Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    Jeg har aldri skrudd opp mitt strømforbruk etter prisen. Har ikke hørt om noen andre som driver å sløser med strøm fordi den er billig. Et absurd argument fremsatt i en tåkeheim an ideologisk ekstremist svada som ville fått selv Elon Musk flau; man bruker den strømmen man trenger...
    Det har lite med deg og meg å gjøre. I 2022 så var det temperaturkorrigerte forbruket i husholdningene ned med 10% så det finnes en viss priselastitet også i husholdningene, men den er liten og det er ganske mye kukenhet for ikke allverdens effekt.

I den virkelige verden så finnes det imidlertid en kurve for etterspørsel med hvor mye effekt som etterspørs på ulike prispunkter. Det er etterspørselskurven som settes for hver eneste time året rundt. Siden du. som du selv sier, ikke tilpasser forbruk nevneverdig etter pris, så byr din strømleverandør "uendelig" for deg siden forbruket kommer uansett.Det samme for meg, jeg tilpasser heller ikke mitt private forbruk For industri etc ser det imidlertid annerledes ut, det er det en god del forbruk som avhenger av prisen - det trenger du ikke tro eller mene noe om - det er bare å se på etterspørelskurven.

Der de to møtes, altså tilbuds- og etterspørsel så klareres markedet og prisen settes. Dersom prisen settes lavere enn dette, f.eks snittet, så er etterspørselen høyere, gitt den lavere prisen og da må man produsere mer, altså ta i bruk dyrere kraft.

Som jeg har sagt flere ganger og som man nå ser så er det ikke noe hinder for norske politikere å i varierende grad skjerme forbrukere for dette. Det har imidlertid blitt tatt politiske, og delvis driftstekniske valg om ikke å gjøre det i det hele, så litt (strømstøtte) så enda mer (strømstøtte på timesbasis) og nå endaenda mer i form av subsidierte fastpriskontrakter. Det har også vært mulig å tegne for næringskunder i lang tid, men det er nesten ingen som har gjort det så de har sånn sett litt mindre "rett" til syte når prisene skyter i været. Siden det offentlige tar nesten alle inntektene fra kraftproduksjon er det et spørsmål om fordelingspolitikk som helt kan frikobles markedet.

I motsetning til hva som er populært å hevde så er ikke markedet dysfunksjonelt. Det funker helt fint og har, uten et eneste politisk vedtak, klart å håndtere at europas største leverandør av gass har kuttet leveransene til nesten null uten at systemet brøt sammen og uten at Europa gikk i svart. Hvilket det ville gjort om ikke prisene hadde gått til himmels. At noe er dyrt eller at prisen svinger er ikke det samme som at et marked er dysfunksjonelt, men som sagt og vist så kan man håndtere dette på ymse måter dersom man vil. For nasjoner der energisystemet er privateied og/eller man er direkte eksponert for brenselkostnadene (primært gass) så ser det noe annerledes ut.

Slik ser kurvene ut for den dyreste timen i dag mellom kl 17 og 18.

1738396602919.png

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.991
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi vi ikke har bensinprisen som svinger opp i 500kr literen. Billig strøm har vært Norges gull og naturgitte konkurransefortrinn, det har myndighetspersoner ødelagt for å ville skryte av å være Europas batteri ved å dekke 0.4% av Europas energibehov ved vår strømelsport. Takken er koko strømspriser som norske strømkunder må betale. Og bedrifter gå dukken . Leste forresten nylig at det er nesten bare norske forbrukere som må betale timepris på strøm , andre har mer gunstige fastpriser eller mnd snitt.
    Jeg har kvartersmåling i Sverige, men det man betaler på strømregningen hver måned er fortsatt et vektet gjennomsnitt for måneden, både i Norge og Sverige. Du får ikke en regning for hver time, bare en månedlig regning for alle kWh. Hvis du deler antall kroner i regningen på antall kWh får du gjennomsnittsprisen. Den varierer ikke så veldig mye fra måned til måned.

Eksempelvis var min gjennomsnittspris for desember 63,40 øre (inkl strømstøtte og moms, 84,28 øre uten strømstøtte). I november var det 66,36 øre (77,20). Altså gikk prisen på min strømregning ned 4 % fra nov til des, all hyling om Dunkelflaute 13 des til tross.

Gjennomsnittsprisen for 2024 var 66,10 øre. Uten moms blir det 52,88 øre/kWh, så det kan være lønnsomt for meg å tegne Støres fastpriskontrakt på 40 øre/kWh, men ikke noe som egentlig rikker husholdningsbudsjettet så mye. Tre-fire tusenlapper i året, avhengig av hvor kald vinteren blir og hvor mange kilometer jeg kjører på hjemmelading.

Jeg tror problemet kanskje er at folk ikke takler å få vite timeprisene, og ikke forstår at de har minimal betydning for den månedlige strømregningen. Mulig det hadde vært bedre å la kun markedsaktørene få vite timeprisene, og så la folks strømregninger være gjennomsnittsprisen (dvs nøyaktig som i dag). Too much information, som min datter sier.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg skjønner heller ikke denne nærmest hysteriske markedslogikken... vi bor i et land som langt på vei har det høyeste oppvarmingsbehovet i Europa. I mange år klarte vi oss greit på ved, div fyringsoljer, - og ikke minst strøm - fordi vi hadde pr. capita noe av den høyeste produksjonen av billig vannkraft i verden (??)... Så kom forurensningsbølgen og grønne verdier.. da skulle vi slutte å fyre med olje - greit nok.. så tok den grønne bølgen Europa, og man stengte ned omtrent all atomkraft, - det var ikke lenger comme il faut, fordi de elverkene var farlige ( ifølge Die Grüne), og man hadde jo russisk gass i mengder... I Norge hadde vi fortsatt billig strøm, - så billig at andre oppvarmingsalternativ i flere tiår var tilnærmet utelukket, - også i områder hvor det kunne vært svært formålstjenlig med feks fjernvarme, bortsett fra at det ble det aldri noe av fordi konsulenter i hopetall konkluderte med at det ble nok dessverre mye dyrere enn bare å bruke strøm som vi likevel hadde nok av....I flere tiår har vi også langt på vei hatt verdens høyeste drivstoffpriser, i et land hvor offentlig kommunikajon utenom skolebusser er på minste minimum, og knapt nok det..og de samme konsulentene sier at det er da selvsagt ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut offentlig kommunikasjon, - til nød rundt de største byen, - men egentlig ikke utenfor Ring 3...... Drivstoffpriser er fortsatt blant de høyeste i verden, og offentlig kommunikasjon blir stadig dårligere i stadig større områder.... (Vær nå såpass ærlig å ikke server noe piss om at det finnes et par land i verden hvor drivstoff er enda dyrere)...
    Men hu hei og hopp fallera, - så kom Putin! - og verden som vi kjente den ble rap, riv ruskended gal! Men halaien, som det heter der vest... AS Norge til Europas redning, med gass, strøm og hvem vet hva..." Vi selger gjerne gass og strøm til dere, men det koster.." .. at våre egne innbyggere som bruker strøm til et oppvarmingsbehov som halve Europa knapt nok trenger, må betale samme prisen som for lys i Eiffeltårnet, Brandenburger Thor og Picadilly Circus, se det spiller ingen rolle...." Minstepensjonistene i Norge, som har 2/3 i pensjon av det Postsjefen i Norge har i "billønn" for å kjøre på millionhytta oppi Dalom et sted.... se det er da helt som det skal være... den samme pensjonisten har jo sikkert en enebolig til noen titalls millioner som kan selges, - så får minstepensjonisten også råd til strømregninga.....
    Dette er grovt sett summen av det markedsliberalistene her på HFS har lirt av seg i de siste par åra. At også norsk Høyesterett har sagt at det ikke er noen grunn til at norske forbrukere av norskprodusert strøm skal betale samme pris som både tyskerter, frosker og gentlemen, er nokså fjernt for opptil flere.. I forhold til de siste dagers haloi om EU-direktiver, så sa tilogmed vår "kjære statsminister" her om dagen noe sånt som at "norske strømforbukere forsynes allerede av innpå 100% av fornybar kraft".... Selvsagt gjør vi det, - selv om noen selverklærte genier fortsatt påstår at vi selger ren kraft ut av Norge. men vi selv forsynes av "skitten kraft" fra Europa... som ingeniør vil jeg gjerne se den nettverksmodellen....
    At EU sutrer og truer for at Norge subsidierer egne forbrukere ift EU-borgere må være et av de sterkeste argumenter for å be hele EU kysse seg bak... da kan jo de som argumenterer for medlemskap forsøke å tenke tanken på at hvis vi skal ha EU-priser på norsk strøm...-hvorfor skal ikke da EU ha norske priser på feks landbruks og havbruksprodukter? Norsk fisk og et fåtall norske landbuksprodukter selges jo feks for rundt halvparten av norsk pris i EU? Hvordan går det an når norske matvarekjeder knapt nok tjener til salt i grøten, - etter markedsliberalistenes påstander her på HFS? Ville ikke det være et flott argumment som en del av den forjettede medbetemmelsen? Hvordan ville det gå montro??
    Tiltredes!

Og de samme markedsliberalistene her på HFS kommer nok fortsatt til å bruke masse tid på å "forklare" / levere svada. Bare tøys - men underholdende ...

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.991
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke noen som sa at det var umulig med makspris? Skal ikke klage, men det føles litt så her:
    Jeg tror vel at jeg har skrevet et antall ganger at det er fullt mulig hvis den politiske viljen finnes, men at det kanskje ikke er en god idé. Argumentasjonen om alle tings umulighet pga EU, EØS og ACER må nok regnes som vikarierende i en nasjonalpopulistisk agenda. SP fikk panikk når de så sperregrensen i hvitøyet og behøvde et fiendebilde, og f..n vet hvem som betaler salen og hans motvind.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Sunnmøre
    Som jeg har sagt flere ganger og som man nå ser så er det ikke noe hinder for norske politikere å i varierende grad skjerme forbrukere for dette.
    Eg tenkjer også at det er heilt greitt.

Eg betalar også det som er det som vert omtala som kostpris for ei rekkje offentlege tenester utan å vera direkte eksponert for td. kostnadene for å leiga entreprenørar til å grava opp vegen (sikkert veldig varierande, ut frå mine erfaringar med å leiga slike til å fiksa oppkjørselen).

Det er ikkje slik at prisen på dette svingar frå time til time, og eg må gissa på om det kjem til å koma ei rekning på fire eller tolv tusen for barnehagen denne månaden). Det er heller ikkje ein spotmarknad, der eg er forventa å følgja med og henta ut ungen mellom tolv og to på torsdag for å ikkje betala tusen kr/timen for tenesta (dårleg døme, for bhg er jo tungt subsidiert, og dei fleste meiner det er fint).

Eg kan gjerne anerkjenna at alt dette vert styrt av underliggjande marknader (mange, faktisk), men det offentlege har valt å tilby dette som infrastruktur og velferd.

“Norgespris” gjer dette med straum. På sikt tippar eg at prisen på denne vil nærma seg marknadspris (nett slik prisen på veg og vatn har eksplodert etter nye krav og fiksing av etterslep), men at det offentlege skjermar mot dramatiske utslag. Dersom ordninga overlever, tippar eg at ho er på nivå med forward-kurvene du posta om nokre år (særleg med ei H/Frp-regjering).

Eg tippar også dei fleste vil vera strålande fornøgd med dette. MDG vil argumentera for høgare straumpris, V for marknadspris og R for eit topris-system for få bort jacuzzi-ane. Business as usual, og ingen vil bry seg så veldig mykje om spotprisen.

(Eit moro kontrollspørsmål eg kunne tenkt meg å spørja Sofie Marhaug om er forresten «kvifor tenkjer du at eit toprissystem vil fungera, og kvifor tenkjer du det er bra»).

Du skal forresten ha kred for ein veldig tolmodig innføring i mikroøkonomi 101. Sjølv om alle har høyrt om tilbod/etterspurnad, tippar eg at det er litt diffust korleis dette eigentleg skjer (og vanlegvis er det meir diffust enn i straummarknaden, også).

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.904
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser noen uttaler seg om 'fastpris' er lik 'makspris'. Det er det langt i fra. Ved fastpris betaler en 40 øre (pluss avgifter) uansett pris i markedet, mens ved makspris på 40 øre betaler en det strømmen koster- opp til 40 øre. Koster den 6 øre, betaler en 6 øre. Makspris er derfor en langt bedre deal enn fastpris.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.282
    Torget vurderinger
    96
    Selvsagt er systemet dysfunksjonelt når det trenger krykker og plaster for ikke å ruinere folk.
    Aasland innrømmer, langt på vei, også dette.

"Det er et tankekors at prisen på norsk elkraft fastsettes som om all kraft kan eksporteres."
    Et godt poeng.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.020
    Sted
    Trondheim
    Som det er nevnt i dn-artikkelen er prisene nå på samme nivå som for4 år siden (justert for inflasjon og lønnsøkning). Da var det ikke noe problem. Hvorfor er det et problem nå?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Sunnmøre
    Makspris er derfor en langt bedre deal enn fastpris.
    Ja, for oss i NO3 (og enno meir i NO4) er det openbert det. Først og fremst fordi den underliggande marknaden, der vi tidvis kan kjøpa veldig billig frå Sverige, gjev oss veldig låge prisar. 12 øre/kWh nett no.

Fastpris gøymer vekk heile marknaden. Men alt anna likt (innslagspunktet og marknaden) er makspris klart ein betre deal.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.185
    Sted
    Sunnmøre
    Selvsagt er systemet dysfunksjonelt når det trenger krykker og plaster for ikke å ruinere folk.
    Aasland innrømmer, langt på vei, også dette.

"Det er et tankekors at prisen på norsk elkraft fastsettes som om all kraft kan eksporteres."
    Et godt poeng.
    Eg tenkjer at marknaden fungerer mellom produsentar og storkundar, iallfall til å fordela produksjonskapasiteten som finst.

Han funkar ikkje nødvendigvis for å byggja ut ny produksjon/infrastruktur, og heller ikkje nødvendigvis å kopla private rett på (sjølv om det tidvis har gjeve oss veldig, veldig billig straum). I utgangspunktet skulle straumleverandørane (dei som sender forbrukarane rekning) fungera som eit slikt buffer, akkurat som Statoil, Esso og Shell skulle vera ein buffer i drivstoffmarknaden. Vi kan vel seia at det ikkje akkurat fungerte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn