsk politikk.
    Det er også greit å minne om at både Sp og Giske primært henvender seg til en følelse, en ide om å ha et alternativ. Til liks med hærføreren fra Grünerløkka har ikke SP den fjerneste ide om hvordan en alternativ energipolitikk skal se ut eller hvordan motpartene, altså EU og Storbritania skal være med på ett eller annet som helt og holdent er på Norges premisser fordi Norge er så elskverdige å tjene et tårn av penger på salg av gass og utveksling av elektrisk energi. Ei heller hvorfor Norge skal være så korka at nasjonen gir slipp på enorme inntekter for å tekke marginale innenlandske problemer.

SP og Giske vil ikke snakke om detaljene i sakskomplekset av den enkle grunn at de ikke har noesomhelst å si om det. Det er som å høre vår egen lokale allviter si "lik pris i hele landet!" "ta kontroll over krafta!". Det er ca så krevende som å trykke ned noen taster på et tastatur å si noe slikt men det ligger jo ingen tankevirksomhet bak det, bare en absurd ide om at alt i Europa skal kunne foregå på Norges premisser fordi ett eller annet og uten å bry seg om trivialiteter som grunnleggende fysikk og andre forstyrrende faktorer.

Det eneset SP er opptatte av her er partiets egen oppslutning. Den er som kjent på krisenivåer og de håper åpenbart at å sparke i gang noe som minner om en EU-debatt skal få de trygt over sprerregrensa. Man skal være rimelig tett for å tro at dette partiet er opptatt av nasjonens ve og vel på noen måte. Dersom SP faktisk hadde en briljant idé for dette så kunne de vel ha gjort det for lenge siden gitt at de er i regjering og alt og dette har vært en verkebyll. At de ikke har noen aning burde være helt åpenbart men sunn fornuft har trange kår om dagen.

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Enig i det meste du skriver, men etter min mening er man temmelig tett om man tror Sp er vesentlig mindre opptatt av nasjonens ve og vel enn andre partier. Eller mer for den saks skyld.

Det at du er rykende uenig betyr ikke at et helt parti har tvilsomme motiver.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    Enig i det meste du skriver, men etter min mening er man temmelig tett om man tror Sp er vesentlig mindre opptatt av nasjonens ve og vel enn andre partier. Eller mer for den saks skyld.

Det er ikke primært et spørsmål om å være enig eller uenig. Det er fremfor alt et spørsmål om Norge skal være en del av Europa eller gå alenegang. SP prøver å innbille folk at man kan velge fra en slags a la carte meny der man kun får det man vil men slipper det man ikke vil. Andre siden av bordet vil, rimelig nok, ikke være med på et slikt opplegg.

SP er det nærmeste du kommer Trumpisme på norsk. Isolasjonistisk, tekke nasjonale særinteresser og litt kulturkrig på toppen av det hele- de har endatil prøvd seg på å mene noe som narko etter hvert som de ble skikkelig desperate. Jeg er poltisk svært uenig med både SV og Rødt men de har ikke den samme bæsjebrune eimen over seg som SP har. Måtte de forsvinne langt under sperregrensen og bli der. Lokalt selvstyre er fint, men bare så lenge man mener det samme som SP sentralt. Når så du sist en rikspolitiker mene at en lokalpolitiker hadde prosituert seg som Mehl påstod? Hun fortsetter jo med å forsvare sin opptreden vel vitende om at det sikkert funker for stemmekveget i utkant-Norge.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det er bare så altfor tydelig at SP polemiserer mot bedre vitende. Som når de gjorde et stort nummer av at Norge må «tvinge» Tyskland til å reformere sitt indre strømnett, uten å si et ord om at det betyr at de støtter Acers og EUs standpunkt i en disputt med Tysklands nasjonale sjølvråderett. For så i neste øyeblikk skape en regjeringskrise over noen administrative regler fordi det å innføre dem liksom skulle være et «knefall» ovenfor Acer og EU.

Det er åpenbar demagogi. Man bør ikke anta vrangvilje når inkompetanse er tilstrekkelig forklaring, men så inkompetente kan ikke engang SP-politikere være. Dette er «politics of bad faith» og nasjonalpopulisme.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    Det er åpenbar demagogi. Man bør ikke anta vrangvilje når inkompetanse er tilstrekkelig forklaring, men så inkompetente kan ikke engang SP-politikere være. Dette er «politics of bad faith» og nasjonalpopulisme.
    Diskuterte det samme med et par kompiser som er litt på innsiden her forleden. De var veldig klare på at SP faktisk ikke tror på dette selv og det er også grunnen til at de nekter å diskutere sakene konkret men viser til mer diffuse "prinsipper".

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krisa nå dreier seg jo om 4. energipakke... hvordan ser dere for dere at Norge skal øke graden av fornybar kraft, gitt at alt vi har faktisk er fornybar kraft?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Diskuterte det samme med et par kompiser som er litt på innsiden her forleden. De var veldig klare på at SP faktisk ikke tror på dette selv og det er også grunnen til at de nekter å diskutere sakene konkret men viser til mer diffuse "prinsipper".
    Det blir jo veldig anekdotisk, men hva er det de ikke tror på? Jeg er ganske overbevist om at den jevne Sp’er er overbevist om at EU og Acer ikke er til nasjonens beste.

Man kan jo også undres over hva som haster sånn for Ap. Dette har blitt trenert i mange år allerede, hvorfor er det så avgjørende å ta dette nå, bare en 8-9 mnd unna neste stortingsvalg?

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mener du at vi har ikke-fornybar kraft? Bare lurer..... dvs vi har jo noen oljeplattformer og slikt... i følge inside info er landkrafta ved Johan Castberg såpass upålitelig at gassturbinene likevel går 24/7.....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Krisa nå dreier seg jo om 4. energipakke... hvordan ser dere for dere at Norge skal øke graden av fornybar kraft, gitt at alt vi har faktisk er fornybar kraft?
    Nå kjenner jeg ikke det eksakte nedslagsfeltet for de aktuelle direktivene, men omtrent halvparten av energiforbruket i norge er fosile kilder:

Mvh
    KJ

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.973
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo veldig anekdotisk, men hva er det de ikke tror på? Jeg er ganske overbevist om at den jevne Sp’er er overbevist om at EU og Acer ikke er til nasjonens beste.

Man kan jo også undres over hva som haster sånn for Ap. Dette har blitt trenert i mange år allerede, hvorfor er det så avgjørende å ta dette nå, bare en 8-9 mnd unna neste stortingsvalg?
    Den jevne SP’er tror nok på det de blir fortalt, men Vedum & co vet faktisk bedre. De gjør de underligste krumspring for å unngå å nevne EU i positive ordelag, selv i utredninger de selv har bestilt.

Hvorfor det haster? Har du hørt om utfallet av presidentvalget i USA?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Skal jeg da forstå deg dithen at du mener Vedum & Co med åpne øyne setter landets beste til side, og risikerer vår sikkerhet, fordi de prioriterer noen utvalgte grupper kjernevelgere?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå kjenner jeg ikke det eksakte nedslagsfeltet for de aktuelle direktivene, men omtrent halvparten av energiforbruket i norge er fosile kilder:

Mvh
    KJ
    Nå forholder jeg meg til elektrisk energi - ikke fossilbruk i forhold til feks transport.... bortsett fra nevnte oljeplattformer, - hvor bruker vi fossilbrensel for å generere strøm?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.954
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mener du at vi har ikke-fornybar kraft? Bare lurer..... dvs vi har jo noen oljeplattformer og slikt... i følge inside info er landkrafta ved Johan Castberg såpass upålitelig at gassturbinene likevel går 24/7.....
    Det jeg mener er at dersom vi har bare fornybar kraft er det vel ingen grunn til å frykte noe EU-krav på det området, eller frykter du at EU-systemet er så urimelig at 100% måloppnåelse ikke er tilstrekkelig?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg da forstå deg dithen at du mener Vedum & Co med åpne øyne setter landets beste til side, og risikerer vår sikkerhet, fordi de prioriterer noen utvalgte grupper kjernevelgere?
    Ja. De gjør det. Ikke for velgernes del, men for stemmene deres. Sperregrensen gjør inntrykk.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommentarene jeg linket til er minst like friske. Vedum har forregnet seg her.

Om Sp går ut av regjering, har de også noe å skryte av etterpå.

De kan si at de gikk ut av regjeringen for et klart og tydelig nei til..... en oppdatering av vedleggene til produktforskriften for biobrensel.

Yeah!
    Arbeiderpartiet må sette hardt mot hardt for ikke å bli tatt som gisler for Senterpartiets populisme.

Alle som leser direktivene som nå skal vedtas kan se at Senterpartiet bevisst fortegner hva de handler om.

De handler verken om strømpriser, strømkabler eller norsk kontroll over vannkraftressurser.

Når Senterpartiet vil lage regjeringskrise om energieffektivisering og energisparing, så er det et gjennomsiktig forsøk på å løpe unna partiets ansvar for den håpløse kraftpolitikken i Senterpartiets regjeringstid siden 2021.

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Nå forholder jeg meg til elektrisk energi - ikke fossilbruk i forhold til feks transport.... bortsett fra nevnte oljeplattformer, - hvor bruker vi fossilbrensel for å generere strøm?
    Men det kan godt hende at de aktuelle direktivene ikke gjør det.
    Jeg har ikke finlest lenkene og jeg gidder ikke å åpne og lese fornybardirektivet, men det kan se ut som det har et bredere nedslagsfelt enn bare produksjon og forbruk av elektrisitet. Ser bl.a. at transport og industri omtales. På den andre siden så skriver regjeringen at Norge ikke har noe ansvar for bidra til EU målet om fornybarandel.

Mvh
    KJ

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I en annen tråd ble det påstått at av Norges totalforbruk av energi er 50% fossilt.... rett nok har vi haugevis av lastebiler, trailere, ferger og lasteskip, dieseltog osv. men 50%, - målt mot totalen av strømforbruk av husholdninger, næringsliv og industri?? Rett skal være rett.-- jeg har ikke sjekket...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    I en annen tråd ble det påstått at av Norges totalforbruk av energi er 50% fossilt.... rett nok har vi haugevis av lastebiler, trailere, ferger og lasteskip, dieseltog osv. men 50%, - målt mot totalen av strømforbruk av husholdninger, næringsliv og industri?? Rett skal være rett.-- jeg har ikke sjekket...
    Målt i twh er det ca 50/50 eller kanskje 60/40 men siden el er mer effektivt i en del sammenhenger så er det ikke 1:1 i hvor mye mer el som trengs for å erstatte det. Uansett så har Norge et stort energiunderskudd gitt at alt skal elektrifiseres og nye ting skal komme til.

Norges totale energiforbruk er ca 215-220 TWh mens el produksjon er kanskje 150 TWh og forbruk av el 130-140 TWh. Siden det norske kraftsystemet er væravhengig kan produksjonen svinge svært mye fra år til år.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke det samme jeg skrev over, jf linken til store norske leksikon (tallene er fra 2019) ? Ca 50/50 fordeling mellom fossilt og fornybart energiforbruk. Tipper det varierer noe fra år til år og kilde til kilde. SSBs sider om dette er ikke umiddelbart lett tilgjengelige
    Nve, statkraft, statnett & co er mest opptatt av strøm, så det er ikke helt lett tilgjgelig der heller.
    IEA har lett tilgjengelige tall fra 2022
    Her er omtren 43% av totalt forbruk fra fossile kilder.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.331
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg mener er at dersom vi har bare fornybar kraft er det vel ingen grunn til å frykte noe EU-krav på det området, eller frykter du at EU-systemet er så urimelig at 100% måloppnåelse ikke er tilstrekkelig?
    Om jeg forsto det som kom frem under debatten i går rett så ligger vi på 75% og jeg husker ikke snittet i Europa.
    Men vi blir tydeligvis en del av det felles Europeiske målet og grunnlaget og må derfor øke ytterligere for å kompensere for de som ligger laaaangt under.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    Om jeg forsto det som kom frem under debatten i går rett så ligger vi på 75% og jeg husker ikke snittet i Europa.
    Men vi blir tydeligvis en del av det felles Europeiske målet og grunnlaget og må derfor øke ytterligere for å kompensere for de som ligger laaaangt under.
    Med mindre man vil legge ned kraftkrevende industri og aldri begynne med noe nytt her i landet så må Norge øke produksjonen - det burde alle være istand til å skjønne.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.056
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ropes i vilden sky om "kraftunderskudd", men det er fortsatt ingen som har gitt et svar på hva vårt reelle energibehov er, forutsatt at vi skrinlegger subsidiering og kraftbehov av luftslott som batterifabikker, hydrogenproduksjon, datasentra for katt-og-kanin-bilder osv osv....
    Hvor stor er innsparingen ettersom kraftkrevende gløde- og andre typer lyskilder nå stort sett er erstattet med LED... elkjeler, panelovner og varmekabler er erstattet med varmepumper...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi legge ned Sundalsøra ? De bruker vel omtren 5,3 TWh per år.

Mvh
    KJ

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.269
    Sted
    '
    Norges totale energiforbruk er ca 215-220 TWh mens el produksjon er kanskje 150 TWh og forbruk av el 130-140 TWh. Siden det norske kraftsystemet er væravhengig kan produksjonen svinge svært mye fra år til år.
    Energiforbruk er jo noe helt annet enn el-forbruk. Men det vet du muligens?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.752
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ropes i vilden sky om "kraftunderskudd", men det er fortsatt ingen som har gitt et svar på hva vårt reelle energibehov er, forutsatt at vi skrinlegger subsidiering og kraftbehov av luftslott som batterifabikker, hydrogenproduksjon, datasentra for katt-og-kanin-bilder osv osv....
    Hvor stor er innsparingen ettersom kraftkrevende gløde- og andre typer lyskilder nå stort sett er erstattet med LED... elkjeler, panelovner og varmekabler er erstattet med varmepumper...
    Jeg mener da bestemt at du nettopp fikk svar på det.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.699
    Energiforbruk er jo noe helt annet enn el-forbruk. Men det vet du muligens?
    Ja men gitt at man skal avfossileres så øker jo behovet for el (korrigert for virkningsgrad). Og det er også planer om å drive med andre ting i nasjonen.

Ideen om at Norge har nok kraft er absurd.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.803
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi legge ned Sundalsøra ? De bruker vel omtren 5,3 TWh per år.

Mvh
    KJ
    Appropos subsidiert strøm:
    Nytteløse subsidier som går nesten rett til utbytte. Hvem skal legge ned ?

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn