Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.800
    Nå eksporterer vi jo omtrent både det som er mulig og det som etterspørres, så det er jo et ikke-argument. Jeg er ikke imot strømeksporten, men måten man fastsetter norske strømpriser på er jo langt på vei absurd. Når prisen på gassgenerert strøm i Tyskland setter prisen på innelands forbruk i Norge, bør det jo ringe noen bjeller.... Når det å redde utenlandske forbrukere og bedrifter har høyere pri enn å redde norske bedrifter og forbrukere er det noe som er feil i hele EU-resonnementet... Når man samtidig tar til orde for at Norge nærmest er krigsprofitør ved salg av strøm og gass, så blir det jo noe interessant når man mener landet tjener for mye til en allerede stappfull statskasse, så blir det jo nokså forunderlig at man mener å selge norsk energi utenlands skal gjøres billigere enn til egne forbrukere innenlands...
    Jeg mener egentlig ganske lite om strømmarkedet og hvordan det er regulert i dag kontra hvordan det burde reguleres. Kanskje det er helt rett at det bør reguleres på en fundamentalt annerledes måte med mye sterkere grad av offentlig kontroll, det har jeg i utgangspunktet ingen problemer med siden jeg ikke har noen prinsippielle holdninger til markedsstyring kontra offentlig styring som sådan (for meg er det et pragmatisk spørsmål). Men det jeg reagerer på er argumentasjonen om at Europa kan seile sin egen sjø og at Norge er best tjent med isolasjon og proteksjonisme. Og jeg reagerer på den utilslørte nasjonalismen i argumentene til Vedum og hans klakører. Og jeg reagerer på at strømpriser, som egentlig ikke er et veldig stort samfunnsproblem i seg selv, blåses totalt ut av proporsjoner i et temmelig åpenbart forsøk på å slå politisk mynt gjennom å piske opp veldig skumle strømninger i folkedypet. Det er der min forakt for Vedum og Sp slår inn, akkurat som med Mehl i rusdebatten. De appellerer konsekvent til det verste i folk, og det er ikke pent å se på, spesielt ikke i tidene som vi nå lever i.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor min betegnelse nasjonalpopulister, for det er eksakt hva de er og hva de gjør. Om ikke annet kan det bidra til å klargjøre hvem som er hva i norsk politikk.
    Bråk om EU og strøm kan kanskje bidra til å sparke litt liv i Sp. EU-strid har i alle fall gitt partiet oppturer tidligere.

For Vedum vil ikke bare ha alenetid for partiet. Han vil ha alenetid for Norge, slik Sp alltid ønsker.

Selv nå.

Det er krig i Europa, Donald Trump i Det hvite hus, en mer utrygg verden og store utfordringer knyttet til klimaendringer, migrasjon og teknologi. Likevel vil Sp ha mindre samarbeid med nære allierte, ikke mer.

For Sp er alenegang en kjerneverdi. For Norge kan det ikke være det. Så Vedum kan godt bare finne veien ut.
    Sylvi tar imot ham med åpne armer der ute.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.691
    Derfor min betegnelse nasjonalpopulister, for det er eksakt hva de er og hva de gjør. Om ikke annet kan det bidra til å klargjøre hvem som er hva i norsk politikk.
    Det er også greit å minne om at både Sp og Giske primært henvender seg til en følelse, en ide om å ha et alternativ. Til liks med hærføreren fra Grünerløkka har ikke SP den fjerneste ide om hvordan en alternativ energipolitikk skal se ut eller hvordan motpartene, altså EU og Storbritania skal være med på ett eller annet som helt og holdent er på Norges premisser fordi Norge er så elskverdige å tjene et tårn av penger på salg av gass og utveksling av elektrisk energi. Ei heller hvorfor Norge skal være så korka at nasjonen gir slipp på enorme inntekter for å tekke marginale innenlandske problemer.

SP og Giske vil ikke snakke om detaljene i sakskomplekset av den enkle grunn at de ikke har noesomhelst å si om det. Det er som å høre vår egen lokale allviter si "lik pris i hele landet!" "ta kontroll over krafta!". Det er ca så krevende som å trykke ned noen taster på et tastatur å si noe slikt men det ligger jo ingen tankevirksomhet bak det, bare en absurd ide om at alt i Europa skal kunne foregå på Norges premisser fordi ett eller annet og uten å bry seg om trivialiteter som grunnleggende fysikk og andre forstyrrende faktorer.

Det eneset SP er opptatte av her er partiets egen oppslutning. Den er som kjent på krisenivåer og de håper åpenbart at å sparke i gang noe som minner om en EU-debatt skal få de trygt over sprerregrensa. Man skal være rimelig tett for å tro at dette partiet er opptatt av nasjonens ve og vel på noen måte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn