weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.781
Det har lite med deg og meg å gjøre. I 2022 så var det temperaturkorrigerte forbruket i husholdningene ned med 10% så det finnes en viss priselastitet også i husholdningene, men den er liten og det er ganske mye kukenhet for ikke allverdens effekt.Jeg har aldri skrudd opp mitt strømforbruk etter prisen. Har ikke hørt om noen andre som driver å sløser med strøm fordi den er billig. Et absurd argument fremsatt i en tåkeheim an ideologisk ekstremist svada som ville fått selv Elon Musk flau; man bruker den strømmen man trenger...
I den virkelige verden så finnes det imidlertid en kurve for etterspørsel med hvor mye effekt som etterspørs på ulike prispunkter. Det er etterspørselskurven som settes for hver eneste time året rundt. Siden du. som du selv sier, ikke tilpasser forbruk nevneverdig etter pris, så byr din strømleverandør "uendelig" for deg siden forbruket kommer uansett.Det samme for meg, jeg tilpasser heller ikke mitt private forbruk For industri etc ser det imidlertid annerledes ut, det er det en god del forbruk som avhenger av prisen - det trenger du ikke tro eller mene noe om - det er bare å se på etterspørelskurven.
Der de to møtes, altså tilbuds- og etterspørsel så klareres markedet og prisen settes. Dersom prisen settes lavere enn dette, f.eks snittet, så er etterspørselen høyere, gitt den lavere prisen og da må man produsere mer, altså ta i bruk dyrere kraft.
Som jeg har sagt flere ganger og som man nå ser så er det ikke noe hinder for norske politikere å i varierende grad skjerme forbrukere for dette. Det har imidlertid blitt tatt politiske, og delvis driftstekniske valg om ikke å gjøre det i det hele, så litt (strømstøtte) så enda mer (strømstøtte på timesbasis) og nå endaenda mer i form av subsidierte fastpriskontrakter. Det har også vært mulig å tegne for næringskunder i lang tid, men det er nesten ingen som har gjort det så de har sånn sett litt mindre "rett" til syte når prisene skyter i været. Siden det offentlige tar nesten alle inntektene fra kraftproduksjon er det et spørsmål om fordelingspolitikk som helt kan frikobles markedet.
I motsetning til hva som er populært å hevde så er ikke markedet dysfunksjonelt. Det funker helt fint og har, uten et eneste politisk vedtak, klart å håndtere at europas største leverandør av gass har kuttet leveransene til nesten null uten at systemet brøt sammen og uten at Europa gikk i svart. Hvilket det ville gjort om ikke prisene hadde gått til himmels. At noe er dyrt eller at prisen svinger er ikke det samme som at et marked er dysfunksjonelt, men som sagt og vist så kan man håndtere dette på ymse måter dersom man vil. For nasjoner der energisystemet er privateied og/eller man er direkte eksponert for brenselkostnadene (primært gass) så ser det noe annerledes ut.
Slik ser kurvene ut for den dyreste timen i dag mellom kl 17 og 18.
Sist redigert: